Vaginisme

05-09-2015 22:59 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Ik ben hier nieuw op het forum omdat ik me erg schaam voor bepaalde zaken en hoop dat ik via deze wijze toch iets meer te weten kom.

Ik vind het heel erg lastig en durf er met niemand over te praten. ... ik heb volgens mij last van vaginisme of zoiets. Ik weet het niet zeker maar iedere keer als ik seks heb dan kan mijn vriend mij bijna niet penetreren omdat ik het dan soort van op slot gaat en het doet dan ook zeer. Ik wil ook heel graag kinderen in de toekomst maar ik ben bang dat dat hierdoor niet lukt. Heeft iemand hier ervaring mee en eventueel tips wat ik hieraan zou kunnen doen?



Alvast bedankt.
Tip: ga naar de huisarts
Alle reacties Link kopieren
quote:SilverShadow schreef op 05 september 2015 @ 23:03:

Tip: ga naar de huisarts+1.
Alle reacties Link kopieren
Huisarts.
Silence is golden. Duct tape is silver.
Alle reacties Link kopieren
Ja dat vind ik dus erg lastig om te doen. Ik heb een mannelijke huisarts en daar durf ik het eigenlijk niet zo goed mee te bespreken.
Jij wilt kinderen, jij hebt pijn. Dan zit er niets anders op, daar heeft die man voor gestudeerd hoor!
quote:ProVogue schreef op 05 september 2015 @ 23:21:

Ja dat vind ik dus erg lastig om te doen. Ik heb een mannelijke huisarts en daar durf ik het eigenlijk niet zo goed mee te bespreken.Ik heb een vrouwelijke huisarts (meerdere zelfs) en dat zijn gewoon artsen. Net als elke andere arts.
Alle reacties Link kopieren
Ja daar heb je ook wel gelijk in maar ik dacht misschien zit er wel iemand op het forum meer eenzelfde soort ervaring die me tips kan geven.
Alle reacties Link kopieren
quote:ProVogue schreef op 05 september 2015 @ 23:30:

Ja daar heb je ook wel gelijk in maar ik dacht misschien zit er wel iemand op het forum meer eenzelfde soort ervaring die me tips kan geven.Bij mijn huisartsenpraktijk kun je naar een vrouwelijk arts vragen als je dat prettiger vindt.
Silence is golden. Duct tape is silver.
Alle reacties Link kopieren
Een vrouwelijke huisarts dat zou misschien wel fijner zijn. Ik ga eens rondvragen bij ons in de gemeente. Dank alvast voor de tips voor zover
Ben je bij voorbaat al bang dat het pijn gaat doen? Want dan span je waarschijnlijk door die angst meteen je spieren al (onbewust) aan.

Als je dit nog niet zo heel lang hebt, kun je deze 'gewoonte' misschien nog zelf doorbreken. Probeer echt te ontspannen, en dit lukt het beste als je alleen sex hebt als jij ook echt zin hebt!

Realiseer je dat het echt wel past, en dat het echt geen pijn doet zolang jij die spieren niet aanspant.

Relax... en probeer er echt van te genieten!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben met dit probleem ook naar de huisarts geweest. Van hem kreeg ik deze site met streeloefeningen: http://m.thuisarts.nl/ere ... en-bij-erectiestoornissen

Hier gaat het wel om oefeningen bij erectiestoornissen, maar volgens de huisarts kwam dit op hetzelfde neer als bij vaginisme. Mij heeft het erg geholpen en ik ben er helemaal vanaf..
he wat naar voor je, provogue.. 'gelukkig' klinkt het alsof je er vroeg achter bent, en ga je nog niet zodanig 'op slot' dat penetratie onmogelijk is. zeker naar de arts, want als je zelf door zou blijven gaan is het gevaar groot dat t alsmaar erger wordt: pentratie doet nu al pijn, dan ga je die pijn verwachten de volgende keer - waardoor je lichaam al bij voorbaat nóg meer op slot dreigt te gaan, uit zelfbescherming -> nóg meer pijn. wat natuurlijk helemaaal niet hoeft als je je weer fijn en ontspannen voelt bij t idee!

huisarts kan en zal je zéker kunnen helpen, en zij kijken nergens raar van op hoor, weet ik zeker! kan je wel gewoon tampons gebruiken ed? (treedt het 'op slot gaan' alleen op bij sex, bedoel ik met deze vraag).

even moed bij elkaar vergaren en een afspraak maken, dan kan je samen met jouw arts een plan maken en behoort dit hopelijk binnenkort alweer tot het verleden!
Alle reacties Link kopieren
Het boek 'De gesloten vrouw' van Willeke Bezemer en Connie van Gils geeft veel informatie, misschien kun je het vinden in de bibliotheek. Het is al een ouder boek maar heel waardevol.



Een afspraak maken met een (vrouwelijke) huisarts is belangrijk om verder te komen. Hij/zij kan je helpen en eventueel doorverwijzen. Doen hoor !
Liever niet mijn berichten quoten, het is slechts mijn mening/ervaring.
Alle reacties Link kopieren
Zie eerdere topics:

-VAGINISME EN ZWANGER WORDEN

-vaginisme en samenwonen



Je kunt mij pb-en, ben ervaringsdeskundige. Heb 2 kinderen via natuurlijke weg op de wereld gezet, geen problemen gehad.
Alle reacties Link kopieren
Spanning helpt hier zeker niet aan! Door bang te zijn dat het niet zal gaan lukken, gaat het ook niet lukken. Ik heb er zelf ook ervaring mee, maar ben er wel vanaf! Ik heb ook 2 kinderen en dat heeft ook geen enkel probleem opgeleverd! Praten met een (vrouwelijke) huisarts of anders misschien met een vrouwelijke gynaecoloog? En misschien eens een tijdje vrijen zonder penetratie? Gewoon genieten en andere manieren zoeken die geen pijn opleveren? Komt de ontspanning misschien weer terug
Everything will be okay in the end. if it's not okay, it's not the end!
Inderdaad gewoon mee naar de HA.

Ik snap dat er een drempel is waar je even overheen moet snappen..maar je bent echt niet de eerste die met een dergelijk iets bij de beste man of vrouw komt.
Ik had hier ook last van. Ook bij het inbrengen van een tampon.

Heb een vibrator gekocht (niet zo een hele grote) en ben gewoon zelf gaan oefenen.

In het begin deed het zeer maar gaandeweg ontspande ik steeds meer en leerde ik ervan genieten.
Alle reacties Link kopieren
http://www.vaginisme-info ... en/bekkenbodemspieren.htm



Dit zijn oefeningen die je thuis zelf kunt proberen.

Ik snap ergens de gêne wel dat je niet naar de HA durft, maar artsen kijken echt nergens van op. Dit is een best veel voorkomende klacht. Probeer je er toch over heen te zetten. Je kan ook de doktersassistent bellen en aangeven dat je dit lastig vind om met hem te bespreken. Misschien heeft zij nog ideeën daarvoor.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij had ik bij de goede partner die mij echt geil kreeg zeg maar nergens meer last van.. dus daar zou ik ook eens over nadenken, of je seks met hem niet als verplichting ziet en je lichaam je iets probeert te vertellen
Alle reacties Link kopieren
Hier ook last van gehad. Totdat ik echt nat genoeg was van onder. Toen kwam dat vanzelf. Ben gestopt met de pil waarna alles veel makkelijker en fijner gaat!
Carpe diem
Alle reacties Link kopieren
Die opmerking over erectiestoornis is treffend. Zo is het inderdaad wel. Hetzelfde, maar dan anders. Ik roep het vaker, maar sex zit tussen je oren. Ben je bij voorbaat al gespannen of je wel of geen erectie zal krijgen, dan gaat het waarschijnlijk niet lukken. Zo ook met penetratie in een (aan-) gespannen vagina. Stukje uit eigen ervaring:



Een vriendin met wie ik ooit enkele jaren samenwoonde (we waren begin twintig) had er ook last van. In de eerste jaren van onze relatie niet. Ook wij gebruikten glijmiddel e.d. maar hielp niet. Van sex konden we genieten, maar zodra ik wilde neuken, verkrampte ze. Is toen echt een ding geworden in onze relatie, heel vervelend.



Uiteindelijk raakte ze (weer) verliefd op een ex en trouwde daar later mee. Uiteraard speelden er ook andere issues tussen ons, niet alleen op sex gebied. Niet veel later kreeg ze kinderen en heel af en toe hadden we nog wel eens contact. Ze liet mij weten dat het probleem van destijds (verkrampte vagina, ik vind vaginisme zo'n groot woord) niet meer aan de orde was!



Verder zou ik nog wel een kanttekening willen plaatsen bij allerlei professionele deskundigen inschakelen. Vaak veel en lang praten en langdurige behandeling. Dan wordt het vaak zo'n ding, zo groot. Voor je het weet, praat je dan over je 'vaginisme'. En dat maakt het probleem juist alleen maar groter, cirkeltje.



Als laatste een alinea om een paar keer te lezen:

Want uiteindelijk ben je het zelf die het moet oplossen! Niemand kan voor jou je vagina ontspannen! Praktische tip: Wees assertief, zeker met sex. Neem de regie en laat weten en zeg wat je lekker vindt. Geniet en neem daar de tijd voor. Dirigeer en vraag. Als je je op je gemak voelt en de regie hebt, dan zal het met je vagina ongecontroleerd aanspannen vanzelf beter gaan.
.
Alle reacties Link kopieren
Hallo ProVogue,



Zelf heb ik ook al jaren last van vaginisme en ik herken jouw verhaal dus zeker. Zelf ben ik erg onzeker en daardoor laks met het oplossen van mijn vaginisme. Zo ben ik nu bijna twee jaar geleden naar de huisarts gestapt (nadat ik van een man naar een vrouw was gewisseld, ook dat koste met een half jaar). Eenmaal doorverwezen kwam ik bij een fijne gynaecologe die vaststelde dat er lichamelijk geen probleem was. Door naar de Sexuologe die ook echt prettig werkte. Zij vroeg me waarom ik alleen naar de afspraak kwam terwijl vaginisme wel degelijk een probleem is van de vrouw en de man samen. Zij heeft toen gesprekken met ons gevoerd en tips en opdrachtjes gegeven welke enorm geholpen hebben. Daarnaast ging ik naar een bekkenboden therapeute. Met haar had ik geen klik en na enkele consulten gaf zij aan dat ik alles wist en het nu op oefenen aankwam. Als ik geen vooruitgang meer zou boeken dan kon ik opnieuw een afspraak maken en anders zou het zo prima zijn.



Die vooruitgang boekte ik op vele vlakken. Zo kan ik nu zelf twee vingers inbrengen en ook tampongebruik is nu prima mogelijk. Echter het vaginisme is nu (2 jaar na start) nog niet voorbij. Inmiddels ben ik weer op het punt aan het komen waar ik zelf actief en vanuit eigen motivatie verder wil gaan. Dat is ook de kern van waarom ik reageer. Je kunt dit proces willen versnellen (voor je vriend, voor het beeld van wat normaal is) maar uiteindelijk denk ik dat je het pas op kunt gaan lossen wanneer je hier zelf klaar voor bent.



Ik zie veel reacties die vragen stellen omtrent je relatie en natuurlijk is het waardevol om stil te staan bij je relatie, maar voor mijn gevoel staat dat los van het vaginisme. Vaginisme kan wel druk zetten op je relatie en dan is het fijn als je hier samen over kunt praten. Bij mijn partner heeft dat echt veel tijd gekost. In het verleden vond hij het "vervelend, niet onoverkoombaar en vooral toch wel iets waar ik iets mee moest". Nu is hij inmiddels er wel van overtuigd dat ik zonder zijn volledige aandacht en begrip zelf niet verder kan komen. Probeer er vanuit jezelf over te blijven praten met je partner.
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop dat mensen hier nog op kijken!

Ik ben zelf 5 jaar geleden getrouwd en had toen direct problemen met seks (ik was nog maagd, hij ook). Het paste gewoon niet, zo voelde het.

Ik ben bij de gynaecoloog geweest en toen via doorverwijzing naar een bekkenfysiotherapeut. Dat hielp wel enigszins, ik leerde meer ontspannen, maar de pijn bleef.

Ondanks de pijn ben ik toch zwanger geraakt. Ik hoopte ergens dat door de bevalling het makkelijker daarna zou gaan, maar dat was helaas niet zo

Tijdens m'n zwangerschap kreeg ik veel last van m'n bekken. Toen ben ik naar een andere bekkenfysiotherapeut gegaan. Zij heeft mij ook na de zwangerschap geholpen, omdat ik last bleef houden. Ik ging door de oefeningen steeds wel een beetje vooruit, maar het voelde nooit helemaal goed in m'n bekken.

Totdat mijn fysio op een gegeven moment een cursusdag had gehad over een nieuw iets in de fysiowereld: Het rechtzetten van je stuitje. Dit heeft zij toen bij mij gedaan en ik voelde direct dat ik veel minder last had. En wat bleek nou, ik kon opeens gewoon seks hebben!!! Het voelde echt als een wonder!



Deze nieuwe behandeling heet [...] en doet helemaal geen pijn, je voelt er eigenlijk niets van. Veel mensen zijn vroeger wel eens op hun stuitje gevallen (of je het nog weet of niet), en houden daar eigenlijk last van, doordat hun stuitje scheef staat. Je bekkenspieren gaan proberen alles recht te houden daar, wat dus problemen op kan leveren.



Ik wil jou (jullie) echt aanraden hier eens naar te kijken! Ik had niet gedacht dat het bij mij ooit over zou gaan, maar het was opeens weg! Op de website kun je meer lezen en kun je ook vinden waar fysiotherapeuten zitten die deze techniek toe kunnen passen. Het doet echt geen pijn, je voelt niets, is gewoon uitwendig en in een paar minuten gedaan.



Ik weet dat dit als een slecht promopraatje klinkt, maar ik wil gewoon heel graag dat dit meer bekend wordt, omdat het mij zo geholpen heeft! Veel succes ermee!
moderatorviva wijzigde dit bericht op 31-10-2015 09:12
Reden: Spam
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Je zou eens moeten weten hoeveel vrouwen hier last van hebben.

Ik ben 12 jaar met mijn ex samen geweest waarvan we 10 jaar geen seks hebben gehad. Je hoort het goed... de eerste 2 jaar hebben we nog een paar pogingen gedaan. Hij was gewoon te groot voor mij. Ik had nochtans daarvoor 3 jaar een relatie gehad met een jongen en dat werkte prima. Hij was wel pak kleiner geschapen...

Uiteindelijk is de relatie afgesprongen en ik denk dat het missen van seks ook een deel daarvan de oorzaak was. En niet hij maar ik had daar last van... ik mistte de intimiteit en uiteindelijk kon ik hem niet meer aan mijn lijf verdragen...

En ja ik heb hulp gezocht, gewoon uitgelachen door een gynaecoloog... ach meid drink dan eerst glaasje alcohol, was zijn advies. Ik had gelukkig geen last van "kleine" tampons maar een vinger ging op den duur ook niet meer...



Ik ben na die breuk wel onmiddellijk in actie geschoten, dit ging me niet weer overkomen! Ik ben naar een goede gynaecoloog geweest die mijn probleem meteen zag. Ik ben dan ook meteen naar een kinesist geweest om die bodembekkenspieren te leren ontspannen.



Mijn eerste vriendje na mijn ex was heel klein geschapen, dus dat ging heel vlotjes maar dat heeft helaas niet mogen duren. En nu heb ik sinds kort een heel lieve jongen leren kennen met weer een buiten formaat piemel (tja dan moet wij dan weer overkomen natuurlijk). Je kan je voorstellen dat ik erg schrik had, ja de tranen stonden me nog net niet in de ogen, maar ik heb mijn oefeningen gedaan en de eerste keer was echt niet fijn maar heb gewoon doorgebeten... en dan schrik voor de tweede keer uiteraard, ook geen pretje. Maar dan... met een hoop glijmiddel en mijn oefeningen dagelijks meermaals te doen... ging het wel... en toen nog beter. Ik had het nooit gedroomd maar ik kan nu gerust vrijen met een man zonder zorgen en zonder pijn. Al is de penetratie zelf altijd nog wat spannend en een héél klein beetje pijnlijk maar zo verwaarloosbaar...



Dus ik zeg meid, ik had het ook nooit verwacht, maar je kan geholpen worden!!! Neem meteen actie, laat je meteen professioneel helpen want op je uppie doe je het niet zoals het moet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven