Monogamie te hoog gegrepen voor de moderne mens?

15-05-2015 16:42 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag beste Viva'isten, of Vivarettes,



Graag stel ik mij even voor. Ik ben Valuto en woon in het oosten van het land. Dit samen met mijn 3 kinderen en vriendin.



Enige tijd geleden kwam ik erachter dat mijn vriendin vreemd ging. Dit kwam voor mij in eerste instantie over als het einde van de wereld.. Later vielen de kwartjes echter en zag dat ik in die tijd door extreme drukte ivm opzetten eigen bedrijf geen aandacht aan haar schonk. Ik ben mij een beetje gaan verdiepen in de cijfers en wil graag de volgende stelling delen:



Aangezien er zoveel wordt vreemdgegaan, kan men zeggen dat monogamie op zich een te hoog gegrepen gegeven is? Ik bedoel, blijkbaar zit er toch iets in de mens ingebakken , bijvoorbeeld de immer voortdurende zoektocht naar goede genen, dat een streven naar monogamie al bij voorbaat gedoemd is te mislukken?
Niet mee eens. Ik denk dat veel mensen monogaam willen zijn. Sommigen houden dat niet vol, maar meestal om redenen die je zelf ook al aangeeft, zoals een gebrek aan liefde of aandacht.
Alle reacties Link kopieren
Gaarne zou ik de volgende stelling deponeren,

"men kan zoeke wat hij wil, er is niet voor werkelijk alles een pasklare formulematige verklaring"



De schellen zijn gevallen. Nu nog beslissen of je bij iemand wil blijven die bij gebrek aan aandacht oneerlijk te werk gaat.
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren
Ik ben het wel met je eens. Monogaam zijn is verder ook heel erg saai en zonde. Leven is al zo kort om dat nou aan een partner te verspillen.....
Moi
Alle reacties Link kopieren
quote:NummerZoveel schreef op 15 mei 2015 @ 16:44:

Niet mee eens. Ik denk dat veel mensen monogaam willen zijn. Sommigen houden dat niet vol, maar meestal om redenen die je zelf ook al aangeeft, zoals een gebrek aan liefde of aandacht.Ok.. goed dat je "willen" schrijft, maar wat ik aangeef gaat vooral over het "kunnen". Ik bedoel in een relatie van 10 jaar kan het voorkomen dat er een periode geen aandacht is.. vaak raakt er dan toch een mechanisme actief die ervoor zorgt dat een ander persoon interessant(er) wordt, of dat men openstaat voor avances.. ?
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat elk mens anders is:

- voor sommige mensen is monogamie te hoog gegrepen, die kunnen niet zonder de spanning van een nieuwe (seks)partner. Of die in de eigen relatie iets essentieels missen. Of die er eigenlijk vandoor willen maar die stap niet aandurven.

- anderen kunnen zich niet voorstellen ooit vreemd te gaan.

- er zijn ook mensen met een open relatie, waarbij de openheid varieert van af en toe iemand anders erbij/parenclub, tot de partner compleet vrijlaten.

- en dan heb je nog mensen die wel fantaseert/praat over seks buiten de relatie, maar dat niet in de praktijk brengt.



Geen idee hoe groot elke groep is. Daar kom je ook nauwelijks achter, denk ik.
Snel internet vraagt niet per se om een snelle mening
Men kiest liever de makkelijkste weg. En dat is de aandacht bij een ander zoeken in plaats van thuis erover praten. En thuis hier niets over vertellen, want je huidige veilige leventje moet niet over de kop natuurlijk. En wat zouden de buren wel niet zeggen.



Je vriendin had je ook kunnen vragen om meer tijd en jij had haar meer in het oog moeten houden. Soms is het even druk en liggen de prioriteiten anders. Maar is dat dan meteen maar een basis om je liefde en aandacht elders te zoeken? Voor mij niet in elk geval.
Alle reacties Link kopieren
Als je het gevoel hebt dat het niet lekker loopt in een relatie (welke reden dan ook) is het de kunst om erover te communiceren. Dat is al de helft van het antwoord om niet vreemd te willen gaan. Soms constateer je beiden dat de relatie op een zijspoor staat, omdat er andere dingen zijn die meer aandacht vragen en bespreek je met elkaar dat je hiermee dealt totdat het weer beter gaat. Maar wel dat je de lijntjes naar elkaar kort houdt als blijkt dat er toch teveel frustratie gaat spelen. Geen enkele relatie heeft altijd volop tijd en aandacht voor elkaar. Er zijn altijd wel perioden te bedenken waarop het even wat minder lekker loopt. Juist dan moet je niet weglopen van elkaar, maar in contact blijven.
Alle reacties Link kopieren
quote:Valuto schreef op 15 mei 2015 @ 16:51:

Ok.. goed dat je "willen" schrijft, maar wat ik aangeef gaat vooral over het "kunnen". Ik bedoel in een relatie van 10 jaar kan het voorkomen dat er een periode geen aandacht is.. vaak raakt er dan toch een mechanisme actief die ervoor zorgt dat een ander persoon interessant(er) wordt, of dat men openstaat voor avances.. ?Ook als een relatie even wat minder lekker loopt is het je eigen keuze om vreemd te gaan. Of om monogaam te blijven.
Alle reacties Link kopieren
Maar wat vond je er nou van dat ze vreemd ging; was jouw weinig aandacht geven een greencard voor haar die uiteindelijk jouw goedkeuring kan wegdragen?
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Ik kan me best voorstellen dat mijn man en ik over 30 jaar zulke andere mensen zijn geworden dat we besluiten dat we niet met elkaar verder willen.



Ik kan me niet voorstellen dat ik ooit vreemd zou gaan. Dat zie ik namelijk helemaal niet als iets moeilijks, maar gewoon als goed fatsoen.



Als ik een andere man wil neuken, dan heb ik het fatsoen het eerst uit te maken. Voordeel daarvan is weer dat je dan wel 2x nadenkt voordat je alles wat je hebt overboord gooit voor een avondje zelden-echt-geile-sex met een halfdronken midlifecrisis'er.



Ik ben getrouwd met de enige man waarmee ik nog nooit slechte sex heb gehad. Ik geloof niet dat er seksueel gezien een veel betere match voor mij is dan deze man. En de 13 mannenervaringen buiten mijn man om maken me er niet happig op het eens met een ander te proberen eerlijk gezegd.



I know that what I have is good.



Misschien is monogamie in deze samenleving niet mogelijk, zou kunnen, ik weet het niet. Maar vreemdgaan is gewoon laag en achterbaks en ik wil geen laag en achterbaks iemand zijn en ook geen slachtoffer van m'n eigen kut, dus dat zal me niet snel 'overkomen', vreemdgaan.
Alle reacties Link kopieren
Hear hear!
Ik heb niks tegen scheidingen en open relaties overigens, en ik vind het helemaal prima als mensen geen (monogame) relatie wensen te hebben.



Maar de boel belazeren en het voor jezelf goedpraten onder het mom van 'echte verliefdheid'... Zum kotsen. Je steelt toch ook geen geld van je vent (of van iemand anders, for that matter)?



Maar goed, dat vind ik dan persoonlijk.
Alle reacties Link kopieren
Probeer je nou met deze stelling een excuus te zoeken voor het vreemd gaan van je vrouw?
Alle reacties Link kopieren
wat lux zegt
Lorem Ipsum
Voor de een is het te hoog gegrepen, voor de ander retemakkelijk. Ik ben wel eens vreemdgegaan, maar toen was ik 16 en niet gelukkig met mijn "vriendje" toen (niet genoeg aandacht etc.)



Nu met mijn huidige vriend denk ik er niet eens aan om met een ander te gaan rotzooien. Ik ben monogaam en zoals ik het nu zie zal ik dat ook altijd blijven. Als je er samen met je partner voor kiest om polygaam te zijn moet je dat vooral doen, maar mensen die bewust met een monogaam iemand een serieuze relatie aangaan en dan alsnog niet trouw kunnen blijven vind ik eerlijk gezegd een beetje zwak.

Zoek dan iemand die ook niet monogaam is, of neem gewoon geen relatie.
Dat is van alle tijden. Monomamie kan. Maar het kan ook niet. En mensen zijn nou eenmaal mensen, dus ze maken fouten. Net als dat vrij zijn van verslavingen, overgewicht of wat voor zwakte dan ook soms te hoog gegrepen lijkt. Mensen maken fouten. Mensen zijn niet per definitie monogaam of per defenitie nIet monogaam, het is complexer dan dat.
quote:lux. schreef op 15 mei 2015 @ 17:06:

Ik kan me best voorstellen dat mijn man en ik over 30 jaar zulke andere mensen zijn geworden dat we besluiten dat we niet met elkaar verder willen.



Ik kan me niet voorstellen dat ik ooit vreemd zou gaan. Dat zie ik namelijk helemaal niet als iets moeilijks, maar gewoon als goed fatsoen.



Als ik een andere man wil neuken, dan heb ik het fatsoen het eerst uit te maken. Voordeel daarvan is weer dat je dan wel 2x nadenkt voordat je alles wat je hebt overboord gooit voor een avondje zelden-echt-geile-sex met een halfdronken midlifecrisis'er.



Ik ben getrouwd met de enige man waarmee ik nog nooit slechte sex heb gehad. Ik geloof niet dat er seksueel gezien een veel betere match voor mij is dan deze man. En de 13 mannenervaringen buiten mijn man om maken me er niet happig op het eens met een ander te proberen eerlijk gezegd.



I know that what I have is good.



Misschien is monogamie in deze samenleving niet mogelijk, zou kunnen, ik weet het niet. Maar vreemdgaan is gewoon laag en achterbaks en ik wil geen laag en achterbaks iemand zijn en ook geen slachtoffer van m'n eigen kut, dus dat zal me niet snel 'overkomen', vreemdgaan.Dit dus.
Alle reacties Link kopieren
quote:Thordis007 schreef op 15 mei 2015 @ 17:17:

Dat is van alle tijden. Monomamie kan. Maar het kan ook niet. En mensen zijn nou eenmaal mensen, dus ze maken fouten. Net als dat vrij zijn van verslavingen, overgewicht of wat voor zwakte dan ook soms te hoog gegrepen lijkt. Mensen maken fouten. Mensen zijn niet per definitie monogaam of per defenitie nIet monogaam, het is complexer dan dat.

TO noemt het geen foutje, die stelt dat het misschien wel helemaal niet mogelijk is, monogaam zijn.

Voor de moderne mens dan he, de holenmens neukte maar een eind weg.
Ik vind het onvolwassen.

A- omdat mensen die vreemdgaan hun partner dat vaak niet gunnen. Een leuke affaire met iemand anders.

B- natuurlijk kom ik ook weleens wat leuks tegen. Als ik alleen al bedenk hoe ik zou moeten liegen, waar doe je dat dan (treurige hotelkamer? Op je eigen bank, speelgoed van de kinderen even wegschuiven?) mijn vriend zou reageren, dat mijn kinderen iets gaan merken van het gezeik dat het gaat opleveren, etc...

Nee laat maar.

Dan verbreek ik de relatie wel als ik dat ervoor over heb en besprong daarna wel iemand als ik die stress niet meer zo heb.

Het lijkt me gewoon niet praktisch
Alle reacties Link kopieren
Mijn trollenradar slaat aan; behalve Valuto hebben we nu ook ene Dishano. Allebei net lid geworden van het forum..... Alleen is hij de vreemdganger in het andere topic.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
quote:sweetfirefly schreef op 15 mei 2015 @ 17:23:

Mijn trollenradar slaat aan; behalve Valuto hebben we nu ook ene Dishano. Allebeide net lid geworden van het forum.....Hoe meer zielen etc.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat de mens niet gemaakt is voor monogamie. In de huidige tijd al helemaal niet. De verleiding is met een muisklik te vinden. Dit betekent niet, voordat iedereen over mij heen valt, dat ik vind dat iedereen maar vreemd moet gaan. Nee eerlijkheid staat voorop. Spreek je wensen uit en bepaal samen welke grenzen jullie samen hebben.
Zolang de mens bestaat vraagt men zich al af om men wel gemaakt is voor de monogamie. Dat heeft niets met deze tijd te maken. Misschien is het nu moeilijker vanwege sociale media, dat kan. Anderzijds denk ik wel dat een vreemdganger daar altijd mogelijkheden toe zal vinden.



Je zou kunnen stellen dat een langdurige, monogame relatie op de lange duur bevredigender is dan kortstondige affaires en dat vreemdgaan moreel verwerpelijk is. Men zal dit innerlijke gevecht dan moeten proberen te overwinnen. Zoiets. Ik geloof ook dat dat de gedachte in veel religies is. Niet alles is altijd makkelijk.
Je hebt mensen die heel onzeker zijn over wie ze zijn en hebben anderen nodig om hun ego op te krikken. Die mensen hebben zijn zo onzeker over hun (markt)waarde dat alleen anderen die voor hun kunnen bepalen. Daarnaast heb je mensen die voornamelijk gericht zijn op hun 'rechten' en die gaan boven alles en daardoor is he logisch dat zij hun partner ook mogen 'bedriegen'.



Helaas heb je heel veel mensen die zich zelf veel specialer vinden dan anderen en dat verklaart naar mijn mening de enorme hoeveelheid vreemdgangers.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven