Tongzoen niet langer zien als vekrachting

12-03-2013 14:31 124 berichten
Alle reacties Link kopieren
Las net op Nu.nl: .



De Hoge Raad heeft dinsdag geoordeeld dat een tongzoen zonder toestemming van de ontvanger niet langer geldt als verkrachting.



Wat denken jullie van dit oordeel?



ps. had dit onder pijler actueel willen plaatsen
anoniem_146348 wijzigde dit bericht op 12-03-2013 14:34
Reden: verkeerde pijler
% gewijzigd
Not a day goes by I don t think about you.
Alle reacties Link kopieren
quote:Astrape schreef op 12 maart 2013 @ 16:27:

[...]





Ik snap je vraag niet.Volgens mij wordt er gevraagd of de wet door deze uitspraak van de HR veranderd moet worden. Dat is niet het geval, want het is juist een interpretatie van de wet.
Alle reacties Link kopieren
Astrape,



Iris meent dat de wet veranderd zal worden:



quote:iris1969 schreef op 12 maart 2013 @ 15:58:quote:Astrape schreef op 12 maart 2013 @ 15:54:

Verder maakt het natuurlijk geen fluit uit. De straffen voor een tongzoenverkrachting waren natuurlijk toch al anders dan voor een "gewone" verkrachting. Het grootste verschil is dat het nu beter past bij het normale spraakgebruik.



Juridisch zit er ook nog wel een verschil in; op aanranding staat een lager strafmaximum dan op verkrachting en dat kan gevolgen hebben voor de voorlopige hechtenis.Ja de wettekst letterlijk nemen leidt tot zo'n rare situatie dan ik blij ben dat dit nu aangepast wordt.Ik denk zelf dat het niet aangepast hoeft te worden, gezien wat je vlak hierboven (niet in de subquote) schrijft.
World of Warcraft: Legion
Nina, je zou je moeten schamen voor hetgeen wat je net hebt getypt en jouw uitspraken kloppen ook helemaal niet. Jouw ervaring is niet een wetenschappelijk onderzoek geweest over verkrachting. Ik vind het naar voor je wat je hebt meegemaakt maar jou reactie roept ook een soort woede bij mij op.
Alle reacties Link kopieren
quote:meryan schreef op 12 maart 2013 @ 15:39:

Nina, volgens jouw theorie zou je ook niet verkracht kunnen worden door je echtgenoot??? waar haal je dat uit?
Alle reacties Link kopieren
quote:yellowlove2punt0 schreef op 12 maart 2013 @ 15:47:

[...]





Ik vind het wel verschrikkelijk wat er gebeurd is met je. Sterkte met het verwerken of ermee om gaan (ik weet niet zo goed hoe ik dat moet zeggen)

Ach het is al een tijd geleden en dank je. Ik zat/zit er eigenlijk niet zo mee behalve dat je je vies voelt. Hij had een mes en het was idd een kwestie van overleven. Toen ik op het bureau zat en een verklaring moest afgeven (klinkt kouder dan het was hoor, ben heel goed behandelt) was dat het niet om sex ging het eerste wat in me opkwam. Er komt dan ook een psych enzo en die keek zo verbaast, dat ik dat heel goed had gezien en bla bla. Het was eigenlijk de keus tussen een doorgesneden keel of doen alsof ik heel bang was voor verkrachting. Dat laatste werd het dus.

Zo'n stukje vlees van 15 cm doet echt veel minder schade dan zo'n mes was mijn gedachte. En die gedachte heb ik nog steeds.

Heb verder ook geen verwerking nodig gehad of problemen. Behalve dat ik niet meer open doe als er gebelt word. Het is al jaren geleden maar dat doe ik nog steeds niet. Ieder die me kent weet dat ze me even op de telefoon moeten bellen

Met de psych nog een heel gesprek gehad over drijfveren van zulke mensen, vandaar mijn mening.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik me ook die schuldgevoelens ed wat je wel leest en hoort niet zo goed kan voorstellen. Als je je best hebt gedaan om te overleven en je bent niet met een bord "pak mij" op straat gaan staan hoef je je toch nergens schuldig over te voelen. Ik ben er levend en redelijk ongehavend uitgekomen dus heb ik het goed gedaan. Dat vind ik van iedere vrouw die dit overkomt. Dat jaren later nog enorme problemen hebben... dat snap ik dus niet goed.





Maar goed. Zeker omdat ik zelf vrij stevig in mijn schoenen sta is de toon en de manier waarop van het bericht eerder gewoon niet echt, sorry maar zo komt het op mij echt over.
quote:hans66 schreef op 12 maart 2013 @ 16:33:

Astrape,



Iris meent dat de wet veranderd zal worden:





[...]



Ik denk zelf dat het niet aangepast hoeft te worden, gezien wat je vlak hierboven (niet in de subquote) schrijft.Ja andere landen hebben betere definities in hun wetboek opgenomen en zo dramatisch is het aanpassen van een wetsartikel ook weer niet.
quote:Astrape schreef op 12 maart 2013 @ 16:22:

En nu weten we allemaal dat een tongzoen kennelijk geen verkrachting is, maar feitelijk, juridisch bekeken, valt een tongzoen nog steeds onder de bestanddelen die het wetboek van strafrecht voorschrijft voor verkrachting. Dus hoe logisch deze uitspraak van de HR ook klinkt, ergens is het ook heel onlogisch.Precies en daarom kun je beter het wetsartikel aanpassen. Ik weet niet zo 123 wat dan de beste manier is, maar "indringing in het lichaam" is natuurlijk wel heel erg breed.
Alle reacties Link kopieren
quote:NummerZoveel schreef op 12 maart 2013 @ 14:48:

Ik vind dit wel een hele goede zaak. Alhoewel ik een ongewenste tongzoen absoluut afkeur, vind ik het te zwaar dat de dader vooralsnog als "verkrachter" veroordeeld werd.



Een volwassen man in mijn omgeving werd door een verliefde scholiere volledig onverwachts vol op zijn bek gepakt. Hij was verbouwereerd en het duurde 2 seconden voor hij door had wat er gebeurde en daar naar handelde (door het meisje van zich af te duwen en haar heel boos toe te spreken), maar toen was het leed dus al geschied. Het meisje wilde stoer doen, en vertelde het daarna natuurlijk vol trots rond aan vriendinnen dat zij had getongd met de betreffende man. En zo kwam het uiteindelijk ook bij haar moeder terecht, die vervolgens aangifte deed. De persoon in kwestie kon (en wilde) niet ontkennen wat er gebeurd was, maar het feit dat hij 2 tellen nodig had om te herstellen van de schok, leverde hem een veroordeling op voor "verkrachting van een minderjarige".Dat is wel bizar. Als dit verkrachting was, was hij eerder het slachtoffer dan de dader.
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
Alle reacties Link kopieren
quote:Donkeyshot schreef op 12 maart 2013 @ 17:26:

[...]





Dat is wel bizar. Als dit verkrachting was, was hij eerder het slachtoffer dan de dader.Heb je nou niks van die misandrische topics geleerd? Hij is een man = fout = dader.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
quote:tonkje schreef op 12 maart 2013 @ 17:33:

[...]





Heb je nou niks van die misandrische topics geleerd? Hij is een man = fout = dader.

Hahaha ja daar moest ik ook gelijk aan denken .



Net als aan de bil/borstaanraking-discussie daar die ook over de letterlijke wetstekst versus de praktijk ging.
Alle reacties Link kopieren
quote:iris1969 schreef op 12 maart 2013 @ 17:22:

[...]



Precies en daarom kun je beter het wetsartikel aanpassen. Ik weet niet zo 123 wat dan de beste manier is, maar "indringing in het lichaam" is natuurlijk wel heel erg breed.De Hoge Raad mag het wetsartikel niet aanpassen. Dat is aan de wetgever, ivm de machtenscheiding.
Alle reacties Link kopieren
quote:tonkje schreef op 12 maart 2013 @ 17:33:

Heb je nou niks van die misandrische topics geleerd? Hij is een man = fout = dader. Ik ben ook hardleers wat dat betreft. Ik dacht ook direct aan dat Misan3 topic.
World of Warcraft: Legion
quote:rosalie91 schreef op 12 maart 2013 @ 17:50:

[...]





De Hoge Raad mag het wetsartikel niet aanpassen. Dat is aan de wetgever, ivm de machtenscheiding.Ja dat weet ik.
@Nina

Ben je nou gewoon onbeschoft en zonder enige empathie, of moet je misschien toch eens wat met die verwerking gaan doen?
quote:NummerZoveel schreef op 12 maart 2013 @ 18:26:

@Nina

Ben je nou gewoon onbeschoft en zonder enige empathie, of moet je misschien toch eens wat met die verwerking gaan doen?Huh? Haar laatste post was toch heel normaal? Zij ervaart het anders dan anderen en waarom moet ze daar zo keihard voor aangepakt worden?
Iris1969, keihard aangepakt worden? Beetje overdreven.
@Iris

Ik kan mobiel niet quoten, dus ik citeer:



- Maar goed. Zeker omdat ik zelf vrij stevig in mijn schoenen sta is de toon en de manier waarop van het bericht eerder gewoon niet echt, sorry maar zo komt het op mij echt over. -



Ze blijft de andere post in twijfel trekken. Dat is mi kortzichtig en gewoon ronduit onbeschoft.
Alle reacties Link kopieren
quote:NummerZoveel schreef op 12 maart 2013 @ 15:33:

[...]





Ja, klopt. Maar het was bewezen (en ook toegegeven) dat de zoen - al was het vluchtig - had plaatsgevonden en dus was het ook aannemelijk dat er sprake is geweest van binnendringen. Waar begint tijdens een tongzoen de ene mond en houdt de andere mond op?Die vraag lijkt me volledig overschaduwd door een belangrijkere vraag, namelijk door de vraag wie degene is die het wil. Als je wilt weten of iemand verkracht is (op welke manier dan ook) hoef je maar één vraag te stellen: wie voelt zich verkracht, achteraf.
@syndicate

In het geval een minderjarige betrokken is, is die vraag volstrekt irrelevant.
quote:CM_89 schreef op 12 maart 2013 @ 18:36:

Iris1969, keihard aangepakt worden? Beetje overdreven.Nee hoor, loop het topic maar even na.
Alle reacties Link kopieren
quote:NummerZoveel schreef op 12 maart 2013 @ 18:42:

@syndicate

In het geval een minderjarige betrokken is, is die vraag volstrekt irrelevant.Als die minderjarige de ontvanger is wel ja.
quote:NummerZoveel schreef op 12 maart 2013 @ 18:37:

@Iris

Ik kan mobiel niet quoten, dus ik citeer:



- Maar goed. Zeker omdat ik zelf vrij stevig in mijn schoenen sta is de toon en de manier waarop van het bericht eerder gewoon niet echt, sorry maar zo komt het op mij echt over. -



Ze blijft de andere post in twijfel trekken. Dat is mi kortzichtig en gewoon ronduit onbeschoft.Waarom? Ze geloof het niet, dat mag toch?
Ik heb gezegd dat zij zich zou moeten schamen. Ik vind het niet keihard, wat ik wel keihard vind is zeggen: nee ik geloof je niet.
Jij meet met twee maten Iris, een ander mag toch ook weer reageren op haar.
@syndicate

Nee dus! Ook als de minderjarige de "gever" is, en de andere partij is meerderjarig, dan is de meerderjarige per definitie fout.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven