Geld & Recht alle pijlers

Erfenis en huwelijk in gemeenschap van goederen

19-04-2024 13:56 40 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Veel gegoogeld op dit onderwerp maar helaas nog geen anwoord kunnen vinden. Wellicht zijn er hier ervaringsdeskundigen. Kort samengevat: als je getrouwd bent in gemeenschap van goederen (vóór 2018) en van 1 van beide komt de langstlevende ouder te overlijden en er is geen sprake van een testament kan je dan als kind van de betreffende ouder de erfenis aanvaarden ? Met andere woorden, moet je niet allebei tekenen dat je de erfenis aanvaard ?
Als dat laatste niet het geval is zou dat betekenen dat je, wanneer je de zaak niet goed overziet door naïviteit of emotie, je samen behoorlijk in de financiele problemen zou kunnen geraken.
Voor de duidelijkheid:
- beneficair aanvaarden is van afgezien vanwege het feit dat er geen schulden zouden zijn.
- Ik ben na het overlijden niet betrokken geweest bij de afhandeling van de erfenis ivm werk
en verblijf in het buitenland.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als er geen schulden zijn, waarom zou je dan in financiële problemen komen bij het aanvaarden van de erfenis?
Coffee is never my cup of tea
Alle reacties Link kopieren Quote
Als partner ben je geen erfgenaam. Dus je hebt in feite nergens recht op en hoeft ook nergens voor te tekenen. Als er later blijken schulden te zijn is in principe ook alleen de erfgenaam verantwoordelijk lijkt mij maar in een huwelijk met gemeenschap van goederen is er geen splitsing dus ben je samen verantwoordelijk
Alle reacties Link kopieren Quote
Je hoeft niet te tekenen dat je een erfenis aanvaart. Een erfenis krijg je (jouw partner in jouw geval) gewoon. Dat is bij wet geregeld.

Als je dat niet wilt dan moet je verwerpen of beneficiair aanvaarden.

(Disclaimer soms is in het testament iets opgenomen waarbij je moet tekenen voor een bepaalde keuze maar dat lijkt hier niet het geval)
Alle reacties Link kopieren Quote
Nee, jij hoeft er niet voor te tekenen. En ja, als er wel schulden zijn, valt de uiteindelijke erfenis in de gemeenschap van goederen (behalve als er een uitsluitingsclausule is in het testament) en heb je gezamenlijk een schuld.
tinytiny wijzigde dit bericht op 19-04-2024 15:04
1.93% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Bij trouwen in gemeenschap van goederen worden al jouw partner's schulden automatisch van jou.

Niet alleen de schulden waar jij voor getekend hebt.

Persoonlijke lening, gokverslaving, alles komt op jouw bord. Ook deze erfenis.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bj77 schreef:
19-04-2024 13:56
Als dat laatste niet het geval is zou dat betekenen dat je, wanneer je de zaak niet goed overziet door naïviteit of emotie, je samen behoorlijk in de financiele problemen zou kunnen geraken.

Tja, dat is nou eenmaal waar je voor tekent igv GvG.

Je zegt dat het een feit is dat er geen schulden zijn, dus wat is dan het probleem? En dat je niet betrokken bent geweest bij de afhandeling van die erfenis omdat je in het buitenland zat is niet relevant. Je bent in GvG getrouwd en daarmee heb je je handtekening eigenlijk al gezet dat alle bezit (én schulden) gezamenlijk zullen zijn.

Maar ik mag toch hopen dat je ondanks de afstand je partner toch wel hebt bijgestaan?
Alle reacties Link kopieren Quote
Dus als ik het goed begrijp is de laatste ouder van je partner overleden en heeft hij niet afgezien van de erfenis terwijl jou dat verstandiger had geleken?
Waarom zijn jullie in GvG getrouwd? Dat is toch best wel naief?
Vooral bijzonder dat je er niet bij was en dat alles al is afgehandeld. Normaal duurt dat toch maanden en maanden?
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren Quote
Je hoeft niet te tekenen voor een erfenis. Voor benificair aanvaarden dien je wel te tekenen, maar alleen degene die de erfenis ontvangt. Benificair aanvaarden is sowieso slim.

Dat jij in het buitenland zat is natuurlijk geen excuus.

Maar er zijn geen schulden, dus waarom deze vraag?

Je man kan ook ongevraagd een gokverslaving beginnen, de schulden die hij maakt zijn dan ook voor jou.
Alle reacties Link kopieren Quote
Waarom zou je parter niet gewoon voor de zekerheid beneficiair aanvaarden?
Alle reacties Link kopieren Quote
Marianneke schreef:
19-04-2024 14:21
Als er geen schulden zijn, waarom zou je dan in financiële problemen komen bij het aanvaarden van de erfenis?
Omdat er bijv. een woning is met hypotheek en achterstallig onderhoud. Dan word je wel aangeslagen over de waarde van die woning geloof ik, terwijl je dat (nog) niet ten gelde hebt kunnen maken. Daarnaast zijn er lopende kosten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dropdrop schreef:
19-04-2024 14:38
Bij trouwen in gemeenschap van goederen worden al jouw partner's schulden automatisch van jou.

Niet alleen de schulden waar jij voor getekend hebt.

Persoonlijke lening, gokverslaving, alles komt op jouw bord. Ook deze erfenis.
En dit inderdaad. Dat is de keuze als je gaat voor gemeenschap van goederen. In good stuff and bad stuff.
Alle reacties Link kopieren Quote
De erflater bepaalt of dat de erfenis binnen of buiten de gemeenschap van goederen blijft.

En nee, je hoeft als partner niet te tekenen. Dat doe je ook niet wanneer je tekent voor een nieuwe baan.
Alle reacties Link kopieren Quote
TinyTiny schreef:
19-04-2024 14:37
Nee, jij hoeft er niet voor te tekenen. En ja, als er wel schulden zijn, valt de uiteindelijke erfenis in de gemeenschap van goederen (behalve als er een uitsluitingsclausule is in het testament) en heb je gezamenlijk een schuld.
Die uitsluitingsclausule gaat niet meer op bij gemeenschap van goederen zodra het geld (of de schulden) zijn ontvangen. Mijn ouders en schoonouders hebben in hun testament staan dat de erfenis naar het eigen kind gaat en niet naar aangetrouwde kant. Maar zodra ik of mijn man die erfenis ontvang, is het van beide aangezien wij in gemeenschap van goederen zijn getrouwd. Zo heb ik het altijd begrepen in ieder geval.
Alle reacties Link kopieren Quote
Irregular_Choice schreef:
19-04-2024 15:51
Die uitsluitingsclausule gaat niet meer op bij gemeenschap van goederen zodra het geld (of de schulden) zijn ontvangen. Mijn ouders en schoonouders hebben in hun testament staan dat de erfenis naar het eigen kind gaat en niet naar aangetrouwde kant. Maar zodra ik of mijn man die erfenis ontvang, is het van beide aangezien wij in gemeenschap van goederen zijn getrouwd. Zo heb ik het altijd begrepen in ieder geval.
Volgens mij wel. Ik meen te hebben begrepen dat - mocht de partner van de "ontvangende" partij - daar aanspraak op willen maken, dat dat dan in principe niet kan. Het is dan wel zaak om dat geld op een aparte rekening te houden lijkt mij.
Alle reacties Link kopieren Quote
WaterGirl schreef:
19-04-2024 15:49
De erflater bepaalt of dat de erfenis binnen of buiten de gemeenschap van goederen blijft.

En nee, je hoeft als partner niet te tekenen. Dat doe je ook niet wanneer je tekent voor een nieuwe baan.
Er stond dat er geen testament was. Dus de erflater heeft ook niet bepaald dat de erfenis buiten de gemeenschap van goederen zou vallen. Dus valt deze er sowieso binnen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nee, alleen de erfgenaam “tekent” voor de erfenis. Na ontvangst hangt het af van hoe ieder het huwelijk/vermogen heeft ingericht.
Alle reacties Link kopieren Quote
Irregular_Choice schreef:
19-04-2024 15:51
Die uitsluitingsclausule gaat niet meer op bij gemeenschap van goederen zodra het geld (of de schulden) zijn ontvangen. Mijn ouders en schoonouders hebben in hun testament staan dat de erfenis naar het eigen kind gaat en niet naar aangetrouwde kant. Maar zodra ik of mijn man die erfenis ontvang, is het van beide aangezien wij in gemeenschap van goederen zijn getrouwd. Zo heb ik het altijd begrepen in ieder geval.
Volgens mij is het in principe in de gemeenschap, totdat je gaat scheiden. Dan wordt eerst deze erfenis eruit gehaald naar het eigen kind waarvoor het bedoeld was, en daarna wordt de boedel 50/50 verdeeld. Maar dat weet ik niet 100% zeker.
Alle reacties Link kopieren Quote
Irregular_Choice schreef:
19-04-2024 15:51
Die uitsluitingsclausule gaat niet meer op bij gemeenschap van goederen zodra het geld (of de schulden) zijn ontvangen. Mijn ouders en schoonouders hebben in hun testament staan dat de erfenis naar het eigen kind gaat en niet naar aangetrouwde kant. Maar zodra ik of mijn man die erfenis ontvang, is het van beide aangezien wij in gemeenschap van goederen zijn getrouwd. Zo heb ik het altijd begrepen in ieder geval.
Nee dat is niet zo. Een erfenis waarvan bij testament geregeld is dat hij buiten de gemeenschap valt wordt nooit van jullie allebei. Ook als je in gemeenschap van goederen bent getrouwd.

Het staat jou natuurlijk vrij je erfenis samen met je man op te maken. Maar het is van jou en in geval van scheiding blijft het bedrag ook helemaal voor jou alleen.

Zoals je je kan voorstellen levert dat nog weleens gedoe op bij een scheiding een aantal jaar later. Is de erfenis op, of moet er toch een deel terug naar degene die de erfenis heeft ontvangen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Mariejan schreef:
19-04-2024 16:24
Nee dat is niet zo. Een erfenis waarvan bij testament geregeld is dat hij buiten de gemeenschap valt wordt nooit van jullie allebei. Ook als je in gemeenschap van goederen bent getrouwd.

Het staat jou natuurlijk vrij je erfenis samen met je man op te maken. Maar het is van jou en in geval van scheiding blijft het bedrag ook helemaal voor jou alleen.

Zoals je je kan voorstellen levert dat nog weleens gedoe op bij een scheiding een aantal jaar later. Is de erfenis op, of moet er toch een deel terug naar degene die de erfenis heeft ontvangen?
Dit! 100% zeker…
Wij hebben dit toevallig net helemaal laten uitzoeken.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Alle reacties Link kopieren Quote
Maar wat als die erfenis dan op is Biol? Nog los van wie het zou hebben uitgegeven. Maar iets dat op is, kun je toch niet teruggeven?
Alle reacties Link kopieren Quote
NomenNescio schreef:
19-04-2024 17:01
Maar wat als die erfenis dan op is Biol? Nog los van wie het zou hebben uitgegeven. Maar iets dat op is, kun je toch niet teruggeven?
Dat verschilt van zaak tot zaak, maar een richtlijn is dat de helft van het bedrag dat de erfenis was dan aan degene moet worden toegerekend van wie de erfenis was.

Dus er is bij een scheiding 11.000 euro aan geld.
Er was 5 jaar geleden een erfenis voor de man van 2.000 euro. Daarvan is het stel op vakantie geweest.
De man krijgt 1.000 + 5.000
De vrouw 5.000

Maar het kan ook zijn dat toch alles teruggeven moet worden aan de man. Als er nog ander geld is. Als er helemaal geen geld is, valt er ook niets te verdelen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Marianneke schreef:
19-04-2024 14:21
Als er geen schulden zijn, waarom zou je dan in financiële problemen komen bij het aanvaarden van de erfenis?
Daarom had ik ook gezegd "geen schulden zouden zijn". Het is nogal een veelomvattende erfenis met meerdere partijen zeg maar.
Alle reacties Link kopieren Quote
lonelycat schreef:
19-04-2024 14:28
Als partner ben je geen erfgenaam. Dus je hebt in feite nergens recht op en hoeft ook nergens voor te tekenen. Als er later blijken schulden te zijn is in principe ook alleen de erfgenaam verantwoordelijk lijkt mij maar in een huwelijk met gemeenschap van goederen is er geen splitsing dus ben je samen verantwoordelijk
Daarom had ik er ook bij verteld vóór 2018. Vanaf dat moment is er e.e.a veranderd daaromtrent heb ik begrepen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mariejan schreef:
19-04-2024 17:08
Dat verschilt van zaak tot zaak, maar een richtlijn is dat de helft van het bedrag dat de erfenis was dan aan degene moet worden toegerekend van wie de erfenis was.

Dus er is bij een scheiding 11.000 euro aan geld.
Er was 5 jaar geleden een erfenis voor de man van 2.000 euro. Daarvan is het stel op vakantie geweest.
De man krijgt 1.000 + 5.000
De vrouw 5.000

Maar het kan ook zijn dat toch alles teruggeven moet worden aan de man. Als er nog ander geld is. Als er helemaal geen geld is, valt er ook niets te verdelen.
Dit dus…
En het kan dus ook dat de man zegt: tja.. dat is op de grote hoop gegaan ik hoef het niet terug.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven