Vriend slachtoffer van seksueel misbruik

25-08-2016 10:44 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen,



Wegens herkenbaarheid heb ik even een ander account aangemaakt. Ik weet namelijk even niet wat ik met mijn relatie aan moet. Sorry alvast voor het lange verhaal.



Mijn vriend is in zijn jeugd slachtoffer geworden van seksueel misbruik. Dit heeft (begrijpelijk ) nog steeds invloed op zijn leven. Hij is zelfs een tijdje verslaafd geweest aan drugs om met zijn gevoelens om te gaan, maar heeft tijdens zijn afkicken geleerd om erover te praten.



Nadat hij er open over is geweest hebben we denk ik ongveer 2 maanden een redelijk normaal seks leven gehad. Daarna werd het steeds minder en hadden we denk ik ongeveer 1 keer per maand seks. Ook gewone aanrakingen leken steeds lastiger voor hem te worden. We hebben er veel over gepraat en het bleek dat hij weer steeds vaker last had van nachtmerries en hij het alleen wou doen als hij zeker wist dat hij ervan kon genieten. Omdat ik hem nergens toe wou dwingen heb ik het maar zo gelaten. Naar mate de tijd verstreek begon ik er toch meer last van te krijgen. Als ik aangaf dat ik soms aan mezelf begon te twijfelen door het gebrek aan intimiteit, zei hij dat ik me niet zo moest aanstellen en moest stoppen met van zijn probleem mijn probleem te maken. Toen ik aangaf dat het voor mij ook lastig is om met de gevoelens om te gaan die erbij komen kijken, leek hij daar geen begrip voor te hebben. Van de een keer per maand seks kon ik ook niet meer genieten, omdat hij alles bepaald en ik mijn eigen gevoel eigenlijk helemaal aan de kant schoof. Ik heb toen gekeken voor (relatie)therapie en aangeboden om de kosten te betalen als het niet vergoed zou worden, maar hij wou dit niet.



Ik heb nu dit topic aangemaakt, omdat hij gister heeft aangegeven dat hij helemaal wil stoppen met seks omdat hij er geen zin meer heeft om met die negatieve gevoelens om te gaan. Alhoewel ik hem wel begrijp en ik zelf ook niet meer van seks kan genieten, weet ik echt niet meer wat ik moet doen. Ik probeer me zoveel mogelijk in te leven in zijn situatie en zoek ook regelmatig informatie zodat ik hem beter kan begrijpen. Maar ik heb niet het idee dat hij zich ook maar iets probeert in te leven hoe dit voor mij is. Daarnaast heb ik het idee dat het prima voor hem is zo en dat hij het ook prima zou vinden als het zou blijven. Ik ben echter pas 22 en de gedachte dat mijn seksleven nu al voorbij is maakt me ergens verdrietig. Daarnaast vind ik het vooral lastig dat ik mijn vriend, waar ik zielsveel van hou en ook enorm aantrekkelijk vind, niet spontaan kan aanraken en mijn gevoelens 24/7 moet onderdrukken. Ook ben ik bang dat ik hem steeds meer als een broer ga zien in plaats van mijn partner. Tegelijkertijd zou ik ook nooit iets willen doen wat voor hem ook maar een beetje slecht voelt.



Mijn vraag is nu of hier meer mensen zijn die een relatie hebben (gehad) met een soortgelijke situatie en hoe jullie hier mee zijn omgegaan ? Of dat er andere mensen hebben die misschien tips hebben ?



Alvast heel erg dank voor het lezen !



x
Alle reacties Link kopieren
Wat hem is overkomen is verschrikkelijk. En het is goed van je dat je zoveel begrip opbrengt voor zijn gevoelens.

Echter, hij is niet de enige in deze relatie. Jij bent er ook nog. En jij moet ook gelukkig zijn.

Dus van zijn kant moet hij ook begrip op kunnen brengen voor jou.
Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag.
Alle reacties Link kopieren
Van de andere kant, maar dat ga ik hier niet opschrijven. Stuur maar een pb als je wil, ik wil het best vertellen maar niet openbaar voor iedereen.
Een goede vriend van mij is in zijn jeugd ook sexueel misbruikt en heeft daar later ook nog last van gehad zoals jij dat beschrijft. (Incl verslavingen)

Het enige wat hem geholpen heeft is nog meer therapie.

Zijn worsteling met sexualiteit is heel logisch en begrijpelijk maar niet gezond en ook schadelijk voor hem. (En voor jou)

Jouw begrip voor hem is heel lief en mooi maar niet goed voor jou aangezien je gewoon een mens bent met bijbehorende behoeftes.

Staat hij er voor open om zelf weer in therapie te gaan?
Alle reacties Link kopieren
Helaas is je vriend absoluut niet uniek, er zijn veel meer vrouwen en mannen die ooit seksueel misbruikt zijn.



Zelfmedicatie (drugs, alcohol) of negeren zijn niet de oplossing. Het lijkt me dan ook verstandig dat je vriend professionele hulp gaat inschakelen. Zodat hij de baas wordt over zijn verleden en niet het verleden over zijn leven.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Stoppen met seks is symptoombestrijding, dat gaat echt niet helpen. Hij heeft echte hulp nodig. Therapie dis



En voor jou... Tel je knopen. Je bent nog jong, wil je een relatie met een man die zijn problemen niet wil aanpakken?
Alle reacties Link kopieren
Het is verschrikkelijk wat je vriend is overkomen. Als ik in jou schoenen zou staan en erg geniet van de rest van de relatie zou ik zeker bij hem blijven als hij zijn problemen aan wil pakken. Ook al zou dit erg lang duren voor de situatie een klein beetje ''normaliseert''. Echter, als hij het wel prima vindt en er niet aan toe is om ook jou tegemoet te komen zou ik er over denken om misschien toch uit elkaar te gaan.



Het is in ieder geval een slecht idee om uit medelijden, of angst om hem te kwetsen uit elkaar te gaan. Ik kan me voorstellen dat als je 10 of 20 jaar ouder zou zijn de keus anders zou zijn. Maar je bent 22, en ik kan me voorstellen dat jij ook in een levensfase zit waarin je niet wil/kunt dealen met dit soort problematiek. Heb je wel eens echt met je vriend besproken hoe jij je voelt?
Alle reacties Link kopieren
Hij wil geen therapie en hij wil geen intimiteit. Dan houdt het op. Als ik jou was, zou deze relatie over zijn.
Occam's razor
quote:lilalinda schreef op 25 augustus 2016 @ 10:57:

Stoppen met seks is symptoombestrijding, dat gaat echt niet helpen. Hij heeft echte hulp nodig. Therapie dis



En voor jou... Tel je knopen. Je bent nog jong, wil je een relatie met een man die zijn problemen niet wil aanpakken?

Dit.

Of misschien staat hij er voor open als jij er een friend with benefit op nahoudt?

Hij zou moeten kunnen begrijpen dat jij wel verlangt naar sex. Je bent veel te jong om daarmee te stoppen.
Alle reacties Link kopieren
Denk vooral ook aan jezelf. zorg ervoor dat jij jezelf niet wegcijfert en jij jezelf niet onderdrukt alleen maar om hem ten diensten te zijn.

Wat hem is overkomen is heel erg, maar dat is geen excuus dat jij daardoor ook een slachtoffer wordt. Je kunt tenslotte ook nog van hem houden als een goede vriend terwijl je daarnaast een gezonde relatie opbouwt met iemand waarbij jij wel jezelf kunt zijn.

Je hebt hem openingen gegeven om gezamenlijk aan herstel te werken, dat wil hij niet doen, zelfs niet voor jou. Dan kun jij jezelf natuurlijk nog jaren kwellen omdat je zo verliefd bent, hij er zo goed uitziet en hij zo aardig is. Maar de realiteit is gewoon dat jij er aan onderdoor zal gaan.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk zelfs dat het voor je vriend ook beter is om geen relatie te hebben nu.

Zelfs als jij toestemt in een seksloos leven, dan weet hij heus wel dat je dat alleen voor hem doet.

Als ik hem was zou ik daar toch druk bij voelen. En schuld.

Hij heeft eerst een weg alleen af te leggen voor hij een volwaardige relatie aankan.
Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je vriend nog niet klaar is voor een relatie waar ook seks en intimiteit een onderdeel van uitmaakt.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ook ben ik naar een psycholoog gegaan. Zij vond het 'onnatuurlijk' wat we deden ("Jullie hadden al lang moeten seksen.") en lachte me uit.

In psychologen heb ik geen vertrouwen meer.



A.j.b. niet quoten. Dank je.
Alle reacties Link kopieren
Is jouw vriend wel in Therapie geweest? Ik had zonder therapie nooit een vaste relatie kunnen aan gaan....
Alle reacties Link kopieren
@Flyingbird:



Jij schetst een heel andere situatie. De vriend van TO wil helemaal nooit meer seks of intimiteit. Geen discussie over mogelijk. Dat is geen relatie, dat is een tirannie, waarbij 1 persoon bepaald wat er gebeurt.



Bovendien is het vrij kinderachtig om je hele visie over psychologen te baseren op 1 vreemde ervaring.
Occam's razor
TO,

ik heb zelf helaas vervelende ervaringen met psychologen,

maar er zullen ongetwijfeld psychologen zijn

die wel respectvol, integer en kundig zijn

en jou/jullie kunnen helpen.
Het kan alleen werken als beide partijen er geen problemen mee hebben om geen seks meer te hebben. Lief dat jij je op wilt offeren voor hen, maar daar worden uiteindelijk jullie beide niet gelukkig van. Ik raad therapie aan. Zoek een goede seksuoloog (waar jullie beide je prettig bij voelen) en ga in gesprek.
quote:FlyingBird- schreef op 25 augustus 2016 @ 11:39:

@ Debora:



Een vriendin van me werd uitgescholden door een psycholoog.

Uit de vragenlijsten, die ze had ingevuld, was de eindconclusie dat ze geen depressie of autisme of zo had.

Dus schold de psycholoog haar uit voor leugenaar.



Mijn buurvrouw ging samenwonen met een psycholoog. De collega-psychologen bespraken op een verjaardagsfeestje de behandelplannen van de patiënten. De buurvrouw heeft hem gelukkig de deur

uit gezet.Ik loop al jaren bij verschillende psychologen (niet allemaal tegelijk) en nooit ben ik uitgelachen of naar behandeld. Met de een klikte het beter dan met de ander, maar geen enkele negatieve ervaring gehad.
Je kunt 2 dingen doen:



- Of bij hem blijven en dit accepteren, want wie niet wil heeft de overhand qua seks.

- Of bij hem weggaan omdat jij wel behoefte hebt aan seks.



Aan jou de keus wat je besluit.
Alle reacties Link kopieren
Ja. Ik heb echt precies hetzelfde meegemaakt, alleen in dit geval zat ik in de positie van jouw vriend, en we hadden op dat moment al zo'n tien jaar een relatie.



Hoe zijn we ermee omgegaan? Allereerst heb ik moeten beloven om actief op zoek te gaan naar een goede therapie. Ik had slechte ervaringen met mijn eerdere twee pogingen, maar dat is natuurlijk geen excuus om niet gewoon verder te zoeken. Dus zo heb ik ongeveer een jaartje EMDR-therapie gevolgd. Dat heeft geholpen. Niet dat alle problemen onmiddellijk verdwenen waren, maar langzaam maar zeker werden we weer partners in plaats van beste vrienden. Verder: zo veel mogelijk openheid, en van beide kanten aangeven hoe we ervoor stonden zonder daarbij druk uit te oefenen, of zielig te gaan doen. Liefde geven en ontvangen op andere manieren, om dat vuurtje toch een heel klein beetje te voeden, voor later, als het weer echt kan aanwakkeren. Allemaal geheel vrijblijvend, zonder verwachtingen.



Maar: pas ook heel erg goed op jezelf. Als het jou te zwaar wordt, neem dan afstand. Jij hebt geen misbruik meegemaakt (hoop ik) en jij hoeft de gevolgen dus ook niet te ondergaan. Jij bent je eigen persoon met je eigen problemen en verlangens, en daar moet plaats voor zijn. Staat hij niet open voor therapie en is dit voor hem de definitieve situatie, dan zou ik als ik jou was nog eens heel goed nadenken over of jij dit wel wil. Dan geef je jullie allebei de kans om iemand te vinden die wel op seksueel gebied bij jullie past.
Alle reacties Link kopieren
"Als ik aangaf dat ik soms aan mezelf begon te twijfelen door het gebrek aan intimiteit, zei hij dat ik me niet zo moest aanstellen en

moest stoppen met van zijn probleem mijn probleem te maken."



"Toen ik aangaf dat het voor mij ook lastig is om met de gevoelens om te gaan die erbij komen kijken, leek hij daar geen begrip voor te hebben." ...



"Ik heb nu dit topic aangemaakt, omdat hij gister heeft aangegeven dat hij helemaal wil stoppen met seks omdat hij er geen zin meer heeft om met die negatieve gevoelens om te gaan."



Hij maakt dus zelf zijn probleem jouw probleem. En het interesseert hem kennelijk niet dat jij een probleem hebt waar hij iets aan/mee kan doen. Dat is geen basis voor een relatie, jij komt niet aan bod. Hoe zuur dat ook is vanwege zijn verleden, jij hoeft zijn last niet te dragen.
Hij snoert je de mond

Als jullie seks hadden bepaalde hij alles



Klinkt alsof hij sowieso niet zo aardig voor je is?
Alle reacties Link kopieren
quote:DeKenau schreef op 25 augustus 2016 @ 12:09:

Hij snoert je de mond

Als jullie seks hadden bepaalde hij alles



Klinkt alsof hij sowieso niet zo aardig voor je is?



Zo klinkt het voor mij ook.



Daarnaast. Een relatie zonder intimiteit en rekening met elkaar houden is in mijn ogen geen liefdesrelatie.
Alle reacties Link kopieren
In therapie kan ook bij een psychiater ..... Ik denk dat jouw vriend geen gelijkwaardige relatie kan aan gaan....
Alle reacties Link kopieren
Dit mag hij niet van je vragen. Hij wil geen therapie/zijn probleem niet aanpakken (en dat is wel voor te stellen, want een zwaar traject), maar verwacht wel van jou dat je iets opgeeft waar jij behoefte aan hebt. Hij maakt dus, zoals anderen ook al zeiden, van zijn probleem jouw probleem. En jij moet er dan dus mee dealen, zodat hij dat niet hoeft te doen. Dat klopt natuurlijk niet.
Mind the gap

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven