Spiraaltje of implanon?

23-11-2016 12:04 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn jongste is inmiddels 5 maanden en ik heb al n beetje spotting gehad. Tijd dus voor nieuwe anticonceptie. Ik kan alleen moeilijk kiezen. Twijfel voornamelijk tussen het Minera spiraaltje en een Implanon. Hebben jullie hier ooit tussen gekozen en wat was jullie overweging? Andere suggesties zijn ook welkom, maar volgens mij heb ik verder weinig keuze.

Mijn 'eisen': te gebruiken in combinatie met borstvoeding, liefst langere tijd werkzaam.
playingtheangel wijzigde dit bericht op 23-11-2016 12:05
Reden: Tikfout
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik lees even mee! Hier is zoontje 4 weken en wil ik eindelijk niet weer de pil gaan slikken.



Iemand ervaring met het inplanon staafje? Lees er heel veel negatieve verhalen van namelijk!
Alle reacties Link kopieren
Je weet dat je eisprong vóór je bloeding komt he? De anticonceptie had je dus al moeten regelen, aangenomen dat je seks hebt.
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat
Grote verschil tussen die 2 is dat het spiraaltje alleen plaatselijk hormonen afgeeft. Dus als je verder geen gebruik hoeft te maken van hormonen, dan zou je de Mirena kunnen nemen.

Ik heb al jaren Implanon. Ik gebruik juist het staafje, omdat de hormonen door je hele lijf komen en dat is handig ivm acne.
Mirena omdat ik snel littekens op mijn huid maak en omdat mirena dubbel beschermt: door hormonen en het verstoren van je baarmoederslijmvlies zodat niks daar kan nestelen. Ik vertrouw ook een stuk meer op het makkelijk terugvinden van een mirena met touwtjes dan een staafje wat zich inkapselt in je arm. Mijn beide mirena's waren vrijwel pijnloos qua plaatsing. Ik heb mijn eerste na vier ipv vijf jaar laten vervangen ivm terugkeren menstruatie.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een inplanon staafje gehad en ben blij dat die eruit is. Na 1,5 jaar werkte het niet meer goed en was ik continu aan het menstrueren. Ik zou het niet adviseren...
Hormonen van mirena werken ook niet alleen lokaal, ook door je gehele lijf.
Ik ben een heel erg tevreden gebruiker van de Implanon. Ik heb nu mijn 2e staafje.
quote:Foodsandbeats schreef op 23 november 2016 @ 12:10:

Hormonen van mirena werken ook niet alleen lokaal, ook door je gehele lijf.Dat is niet waar. Hij werkt vooral plaatselijk. Er komt wel een hormoonsoort door je bloedbaan, maar dat is nou net niet het hormoon dat acne tegengaat.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een implanon. Ben aan mijn tweede staafje toe. Op zich tevreden. Libido is wel gedaald. Ben een keer een half jaar niet ongesteld geweest, daarna onregelmatig. Daarna normaliseerde het.
Alle reacties Link kopieren
quote:Monatala schreef op 23 november 2016 @ 12:08:

Je weet dat je eisprong vóór je bloeding komt he? De anticonceptie had je dus al moeten regelen, aangenomen dat je seks hebt.Dat weet ik ja we gebruiken nu condooms, maar dat vind ik niet ideaal.
Alle reacties Link kopieren
Vandaag zei mijn huisarts dat het qua hoeveelheid hormonen weinig uitmaakt. Die komen in je bloed terecht en blijven daarom sowieso niet op 1 plek.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een implanon gehad. 8 maanden lang ongesteld geweest, last van mijn stemming, en toen hij eruit werd gehaald duurde dat 3 kwartier omdat hij verkleefd was. Best wel een litteken aan over gehouden. Met de mirena nu (dit is al mijn tweede) geen klachten, ben er erg tevreden over. Zou dat dus aanraden vanuit eigen ervaring. Maar ongetwijfeld zijn er ook mensen met horrorverhalen over de mirena, die lyrisch zijn over een implanon. Het is uiteindelijk toch een kwestie van voors en tegens afwegen en kijken waar je je het prettigst bij voelt.
Alle reacties Link kopieren
Hier implanon en ga hem er nu uithalen na een jaar.

Eerst had ik nergens last van, geen bloedingen meer ook.

Maar ik ben sinds ik hem heb 8 kilo aangekomen.

Ook ben ik nu sinds 5 maanden bijna altijd licht ongesteld.

Eens in de twee a drie weken ineens 1 of 2 dagen heel erg ongesteld.



Ik ben blij als hij eruit is.
Alle reacties Link kopieren
2x mirena gehad, hiermee het minste last van de hormonen.

Nu implanon (mirena kan niet meer vanwege formaat huidige lover) en ik merk de effecten van de hormonen. Het is niet zo heftig als de pil (werd ik echt depressief van) maar ik heb wel meer moeite met tegenslagen. In bed heb ik last van lager libido, word ook minder snel opgewonden en kom moeilijker klaar.
Alle reacties Link kopieren
Ik dacht dat beiden niet ideaal zijn icm borstvoeding. Volgens mij ben je dan echt op niet-hormonale AC aangewezen. Koperspiraal misschien?
Alle reacties Link kopieren
Ben 6 maanden lang aan 1 stuk door ongesteld geweest na het plaatsen van implanon, toen maar eruit gehaald en nu al jaren een litteken op mijn arm. Bij de mirena bleef mn menstruatie weg.
Alle reacties Link kopieren
Hmm vastgroeien en litteken vind ik wel belangrijke overweging. Hoe ik op de hormonen reageer zal helaas pas in de praktijk blijken.

Lees nu trouwens dat de Implanon in verhouding ook duurder is, omdat hij minder lang werkt dan t spiraaltje.
Alle reacties Link kopieren
quote:Roosjediedeldoosje schreef op 23 november 2016 @ 12:32:

Ik dacht dat beiden niet ideaal zijn icm borstvoeding. Volgens mij ben je dan echt op niet-hormonale AC aangewezen. Koperspiraal misschien?Ze raden het de eerste tijd niet aan idd, omdat je productie dan om gang moet komen. Na 5 mnd borstvoeding zou het moeten kunnen. Net zoals in de minipil zit in deze middelen maar 1 hormoonsoort, die de borstvoeding niet of nauwelijks zou beïnvloeden.
Alle reacties Link kopieren
quote:PlayingTheAngel schreef op 23 november 2016 @ 12:25:

[...]



Dat weet ik ja we gebruiken nu condooms, maar dat vind ik niet ideaal.Gelukkig maar! Succes met je keuze
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat
Alle reacties Link kopieren
Een litteken heb ik trouwens niet. 1e keer eruit gehaald en meteen een nieuwe erin. Hechtpleister erop en niks van te zien. Zit sowieso ook aan de binnenkant van mijn arm.
Alle reacties Link kopieren
Hier heel tevreden met een Implanon. Ik ben één van de (voor zo ver ik weet) ongeveer 30% die geen menstruaties meer heeft. Verder geen invloed op mijn libido of stemming bemerkt.
Well behaved women rarely make history.
Alle reacties Link kopieren
Fan van de Mirena. Nooit meer ongesteld, al ruim 8 jaar tenminste. Ideaal wat mij betreft. 5 jaar lang geen omkijken naar gehad, nieuwe erin en weer voor 5 jaar klaar. Perfect. Geen last van bijwerkingen of tussentijdse bloedingen....
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nooit een spiraaltje gehad dus daar kan ik niet over meepraten. Ik stem voor implanon. Ik zit inmiddels op mijn 5e (zijn 3 jaar geldig). Waarom: Ik ben misschien 1 a 2x per jaar ongesteld! Inzetten en uithalen gaat met verdoving (moet je wel even aangeven), en toen ik zwanger wilde worden was ik ook meteen weer vruchtbaar. Top dus. Voor mij dan.

Ik heb 4 vriendinnen overtuigd die het allemaal super vonden. Dus... Ik ken de negatieve meningen niet uit mijn naaste omgeving.
Ik heb een mirena. Ik ben er tevreden over en heb geen last van de horrorbijwerkingen die je op internet leest. Ik ben nog wel licht ongesteld.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven