Geld & Recht alle pijlers

Belastingaangifte - zorgkosten aftrekken

25-04-2024 17:59 14 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi,

Ik heb over 2023 veel extra zorgkosten gemaakt en wil deze aftrekken bij mijn komende belastingaangifte.
Weet iemand hoe je dit moet aanleveren?
Is een totaalbedrag voldoende, of moet het een uitgeschreven lijst zijn met bedragen, of per uitgave een aparte tabel ofzo, moet ik ook bonnetjes inscannen ofzoiets?

Alvast bedankt,
Liefs, Lisanne
Het leven is een gekke samenloop van tegenstrijdigheden
Alle reacties Link kopieren Quote
Je vult alleen het totaalbedrag in.

Mocht je controle krijgen, dan lever je pas de onderliggende stukken aan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is een aftrekpost mits je je ondergrens haalt.
Die je als totaalbedrag invult. Mocht er controle komen moet je duidelijke lijst en onderbouwing/bewijs kunnen aanleveren. Maar eerder niet.
En goed per post kijken welke kosten er überhaupt als aftrekpost ingevuld mag worden, helaas steeds minder dan je denkt.

Ook ligt de drempel weer eens hoger dan vorige jaren dus ik haal steeds net niet, wat echt ruk is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het zijn een aantal posten die je kunt invullen, maar het staat echt heel duidelijk uitgelegd in het aangifteprogramma.
Vergeet vooral de reiskosten ook niet die je gemaakt hebt naar het ziekenhuis e.d. Zeker als die helpen om boven het drempelbedrag uit te komen.
Ik zet alles keurig in een spreadsheet, en maak een (digitaal) mapje met de facturen. Zodat ik mocht ik controle krijgen het gemakkelijk kan terughalen.
Om aan te denken: brillen mag je niet aftrekken, net als eenvoudige loophulpmiddelen (dus krukken, rollators). Ook mag je je eigen risico niet aftrekken.
Kosten voor tandarts, fysio die niet betaald worden door een (aanvullende) verzekering mag je wel aftrekken.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... _uw_aftrek
Alle reacties Link kopieren Quote
Lucifee2024 schreef:
25-04-2024 19:07

Ook ligt de drempel weer eens hoger dan vorige jaren dus ik haal steeds net niet, wat echt ruk is.
Als jouw drempel over 2023 hoger ligt dan in 2022, dan komt dat doordat je meer verdient hebt in 2022. De percentages zijn namelijk niet veranderd. Alleen als je minder dan € 9,420 verdient hebt in 2023 zou het kunnen dat de drempel hoger is.
Alle reacties Link kopieren Quote
OgenvanTijgers schreef:
25-04-2024 19:33
Als jouw drempel over 2023 hoger ligt dan in 2022, dan komt dat doordat je meer verdient hebt in 2022. De percentages zijn namelijk niet veranderd. Alleen als je minder dan € 9,420 verdient hebt in 2023 zou het kunnen dat de drempel hoger is.
Nee dus.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lucifee2024 schreef:
25-04-2024 19:34
Nee dus.
Ik kan het echt niet anders maken. De percentages zijn gelijk. Alleen de inkomens waarbij ze verspringen zijn veranderd. En bij de laagste inkomenscategorie is de drempel verhoogd. Maar zodra je meer verdient dan dat minimale bedrag kan het alleen gelijk of lager zijn dan vorig jaar bij gelijk blijvend inkomen.


2024
€ 0 tot en met € 9.420 `: € 163
€ 9.421 tot en met € 50.034 : 1,65% van het drempelinkomen
€ 50.035 en meer : € 825 + 5,75% van het bedrag boven € 50.034

2023
€ 0 tot en met € 8.603 : € 149
€ 8.604 tot en met € 45.695 : 1,65% van het drempelinkomen
€ 45.696 en meer : € 753 + 5,75% van het bedrag boven € 45.695

2022
0 tot € 8.093 : € 141
€ 8.093 tot € 42.986 : 1,65% van het drempelinkomen
€ 42.986 en meer : € 709 + 5,75% van het bedrag boven € 42.986
Alle reacties Link kopieren Quote
OgenvanTijgers schreef:
25-04-2024 19:33
Als jouw drempel over 2023 hoger ligt dan in 2022, dan komt dat doordat je meer verdient hebt in 2022. De percentages zijn namelijk niet veranderd. Alleen als je minder dan € 9,420 verdient hebt in 2023 zou het kunnen dat de drempel hoger is.
Ik zie trouwens dat ik hier had moeten schrijven:

Als jouw drempel over 2023 hoger ligt dan in 2022, dan komt dat doordat je meer verdient hebt dan in 2022. De percentages zijn namelijk niet veranderd. Alleen als je minder dan € 8.603 verdient hebt in 2023 zou het kunnen dat de drempel hoger is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Misschien is dat de conclusie ;-) Ik heb niet voor niets hoge zorgkosten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dank voor jullie reacties, ik heb alles ingevuld en kom ruim boven mijn (toch ook hoge) drempel uit.
Vooral reiskosten en eigen bijdragen aan zorg en hulpmiddelen tikken aan.
Vanmiddag de aangifte nog een keer nakijken en opsturen.
Het leven is een gekke samenloop van tegenstrijdigheden
Alle reacties Link kopieren Quote
Elisha schreef:
28-04-2024 08:14
Dank voor jullie reacties, ik heb alles ingevuld en kom ruim boven mijn (toch ook hoge) drempel uit.
Vooral reiskosten en eigen bijdragen aan zorg en hulpmiddelen tikken aan.
Vanmiddag de aangifte nog een keer nakijken en opsturen.
Kijk vooral die hulpmiddelen doen na, soms mag je bepaalde hulpmiddelen weer niet opvoeren. Rolstoel of een scootmobiel en de aanpassingen in huis mochten vroeger wel maar nu niet meer opgevoerd worden als aftrekpost. En sommige andere zaken mag je afschrijven ipv in 1 keer opvoeren.
Alle reacties Link kopieren Quote
Elisha schreef:
28-04-2024 08:14
Dank voor jullie reacties, ik heb alles ingevuld en kom ruim boven mijn (toch ook hoge) drempel uit.
Vooral reiskosten en eigen bijdragen aan zorg en hulpmiddelen tikken aan.
Vanmiddag de aangifte nog een keer nakijken en opsturen.
De kosten van hulpmiddelen die onder de basisverzekering van de zorgverzekering vallen zijn nooit aftrekbaar. Als u een eigen bijdrage moet betalen, is die ook niet aftrekbaar.
Alle reacties Link kopieren Quote
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... pmiddelen/
Alle reacties Link kopieren Quote
margreetder schreef:
28-04-2024 09:31
De kosten van hulpmiddelen die onder de basisverzekering van de zorgverzekering vallen zijn nooit aftrekbaar. Als u een eigen bijdrage moet betalen, is die ook niet aftrekbaar.
Yup, zo naar. En dat eigen rolstoel ect niet aftrek is kom ik er ook net niet aan mijn drempel.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven