Vaginisme: Weet iemand een oplossing?

05-09-2011 20:22 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik schrijf al jaren op dit forum, maar heb toch maar een ander account aangemaakt. Dit icm met mijn andere posts maakt mij anders veel te herkenbaar.



Ik heb al vanaf het moment dat ik sexueel actief ben, nu zo'n 10 jaar, last van pijn bij penetratie. En omdat ik regelmatig toch maar penetratie van mijn (toenmalige) partners toestond, had ik steevast daarna een vaginale infectie. En vervolgens moest mijn vagina een week herstellen.

Natuurlijk is dat niet goed enzo, maar ik was toen erg onzeker en wilde mijn toenmalige partners niet tekort doen.



Zo'n 5 jaar geleden ben ik actief op zoek naar hulp gegaan. Eerst via de huisarts. Hij heeft gekeken of ik geen infecties had of wat dan ook. Ik kreeg allerlei zalfjes mee, van gewone vaseline tot een soort van lidocaïne om de boel te verdoven. Hielp allemaal niet. Vervolgens naar een seksuoloog gegaan. Ik voelde totaal geen klik met die vrouw, maar onzeker dat ik was, dacht ik dat ik er maar doorheen moest. Ik vond hoe dan ook dat de opdrachten die ze me gaf (jezelf erotisch met bodylotion insmeren en dat soort ongein) nergens op slaan. Ben ook na 4 sessies gestopt. Tegelijk liep ik ook bij de bekkenbodemfysiotherapeut (bbf). Daar had ik wel absoluut een klik mee. Ze vertelde me dat het wel tot een jaar kon duren voordat ik 'normaal' kon vrijen.

Anderhalf jaar bbf-therapie* later kan ik hoogstens 2 vingers in mijn schede stoppen (en ik heb best kleine handen). En penis is dus nog steeds niet mogelijk zonder pijn. Terwijl het volgens haar mogelijk zou moeten zijn omdat twee vingers ook al lukt. Ik kan je vertellen dat de gemiddelde penis van mijn exen toch echt een omtrek had van minstens 3 (misschien wel 4) van mijn vingers.



En nou weet ik niet meer wat ik nog meer kan doen

Ik heb geen relatie, dus ik heb alle tijd om er zonder enig gevoel van druk mee aan de gang te gaan. Wat voor behandelingen zijn er nog meer? Acupunctuur?



Iemand een idee?

Alvast bedankt voor het meedenken...



*= bbf bestond eerst uit allerlei ontspanningsoefeningen. Vervolgens kreeg ik soort pilot om mee te oefenen. Ik kwam niet verder dan het topje. Daarna werd de spanning in mijn vagina gemeten met zo'n buisje; ik moest dan aan- en ontspannen en kon op een schermpje meekijken en daardoor zou ik moeten kunnen zien wanneer ik voldoende ontspande. Echter: ik zag wel veranderingen op het scherm, maar ik voelde daar beneden geen verschil.

Toen moest ik een vibrator aanschaffen. Door de trillingen kreeg ik juist meer spanning in mijn schede (ipv ontspanning), zodat het een averechts effect had.

Daarna nog een aantal afspraken gehad waarbij ik weer eens tranen met tuiten huilde omdat ik dat gedeelte wat vrouwen van nature zouden moeten kunnen, niet eens kan. Lekker is dat.
Alle reacties Link kopieren
Best een lange post geworden zie ik... sorry.



Ik ben trouwens vroeger niet misbruikt o.i.d. Hoogstens een preutse opvoeding gehad, maar van het denkbeeld dat seks er niet is om van te genieten en zéker niet buiten het huwelijk, ben ik al lang afgestapt.

Ik ben helemaal niet van de ONS, maar als ik van iemand houd/verliefd op iemand ben, houd ik mezelf niet tegen.

Orale seks is verder geen probleem, alleen puur die penetratie...
Alle reacties Link kopieren
Niemand?
Alle reacties Link kopieren
sorry meid. Ik zou het ook zo gauw niet weten. Kan het me niet voor stellen namelijk. Ook met veel glijmiddel werkt het niet? En eerst stimulatie overal?



Lijkt me erg rot, sterkte.
Alle reacties Link kopieren
Alleen een dikke knuffel, geen oplossing helaas.
Op zaterdag help ik tamme dieren weer het beest in zichzelf te vinden.
Alle reacties Link kopieren
Het enige dat ik nog kan bedenken is een operatieve behandeling.



Maar meid, wat een naar probleem. Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Wellicht op zoek naar een therapeut/therapeute waar het wel mee klikt? Dat lijkt mij een eerste vereiste als je met zoiets aan de slag gaat..



Heeft de bbf ook nog iets kunnen aangeven waardoor je zo blokkeert?
Alle reacties Link kopieren
tjee iio_oii ik wou dat ik het antwoord voor je klaar had ,en je zeg vaginale infectie na het vrijen maar heeft de huisarts dan niet verder gezocht hoe die infectie steeds terug kom?

ik heb ook best vaak infecties gehad maar dat was meestal de blaas .ik weet niet waar je woon en welk ziekenhuis .anders zou ik als ik jou was een verwijs kaart vragen voor naar een universitair ziekenhuis tegaan daar weten ze misschien beter waar de klachten vandaan kunnen komen .

je huisarts kan dit niet weigeren .ik zou zeggen probeer het en veel sterkte .
Alle reacties Link kopieren
Kun je niet naar een andere seksuoloog? Dat is het eerste dat in me opkomt. Verder geen tips oid, sorry
Alle reacties Link kopieren
iio_oii, ik heb soortgelijke pijnklachten, geen vaginisme, maar deze worden veroorzaakt door iets anders. Hier loop ikook al acht jaar mee rond, in overleg met de psycholoog ben ik nog 1x in therapie (bij seksuoloog en bbf) Het lijkt er bij mij op dat de combinatie van deze twee wel werkt, hoewel ik nog niet zo lang bezig ben en nog maar net bezig ben met de ballon. Iets wat er ook onderdeel uitmaatk van de gehele behandeling is een cursus omgaan met pijn bij het vrijen voor vrouwen. Misschien kun je zoiets proberen?



Sorry btje wazig bericht, maar ik ben super moe :S
Alle reacties Link kopieren
Hey,



Ik heb het zelfde "probleem" als jij gehad en ben er vanaf gekomen. Als 't mij lukt, kun jij 't zeker!



Ik wil je graag meer over de vele behandelingen die ik gehad heb vertellen, maar dan liever via de mail. Als je wilt kun je me mailen op: lorelaiflower@gmail.com
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties!



@zwitsal_nijntje: glijmiddel helpt niet, heb elk merk al zo’n beetje gebruikt. Mijn schede voelt eigenlijk als... de binnenkant van een brillenkoker. Gewoon hard van de spierspanning (je zou bijna denken dat het bot is) en niet zacht en soepel. Het lukt me fysiek niet om voldoende te ontspannen.



@TheEmpress: dat gaat de zorgverzekeraar niet vergoeden en daar heb ik zelf het geld niet voor. Daarnaast zou ik niet weten wat ze zouden moeten doen. Mijn spieren doorknippen?

Dan is misschien botox een beter idee... Misschien toch het overwegen waard



@ Sensual_D en chocolover: Voor mijn gevoel ligt het niet per se aan de seksuoloog. Van een andere seksuoloog waar het wel mee klikt, zal ik dezelfde oefeningen mee krijgen. Alleen die oefeningen vind ik nergens op slaan. Ik merkte ook totaal geen verbetering.

De bbf wist ook niet waarom het niet ging zoals het zou moeten. Daarom ben ik ook niet meer gegaan. Was een lieve vrouw hoor, maar best een duur half uurtje om daar alleen maar te zitten janken.



@luna400: Stel je voor dat jij seks zou hebben met iemand met een veel te grote penis. Door de wrijving krijg je geheid last van irritatie. Als je toch doorgaat, zoals ik dus deed... gewoon kiezen op elkaar... ja, dan krijg je infectie. Jeuk, branderig gevoel, soms een beetje bloedverlies. En dat moest dan minstens 5 dagen weer helen.

Of misschien is mijn vagina wel heel apart en hoort elke vagina zich aan te kunnen passen aan welke gigantische penismaat dan ook? Zo ja, dan zakt de moed me helemaal in de schoenen...
Alle reacties Link kopieren
Omdat je post me raakt (heb zelf ook vaginisme) heb ik een account aangemaakt. Ik herken maar al te goed je gevoel van 'waarom kan ik dit nou niet gewoon zoals elke vrouw'... heel frustrerend! Bij mij is er ook geen aanwijsbare oorzaak. Seksuoloog en bekkenbodemfysio was het ook niet voor mij.



Waar ik wel heel veel aan heb gehad is de therapie voor vaginisme die wordt aangeboden in het LUMC (Leiden). Ik heb het samen met mijn partner gedaan, maar ik denk dat het ook wel alleen kan. Je gaat een week lang zeer intensief oefenen onder begeleiding van een therapeut. Hierbij de link: klik



Het is bij mij nog niet helemaal over (en staat nu op een laag pitje ivm zwangerschap), maar ik ben in één week oefenen veel verder gekomen dan ik ooit had gedacht! Mocht je nog vragen hebben dan beantwoord ik die graag!
Alle reacties Link kopieren
@ missspanje: waar kun je je aanmelden voor zo'n cursus?



@ Lorelay (geweldige serie, Gilmore Girls!), ik ga je mailen. Bedankt.
Alle reacties Link kopieren
quote:nibbi schreef op 05 september 2011 @ 21:17:

Omdat je post me raakt (heb zelf ook vaginisme) heb ik een account aangemaakt. Ik herken maar al te goed je gevoel van 'waarom kan ik dit nou niet gewoon zoals elke vrouw'... heel frustrerend! Bij mij is er ook geen aanwijsbare oorzaak. Seksuoloog en bekkenbodemfysio was het ook niet voor mij.



Waar ik wel heel veel aan heb gehad is de therapie voor vaginisme die wordt aangeboden in het LUMC (Leiden). Ik heb het samen met mijn partner gedaan, maar ik denk dat het ook wel alleen kan. Je gaat een week lang zeer intensief oefenen onder begeleiding van een therapeut. Hierbij de link: klik



Het is bij mij nog niet helemaal over (en staat nu op een laag pitje ivm zwangerschap), maar ik ben in één week oefenen veel verder gekomen dan ik ooit had gedacht! Mocht je nog vragen hebben dan beantwoord ik die graag!





Bedankt nibbi!



Wat zijn jullie lief ... Ik voel me al zoveel beter
Alle reacties Link kopieren
Ik kijk uit naar je mail! Ik weet zeker dat je er vanaf komt. Nu kun je 't niet voorstellen, maar als je uiteindelijk fijne seks hebt, ben je zo dankbaar en vooral verbaasd! Tenminste, dat had ik!
Alle reacties Link kopieren
iio_oii, hier wordt ie in het ziekenhuis aangeboden en ben ik er gekomen via de seksuoloog. Als je meer informatie wil, mail me dan ff op missspanjeviva @ gmail.com dat vind ik fijner dan het hier over het forum te gooien.
Alle reacties Link kopieren
Misschien een stomme vraag, maar heb je pijn bij alle standjes?
Alle reacties Link kopieren
Even voor alle dames zonder pijn of angstervaringen: het is niet te begrijpen. Ik heb in de jaren zooooooveel adviezen gehad, vaak vervuld met naiviteit en onbegrip. Dat is erg vervelend en frustrerend. Dus de meeste tips van mensen die het zelf niet ervaren hebben zijn zinloos. Maar wel lief bedoelt natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
@ boekenlegger: geen domme vraag. Het doet misschien ietsje minder pijn op z'n hondjes, maar het is nog steeds pijnlijk en daarna volgt steevast een infectie.



Ik krijg meestal kleine scheurtjes bij de ingang van mijn schede en dan voornamelijk aan de onderkant, bij mijn perineum (volgens mij heet dat forchette??? Klik)
Alle reacties Link kopieren
Ik ga zo slapen, maar lees morgen verder.



Als iemand anders dus nog ervaringsverhalen of tips heeft, hoor ik het graag.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ooit gelezen van iemand die vaginisme had, en die liep volgens mij bij een seksuoloog, en die had een reeks dildo's van klein naar groot formaat oplopend, die ze gebruikte en waardoor ze uiteindelijk wel normaal seks kon hebben.



Het gaat toch ook over dat je je spieren daar (onbewust) aanspant? Dat is volgens mij niet eens operabel (is dat een woord?). Een kind kan er ook door dus een penis van 3/4 vingers in omgang zou ook moeten kunnen in principe.
Alle reacties Link kopieren
Heb je het boek: De gesloten vrouw al gelezen?



Ik heb zelf last van Dyspareunie gehad en heb ook bij een seksuoloog gelopen. Ik was daar niet tevreden over.Ik kreeg geen opdrachten, behalve dan dat ik 6 weken geen gemeenschap mocht hebben. En ik kreeg zalf mee voor de kloofjes.

De bekkenbodemfysiotherapeut heeft me meer geholpen. Omdat ik het zelf moest betalen, heb ik maar 4 a 5 sessies gedaan.



Hoe ik er uiteindelijk vanaf gekomen, dat weet ik eigenlijk zelf ook niet meer. Nu heb ik af en toe nog wel eens pijn en met name als ik en mijn vriend voor langere tijd geen sex hebben gehad(hij is ivm werk vaak lang weg). De eerste paar keren doen dan wel wat zeer.



Het belangrijkste is dat je vagina hersteld, dus geen kloofjes of dat je daar een infectie hebt. Dan heb je daar zoiezo geen pijn door.



het is best lastig om te cirkel te doorbreken,maar ik kan je helaas niet vertellen hoe het mij gelukt is. Ik weet het simpelweg niet precies meer wanneer bij mij de omschakeling was. Het hele proces heeft denk ik wel een jaar of 2 a 3 geduurd.

Aangezien jij vaginisme hebt, ligt het (denk ik) ook nog wat complexer.

Ik hoop dat je de juiste begeleiding-hulp vind!



Liefs
Alle reacties Link kopieren
Ik kon helaas niet eerder online komen.



Loralay en missspanje: Ik heb jullie gisteravond meteen gemailed, maar heb nog geen reactie gehad. Maar misschien ben ik iets te ongeduldig?



@Barancamion: dat met die dildo's van verschillende formaten had geen nut, want ik kwam niet verder dan maat 2 (er waren 5 maten) na anderhalf jaar.

En dat er een baby doorheen zou moeten, snap ik ook wel. Je bedoelt het vast goed, maar ik vind dit echt een kul-argument. Alsof penetratie na deze opmerking ineens geen pijn meer doet...



@ muisje: Echt vaginisme is het eigenlijk niet. Of misschien een mengvorm van vaginisme en dys..dinges. Er kan namelijk wel iets in, maar niets groots. En ook al doet het tijdens de penetratie niet eens zo heel veel pijn, naderhand heb ik wel altijd kloofjes en dat wordt altijd een infectie (sterke geur, pijn, jeuk, branderig, etc.).

En dat ik pijn krijg doordat er kloofjes ontstaan, dat snap ik. Kloofjes voorkomen zou ik kunnen doen door te seksen zonder enige vorm van penetratie. Maar dat was mjin vraag niet.
Alle reacties Link kopieren
Sorry voor mijn kattige posts, ik heb mijn dag niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven