SUPER laag libido door anticonceptie pil

07-05-2012 16:49 114 berichten
Alle reacties Link kopieren
*
Alle reacties Link kopieren
Ik heb overigens ook een aantal pillen uitgeprobeerd voor ik er een had die me bevalt. Het zijn toch hormonen en het doet dingen met je lijf, dat verbeeld je je echt niet hoor!

Placebo mn reet. Gillende migraine kreeg ik van sommige pillen, en een miniem libido van andere. Nu is mn libido prima en mn migraine weg. Waarom zou ik zoiets verzinnen?



Er zijn onderzoeken in allerlei richtingen te vinden.Ze hebben bijvoorbeeld ook nog nooit wetenschappelijk weten te bewijzen dat de g-spot bestaat. Nou heren wetenschappers dat kan ik u ook met zekerheid vertellen: ja die bestaat.



Wat ik zelf ervaar hoef ik niet door wetenschappers bewezen te zien.
Zeg maar Spijker.
Alle reacties Link kopieren
Welke pil heb jij nu dan Spijk-er qua naam?
Alle reacties Link kopieren
quote:EvyBlissy schreef op 07 mei 2012 @ 19:54:

Ik ben het voor een deel eens met de post van Debora, als het gaat over die generieke medicijnen. Je laatste posts vind ik erg aanmatigend. En ik durf het ook te betwijfelen, want een gynaecoloog legde mij uit dat orale anticonceptie leidt tot lagere testosteronspiegels en daardoor tot een lager libido.

Maar niet na twee jaar pas.



Het kan best dat gynaecologen dit massaal roepen, maar bakerpraatjes hoor je overal. Zelfs een geweldige theorie (testosteron lager, dus daarom hebben pilgebruikers een lager libido) kan door goed wetenschappelijk onderzoek zo naar het rijk der fabelen verwezen worden. Dus eerst moeten we maar eens een studie zien te vinden waarbij vrouwen in twee groepen zijn ingedeeld: de een een placebo, de ander een echt middel. Zowel de vrouw als de onderzoeker/arts weten niet wie welk middel gebruikt. En DAN ga je onderzoek doen. Dat is gedaan en daar komt het volgende uit: het ene onderzoek ziet een toename van libido in pilgebruiksters, het andere onderzoek ziet geen verschil, het volgende onderzoek ziet een daling van het libido. Als onderzoeken bij herhaling stelselmatig verschillende uitkomsten geven, is het aannemelijker dat de uitkomsten op toeval berusten en er geen verschil is. En ik kan je nu al vertellen dat leefomstandigheden waarschijnlijk een veel grotere invloed hebben op je libido dan die hele pil.



quote:_lupine_ schreef op 07 mei 2012 @ 19:27:

Deborah, met gemak kan ik hier talloze links plaatsen die het tegenovergestelde beweren.





(...)



Hoe?

De pil remt de productie van androgeen, zoals testosteron. Deze hormonen hebben invloed op je stemming en op je seksueel verlangen. Ook de frequentie van seksuele gedachten en fantasieën wordt beïnvloed, evenals de gevoeligheid voor seksuele stimulatie. Dit betekent overigens niet dat je van meer testosteron meer zin in seks krijgt.



Dat is allemaal heel mooi, maar daar zie ik graag een wetenschappelijke bron voor (dat de pil er dmv verlaagd testosteron voor zorgt dat je libidoverlies krijgt). Natuurlijk verandert de pil je hormoonhuishouding. Dat is het hele idee achter de pil...



quote:

SHBG

Daarnaast verhoogt de pil je productie van SHBG (seks hormoon bindend globuline). Uit diverse onderzoeken blijkt dat vrouwen met een hoog gehalte aan SHBG vaak minder zin in seks hebben.



Rechtstreeks

Een belangrijk onderzoek is dat van de Amerikaanse Claudia Panzer. Zij ontdekte in 2006 een rechtstreeks verband tussen pilgebruik en het afnemen van het libido. Pilgebruiksters bleken een 4 maal zo hoog gehalte aan SHBG te hebben dan vrouwen die nooit de pil geslikt hadden.



Dit is gewoon een pertinente leugen. Ik heb het onderzoek op pubmed opgezocht. Dit heeft mevrouw Panzer gedaan: Ze heeft drie groepen vrouwen genomen. ALLE vrouwen hadden libidoproblemen die meer dan 6 maanden aanhielden. Dit was een zogenaamd 'retrospectief' onderzoek. Waarschijnlijk is er op de afdeling gynaecologie standaard bloed afgenomen voor wetenschappelijk onderzoek en opgeslagen (dat mag als de patient daar toestemming voor geeft). Vervolgens heeft mevrouw Panzer in dossiers gezocht welke vrouwen er libidoproblemen hadden. Ze onderscheidde 3 groepen: vrouwen die aan de pil zaten, vrouwen die gestopt waren met de pil en vrouwen die nog nooit de pil hadden gebruikt. Het bleek dat SHBG het hoogste was in de pilgroep. Dat is niet raar, want nogmaals: de pil beinvloedt de hormoonhuishouding, het lichaam reageert daarop door bepaalde stoffen aan te maken. Dit onderzoek zegt dus helemaal niks over dat SHBG zorgt voor libidoverlies. In de niet-pilgebruikers was er immers ook libido-verlies: ALLE vrouwen hadden libidoverlies. Het is een raar onderzoek: dat hele selecteren op libidoverlies geeft een zweem van dat het iets met SHGB te maken heeft, terwijl de opzet van het onderzoek er niet naar is. Ik snap ook niet dat de gynaecoloog dus met droge ogen durft te beweren dat Panzer dit heeft aangetoond.



quote:

Blijvend effect

Ze ontdekte ook dat deze bijwerking niet direct verdween wanneer de pilgebruiksters stopten met de pil. Zo'n 4 maanden later was het SHBG-gehalte nog steeds 2 maal zo hoog. Dit kan zelfs betekenen dat de pil blijvend effect heeft op de seksdrive van vrouwen. Maar hier is meer onderzoek voor nodig.

Tja, als het al waar zou zijn, dan klopt het verhaal van TO dus weer niet... Maar je mag buigen hoor TO, als je dat leuk vindt...



quote:

Iets extra's

Een van de weinige onderzoekers die het verband tussen libido en de pil onderzoekt, is de Nederlandse Hanneke Termeer. Zij erkent dat de pil de lustgevoelens van de vrouw kan onderdrukken. Daarom onderzoekt ze nu of ze aan de pil iets kan toevoegen. Het gaat niet om testosteron, maar een ander, voorlopig geheim, stofje. Eind 2009 hoopt ze de resultaten bekend te maken.



Nou, ik heb geprobeerd iets van haar te vinden op pubmed, maar volgens mij heeft ze niks gepubliceerd. Het feit dat seksuologe Termeer 'erkent' dat de pil het libido vermindert, wil niet zeggen dat de pil dat ook daadwerkelijk doet. Nogmaals: daar heb je een placebo-gecontroleerd onderzoek voor nodig. En natuurlijk 'erkent' Termeer het libidoverlies, want ze is een 'geheim' (lees: in de toekomst gepatenteerd) stofje aan het maken waar later veel geld op verdiend zou kunnen worden. Dan ga je natuurlijk niet roepen dat zo'n stofje helemaal niet nodig is. (Wij van wc eend, enzo)



Nog een mooie studie:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16942531



De pil veroorzaakt lager testosteron gehalte en hoger SHBG in vergelijking met vrouwen die niet de pil gebruiken. Maar ook hier hebben weer ALLE vrouwen libidoverlies. Je zou juist zeggen, dat die hormonen er dus juist niks mee te maken hebben...
Occam's razor
Alle reacties Link kopieren
quote:EvyBlissy schreef op 07 mei 2012 @ 19:54:

Je laatste posts vind ik erg aanmatigend. Ja maar dat komt omdat ik gisteren mn pil vergeten ben, dus nu ben ik helemaal whoopie :(
Occam's razor
Alle reacties Link kopieren
quote:spijk-er schreef op 07 mei 2012 @ 20:16:

Ik heb overigens ook een aantal pillen uitgeprobeerd voor ik er een had die me bevalt. Het zijn toch hormonen en het doet dingen met je lijf, dat verbeeld je je echt niet hoor!



Ja, maar hormonen heb je van nature: die doen dan toch ook dingen met je lijf? Sterker nog, als je de pil niet gebruikt, schieten je hormonen JUIST alle kanten op. Juist migraine is een tough cookie, want daarvan weten we dat het in periodes heel slecht kan gaan en in periodes heel goed. Ik zeg overigens nergens dat mensen hun klachten verzinnen. Ik geloof het meteen als je libido vermindert is of je ernstige migraine hebt. Ik betwijfel alleen of het door de pil komt.



quote:Er zijn onderzoeken in allerlei richtingen te vinden.Ze hebben bijvoorbeeld ook nog nooit wetenschappelijk weten te bewijzen dat de g-spot bestaat. Nou heren wetenschappers dat kan ik u ook met zekerheid vertellen: ja die bestaat.Het idee is dat de vrouw een wat uitgebreidere erogene zone heeft dan uitsluitend de uitwendige clitoris. Dat zal qua aanleg van het lichaam bij de ene vrouw wat makkelijker (inwendig) te stimuleren zijn dan de andere. Maar er is nooit een 'bobbel ter grootte van een gulden' aangetroffen die de g-spot genoemd mag worden...
Occam's razor
Feitelijk gezien zijn alle vrouwen met een libido beneden het vriespunt door pilgebruik allemaal beinvloed door elkaar, en is het niet echt zo? Sorry hoor maar wat een kolder.
Alle reacties Link kopieren
quote:waarbij schreef op 07 mei 2012 @ 20:50:

Feitelijk gezien zijn alle vrouwen met een libido beneden het vriespunt door pilgebruik allemaal beinvloed door elkaar, en is het niet echt zo? Sorry hoor maar wat een kolder.

Ik zeg niet dat die vrouwen een laag libido hebben door elkaar, ik zeg dat die vrouwen elkaar wijs maken dat het door de pil komt, terwijl het waarschijnlijker is dat er andere oorzaken zijn, te weten:



-Natuurlijk verminderen van de seksuele behoefte naarmate men ouder wordt

-Stress

-Natuurlijk verlies in (seksuele) interesse in de partner nadat men langer bij elkaar is (dit gebeurt niet in alle gevallen, het schijnt dat er mensen zijn die eeuwig verliefd op elkaar blijven, maar bij veel mensen gaat dat weg en dan zijn ze opeens verbaasd dat hoewel ze vroeger een stoeipoes in bed waren, ze nu net zo lief met een dikke pyjama vroeg in bed kruipen. ('Zo ben ik helemaal niet!' Jawel, zo ben jij wel)

-Heimelijke verliefdheid op iemand anders (echt, je wilt niet weten hoe vaak dat voorkomt...)

-Vult u maar aan...
Occam's razor
Nou, dan ben ik vast de uitzondering op de regel. Want bij mij is het 1000% zeker de pil.
Alle reacties Link kopieren
quote:groentesoep schreef op 07 mei 2012 @ 20:09:

Ik zeg eerlijk dat ik die links van debora nog niet gelezen heb, maar bedenk wel dat veel onderzoeken worden gefinancierd door bedrijven die hier belang bij hebben, zoals de farmaceutische industrie. Die wil ons graag laten geloven dat het tussen de oren zit.

Waarom zou de farmaceutische industrie dat willen? Op de huidige anticonceptiepillen wordt niet een bijzonder hoge margewinst gehaald. Hoe gaaf zou het voor een farmaceut zijn als ze een pil kunnen ontwikkelen die 'minder libido'-verlies geeft (let wel: minder, want er zullen altijd vrouwen zijn die beweren dat ze libidoverlies krijgen van een hormoonpil, puur om het woord 'hormoon'). Die kan mooi weer gepatenteerd worden (dus geen goedkope merkmiddelen) en vrouwen kunnen dan massaal overgaan op het dure nieuwe middel. Reken maar dat de farmaceut daar oren naar heeft. Maar de farmaceut weet ook wel dat zo'n pil onmogelijk te maken is (omdat nogmaals, mensen hormonen eng vinden).



quote:Ik ben zelfs van mening dat de toename van het aantal echtscheidingen in de laatste 40 jaar samenhangt met het gebruik van de anticonceptiepil. Pil onderdrukt de eisprong, en geen eisprong is voor het lichaam een teken dat gemeenschap 'niet nodig' is. Anticonceptiepil is op de markt gekomen in 1960, en vanaf dat decennium is het echtscheidingscijfer drastisch gaan stijgen....

Dat is toch grappig dat sinds 1960 het aantal soa's drastisch is toegenomen in die periode. Hoe zouden mensen die dan gekregen hebben?

Ik snap je gedachtengang wel hoor, maar wil je bij nader inzien je mening niet toch gewoon herzien? De pil zorgde juist voor seksuele vrijheid. Vrouwen konden kiezen om minder of geen kinderen te nemen. Tegelijkertijd werd het steeds gewoner dat vrouwen ervoor zorgden dat ze financieel zelfstandig werden. Het wordt alom aangenomen dat stellen vaker scheiden omdat vrouwen tegenwoordig niet meer afhankelijk zijn van hun man. (De meeste scheidingen worden dan ook aangevraagd door de vrouw).



Dan ga ik er ook iets controversieels ingooien: Ik las laatst een interview met twee lesbische vrouwen en die hadden het over de 'lesbische beddood' ofzo. Zij beweerden dat lesbische stellen na verloop van tijd als zussen gaan leven en dat dit heel veel voorkomt. Omdat het libido van vrouwen van nature minder is. Het is toch niet gek dat dit heteroseksuele vrouwen ook overkomt? Het wordt natuurlijk een probleem omdat die man dat niet leuk vindt. En dus ligt het aan de pil...



quote:Ik heb laatst ergens gelezen (weet niet meer waar) dat er een onderzoek is geweest die zelfs zeg dat als vrouwen geen anticonceptiepil zouden slikken, zij een heel andere partner uit zouden kiezen dan degene waar ze nu mee samen zijn.Dat heb ik ook wel eens gelezen. Zal eens kijken of ik dat onderzoek kan vinden
Occam's razor
Alle reacties Link kopieren
quote:waarbij schreef op 07 mei 2012 @ 20:58:

Nou, dan ben ik vast de uitzondering op de regel. Want bij mij is het 1000% zeker de pil.

Dat kan natuurlijk. Ik wil niet zeggen de pil nooit een invloed op je libido heeft. Maar als je echt zo gevoelig bent voor de pil, dan denk ik dat je dat met alle pillen hebt. En ik geloof niet dat iemand er met stederil geen last van heeft maar met microgynon (in dezelfde doseringen) wel. En je merkt het vlak nadat je met de pil gestart bent.

En dan zou ik je partner adviseren op te passen als je ooit zwanger wordt, want de hormonen die dan door je lichaam gieren... Hou de messen maar buiten bereiksafstand...



Maar voor de meeste vrouwen geldt dat het hele libido probleem waarschijnlijk door andere dingen veroorzaakt wordt.
Occam's razor
Alle reacties Link kopieren
quote:_lupine_ schreef op 07 mei 2012 @ 19:29:

Prima dat jij erin gelooft dat de pil geen nadelige effecten heeft, maar schilder hen die dat wel geloven dan alsjeblieft niet gelijk af als domme vrouwtjes of achterlijke leken.

Ik zie je post nu pas:



Ik heb nergens beweerd dat vrouwen hier dom of achterlijke leken zijn. Ik heb juist 'leken' tussen aanhalingstekentjes gezet, omdat alles relatief is. Maar vrouwen hebben zo sterk de neiging om te roepen dat de anticonceptiepil 'troep' is, terwijl het mijns inziens een van de beste uitvindingen van de afgelopen eeuw is geweest. Voor mij persoonlijk is het echt een uitkomst. En ik vind het zo jammer dat vrouwen elkaar gek maken met 'onnatuurlijk' en 'enge hormonen' en daarom zo'n aversie tegen de pil ontwikkelen, terwijl het ze zoveel voordeel zou kunnen geven.

Niet dat ik vrouwen wil adviseren om allemaal maar aan de pil te gaan, je moet zelf weten wat je doet, uiteraard. En er zit een kleine verhoging van het risico op borstkanker aan vast (maar ook een verlaging op het risico van eierstokkanker).

Ik zie vrouwen zo vaak klungelen met die pil en weer naar de huisarts en weer op een forum vragen naar de 'beste pil', terwijl er in hun eigen leven iets niet goed zit. Of misschien is het gewoon een natuurlijk verloop van zaken; waarom moet je altijd maar een denderend libido hebben?
Occam's razor
Alle reacties Link kopieren
quote:sterretje2012 schreef op 07 mei 2012 @ 18:02:

Heb de Yaz 24+4 dus een jaartje gebruikt, gaf bij mij totaal geen effect. Was wel heel wisselvallig wat betreft stemmingen. Kon zo van het ene moment vrolijk zijn en zo het andere moment uber boos zijn...JAAAA dat heb ik ook helaas. En ook nog enorm duur (¤45 voor 3 mnd) Ik dacht dat het aan mij lag, maar ik zal toch maar eens afspraak maken voor andere pil.
Alle reacties Link kopieren
dat de pil het testosteron verlaagt is duidelijk,

ik moest terug aan de pil omdat mijn testosteron veel te hoog was

( zeker met mijn haarziekte) die dan het patroon zou volgen van mannelijke kaalheid.

Maar kan zeker zeggen dat mijn libido ( ondanks te hoog testosteron gehalte) toen ook al 0,0 was en nu nog ,

eens een ijskonijn altijd ijskonijn.

Denk dat er meerdere oorzaken spelen voor een goed libidogehalte
Alle reacties Link kopieren
Mijn libido is ook toegenomen nadat ik na jaaaren met de pil stopte. Ik heb nu de mirena en heb er nu geen last van. Wel wat andere vage klachtjes maareh die neem ik voor lief ,gezien ik niet meer onder de medicatie mijn eerste drie dagen van mijn menstruatie door hoef te brengen!!

Ik ben niet iemand die de hele dag op interenet mijn pijntjes en kwaaltjes aan het opzoeken is, dus is niet 'placebo effect' Ik besefte het pas toen ik het er maanden later met mijn huisarts over had en hij het als mogelijke oorzaak opnoemde.

Je kent je eigen lichaam goed genoeg om te weten hoe het reagereerd. Dokters die zeggen dat 'iets niet kan' daar heb ik iets te veel ervaring mee. Vriendinnen die zich er door hebben laten leiden waar het niet goed mee afgelopen is! Dus ALTIJD naar je eigen gevoel luisteren!
Deborah: niet wetenschappelijk bewezen = het bestaat niet volgens jou. Het feit dat er iets niet helemaal goed was met de controlegroepen, weegt voor jou zwaarder dan al die vrouwen die wel degelijk een vermindering in hun libido merkten. Ik ben geen geneeskundige, maar weet wel dat er wel meer dingen bestaan, maar (nog) niet bewezen zijn.



Zelf slik ik de pil en mijn libido is prima in orde, maar ik vraag me ook weleens af wat al die hormonen met ons doen. Ook op de lange termijn bijvoorbeeld. Dat weten we eigenlijk niet goed, want de pil bestaat pas een aantal decennia. Mag ik me daar dan geen zorgen om maken omdat het zo'n fantastische uitvinding is?



Daarnaast is de combinatie onnatuurlijk en hormonen helemaal niet altijd onschuldig. Google maar eens op DES-dochters.



Ik ben het met je eens dat vrouwen soms teveel op de pil afschuiven, maar dat doet niks af aan de nadelige gevolgen de de pil wel kan hebben.
Alle reacties Link kopieren
quote:_lupine_ schreef op 08 mei 2012 @ 13:45:

Deborah: niet wetenschappelijk bewezen = het bestaat niet volgens jou. Het feit dat er iets niet helemaal goed was met de controlegroepen, weegt voor jou zwaarder dan al die vrouwen die wel degelijk een vermindering in hun libido merkten. Ik ben geen geneeskundige, maar weet wel dat er wel meer dingen bestaan, maar (nog) niet bewezen zijn.

Nee, iets kan best bestaan zonder dat het wetenschappelijk bewezen is. Maar om aan te tonen dat een lager testosterongehalte door de pil een lager libido veroorzaakt, moeten we twee dingen aantonen: Ten eerste dat de pil het testosterongehalte verlaagt (ik ga er vanuit dat dat bewezen is) en ten tweede dat pilgebruikers daadwerkelijk een lager libido hebben.

Want er zijn inderdaad vrouwen die een testosterontekort hebben en daarbij libidoproblemen, maar dat is iets anders dan een kunstmatig verlaagd testosteron (door de pil). Alle normaalwaarden die zijn opgesteld gaan uit van gezonde mensen zonder medicijngebruik. Zodra je medicatie gaat gebruiken, moet je ook anders naar die waarden gaan kijken in sommige gevallen.

En dus is er niet alleen iets niet goed met de controlegroepen: de HELE opzet van het onderzoek was er niet op gericht om een relatie aan te tonen met SHBG en libido, maar om een relatie aan te tonen met SHBG en pilgebruik. En dat laatste was al bekend uit ander onderzoek wat ik op pubmed vond. En dat het SHBG verhoogd wordt, is ook een schot voor open doel: SHBG bindt zowel oestrogeen als testosteron. Als je meer oestrogenen binnenkrijgt, is het toch logisch dat het SHBG omhoog gaat?



En wat ik dus probeer duidelijk te maken: die vrouwen beweren zelf dat het door de pil komt. Maar libido is een complex iets waar zeer veel factoren in meespelen. Natuurlijk kun je proberen of een andere pil je beter bevalt. Misschien voel je je inderdaad beter en denk je dat het aan de pil ligt. Maar als je maar blijft zoeken en niks kunt vinden en doodongelukkig wordt, door die vervelende rothormonen die in die pil zitten, wordt het probleem nooit opgelost (als er al een probleem is).



En dan wil ik nog daar aan toevoegen: ook de huisarts kan ernaast zitten. Die is ook maar een mens. Tijdenlang is er geloofd dat maagzweren door stress veroorzaakt werden. Mensen met een maagzweer beaamden dit: jaaa, dat klopt, ik heb ontzettend veel stress. Totdat op een goede dag iemand ontdekte dat een bacterie verantwoordelijk was. Maar de dokters wilden er niet aan, hun theorie was zo mooi: bij stress maak je cortisol aan, cortisol stimuleert de aanmaak van maagzuur, maagzuur slaat gaten in je maag. Hoe kon het nou dat die gedachte zolang heeft aangehouden? Omdat het gros van de mensen stress ervaart, dus kon je dat labeltje altijd plakken op iemand die een maagzweer had (uitzonderingen daargelaten).

Hetzelfde geldt voor het pilgebruik: de pil wordt door heel veel vrouwen gebruikt, dus grote kans dat iemand met een verminderd libido de pil gebruikt. En zo krijgen die artsen last van een selectieve bevestiging: patiente komt met libidoklachten, arts probeert andere pil, nog eens een andere, nog eens een andere. En op een dag gaat het beter met de patient (omdat haar libido van nature fluctueert). Zie je wel! De volgende keer pakt de arts het weer zo aan. Een vrouw die NIET de pil gebruikt wordt als een heel ander geval gezien. Die krijgt bloedonderzoek en/of psychosociale counceling. Heb je misschien wel veel meer aan. Maar die vrouw die aan de pil is, kan maar 1 boosdoener vinden: het is de pil. En alleen maar omdat iedereen gelooft dat het de pil is.



quote:

Zelf slik ik de pil en mijn libido is prima in orde, maar ik vraag me ook weleens af wat al die hormonen met ons doen. Ook op de lange termijn bijvoorbeeld. Dat weten we eigenlijk niet goed, want de pil bestaat pas een aantal decennia. Mag ik me daar dan geen zorgen om maken omdat het zo'n fantastische uitvinding is?



Daarnaast is de combinatie onnatuurlijk en hormonen helemaal niet altijd onschuldig. Google maar eens op DES-dochters.

Ik ben zeer wel bekend met de DES-dochters en het Softenonschandaal. Wat we daarvan geleerd hebben is dat we uiterst terughoudend moeten zijn met het toedienen van medicatie tijdens de zwangerschap. Dat is iets heel anders dan het gebruik van hormonen in volgroeide vrouwen.

Overigens, zoals ik eerder heb aangegeven, kleven er inderdaad risico's aan de pil. Harde risico's waarvan de bewijzen toch redelijk rond zijn. Zoals een toegenomen risico op borstkanker. Maar dus ook een verlaagd risico op eierstokkanker.



quote:Ik ben het met je eens dat vrouwen soms teveel op de pil afschuiven, maar dat doet niks af aan de nadelige gevolgen de de pil wel kan hebben.Dan zijn we het volgens mij eens.
Occam's razor
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor je bericht, Lupine. Ik denk dat we van dat "gedram" van Deborah over hoe de bijwerkingen allemaal aan onszelf liggen i.p.v aan de pil, nu wel genoeg gehoord hebben. Sorry Deborah, maar het lijkt wel een soort kruistocht van je om het tegendeel te bewijzen. Jij hoeft die pillen toch niet te verkopen... Ook ik had veel bijwerkingen van de pil. Blij dat ik hem niet meer slik, voel me nu veel beter. Dat is voor mij zo duidelijk als wat. Een beter bewijs voor mij is er niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik reageer er ook niet meer op sweetfozziebabe. Sommige mensen willen maar al te graag hun mening aan je opdringen !



Ik weet precies hoe ik me voelde en nu voel. Ben nog steeds niet begonnen met de pil en ik ben benieuwd hoe het eind van de maand gaat. Ik merk al wel dat mijn pukkeltjes ook minder worden, dus dat is al 1 positief iets haha!
Alle reacties Link kopieren
Biologie vertelt ons dat we moeten seksen als we vruchtbaar zijn. Poezen worden krols als ze in een vruchtbare periode zitten, wij worden dat als we een eisprong hebben. De pil (en andere hormonale anti conceptie) zorgt ervoor dat er geen eisprong is. Biologie komt om de hoek; oh, je bent niet vruchtbaar, er hoeft niet gesekst te worden. En dus word je niet 'krols'. Beste Debora, je praat poep.
Alle reacties Link kopieren
Is het echt zo erg met die ethinylestradiol/levonorgestrel? Mijn libido is gezakt naar beneden het nulpunt, daarnaast zweet ik me een ongeluk en heb ik een ontzettend vette huid/vet haar. Ik heb nu microgynon 50 gekregen tegen de vette huid maar wellicht dan toch maar weer de micro 30 vragen!
Alle reacties Link kopieren
quote:sterretje2012 schreef op 09 mei 2012 @ 19:22:

Ik reageer er ook niet meer op sweetfozziebabe. Sommige mensen willen maar al te graag hun mening aan je opdringen !



Ik weet precies hoe ik me voelde en nu voel. Ben nog steeds niet begonnen met de pil en ik ben benieuwd hoe het eind van de maand gaat. Ik merk al wel dat mijn pukkeltjes ook minder worden, dus dat is al 1 positief iets haha!

Grappig, uit onderzoek blijkt juist dat vrouwen minder puistjes van de pil krijgen.



Kijk, zoals ik zei: je moet zelf weten of je de pil gebruikt of niet. Ik probeer alleen maar duidelijk te maken dat er meer factoren in dit leven zijn die bijdragen aan het libido. En dus als jij over een jaar nog steeds niet de pil gebruikt en je libido weer zakt, hoop ik dat je nog eens denkt aan wat ik gezegd heb: er zijn andere oorzaken die libidovermindering geven. En soms is het gewoon je natuurlijke fluctuatie.
Occam's razor
Alle reacties Link kopieren
quote:sweetfozziebabe schreef op 08 mei 2012 @ 21:15:

Dat is voor mij zo duidelijk als wat. Een beter bewijs voor mij is er niet.

Ik heb nergens gezegd dat het ALLEMAAL aan je zelf ligt. Ik zeg alleen dat het in veel gevallen gewoon iets heel anders is en dat je nu de verkeerde als boosdoener aanwijst.

Natuurlijk is er voor jou geen beter bewijs. En je bent ook helemaal niet verplicht om de pil te gebruiken, dus als jij liever zonder doet, is dat toch prima?



Maar in de wetenschap kun je niet op anekdotisch bewijs vertrouwen. Want de mens heeft nu eenmaal de neiging zichzelf (en eventuele vooroordelen) te bevestigen. En dat bedoel ik met: het is de pil, het is de pil, het is de pil. Als jij bepaald hebt dat het de pil is, dan is het dat en niks anders. En misschien is het wel de pil, maar in veel gevallen is het de pil niet. Dat weten we, omdat we daar wetenschappelijk onderzoek naar gedaan hebben. Dus helaas, ja, er zijn vrouwen die denken dat het door de pil komt, maar de pil is in hun geval helemaal niet de oorzaak. En die vrouwen zijn echt heel erg overtuigd dat het de pil was.



Ik zeg niet dat je liegt, ik zeg gewoon dat het menselijk brein zo werkt. Doe er je voordeel mee (was mijn eerdere uitspraak)
Occam's razor
Alle reacties Link kopieren
quote:pseudo schreef op 09 mei 2012 @ 19:49:

Biologie vertelt ons dat we moeten seksen als we vruchtbaar zijn. Poezen worden krols als ze in een vruchtbare periode zitten, wij worden dat als we een eisprong hebben. De pil (en andere hormonale anti conceptie) zorgt ervoor dat er geen eisprong is. Biologie komt om de hoek; oh, je bent niet vruchtbaar, er hoeft niet gesekst te worden. En dus word je niet 'krols'. Beste Debora, je praat poep.

Haha, we zijn geen katten pseudo. Het is een leuke theorie, maar zo werkt het menselijk libido niet.

Wist je dat de eerste onderzoeken na de invoering van de pil lieten zien dat vrouwen juist seksueel veel actiever werden? Omdat ze eindelijk niet meer bang hoefden te zijn om zwanger te worden. En dat allemaal zonder eisprong. Gek he?
Occam's razor
Alle reacties Link kopieren
quote:sterretje2012 schreef op 07 mei 2012 @ 17:07:

Maar kun je met deze pil dan dus niet doorslikken en dus je menstruatie uitstellen Lyead?



Deze (als het precies dezelfde is) kent geen stopweek en moet je dus sowieso doorslikken. Geen menstruatie meer dus.



Weet je al wat je wilt gaan doen? Ik vraag me ook nog steeds af wat de beste optie is. Als je geen kinderen meer wilt zijn er nog wel mogelijkheden natuurlijk, maar tot die tijd...
Alle reacties Link kopieren
quote:Debora schreef op 07 mei 2012 @ 21:10:

[...]



Dat kan natuurlijk. Ik wil niet zeggen de pil nooit een invloed op je libido heeft. Maar als je echt zo gevoelig bent voor de pil, dan denk ik dat je dat met alle pillen hebt. En ik geloof niet dat iemand er met stederil geen last van heeft maar met microgynon (in dezelfde doseringen) wel



DAT KAN IK BEAMEN HEB ALLES GEPROBEERD VAN VERSCHILLENDE PILLEN TOT EN MET SPIRAALTJE EN BIJ MIJ IS HET ALLEMAAL LIBIDO KILLEND..





En je merkt het vlak nadat je met de pil gestart bent.



DUURDE HIER 3 JAAR VOOR DAT MIJN LIBIDO OP NUL ZAT. NU HALF JAAR GESTOPT EN NA 3 MAANDEN KWAM MIJN LUST WEER TERUG. KAN IEDEREEN AAN RADEN OM TE STOPPEN MET AL DIE TROEP. (MOET WEL MOGELIJK ZIJN NATUURLIJK)





En dan zou ik je partner adviseren op te passen als je ooit zwanger wordt, want de hormonen die dan door je lichaam gieren... Hou de messen maar buiten bereiksafstand...



Maar voor de meeste vrouwen geldt dat het hele libido probleem waarschijnlijk door andere dingen veroorzaakt wordt.



MAAR IK BEN ER VAN OVERTUIGD DAT BIJ HEEL VEEL VROUWEN ANTICONCEPTIE WEL MEESPEELD.



WEET DAT DIT NIET AAN MIJ GERICHT WAS MAAR MOEST EVEN REAGEREN.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven