Moestuin topic

13-03-2022 23:07 920 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Sinds een paar weken heb ik een Click & Grow mini moestuin op mijn aanrecht. Er zit in: basilicum, mini-tomaat en gele paprika.

Ook vind ik het leuk om wat dingen in mijn tuin te laten groeien. Frambozen haal ik kilo's binnen elk jaar, maar mijn bramen willen nog geen vruchten geven... grr.

Wie heeft er een (mini) moestuin, of wil er een starten en wil hier samen over kletsen?

Of heb je ook een C&G en wil je pods ruilen?

:D
moderatorviva wijzigde dit bericht op 01-04-2023 20:29
Reden: Titel aangepast
0.00% gewijzigd
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ga voor het eerst beginnen met een moestuin! Ik heb komkommer en aardbeien zaadjes gehaald, die ga ik deze week in een potje doen en dan hopen dat ze gaan kiemen binnen voor het raam. Daarna doe ik ze naar buiten in een grote pot. Ik wil als de vorst weg is ook een frambozen en bramen plantje in een pot doen buiten en kijken of er een aardappelplant wil ontspruiten als ik een aardappel in een pot begraaf.
Alle reacties Link kopieren Quote
Leuk Ugli!

Frambozen en bramen geven pas na 2 jaar vruchten, dus geef niet te snel op! Ze zaaien zich wel als een malle uit trouwens lol.

Aardbeien staan ook op mijn wensenlijstje dit jaar! Ik wil ze laten groeien in mijn Click and Grow en dan naar buiten.

Heb vorig jaar een blauwe bessen struik geplant, hij heeft nu knoppen maar geen idee of ik daar nou echt iets van kan verwachten...

Komkommer lukte vorig jaar! Uit de moestuintjes van de AH :D
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik moest dat Click and Grow even opzoeken. Geinig idee. Ik het op het aanrecht gewoon een enigszins decoratieve bak staan en daarin groeit het hele jaar door: peterselie, chilipepers, trostomaatjes en bieslook.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb wel heel lang aardbeien gehad. Ik had een perk van pakweg 2 bij 3 meter. Het waren doordragers; ze gaven over meerdere maanden, van juni tot augustus aardbeien. Per dag een ons of twee. Het waren vrij forse planten; ik dacht Ostara. Maar daar kwam de klad in, het vereist veel verzorging. Je moet maatregelen treffen tegen ongedierte, je moet elke dag oogsten en wat voortdurend dreigde was bothrytis. Als zo'n aardbei de aarde raakte dan zag je heel snel grijs schimmelpluis verschijnen. Ik had wel een handeltje in plantjes want ze kregen veel kindjes. Ik heb ook een duo-appel gehad en een pruimenboom. En morellen. Zwarte bessen (cassis), aalbessen, rode en witte.

Echt heel leuk maar je moet sowieso toch nog groente en fruit kopen (vond het makkelijker te kopen dan te bukken) dus later had ik alleen nog maar siergoed. Maar het is wel fascinerend.

Ik zou, als het even kan, de aardbeien in een verhoogde bak houden want dat bukkend werken is erg zwaar.
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren Quote
In mijn perkje staan standaard aardbeien. Al heb ik het vermoeden dat er ook framberry’s tussen staan, geen idee hoe ik daar aan ben gekomen maar ze zijn wel lekker! Ik doe niks aan die planten, groeit vanzelf. Verder heb ik zo’n vierkante meter moestuin-bak. Daarin gaat dit jaar paprika, courgette, boontjes en watermeloen. Ga dinsdag even naar het tuincentrum voor wat aarde voor de bak binnen, dan laat ik het daar ontkiemen eerst. Niet alles moet tegelijk gezaaid worden, dus even kijken wat nu moet :) vorig jaar had ik een courgette van 2,6 kilo :rofl: daar hebben we soep van gemaakt. Die kwam uit een moestuintje van de appie. Ben benieuwd of die ook weer een actie starten, vind ik ook leuk!
Leuk!
Ik heb 5 mini fruitbomen in de tuin: appel, peer, pruim, kers, perzik. Dan heb ik 3 bessenstruiken: zwarte bes, aalbes en kruisbes. En een bak aardbeien.
Aan overblijvende kruiden heb ik staan: bieslook, munt, salie, rozemarijn, tijm, hyssop, citroenmelisse.

En dan zaai ik nog een hoop plantjes! Op dit moment voorgezaaid (exclusief bloemen)
4 verschillende cherrytomaatjes
Peterselie
Kamille
Peultjes
Paprika
En nog wat aardbei

In de moestuinbak in de tuin zit nu gezaaid: rucola, spinazie, wortel en radijs.

Ik zou graag een 'echte' moestuin willen maar ik heb een normale rijtjeswoning met een niet bijzonder grote tuin, veel meer kan ik er niet inproppen :-D
Alle reacties Link kopieren Quote
Bosch heeft een soortgelijk systeem, smartgrow. Leek me grappig totdat ik de prijzen van die pods zag. Mijn hemel, wat duur.
Ik moestuinier in een paar bakken en in de border waar nog plek is. Roma tomaat en bieslook staan nu te kiemen en de tuinboon heb ik laatst uitgeplant. Plus ook al wat pluksla gezaaid. Verder heb ik een stoofpeer, druif, jostabes en framboos staan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb net tomaten, sla, komkommers, wortelen en sla uitgezaaid. Verder nog slaplantjes en aardbeiplantjes in de serre gezet.
Ik ben echt nog een beginneling in moestuinieren, hoewel het al het 3de jaar is dat ik tomaten heb.

Aan fruitbomen en struiken wil ik ook beginnen maar die zijn zo duur in de tuincentra.
Alle reacties Link kopieren Quote
Volgens mij kan je fruitbomen en struiken het beste rechtstreeks bij de kweker kopen, dat is vaak veel goedkoper.
Alle reacties Link kopieren Quote
maxi14 schreef:
14-03-2022 08:18
Volgens mij kan je fruitbomen en struiken het beste rechtstreeks bij de kweker kopen, dat is vaak veel goedkoper.
Ja, de fruitteelt doet vaak mee aan een project om de bomen die zij zelf niet meer gebruiken op te slaan en voor een prikkie te verkopen aan particulieren die hem in hun tuin willen zetten. Voor commercie is het het voordeliger om ze te vervangen, maar de particulier krijgt dan een geweldige boom. Ik weet helaas niet meer waar en hoe je ernaar moet googelen. Ze kostten beneden de 10 euro toen. Je moet wel rekening houden met de bestuiving; soms heb je er twee nodig omdat ze zichzelf niet kunnen bestuiven.
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren Quote
Oh, interessant, ik ga op onderzoek uit! Ik woon in België, maar hier zal ook wel zoiets bestaan zeker?
Alle reacties Link kopieren Quote
maxi14 schreef:
14-03-2022 07:51
Bosch heeft een soortgelijk systeem, smartgrow. Leek me grappig totdat ik de prijzen van die pods zag. Mijn hemel, wat duur.
Ik moestuinier in een paar bakken en in de border waar nog plek is. Roma tomaat en bieslook staan nu te kiemen en de tuinboon heb ik laatst uitgeplant. Plus ook al wat pluksla gezaaid. Verder heb ik een stoofpeer, druif, jostabes en framboos staan.

Klopt die zijn niet goedkoop. Maar goed ik ben niet echt een ster in dingen levend houden, vooral binnen... dus 1 op 1 is het mij wel waard lol. Maar je zou ook gewoon potgrond erin kunnen stoppen en zaden. Het gaat vooral om het water systeem voor mij.

Leuk dat er zoveel moestuin-enthousiastelingen zijn hier! Ik heb vorig jaar met AH moestuintjes nog wel meer dingen gezaaid en kunnen oogsten overigens. Courgettes, die werden enorm als ik ze niet op tijd zag om te plukken lol. Pompoen heb ik er op een gegeven moment uitgesleurt, die plant werd enorm en ik had geen ruimte om hem verder te laten groeien.
Komkommer ging goed, het was zo'n wilde komkommer, super lekker ook. De peultjes gingen goed, maar ik had niet door dat ze ergens tegen wilde klimmen en toen ging dat een beetje mis en klampten ze zich overal tegenaan. Maar heb toch wel een paar handjes vol geoogst. De wortels dat werd nix. De planten groeide goed, maar die wortels werden niet groter dan een rondje, ze werden niet langer! Iemand een idee wat ik daar mis deed?
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik lees mee, heb al jaren een moestuin maar ik weet niet of het mij lukt actief mee te schrijven.

Lunchlover, wat voor grond heb je in je tuin? Wortels hebben kalk nodig om de diepte in te gaan en niet te vaste grond.
Alle reacties Link kopieren Quote
VGM1980 schreef:
14-03-2022 12:00
Ik lees mee, heb al jaren een moestuin maar ik weet niet of het mij lukt actief mee te schrijven.

Lunchlover, wat voor grond heb je in je tuin? Wortels hebben kalk nodig om de diepte in te gaan en niet te vaste grond.

Ow... dan is dat het misschien. Ik had de boel wat dieper moeten omscheppen voor ik ze erin zette... watvoor grond, geen idee... 'gewone'? :P Nou, het is iig geen klei, of zand... zegt je dat genoeg? Had ik kalk erbij moeten gooien ofzo?
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
Alle reacties Link kopieren Quote
LunchLover schreef:
14-03-2022 12:04
Ow... dan is dat het misschien. Ik had de boel wat dieper moeten omscheppen voor ik ze erin zette... watvoor grond, geen idee... 'gewone'? :P Nou, het is iig geen klei, of zand... zegt je dat genoeg? Had ik kalk erbij moeten gooien ofzo?

Veengrond bijv is heel compact en zuur, daar houden de wortels niet van. Goed de grond losmaken en mengen met bijv moestuinmest en idd kalk erbij zoals kali. En wortels uitdunnen, ze houden er niet van dicht tegen elkaar aan te zitten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Worteltjes willen bij mij ook niet. Radijs wisselend.

Ik ga dit jaar voor Spaanse pepers (die houd ik binnen), sla (buiten in een moestuin op poten), paprika en misschien nog tomaatjes.

Sla gaat bijna altijd prima. Paprika kwam vorig jaar wel goed op, maar ik had pas in oktober een mini paprika. XD Nu is het wel mooi groen, dus dat was al prima.
Tomaatjes gingen best, maar geen tomaatjes. Dus dit jaar in de herkansing.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren Quote
VGM1980 schreef:
14-03-2022 12:10
Veengrond bijv is heel compact en zuur, daar houden de wortels niet van. Goed de grond losmaken en mengen met bijv moestuinmest en idd kalk erbij zoals kali. En wortels uitdunnen, ze houden er niet van dicht tegen elkaar aan te zitten.

Veengrond is het niet, dat weet ik wel. En ik meng af en toe met wat potgrond, maar misschien moet ik wat moestuinmest halen ofzo. Eerst maar eens bedenken wat ik groeien wil dit jaar.

Ander vraagje. In mijn Click and Grow heb ik nu 3 plantjes opkomen (in 1 potje/pod) van de tomaten. Er staat dat ze adviseren om er dan 2 weg te halen om de ene genoeg ruimte en voeding te geven. Is dat echt nodig denk je? En zo ja, zou ik die andere 2 kunnen 'transplanteren' naar een ander potje? Of overleven ze dat niet? Mijn ervaring met die AH moestuintjes was vaak dat ze het verplanten niet zo leuk vinden...
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
Alle reacties Link kopieren Quote
je kan er inderdaad beter 2 weghalen, je kan wel proberen ze te verspenen. Als je niet de wortels aanraakt moet het op zich goed gaan. Wel dan elk zijn eigen potje.
Moet je overigens pas doen als je ziet dat het plantje 4 blaadjes heeft, anders nog even wachten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Leuk, een moestuintopic. Ik ben ook van plan om er mee te beginnen. Ben ik te laat met zaaien als ik dat nu nog wil doen?
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren Quote
VGM1980 schreef:
14-03-2022 12:49
je kan er inderdaad beter 2 weghalen, je kan wel proberen ze te verspenen. Als je niet de wortels aanraakt moet het op zich goed gaan. Wel dan elk zijn eigen potje.
Moet je overigens pas doen als je ziet dat het plantje 4 blaadjes heeft, anders nog even wachten.

Oh goeie tip, tnx! Hij heeft nu 3 blaadjes, dan wacht ik nog even. Wortels niet aaraken, wist ik niet... dat ging dan voorheen daar ook op mis gok ik.
.
.
Sabeltandcavia schreef:
14-03-2022 12:58
Leuk, een moestuintopic. Ik ben ook van plan om er mee te beginnen. Ben ik te laat met zaaien als ik dat nu nog wil doen?

Volgens mij kan dat prima hoor! Maar ik lees al een aantal moestuin liefhebbers met kennis (en die heb ik niet lol). Ik google meestal gewoon, of ik gooi wat zaad in de tuin en kijk of het werkt...

:rofl:

Of dus binnen, zoals met mijn aanrecht moestuintje :proud:
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
Alle reacties Link kopieren Quote
Sabeltandcavia schreef:
14-03-2022 12:58
Leuk, een moestuintopic. Ik ben ook van plan om er mee te beginnen. Ben ik te laat met zaaien als ik dat nu nog wil doen?
Nee hoor, veel dingen ga je juist nu pas zaaien :)
Alle reacties Link kopieren Quote
Klopt, je kan nu beginnen met voorzaaien, en sommige plantjes kan je zelfs pas april/mei/juni.
In een online zaaikalender kun je ook heel goed zien wat je nu kunt zaaien!
Alle reacties Link kopieren Quote
GreenLadyFern schreef:
14-03-2022 15:19
In een online zaaikalender kun je ook heel goed zien wat je nu kunt zaaien!

Wat een goeie tip!! Ik ben hem nu aan het doorspitten.
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven