libidoproblemen ssri

19-11-2016 22:51 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,



Ik heb sinds 10 maanden een relatie welke buiten ons seksleven prima verloopt.

Hij gebruikt antidepressiva en daarmee keldert zijn libido dusdanig.

Ik voel me hier onzeker over. Ligt het daadwerkelijk aan de antidepressiva of ligt deels het aan mij? Op internet lees ik dat het aantrekkelijkheidsgevoel naar de partner een rol kan spelen in het libido gevoel.

Ik vind het ook lastig om erover te praten. En ik snap dat het advies gaat worden praten.

Maar ik zou graag eerst ervaringen horen van anderen. Om zelf wat meer rationeler het gesprek aan te gaan.

We hebben het er wel eens over maar zeer gering.

Het staat me niet heel erg in de weg binnen de relatie maar het doet wel wat.

En bij mij speelt ook de angst 'geen vragen stellen als je de antwoorden niet wilt weten'. Want misschien ligt het daadwerkelijk aan mij.

Ik hoop op ervaringsdeskundige.
Alle reacties Link kopieren
als ervaring kan ik zeggen dat een depressie een duidelijke invloed op je libido kan hebben

(een depressieve kennis had er last van, weet niet of hij medicijnen nam). maar zijn vrouw is weggegaan.door gebrek aan intimieit
Alle reacties Link kopieren
intimiteitt:, sorry
Alle reacties Link kopieren
Geen letterlijke ervaringsdeskundige maar wel werkzaam in een kliniek waar onder meer mensen behandeld worden voor seksueel grensoverschrijdend gedrag. Ik weet dus dat naast de werkelijke (hormonale) libidoremmende medicatie ook SSRI's worden voorgeschreven om het libido te verminderen.

Ik vermoed dus dat de SSRI grotendeels verantwoordelijk is voor het lage libido van je partner, hoewel de depressie zelf natuurlijk ook invloed kan hebben. Ik denk dus dat je toch met je partner in gesprek zult moeten als je graag verandering zou willen. Geef vooral je gevoel weer: wat mis je, wat zou je graag anders zien? Wellicht kan er een ander antidepressivum worden voorgeschreven die deze werking minder heeft. Daar heb ik alleen helaas geen verstand van.
Well behaved women rarely make history.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het lastig om erover te praten omdat dit voor hem ook een issue is. Daarnaast vind ik het ook lastig omdat ik zelf ook issues heb binnen seksgebeuren.

Ergens is het voor mij oke maar onzekerheid speelt me parten. en is het normaliter niet oke.

Niet erover praten is redelijk veilig. Maar tevens een roze olifant.
Alle reacties Link kopieren
en wat ik me afvraag, zoenen/kussen etc, heeft toch niet zoveel met libido te maken? Of kan dat ook een rol spelen?
Het enige dat ik zelf ervaren heb is dat ik niet meer kon klaarkomen door die zooi. Met geen mogelijkheid. Het had geen effect op mijn libido. Sterker nog; juist doordat ik niet kon klaarkomen, wilde ik niets liever dan heel de dag neuken om het wél te laten gebeuren (kansloos).
Alle reacties Link kopieren
Dat lijkt me heel frustrerend Amand. Mijn vriend kan momenteel niet zonder dat spul. Ik heb het idee dat hij het opgegeven heeft.

Het gevoel wat jij beschrijft lijkt me nog veel lastiger.

Ik zie geen uitzicht op dat hij stopt met die medicatie.

Hoe had jij het gevonden als je partner het gesprek daarover aanging? Heb je het gesprek daarover aan gegaan?

Ik wil erover praten zonder hem een klotegevoel te geven. Als het hem een minderwaardiggevoel geeft dan praat ik er liever niet over.

Maar wat had jij nodig van je partner, wat was goed voor jou?

Ik snap dat het individueel is.
Heeft hij het al met zijn psychiater besproken? Misschien dat een andere AD uitkomst biedt.
Alle reacties Link kopieren
Hij heeft al verschillende ssri uitgeprobeerd. effect blijft hetzelfde. ik wil ook niet dat hij elke keer weer door die ontwenning/gewenning moet gaan. Het is echt ellendig.
Er bestaan ook niet ssri.

Als hij het echt vervelend vindt zou ik het zeker nog eens met zijn psychiater bespreken.
Alle reacties Link kopieren
Hij heeft geen psychiater. medicatie verloopt via huisarts.
O, dan zou ik zeker om een consult bij een psychiater vragen. Dat is tenslotte degene die er voor geleerd heeft.
quote:rozadefloza schreef op 19 november 2016 @ 23:28:

Dat lijkt me heel frustrerend Amand. Mijn vriend kan momenteel niet zonder dat spul. Ik heb het idee dat hij het opgegeven heeft.

Het gevoel wat jij beschrijft lijkt me nog veel lastiger.

Ik zie geen uitzicht op dat hij stopt met die medicatie.

Hoe had jij het gevonden als je partner het gesprek daarover aanging? Heb je het gesprek daarover aan gegaan?

Ik wil erover praten zonder hem een klotegevoel te geven. Als het hem een minderwaardiggevoel geeft dan praat ik er liever niet over.

Maar wat had jij nodig van je partner, wat was goed voor jou?

Ik snap dat het individueel is.

Om het maar even heel bot te stellen: ik kon heel de dag wel neuken, heel de dag was ik hard. De vriendinnen die ik in die tijd had klaagden niet, zeg maar.



Dat ik niet klaarkwam was initieel geen probleem voor ze. Ze kregen wat ze wilden. Mijn situatie van toen is geen vergelijking met die van jullie nu. Sorry.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf ook het idee dat hij verder moet zoeken. huisarts is geen oplossing wanneer er zo makkelijk rond gestrooid wordt met dat soort medicatie. pammetjes, ssri, allemaal zonder psychiater.

Hij heeft zelf weinig vertrouwen in de psychiatrische/psychologische wereld. En daarnaast lijkt het ook een genetisch iets te zijn. Dus misschien dat alleen medicatie helpt voor hem ivm neurologische afwijking.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor je inbreng Amand. Helaas ervaar ik juist niet die hardheid ;)
Een psychiater heeft veel meer verstand van medicatie dan een huisarts.

Hij is dus ook degene die een veel beter overzicht heeft van de alternatieven en niet alleen voor de standaard oplossing kiest zoals een huisarts.



Heeft hij wel al behandeling gehad of geeft de ha alleen pillen?
Alle reacties Link kopieren
Het wordt een beetje privacygevoelig. Ik denk dat ik het gesprek aan zal moeten gaan richting psychiater ivm medicatie.

Het is lang geleden dat er een psychiater aanwezig is geweest.
Alle reacties Link kopieren
maar in hoeverre ben ik degene die dat gesprek aan kan gaan? Hij heeft veel vertrouwen in zijn huisarts. en een zeer laag vertrouwen in de ggz wereld.
Alle reacties Link kopieren
Eens met Phaedra. Juist het type antidepressivum is libidoremmend, die SSRI. Er zijn andere types.

Mijn vroegere partner is ook een tijd aan dergelijke medicatie geweest en had, net als wat Armand beschrijft, last van erectieproblemen en/of problemen om een orgasme te bereiken. De wil, het libido, was er wel. Van wat patienten bij ons rapporteren, weet ik dat het op beide manieren kan werken. Of de zin weg of wel zin maar het lichaam werkt niet mee.



Als iemand al depressief is, wil je (zo gold dat voor mij in ieder geval) niet ook nog eens eens lastig vallen met nog een probleem, namelijk jouw gemis aan intimiteit. Punt is alleen dat knuffelen, genieten van elkaar ook weer een positieve invloed op de hersenen en je welbevinden kan hebben. Genoeg reden om misschien toch maar met hem in gesprek te gaan. Maar het zal geen gemakkelijk onderwerp zijn. Dat je hier je kennis eerst verbreedt, is in ieder geval een slimme zet.
Well behaved women rarely make history.
quote:rozadefloza schreef op 19 november 2016 @ 23:47:

maar in hoeverre ben ik degene die dat gesprek aan kan gaan? Hij heeft veel vertrouwen in zijn huisarts. en een zeer laag vertrouwen in de ggz wereld.Dat zal hij moeten doen. Hij kan gewoon naar een zelfstandige psychiater en hoeft dus niet naar de ggz.
Alle reacties Link kopieren
Vandaar ook dat ik voorzichtig ben met dit onderwerp richting hem. Ik wil niet dat het een groter issue wordt dan dat het is. Maar het begint voor mij lastig te worden. Het gaat in m'n hoofd zitten.
Ik benijd je niet, TO. Ik kan me heel goed voorstellen dat je je erg onzeker voelt over waarom hij geen seksuele begeerte naar je laat blijken. Het is pas 10 maanden, ook al klinkt dat heel koud. Het zou (achteraf) niet een positie zijn waarin ik mezelf zou laten. Het leven is te kort daarvoor.
Alle reacties Link kopieren
Dat is wel iets om helder te hebben. Duurt jullie relatie nu tien maanden of is hij tien maanden aan de antidepressiva? Meerdere medicatiewisselingen in die tijd lijkt me nogal snel.
Well behaved women rarely make history.
SSRI brengt bij mij mijn libido naar een dieptepunt en het is ook een van de meest voorkomende bijwerkingen. Ik zou het dus echt niet op jezelf betrekken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven