vaginisme en spierverslappers?

13-09-2010 19:09 54 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo lieve viva dames,



om te beginnen weet ik dat er waarschijnlijk al vele topics over vaginisme zijn geweest. Alleen heb ik nu een wat specifiekere vraag. Ik zal ook wat achtergrond informatie geven, om eventuele eerste vragen gelijk te beantwoorden.



Mijn vriend en ik zijn nu bijna 4 jaar bij elkaar. En alles zit goed tussen ons. We wonen nu ruim 2 jaar samen, en ook dat gaat super.



Ons seksleven daar in tegen is wat minder. De eerste periode van onze relatie natuurlijk super, maar toen we het na ongeveer een jaar voor het eerst "echt" probeerden ging dat mis. We zijn beiden maagd, en het deed enorm veel pijn bij mij. Daar ben ik van geschrokken, en toen was er dus een dip. Afijn, die dip is er nog zo af en toe, maar we kennen zeker onze betere tijden!



Ik ben ermee naar een seksuoloog gegaan, en die vertelde me al snel dat het vaginisme betrof. Nu heb ik vele therapieen e.d. gevolgd, maar het helpt allemaal vrij weinig.



Nu dacht ik van het weekend aan eventueel wat spierverslappers. Ik wil graag weten of iemand hier ervaringen mee heeft. En eventuele pijnstilling van te voren slikken? Ik heb géén idee of dit kan helpen hoor, ik ben nog in de orientatie fase van mijn nieuwe idee. Oh en waarom ik het niet bespreek met de seksuoloog is omdat ik naar een nieuwe opzoek ben. Met deze klikte het totaal niet en voelde ik me niet op mijn gemak. En de wachtlijsten zijn lang!
Alle reacties Link kopieren
Misschien dat het in jouw hoofd wel helpt als je een paracetamolletje neemt van te voren. Of het echt zo is, is misschien nog niet eens het belangrijkste. Als je je er zekerder of geruster bij voelt, kun je dat best eens proberen.
Hallo?!
Alle reacties Link kopieren
Hoi doortje, dankjewel voor je snelle reactie. Ik ben bang dat een paracettemol daar niet genoeg voor is. Ik snap waar je op doelt.. Ik denk dat het voor mij echt een samengaan moet zijn van die spierverslappers en eventueel pijnstilling. Of pijnstilling waarvan bekend is dat het er tegen kan helpen, als je snapt wat ik bedoel..
Alle reacties Link kopieren
Ah op die manier. Ik zag je topictitel en ik dacht: ik denk even met je mee Heb er geen ervaring mee.



Misschien helpt het als je een tijdje helemaal stopt met seks en het daarna rustig aan weer opbouwt? En pas als het helemaal geen pijn meer doet, voorzichtig een stapje verder en als dat niet goed voelt weer een stapje terug?



Dat lijkt me verstandiger dan iets te forceren met spierverslappers. Die kun je niet je hele leven gebruiken en daar moet je ook niet afhankelijk van willen zijn denk ik
Hallo?!
Alle reacties Link kopieren
Klopt, ik wil er zeker niet afhankelijk van zijn.



Helemaal gestopt met seks ben ik wel een keer, maar zodra het dan weer op "echt werk" aankwam lukte het niet. Het is ook anders dan anders, want aanraking kan ik zeker wel verdragen. Alleen het "echte werk" lukt gewoon echt niet, de rest gaat super en doet geen zeer...
Alle reacties Link kopieren
Ben je wel echt opgewonden als je met 'echt werk' begint? Anders zou je dat moment langer kunnen uitstellen en eventueel glijmiddel kunnen gebruiken.



Ben je zelf wel echt toe aan vrijen?



Even een andere gedachte hoor, maar ik ben zelf zwanger en doe bekkenbodemoefeningen om die stevig te houden Misschien kun jij wel oefeningen leren om daar juist los te worden. Misschien kun je daar eens naar informeren. Dat hoeft vast ook niet bij een seksuoloog, want mijn bekkenoefeningen komen gewoon van een fysio. Wie weet is er wel een fysio die hier ook iets van weet, scheelt ook enorm in de wachttijd.
Hallo?!
weet je wel wat spierverslappers zijn? http://nl.wikipedia.org/wiki/Spierverslapper



Ze verslappen niet alleen je spieren in je vagina en regionen, maar ook je ledematen en je ademhalingsspieren.



Ideaal middel dus



(Sowieso zijn ze niet vrij verkrijgbaar en je dokter zal ze hier niet voor voorschrijven)





Ik denk dat je het bij het horen van de term spierverslappers dacht: misschien is dat iets. Maar in de praktijk werkt het dus echt niet zo.



Er zijn wel middelen die in de volksmond spierverslapper genoemd worden en bij rugpijn ed gegeven worden, zoals diazepam, maar hiervoor geldt: je wordt er suf van en kan vaak last hebben van geheigenverlies na afloop (en dat is toch zonde)
Alle reacties Link kopieren
Het klinkt nu misschien alsof ik alles van je afwijs, dat is zeker niet zo ik ben heel erg blij dat je meedenkt.



Bekken fysiotherapie heb ik gevolgd, maar werd erg zweverig(waarschijnlijk door de achtergrond waardoor ik gestuurd was).



Glijmiddel is (nog) niet gebruikt, ik ben zeker opgewonden (en dus ook nat) genoeg. Maar verder dan 1 keer een vinger kwam ik niet, wat de volgende keer al weer pijn deed.



En ja of ik er aan toe ben, wanneer weet je dat? Ik ben 21 jaar, en heb een onwijs lieve vriend waar ik mee oud wil worden. Alles voelt gewoon super goed, ook het moment waarop we het hebben geprobeerd.
Alle reacties Link kopieren
quote:Wintermuts schreef op 13 september 2010 @ 19:26:

weet je wel wat spierverslappers zijn? http://nl.wikipedia.org/wiki/Spierverslapper



Ze verslappen niet alleen je spieren in je vagina en regionen, maar ook je ledematen en je ademhalingsspieren.



Ideaal middel dus



(Sowieso zijn ze niet vrij verkrijgbaar en je dokter zal ze hier niet voor voorschrijven)





Ik denk dat je het bij het horen van de term spierverslappers dacht: misschien is dat iets. Maar in de praktijk werkt het dus echt niet zo.Niet helemaal waar wintermuts, ik heb er naar gezocht op internet met vaginisme als term erbij. En het word vaak aan elkaar gelinkt, maar nergens kan ik specifiek ervaringen vinden. Vaak word het geopperd...
ik heb mijn post even aangevuld.



Diazepam/Valium en andere pammetjes worden soms ook spierverslapper genoemd. Maar dit zijn wel verslavende middelen (bij dagelijks gebruik) en ook voor eigen rekening. Artsen schrijven ze wel voor bij stress en spanningen, maar voor vaginisme heb ik nooit gehoord. Maar goed, dat laatste zegt ook niet alles.



Hoe dan ook: je hebt een arts nodig die je dit voorschrijft en je moet er niet mee zlef gaan experimenten
Alle reacties Link kopieren
Wintermuts, dankjewel. Ik was sowieso niet van plan er zelf mee te gaan experimenteren. Maar het is fijn wat verhalen gehoord te hebben voordat je naar de huisarts gaat...
Bijwerking van dat soort middelen is trouwens wel minder zin in sex.... ook hebben ze een anticholinerge werking waardoor je ene droge mond kunt krijgen en dan gaat meestal ook hetzelfde op voor je vagina



Ideaal middel om op te sexen is het dus niet sowieso.
quote:Miepjemiep schreef op 13 september 2010 @ 19:36:

Wintermuts, dankjewel. Ik was sowieso niet van plan er zelf mee te gaan experimenteren. Maar het is fijn wat verhalen gehoord te hebben voordat je naar de huisarts gaat...Ik denk dat deze middelen voor vaginisme maar weinig toegepast worden in NL, maar goed, ik ben geen sexuoloog. Dus ik denk eerlijk gezegd dat je niet zo gek veel ervaringen tegen gaat komen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Wintermuts schreef op 13 september 2010 @ 19:36:

Bijwerking van dat soort middelen is trouwens wel minder zin in sex....Haha das errug handig!!
Alle reacties Link kopieren
Maar als ik je goed begrijp doet een vinger dus al pijn? Dan heeft het natuurlijk geen enkele zin om het met een penis te proberen of wel Dan klap je waarschijnlijk nog meer dicht.



Echt, ik zou eerst eens focussen op wat wel fijn is. Misschien gewoon nog wat langer stoppen met seks dan je al gedaan hebt. Seks moet voor jou staan voor genieten en niet voor pijn.



Ik weet het niet, maar het klinkt alsof je het te graag wilt en het daardoor overhaast.



Dat is het enige dat ik kan bedenken, van medicijnen weet ik niets en de bekkenbodem heb je al geprobeerd.



In elk geval wel sterkte ermee, want het klinkt hartstikke vervelend!
Hallo?!
Een goede vriendin van mij had rond jouw leeftijd ook vaginisme door te hooggespannen verwachtingen en nervositeit de eerste keer waardoor ze gespannen was en het pijn deed, waardoor ze de volgende keren nog gespannener was enz. enz.



Zij kreeg het advies van onspannende bekkenbodem-oefeningen en een periode van totaal geen penetratie, maar wel sexuele handelingen, zodat ze zich beter kon ontspannen en meer kon genieten omdat de druk eraf was.



Aangezien dit een psychisch probleem is zal je zelf de oorzaak weg moeten nemen en hebben spierverslappers dus ook geen nut, want dat neemt alleen de lichamelijke gevolgen weg.
oh, er zijn ook een hoop niet-zweverige bekkenbodemtherapeutes hoor!
Alle reacties Link kopieren
Spierverslappers? Wat een vreemd idee als je weet wat het allemaal voor ongewenste bijverschijnselen heeft. Als je dan toch een middel wil nemen dan kan je beter een glas champagne of zo nemen. Daar wordt je wel losser van.

Voor de rest heb ik geen idee verder.
Of een joint.....
Alle reacties Link kopieren
hoi miepje miep

ik werk als psychosomatisch oefentherapeut. ik heb wel eens vrouwen met deze problemen begeleid Ik doe dan ontspanningsoefeningen totaal en gericht op het bekken. Heb ook een koppel samen behandeld omdat man haar niet goed aanvoelde en zij te snel in de verkramping schoot. Ik heb heb hun samen lichaamsoefeningen laten doen waar je de aandacht bij jezelf en de ander verdeeld (elkaar leren aanvoelen)

de psycholoog die hen ook begeleid heeft dat in opdrachten vertaald (bijv geen sex hebben, wel intiem zijn maar geen penetratie etc) Dit werkte voor dit koppel erg goed.

Wellicht dat een gecombineerde therapie voor jou zou werken?

Sterkte fener
Alle reacties Link kopieren
Masturbeer je wel?Ik zou echt als eerste glijmiddel aanraden. Dat is niets raars hoor, kan je gewoon bij de drogist krijgen tegenwoordig.

Begin eens met glijmiddel en masturberen, gewoon alleen en ontspannen. Misschien met een vibrator erbij. En dan zo'n vibrator die bedoelt is voor uitwendig gebruik, dus om tegen je clitoris te houden enzo.



Je zegt dat de eerste periode jullie seksleven wel super was. Had je toen geen last? Wanneer is het veranderd en weet je waardoor?
I only get one shot at life - so I shoot to kill
Alle reacties Link kopieren
Doortje dankjewel voor je reacties, erg fijn ik ga erover nadenken!



Iris: Er is al geen penetratie in ons seksleven. En ik kan me zeker goed ontspannen, wij hebben nu al ruim 2 jaar seks zonder penetratie. We hebben het samen erg leuk in de slaapkamer, en druk is er op geen enkele manier. Mijn vriend is superrr lief voor me, en pusht me op geen enkele manier. Ik ben het zelf ondertussen wel zat idd.



En drank of drugs gebruik ik niet, en daar voel ik me ook niet vertrouwd mee om dat te gaan gebruiken..
Alle reacties Link kopieren
Hoi ferner, hoe heet deze therapie? Klinkt inderdaad als een goed idee.



Spijker: ik masturbeer wel, niet met een vibrator. Zo oefen ik ook af en toe alleen met mijn vinger en een dunne vibrator. De eerste periode hadden we het bijna elke dag leuk met elkaar, in de slaapkamer. Geen penetratie. Maar wat ik bedoel dat sinds de mislukte poging het soms weer opspeelt en ik dan geen zin in seks heb, en er dan wel eens tijd van onthouding is..
anoniem_97886 wijzigde dit bericht op 13-09-2010 20:21
Reden: het was dr maar 1
% gewijzigd
quote:fener schreef op 13 september 2010 @ 20:15:

hoi miepje miep

ik werk als psychosomatisch oefentherapeut. ik heb wel eens vrouwen met deze problemen begeleid Ik doe dan ontspanningsoefeningen totaal en gericht op het bekken. Heb ook een koppel samen behandeld omdat man haar niet goed aanvoelde en zij te snel in de verkramping schoot. Ik heb heb hun samen lichaamsoefeningen laten doen waar je de aandacht bij jezelf en de ander verdeeld (elkaar leren aanvoelen)

de psycholoog die hen ook begeleid heeft dat in opdrachten vertaald (bijv geen sex hebben, wel intiem zijn maar geen penetratie etc) Dit werkte voor dit koppel erg goed.

Wellicht dat een gecombineerde therapie voor jou zou werken?

Sterkte fenerZoiets deed mijn vriendin ook. Bij haar heeft het goed geholpen, al was het probleem pas echt weg bij haar tweede vriend, omdat ze daar die geschiedenis niet mee had en sexueel ongecompliceerd opnieuw begon.
Ik maakte trouwens maar een grapje over die joint, maar een glaasje wijn of port is helemaal geen gek idee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven