Tongzoen niet langer zien als vekrachting

12-03-2013 14:31 124 berichten
Alle reacties Link kopieren
Las net op Nu.nl: .



De Hoge Raad heeft dinsdag geoordeeld dat een tongzoen zonder toestemming van de ontvanger niet langer geldt als verkrachting.



Wat denken jullie van dit oordeel?



ps. had dit onder pijler actueel willen plaatsen
anoniem_146348 wijzigde dit bericht op 12-03-2013 14:34
Reden: verkeerde pijler
% gewijzigd
Not a day goes by I don t think about you.
Alle reacties Link kopieren
De Hoge Raad heeft dinsdag geoordeeld dat een tongzoen zonder toestemming van de ontvanger niet langer geldt als verkrachting.

Foto: Thinkstock



Het bestempelen van een tongzoen als verkrachting is 'in strijd met het algemene spraakgebruik en treedt daarmee buiten het door het begrip verkrachting afgegrensde kader', luidt het oordeel.



Het dwingen van een persoon tot een tongzoen blijft evenwel strafbaar, maar kan volgens de Hoge Raad onder een lichter wetsartikel worden gebracht.



De maximale gevangenisstraf voor 'feitelijke aanranding van de eerbaarheid' is acht jaar, tegenover twaalf jaar voor verkrachting.



Eerder oordeelde de Hoge Raad nog dat 'ieder seksueel binnendringen van het lichaam, dus ook een tongzoen, moet worden gezien als verkrachting'.



Het oordeel over tongzoenen werd gegeven naar aanleiding van een zaak in Leeuwarden, waar een man in het Medisch Centrum Leeuwarden een vrouw tegen haar zin in tongzoende.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Hoe kun je een tongzoen krijgen als je niet wilt? Houd je toch gewoon je tanden op elkaar.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind een ongewenste tongzoen ook geen verkrachting, maar meer iets in de categorie aanranding.
Alle reacties Link kopieren
Een ongewenste tongzoen verkrachting noemen vind ik de slachtoffers van een echte verkrachting niet serieus nemen.
Alle reacties Link kopieren
quote:nina1966 schreef op 12 maart 2013 @ 14:35:

Hoe kun je een tongzoen krijgen als je niet wilt? Houd je toch gewoon je tanden op elkaar.Hoe kun je verkracht worden als je niet wil? Benen tegen elkaar houden? Als ik jouw kaken tegen elkaar aan druk richting je mond, ben jij gedwongen je mond open te doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:nina1966 schreef op 12 maart 2013 @ 14:35:

Hoe kun je een tongzoen krijgen als je niet wilt? Houd je toch gewoon je tanden op elkaar.

In de verwarring van het moment? En als het al nodig is om je tanden op elkaar te houden dan vind ik het al een ongewenste tongzoen hoor.



Verder ben ik het ook eens met de rechter.
Alle reacties Link kopieren
quote:nina1966 schreef op 12 maart 2013 @ 14:35:

Hoe kun je een tongzoen krijgen als je niet wilt? Houd je toch gewoon je tanden op elkaar.





Oké, gesteld dat hij je tong niet te pakken krijgt..dan nog staat iemand akelig dicht tegen je aan, zit zijn tong tussen je lippen en krijg je ongewenst zijn speeksel.

Het is nou ook weer niet zo dat het " niks " is, he.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik ben het er volledig mee eens, want ik vond dat sowieso al kolder.



Als je de wettekst namelijk letterlijk neemt is iedere ongewenste indringing in je lichaam verkrachting en dus ook een tong in je oor ofzo .
http://www.ad.nl/ad/nl/10 ... er-pleegt-zelfmoord.dhtml



Tja, zo zie je maar wat een tongzoen voor gevolgen kan hebben.

Oh, en een paar liter drank er ook bij.
Ik ben het met de uitspraak voorlopig eens.Ik wil wel eerst de uitspraak even doorlezen hier over.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het ooit eens meegemaakt, dat een jongen me wilde zoenen, ik het afhield, maar hij aan bleef dringen. Ik zag en zie dat echt niet als verkrachting.
Alle reacties Link kopieren
quote:iris1969 schreef op 12 maart 2013 @ 14:43:

en dus ook een tong in je oor ofzo .Brr...
Alle reacties Link kopieren
quote:noreservations schreef op 12 maart 2013 @ 14:40:

Een ongewenste tongzoen verkrachting noemen vind de slachtoffers van een echte verkrachting niet serieus nemen.

Waarom? Worden 'echte slachtoffers' benadeeld door deze beslissing? Worden zij minder serieus genomen door deze beslissing?



Gaan 'tongslachtoffers' straks paraderen met hun 'stigma'?
Ik vind dit wel een hele goede zaak. Alhoewel ik een ongewenste tongzoen absoluut afkeur, vind ik het te zwaar dat de dader vooralsnog als "verkrachter" veroordeeld werd.



Een volwassen man in mijn omgeving werd door een verliefde scholiere volledig onverwachts vol op zijn bek gepakt. Hij was verbouwereerd en het duurde 2 seconden voor hij door had wat er gebeurde en daar naar handelde (door het meisje van zich af te duwen en haar heel boos toe te spreken), maar toen was het leed dus al geschied. Het meisje wilde stoer doen, en vertelde het daarna natuurlijk vol trots rond aan vriendinnen dat zij had getongd met de betreffende man. En zo kwam het uiteindelijk ook bij haar moeder terecht, die vervolgens aangifte deed. De persoon in kwestie kon (en wilde) niet ontkennen wat er gebeurd was, maar het feit dat hij 2 tellen nodig had om te herstellen van de schok, leverde hem een veroordeling op voor "verkrachting van een minderjarige".
Het arrest:

http://zoeken.rechtspraak ... n=BZ2653&u_ljn=BZ2653
Alle reacties Link kopieren
quote:NummerZoveel schreef op 12 maart 2013 @ 14:48:

Een volwassen man in mijn omgeving werd door een verliefde scholiere volledig onverwachts vol op zijn bek gepakt. Hij was verbouwereerd en het duurde 2 seconden voor hij door had wat er gebeurde en daar naar handelde (door het meisje van zich af te duwen en haar heel boos toe te spreken), maar toen was het leed dus al geschied. Het meisje wilde stoer doen, en vertelde het daarna natuurlijk vol trots rond aan vriendinnen dat zij had getongd met de betreffende man. En zo kwam het uiteindelijk ook bij haar moeder terecht, die vervolgens aangifte deed. De persoon in kwestie kon (en wilde) niet ontkennen wat er gebeurd was, maar het feit dat hij 2 tellen nodig had om te herstellen van de schok, leverde hem een veroordeling op voor "verkrachting van een minderjarige".Ehhh.. hij deed toch niets?
Alle reacties Link kopieren
ik heb het wel eens gehad tijdens stappen. Dat man me vast greep en inderdaad begon te tongzoenen. Nee, het is geen verkrachting, Ja, het is wel ontzettend goor!, intimiderend en een rotstreek
quote:lilalinda schreef op 12 maart 2013 @ 14:56:

ik heb het wel eens gehad tijdens stappen. Dat man me vast greep en inderdaad begon te tongzoenen. Nee, het is geen verkrachting, Ja, het is wel ontzettend goor!, intimiderend en een rotstreekMij ook wel eens gebeurd, ja. Heel vernederend.
Alle reacties Link kopieren
quote:Syndicate schreef op 12 maart 2013 @ 14:48:

[...]



Waarom? Worden 'echte slachtoffers' benadeeld door deze beslissing? Worden zij minder serieus genomen door deze beslissing?



Gaan 'tongslachtoffers' straks paraderen met hun 'stigma'?

Nee, een ongewenste tongzoen is zeker serieus te nemen en aanranding. Maar het is géén verkrachting. Verkrachting heeft veel meer impact. En ik denk dat verkrachtingsslachtoffers minder serieus genomen worden, als een tongzoen als verkrachting wordt gezien.

Net als bij misbruik in de kerk, gedwongen plaatjeskijken met de pater van een ander niveau is als verkracht worden door een pater.
Alle reacties Link kopieren
Volgens de uitspraak ging het wel een heel stuk verder dan alleen een ongewenste tongzoen. Ik vind "ongewenste tongzoen" een eufenisme in dit specifieke geval.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Alle reacties Link kopieren
quote:paprikaatje schreef op 12 maart 2013 @ 14:57:

[...]



Mij ook wel eens gebeurd, ja. Heel vernederend.

Mij ook, heel vernederend.

Maar ik gok dat de meeste mensen dat van een man dan weer totaal niet serieus nemen.
quote:chocolol schreef op 12 maart 2013 @ 14:53:

[...]





Ehhh.. hij deed toch niets?Hij heeft 2 seconden nodig gehad om te herstellen van de schrik, en in die twee seconden "deed hij mee", aldus de rechter (hij reageerde dus niet snel en adequaat genoeg op haar overval).
quote:noreservations schreef op 12 maart 2013 @ 15:01:

[...]



Mij ook, heel vernederend.

Maar ik gok dat de meeste mensen dat van een man dan weer totaal niet serieus nemen.Nou, ik vind een ongewenste tongzoen altijd onwenselijk, of het nu een man of een vrouw overkomt!
Alle reacties Link kopieren
Volgens de Nederlandse wet is elke vorm van seksueel binnendringen verkrachting. Waar, waarmee en wie binnendringt, wordt niet gedefinieerd. Dwingen te pijpen, ongewenst beffen en tongzoenen zouden net zo goed verkrachting zijn dan ongewenst penis in de vagina.



Ik denk dat in andere landen "verkrachting" anders is gedefinieerd. Vaak is dat beperkt tot ongewenst penis in vagina en zijn andere vormen van binnendringen aanrandingen. Dat verschil zal zijn gemaakt om ook de maximumstraffen te definiëren vermoed ik.



Ik weet niet of ik een ongewenste tongzoen nog steeds als een verkrachting moet zien. Ik denk dat er drie niveaus zijn van aanranding/verkrachting. 1 = aanranding volgens de wet, 2 = tongzoen, 3 = verkrachting volgens de wet, m.u.v. tongzoen.



Ik vind het verder doodeng om een vrouw te tongzoenen of een poging daartoe te doen, omdat ik niet kan zien of het gewenst is. Ik geef de voorkeur om niet te zoenen, afgezien of ik er wat van bak (als het tongzoenen op zich al wel gebeurt). Het initiatief tot tongzoenen hoort bij de vrouw vind ik; als ik niet wil draai ik mijn hoofd weg of doe ik de tanden op elkaar.
World of Warcraft: Legion

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven