swingers en religie

18-03-2015 16:15 243 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een nieuw topic om hier even verder te gaan over gelovende swingers.

Mag je als gelovige swingen, vindt je het zelf een probleem als gelovige of wil je alleen swingen met gelijkgestemden?

Hier kunnen we er als volwassenen over discussiëren.

Laten we wel proberen het netjes te houden en er geen welles nietes discussie van maken!



Voor iedereen die mee wil discussiëren, welkom!
some of the best moments in life are the one's you can't tell anyone about
Of het mag? Van wie dan?
Alle reacties Link kopieren
Dat hangt nogal van je geloof af. Ik vermoed dat je met 'gelovige' eigenlijk 'christen' bedoelt? Die heb je in 100 soorten en maten, en hoe ze hun leven invullen is bijna even gevarieerd als bij niet-christenen. Meestal zullen ze iets meer aan de conservatieve kant zitten, maar ik ken wel christenen die geen enkele moeite hebben met partnerruil of parenclubs.



'Gelovige' in het algemeen is natuurlijk helemaal nietszeggend. Iedereen heeft een levensovertuiging, al zal niet iedereen zichzelf 'religieus' noemen. En zelfs de mensen die zeggen 'nergens in te geloven' hebben vaak wel een idee over wat goed is en wat niet.



Vanwaar deze vraag?
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Extreem bizarre combinatie en wat mij betreft onmogelijk. Als ex-gereformeerd meisje.



Je kunt onmogelijk de bijbel zo draaien dat dit ook maar een béétje goedgekeurd wordt.

Volkomen logisch om het dan tóch te doen. Maar seksualiteit is in de bijbel en het christendom echt wel beperkt tot lange relaties, niet eens per se het huwelijk als je wat vrijzinnig bent. En ja, polygamie werd wel toegestaan in het oude testament, meer een cultuurding dan een religieding overigens, maar in het nieuwe testament echt niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mag je als gelovige swingen, vindt je het zelf een probleem als gelovige of wil je alleen swingen met gelijkgestemden?Swingen doe je toch altijd met gelijkgestemden?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:Thordis007 schreef op 18 maart 2015 @ 16:27:

Extreem bizarre combinatie en wat mij betreft onmogelijk. Als ex-gereformeerd meisje.



Je kunt onmogelijk de bijbel zo draaien dat dit ook maar een béétje goedgekeurd wordt.

Volkomen logisch om het dan tóch te doen. Maar seksualiteit is in de bijbel en het christendom echt wel beperkt tot lange relaties, niet eens per se het huwelijk als je wat vrijzinnig bent. En ja, polygamie werd wel toegestaan in het oude testament, meer een cultuurding dan een religieding overigens, maar in het nieuwe testament echt niet.Nou, dan kun je als joodse swingers prima uit de voeten denk ik.
Alle reacties Link kopieren
quote:Thordis007 schreef op 18 maart 2015 @ 16:27:

Extreem bizarre combinatie en wat mij betreft onmogelijk. Als ex-gereformeerd meisje.



Je kunt onmogelijk de bijbel zo draaien dat dit ook maar een béétje goedgekeurd wordt.

Volkomen logisch om het dan tóch te doen. Maar seksualiteit is in de bijbel en het christendom echt wel beperkt tot lange relaties, niet eens per se het huwelijk als je wat vrijzinnig bent. En ja, polygamie werd wel toegestaan in het oude testament, meer een cultuurding dan een religieding overigens, maar in het nieuwe testament echt niet.

Ook ex-gereformeerd hier, maar ik zie dat toch anders. Onder strengere gereformeerden is zoiets onmogelijk, maar dat is maar een deel van het christendom.



Er zijn heel veel christenen die vinden dat je de bijbel in zijn eigen tijd moet lezen, en niet moet misbruiken als wetboek voor deze tijd. En in de interpretatie van wat er dan belangrijk is komen ze vaak uit bij grondregels als 'de ander belangrijker vinden dan jezelf', 'liefde voor de naaste', 'je niet laten leiden door hebzucht, 'niet oordelen', enzovoorts. Daarbinnen kunnen ze voor zichzelf vaak heel veel verantwoorden, ook zaken die vaak taboe zijn (zeker binnen de wat conservatievere christelijke hoek).
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Je hebt nu eenmaal overal mensen voor. Niemand houdt zich 100 procent aan de " regels" die zijn of haar religie voorschrijft.Als ze dat willen , laat ze lekker. Vallen ze mij toch niet lastig mee?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat het probleem in de vraagstelling zit.

Het is hetzelfde als je vraagt: "Mag je als vegetariër af en toe vlees eten?"

Ja, dat mag. Alleen ben je dan geen vegetariër meer.



Van mij mag iedereen naar de parenclub. Hoe meer zielen, hoe meer vreugd.

Ook mensen die zichzelf gelovig noemen (en net als de persoon hierboven 'handigmetgeld' neem ik aan dat je 'christelijk' bedoeld)

Alleen, als je het vaker en met veel plezier doet, dan ben je geen christen meer, want swingen is op vele fronten in strijd met het handboek/verhalenboek der christenen > de bijbel.

Dus het antwoord is "Ja, je mag als gelovige swingen, alleen ben je dan geen gelovige meer. Want je handelt bewust in strijd met de normen gedicteerd door de bijbel"
anoniem_172568 wijzigde dit bericht op 18-03-2015 16:50
Reden: toevoeging
% gewijzigd
quote:keesadam schreef op 18 maart 2015 @ 16:47:

Ik vind dat het probleem in de vraagstelling zit.

Het is hetzelfde als je vraagt: "Mag je als vegetariër vlees eten?"

Ja, dat mag. Alleen ben je dan geen vegetariër meer.



Van mij mag iedereen naar de parenclub. Hoe meer zielen, hoe meer vreugd.

Ook mensen die zichzelf gelovig noemen (en net als de persoon hierboven 'handigmetgeld' neem ik aan dat je 'christelijk' bedoeld)

Alleen ben je dan geen christen meer, want swingen is op vele fronten in strijd met het handboek/verhalenboek der christenen > de bijbel.

Dus het antwoord is "Ja, je mag als gelovige swingen, alleen ben je dan geen gelovige meer. Want je handelt bewust in strijd met de normen gedicteerd door de bijbel"Dan bestaan er nergens gelovigen op de wereld.
Alle reacties Link kopieren
keesadam: Nu doe je het omgekeerde: Je stelt dat je je alleen 'christen' mag noemen als je de bijbel op een bepaalde manier interpreteert. Dat zal je door de meeste christenen niet in dank worden afgenomen. Die interpreteren hem namelijk allemaal op hun eigen manier, en geven elkaar de vrijheid om zichzelf toch allemaal 'christen' te noemen. Dat is wel zo prettig.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
quote:handigmetgeld schreef op 18 maart 2015 @ 16:49:

keesadam: Nu doe je het omgekeerde: Je stelt dat je je alleen 'christen' mag noemen als je de bijbel op een bepaalde manier interpreteert. Dat zal je door de meeste christenen niet in dank worden afgenomen. Die interpreteren hem namelijk allemaal op hun eigen manier, en geven elkaar de vrijheid om zichzelf toch allemaal 'christen' te noemen. Dat is wel zo prettig.Plus 1
Alle reacties Link kopieren
Dus swingen maar maar wel alleen met andere refo's.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
quote:viva-amber schreef op 18 maart 2015 @ 16:52:

Dus swingen maar maar wel alleen met andere refo's. Met zwarte kousen ;)
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Het is een paradox. Als je het wel doet ben je dus geen gelovige.
Alle reacties Link kopieren
quote:norocketman schreef op 18 maart 2015 @ 16:55:

Het is een paradox. Als je het wel doet ben je dus geen gelovige.

En dat bepaal jij?



Wanneer ben je gelovig dan?
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
quote:norocketman schreef op 18 maart 2015 @ 16:55:

Het is een paradox. Als je het wel doet ben je dus geen gelovige.Maar wel menselijk.
Alle reacties Link kopieren
quote:handigmetgeld schreef op 18 maart 2015 @ 16:24:

Dat hangt nogal van je geloof af. Ik vermoed dat je met 'gelovige' eigenlijk 'christen' bedoelt? Die heb je in 100 soorten en maten, en hoe ze hun leven invullen is bijna even gevarieerd als bij niet-christenen. Meestal zullen ze iets meer aan de conservatieve kant zitten, maar ik ken wel christenen die geen enkele moeite hebben met partnerruil of parenclubs.



'Gelovige' in het algemeen is natuurlijk helemaal nietszeggend. Iedereen heeft een levensovertuiging, al zal niet iedereen zichzelf 'religieus' noemen. En zelfs de mensen die zeggen 'nergens in te geloven' hebben vaak wel een idee over wat goed is en wat niet.



Vanwaar deze vraag?In eerste instantie was de opzet christen, maar er zijn meer geloven, vandaar dat we gelovigen hebben gedaan.
some of the best moments in life are the one's you can't tell anyone about
Alle reacties Link kopieren
quote:yesyes123 schreef op 18 maart 2015 @ 16:57:

[...]

In eerste instantie was de opzet christen, maar er zijn meer geloven, vandaar dat we gelovigen hebben gedaan.Wie zijn we? Verkapt onderzoekje?
Alle reacties Link kopieren
quote:handigmetgeld schreef op 18 maart 2015 @ 16:55:

[...]



Met zwarte kousen ;)Kan sexy zijn
some of the best moments in life are the one's you can't tell anyone about
Alle reacties Link kopieren
quote:GateKeeper schreef op 18 maart 2015 @ 16:59:

[...]



Wie zijn we? Verkapt onderzoekje?in het algemene swingers topic was er al een opzetje geweest. Om het een beetje apart te houden gaan we hier verder.
some of the best moments in life are the one's you can't tell anyone about
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt me erg sterk dat je aan partnerruil doet als christen. Ik kan me zoiets iig niet voorstellen; in mijn beleving is de bijbel heel duidelijk over dat soort dingen, hoewel er ook mensen zijn die zichzelf christen noemen en de bijbel heel 'vrij' interpreteren.
Alle reacties Link kopieren
Ben heel blij met dit topic, yesyes!

Zelf combineren we het oprecht christen-zijn met swingen. Waar in de Bijbel lees je het verbod hierop? Ik kan het niet vinden.

Juist volop polygamie. Dat is inderdaad een cultuur-ding, maar God zegt er niets van.
quote:Sophie990 schreef op 18 maart 2015 @ 17:04:

Het lijkt me erg sterk dat je aan partnerruil doet als christen. Ik kan me zoiets iig niet voorstellen; in mijn beleving is de bijbel heel duidelijk over dat soort dingen, hoewel er ook mensen zijn die zichzelf christen noemen en de bijbel heel 'vrij' interpreteren.Dat vind ik nogal naief gedacht. Christenen gaan zeker ook niet vreemd en misbruiken hun kinderen ook nooit? ( Ik weet dat ik nu in extremen praat, maar dat is om een punt te maken)
Alle reacties Link kopieren
Uiteindelijk blijft het dus gaan over de vraag: 'wat is een christen'?



Laat ik het anders stellen: ik ken mensen die elke zondag naar de kerk gaan, zichzelf christen noemen, dagelijks bidden en uit de bijbel lezen, die geloven dat 'jezus navolgen' een goede manier van leven is, en die ook een 'open huwelijk' hebben.



Wie ben ik dan om te zeggen dat zij zich geen christen zouden mogen noemen? Alleen omdat ik het een vreemde combinatie vindt?



Kun je lid zijn van groenlinks en in een hummer rijden? Kun je als man op het viva-forum posten? Kun je moslim zijn en pvv stemmen? Erg logisch is het allemaal niet, maar het komt allemaal voor.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven