Laag libido partner, hoe ga ik daarmee om?

17-03-2013 19:15 2437 berichten
Hallo allemaal,



Hier is iedereen welkom om te praten over het (langdurig) lage of afwezige libido van je partner.

Dit probleem kan een groot issue zijn binnen de relatie.

Waar loop je tegenaan? Hoe ga je ermee om? Wil je ervaringen delen, van je af huilen of even lekker "zeuren"?

Schrijf het hier van je af!



Dit topic is een vervolg op Depressief door laag libido vriend



Dat topic heeft inmiddels de 3000 postings bereikt.

Er valt blijkbaar zoveel over te schrijven dat dit deel niet specifiek over één persoon gaat, maar over iedereen die hier tegenaan loopt.



Voor iedereen die het eerste topic nog niet heeft gelezen:

Ik heb zelf niet meer met het probleem te maken, maar schrijf hier wel mee om mijn ervaringen te delen. Er is behoefte aan een deel twee, dus bij deze heb ik deze geopend.
Hallo meiden en in het bijzonder pinchos en meldepel,



Fijn dat jullie hier op dit topic elkaar zo steunen. Pinchos, ik hoop voor jij en je vriend het leuk zullen hebben tijdens de vakantie.

Meldepel, ik hoop voor jou ook dat er weer een keer een stijgende lijn zal komen qua seks en intimiteit. Denk ook aan jezelf. Deed ikzelf ook te weinig in het verleden.



Mooi verhaal Pinacolada.



Loreley12 gaat met vriend even een terrasje pakken ...
Alle reacties Link kopieren
pinacolada: dank je wel voor je verhaal. ik denk dat het heel goed is, dat je voor jezelf gekozen hebt.

voor mij: kijkende naar de jaren terug die ik met mijn partner heb, zou ik die niet hebben willen missen, ondanks het feit dat we zo hard moeten vechten om een stuk intimiteit terug te vinden.

Aan de andere kant; was ik tien jaar jonger geweest dan de 36 die ik was toen ik hem leerde kennen, dan had ik net als jij, er een einde aan gemaakt. Ik snap jou volkomen.



pinchos: wat gaaf dat je zo goed de hoogte in gaat! en alsje blieft, blijf schrijven! je bent een ervaringsdeskundige en voor nieuwe lezer is dat altijd fijn om een frisse blik te lezen
Voor mij zijn jullie succesverhalen net zo belangrijk hoor, als steun en bemoediging. Dus blijf ze vooral delen.
Alle reacties Link kopieren
Hoe komt het voor dat een persoon die eerst elke dag seks wou, na aantal jaar van een relatie 1 keer in de maand soms 1 keer in de 2 maanden (en heeel soms eens in de zoveel tijd 2 x keer in de week) maar seks wil..

ben ik dan echt naïef en ligt het dan aan mij? en als ik er verandering in wil brengen spanning terug wil brengen, hij niet mee werkt, wat kan ik dan nog doen?
Alle reacties Link kopieren
Daar is niet een pasklaar antwoord op. Als iemand een normaal libido had en dat is verminderd, dan zijn daar talloze oorzaken voor. Medicijngebruik, depressie, druk op het werk, druk met kinderen, een ziekte of problemen in de relatie op een ander vlak.



spanning er terug in willen brengen kan negatief uitpakken; de partner kan dat opvatten als 'druk' en helemaal dichtklappen.



Mijn advies zou zijn; breng de kinderen (als je die hebt) naar een oppas, en trek een avond uit om te PRATEN over het gemis aan initmiteit. Wat doet het met je? Wat doet het met hem? mist hij het ook? En waarom wel of niet?Hoe denkt hij erover? Wat wil hij zelf? Hoe ziet hij de relatie? En denk niet: we hebben 1x gepraat, nou is het dus opgelost! Neen. het is slechts het begin. En praten is niet : verwijten of beschuldigen maar echt naar elkaar luisteren en elkaar informeren wat er precies bij de ander speelt.
Alle reacties Link kopieren
@ denisee02: eens met meiroosje. Niets meer aan toe te voegen.



Update: eerste week op vakantie geweest. Na een paar dagen leek het erop dat er weinig ging gebeuren, helaas. Nu snap ik dat ergens ook wel want we waren de hele dag druk met vanalles en 's avonds tot laat nog aan het feesten, maar ik vond het wel jammer. Toen hebben we er een fijn gesprek over gehad. Daarna 3x seks gehad. Eén van die keren werd hij 's ochtends wakker, keek me aan en zei 'ik heb zoveel zin in seks met je'. Ik wist niet wat me overkwam, maar het was leuk so far so good dus!
Alle reacties Link kopieren
Wowh, ook al zo veel reacties. Kennelijk speelt dit heel erg. Ik had geen idee. Heb nog het ouderwetse beeld in m'n hoofd van 'de vrouw met hoofdpijn'. Wil niet de knuppel in het hoenderhok gooien met dit gevoelige onderwerp, maar als je om elkaar geeft en een stel bent, dan kan de man toch ook 'technisch' bevredigen? I know, is natuurlijk wat anders dan een heftige vrijpartij met "chemistry' maar in ieder geval is er wat bevrediging. Ik vind dat je dat er over moet hebben als de libido's te veel verschillen.



En anders toch met wederzijdse instemming een minnaar er bij, puur en alleen om de sex? En daarbij de relatie met de lage libido partner in stand houden met alles wat daarbij hoort (vrienden, werk, familie, kinderen, vakanties enz).
.
quote:Manlief schreef op 28 juli 2015 @ 09:28:

Wowh, ook al zo veel reacties. Kennelijk speelt dit heel erg. Ik had geen idee. Heb nog het ouderwetse beeld in m'n hoofd van 'de vrouw met hoofdpijn'. Wil niet de knuppel in het hoenderhok gooien met dit gevoelige onderwerp, maar als je om elkaar geeft en een stel bent, dan kan de man toch ook 'technisch' bevredigen? I know, is natuurlijk wat anders dan een heftige vrijpartij met "chemistry' maar in ieder geval is er wat bevrediging. Ik vind dat je dat er over moet hebben als de libido's te veel verschillen.



En anders toch met wederzijdse instemming een minnaar er bij, puur en alleen om de sex? En daarbij de relatie met de lage libido partner in stand houden met alles wat daarbij hoort (vrienden, werk, familie, kinderen, vakanties enz).Daar hebben we niet allemaal zin in en tijd voor. Waarom blijven als er ook wat anders verkrijgbaar is?

Een beetje technische bevrediging zonder chemistry (en een vent die er overduidelijk geen zin in heeft), of een minnaar alleen voor de seks.........

Sommige vrouwen vinden dat ze meer verdienen dan dat.
quote:Mopsie41 schreef op 28 juli 2015 @ 23:11:

[...]

Daar hebben we niet allemaal zin in en tijd voor. Waarom blijven als er ook wat anders verkrijgbaar is?

Een beetje technische bevrediging zonder chemistry (en een vent die er overduidelijk geen zin in heeft), of een minnaar alleen voor de seks.........

Sommige vrouwen vinden dat ze meer verdienen dan dat.Sommige mannen ook.
Alle reacties Link kopieren
Manlief: 'Technisch bevredigen' is niet wat er gezocht wordt. in een liefdesrelatie tussen partners van welk geslacht dan ook, is het fysieke aspect nou net wat meer dan dat orgasme.



Als je partner niet in staat is om zich open te stellen voor meer dan dat, voel je dat in de aanraking, zie je dat in het gezicht. Geloof me.

Zoals mopsie en 1intern3t al aangeven: ik vind dat ik meer verdien dan dat. Vandaar de seksuologe. Om te zien of er een 'meer' is. En nee, naar een seksuologe gaan is niet opdracht krijgen om 'diverse standjes' uit te proberen. Dat is - hoe vreemd het ook mag klinken- praten. Niet bezig zijn.
Alle reacties Link kopieren
Pinchos

Leuke update!



Denise02: Ik heb het zelf meegemaakt vanuit jouw positie maar ik begrijp het ook niet.

Mijn man heeft gewoon weinig sexdrive en sex is het eerste dat er bij hem 'afgaat' bij stress of drukte.

Ik kan me er zelf niet veel bij voorstellen.

Ook tegen manlief, mopsie en meiroosje: Hier was mijn voorstel tot ' technisch bevredigen' juist een start naar weer bezig zijn.

Hij vond het een opluchting als het daartoe beperkt kon blijven. Bang om niet te kunnen functioneren.

Maargoed, van het één kwam het ander dus gewoon bezig gaan kan ook veel oplossen.

Ook ik snap niet dat als je zelf geen zin hebt zomaar (dus niet door ziekte oid) waarom je dan je partner niet kan plezieren. Dat het er dan voor jou niet is wil toch niet zeggen dat je het de ander maar mag ontzeggen zonder toelichting vind ik.

Maar ik heb ook niet de illusie dat hier dit feest zo voort blijft duren. Hij is gewoon snel uit balans wat dit betreft.
Alle reacties Link kopieren
Hey sponogap!

goed om te lezen dat de techniek voor niets staat misschien dat dit idd voor anderen ook kan helpen.,goed dus, dat je het even zegt. de een is nu eenmaal de ander niet. In mijn geval is dat geen oplossing en dat komt door de achterliggende problematiek. Maar, gezien daar aan gewerkt wordt, hoop ik over een tijdje ook goed nieuws te kunnen melden.
Alle reacties Link kopieren
Lastig wanneer je partner een lager libido heeft. Kunnen ook erg veel oorzaken voor zijn...
Alle reacties Link kopieren
Mopsie, Internet, Loreley, Lilith:



@ de anderen: sterkte!



(even een korte reactie op dit late uur)
Koolmeesje!

Hoe is het met jou dan
Alle reacties Link kopieren
Mwah, het gaat niet denderend, 1ntern3t. Mijn relatie gaat niet echt goed. Maar (even on topic blijven) het is wel interessant dat dat voor ons beiden nog steeds geen reden is om sex dan maar af te schaffen. Het gebeurt wel veel minder vaak.



Ik lees nog steeds met jullie mee hoor! 1ntern3t, jammer dat er bij jou geen verbetering is. Maar daar hoop je ook niet meer op, toch?



Loreley, wat leuk om te lezen dat je weer een vriend hebt! Eentje die jou gewoon eens vastpakt in de keuken



Mopsie en Lilith, hoe gaat het nu met jullie?



Meldepel, sorry dat ik het zeg hoor, maar ik vind jouw vriend wel een zeurpiet in bed! Nou ligt het allemaal aan het feit dat jij teveel geluid maakt? Terwijl hij zelf niet eens op het idee komt om jou eens lekker op te warmen met hand of mond, voordat je "er maar bovenop moet komen". Pffff....

Maar ik begrijp wel dat je een liefdevolle relatie niet zomaar kwijt wilt hoor. Hopelijk gaat hij eens zijn best doen. (Dat idee heb ik nu namelijk nog niet)
Alle reacties Link kopieren
quote:Meiroosje schreef op 29 juli 2015 @ 13:25:

Manlief: 'Technisch bevredigen' is niet wat er gezocht wordt. in een liefdesrelatie tussen partners van welk geslacht dan ook, is het fysieke aspect nou net wat meer dan dat orgasme.



Als je partner niet in staat is om zich open te stellen voor meer dan dat, voel je dat in de aanraking, zie je dat in het gezicht. Geloof me.

Zoals mopsie en 1intern3t al aangeven: ik vind dat ik meer verdien dan dat. Vandaar de seksuologe. Om te zien of er een 'meer' is. En nee, naar een seksuologe gaan is niet opdracht krijgen om 'diverse standjes' uit te proberen. Dat is - hoe vreemd het ook mag klinken- praten. Niet bezig zijn.Meiroosje, je hoeft me niet te overtuigen (geloof me). Ik begrijp wat je bedoelt, gaf het zelf al aan in mijn post "I know, is natuurlijk wat anders dan een heftige vrijpartij met "chemistry' maar in ieder geval is er wat bevrediging". Echter als er niets (meer) is, dan is puur sex geven in ieder geval beter dan niets, lijkt mij. En uiteraard, bij de seksuoloog praat je, hoewel er wel degelijk (enkele) professionals zijn die je ook praktisch op weg kunnen helpen met woord en daad. Maar dat vele praten kan vaak ook net de valkuil zijn. "Jullie vrouwen" (ik bedoel het niet kwaad, vergeef het me) zijn altijd heel sterk in alles tot in den treure uitpraten, doorpraten, voor en tegens tegen elkaar wegstrepen, tips en adviezen krijgen van allerlei goeroes en daar dan helemaal blind op staren en dan vergeten dat je ZELF er ook nog bent! Niemand kan het voor je doen, je zult uiteindelijk ZELF het roer om moeten gooien. Soms ligt de oplossing heel dichtbij (bij jezelf).
.
quote:Manlief schreef op 31 juli 2015 @ 01:22:

[...]

Meiroosje, je hoeft me niet te overtuigen (geloof me). Ik begrijp wat je bedoelt, gaf het zelf al aan in mijn post "I know, is natuurlijk wat anders dan een heftige vrijpartij met "chemistry' maar in ieder geval is er wat bevrediging". Echter als er niets (meer) is, dan is puur sex geven in ieder geval beter dan niets, lijkt mij. En uiteraard, bij de seksuoloog praat je, hoewel er wel degelijk (enkele) professionals zijn die je ook praktisch op weg kunnen helpen met woord en daad. Maar dat vele praten kan vaak ook net de valkuil zijn. "Jullie vrouwen" (ik bedoel het niet kwaad, vergeef het me) zijn altijd heel sterk in alles tot in den treure uitpraten, doorpraten, voor en tegens tegen elkaar wegstrepen, tips en adviezen krijgen van allerlei goeroes en daar dan helemaal blind op staren en dan vergeten dat je ZELF er ook nog bent! Niemand kan het voor je doen, je zult uiteindelijk ZELF het roer om moeten gooien. Soms ligt de oplossing heel dichtbij (bij jezelf).

Jij snapt hier werkelijk het hele probleem niet. De libidolozen zijn niet eens tot een beetje actie te bewegen. Geen zin is geen zin. En het wordt helemaal een drama als ze ook nog eens vies zijn van allerlei dingen. Gebeurt wel, dan krijg je lauwe flutseks met een hoop commentaar en gezeik. Niks is zo dodelijk als een partner die er eigenlijk geen trek in heeft. Nee, dáár wordt je lekker geil van. Dáár voel je je ook echt aantrekkelijk bij. Het lijkt me beter als jij een deel van het topic eerst maar eens gaat lezen voordat je deze uitgekauwde kreten bezigt.

En wij vrouwen praten om de zooi te redden. De seksloze heeft ook liever dat we ons smoel houden. Resultaat: geen seks, geen gepraat, en op het eind geen relatie meer.

Wat mij betreft ook goed, want ik heb zo'n moeilijk libido geval jaren geleden al achter me gelaten.
Alle reacties Link kopieren
[quote]Mopsie41 schreef op 31 juli 2015 @ 02:21:

[...]



Jij snapt hier werkelijk het hele probleem niet. De libidolozen zijn niet eens tot een beetje actie te bewegen. Geen zin is geen zin. En het wordt helemaal een drama als ze ook nog eens vies zijn van allerlei dingen. Gebeurt wel, dan krijg je lauwe flutseks met een hoop commentaar en gezeik. Niks is zo dodelijk als een partner die er eigenlijk geen trek in heeft. Nee, dáár wordt je lekker geil van. Dáár voel je je ook echt aantrekkelijk bij. Het lijkt me beter als jij een deel van het topic eerst maar eens gaat lezen voordat je deze uitgekauwde kreten bezigt.

En wij vrouwen praten om de zooi te redden. De seksloze heeft ook liever dat we ons smoel houden. Resultaat: geen seks, geen gepraat, en op het eind geen relatie meer.

Wat mij betreft ook goed, want ik heb zo'n moeilijk libido geval jaren geleden al achter me gelaten.[/quote]



Dito , en dat had ik jaren eerder moeten doen , of beter meteen toen de eerste signalen en die waren er vrij snel.
Na de postings van Manlief een beetje gelezen te hebben kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat hij alleen reageert op de titel van het topic, zonder ook maar 1 enkele reactie te lezen. Plus reageert op zo'n beetje elk topic in het forum, zelfs al is het jaren oud.

Manlief, waarom? Je zal het vast niet kwaad bedoelen maar ik vind het eerlijk gezegd wel een beetje storend.



Koolmeesje, vervelend om te lezen dat het met jou en je relatie niet zo lekker loopt. Heeft de seks nog wel betekenis voor jullie? Of is het meer "seks om de seks".

Ik heb nog 1 stille hoop, een heel kleintje. Ik wil me laten steriliseren zodat m'n vrouw van de pil af kan. Misschien dat dit nog een beetje positieve invloed mag hebben. Zo niet, tja dan hebben we de mogelijkheden echt uitgeput. Het zal me op z'n minst rust geven dat we er echt alles aan gedaan hebben en ik niet meer leef met "stel nou eens dat...".
Alle reacties Link kopieren
Is dat inmiddels bespreekbaar thuis, Internet? Wie weet...
Alle reacties Link kopieren
Klinkt als hoop aan de horizon, Internet, dat zou mooi zijn!



Meldepel, hoe is het met/bij jou?
...
Hallo,



O, wat lief Koolmeesje dat je nog eens vraagt hoe het gaat. Jammer voor je dat je relatie wat minder gaat. Ik hoop dat het beter zal gaan. Ik vind je altijd zo vrolijk klinken in je posts. Het gaat goed met me. Laatste tijd erg druk. Seks staat nog wel op het menu, hoor!



En ja, ik kreeg als vrouw ook het verwijt dat ik veel te veel over seks praatte en te veel analyseerde. Hierdoor had mijn ex ook minder zin. Maar wekenlang zwijgen leverde ook geen zak op, hoor. Sorry, maar het seksleven voelde als een knellend keurslijf en dan heb ik het nog zacht uitgedrukt. Je moet op je tenen lopen, want bij elke scheet die je laat heeft je seksarme partner weer eens wekenlang geen zin. Ik werd op den duur pissig om het feit dat mijn ex het hele seksleven beheerste, want ik zou een heel topic kunnen vullen met zijn gebruiksaanwijzingen, complexen en issues.



Het roer kun je inderdaad drastisch omgooien, maar niet door de seksuoloog. Is hier ergens iemand op dit forum die na pakweg een half jaar praten bij de seksuoloog de pannen van het dak buffelt met zijn of haar ooit libidoarme partner? Het roer kan drie kanten op: acceptatie van een seksarme relatie, een open relatie of beëindiging van de relatie.
Dito , en dat had ik jaren eerder moeten doen , of beter meteen toen de eerste signalen en die waren er vrij snel.



Beter laat dan nooit Lilith. Je hebt uiteindelijk ook de moed gehad voor jezelf te kiezen.
Alle reacties Link kopieren
lorely:

je hebt gelijk, na een half jaar keihard werken is het inderdaad niet zo dat je meer in de touwen hangt dan voorheen.



In ons geval hadden wij nooit een frequente seksuele relatie, dus vandaar dat wij het over de boeg van praten gooien en dat schijnt te helpen mbt het kweken van begrip voor elkaar. Dat is inderdaad niet voor iedereen weggelegd, je wilt toch 'actie' voelen, absoluut, en zeker niet de oplossing voor iedereen. We zijn er achter gekomen dat mijn man de gewoonte heeft om 'vast' te blijven hangen in zijn onzekerheid. Nu werken we eraan om er achter te komen wat hij nodig heeft om die onzekerheid te leren loslaten. Dat is iets van de lange adem. (hele lange adem) een gewoonte doet er zo'n drie maanden over om uit te slijten, heb ik ergens gelezen. ik trek daar het dubbele voor uit.



waar ik me wel zorgen over maak; hard werken is leuk maar soms moet je toch erkennen dat hard werken niet de beloning biedt die je zoekt (en dat is waar jij terecht op doelt) je grenzen verleg je ook steeds (mopsie deed dat ook) Het is een beetje kwestie van verstand /gevoel in dit geval. Wat is verstandig? Wat niet? Waarvoor moet je kiezen en vooral wanneer? Want niet iedereen is hetzelfde.



het vraagstuk'waarom heeft hij/zij geen zin' is daarmee complexer geworden dan je zou denken en zou willen. En vooral; (daar hebben jullie absoluut gelijk in ) zou MOETEN zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven