Lijf & Lijn alle pijlers

Samen minder drinken

13-05-2024 18:48 50 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hi allemaal,
Ter ondersteuning van (andere) gezondheidsdoelen wil ik minder drinken. De ontregelende werking van alcohol op mijn eetlust is de grootste reden. Gezond eten, het vergroten van algehele fitheid, zin om te sporten etc zijn mijn hoofddoelen en minder drinken zie ik als ondersteunend daaraan. Ik ben een sociale drinker: ik drink 1, max 2 keer in de week bij een borrel/feestje/etentje en mijn doel is dan om max 4 wijntjes te drinken.
Zijn er mensen die zich hierin herkennen? En mee willen doen? Samen is fijner dan alleen en in een wereld waar alcohol zo normaal is in sociale kringen is het fijn om elkaar soms een beetje te kunnen steunen.
Liefs Daantje
Alle reacties Link kopieren Quote
Op de Gezondheid-pijlert is een Stoppen met alcohol-topic
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik had het gezien, maar dat is niet mijn doel :)
Alle reacties Link kopieren Quote
Goed dat je minder wil drinken en dat je bezig bent met je gezondheid! Stel je drinkt twee keer per week alsnog 4 drankjes per keer, dan is dat echter nog een behoorlijke hoeveelheid.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bedoel je max. 4 wijntjes per gelegenheid of in totaal per weekend zeg maar? Want max 4 of max 8 (in het geval van twee gelegenheden per week) maakt nogal verschil.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn eigen ervaringen die ik heb met drinken is dat het me slecht lukt om op een feestje 1 drankje te nemen en daarna fris. Gewoon helemaal niet werkt veel beter bij mij. Is dat voor jou ook zo? Dat je je voorneemt maximaal 2 wijn te drinken en dan toch weer die derde, vierde etc neemt.

Wat ik zelf een eye-opener vind was dry january een paar jaar geleden. Ik ging daar aan mee doen omdat ik vond dat ik te snel en te gemakkelijk alcohol dronk. 1 maand is uiteindelijk 6 mnd geworden en nu nog steeds ga ik veel bewuster met alcohol om.
Dit is omdat ik tijdens de droge maanden merkte dat ik me echt veel beter voelde.
Dus misschien goed voor jou om ook eens een paar manden helemaal te stoppen , daarna kun je altijd zien wat je doet.
Alle reacties Link kopieren Quote
daantje123 schreef:
13-05-2024 19:09
Ik had het gezien, maar dat is niet mijn doel :)
Wat is wel je doel. zeg maar concreet in mate en frequentie?
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn doel staat in de openingspost. En daar mag je zeker wat van vinden. Iedereen z'n eigen doelen :)
Alle reacties Link kopieren Quote
Als je doel in de op staat, dan drink je nu nog meer? Verstandige keuze om te minderen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dus je doel is om max 8 wijn per week te drinken?
2x4

Voor mij was het niet duidelijk of je dat nu drinkt of wil gaan drinken.

Volgens mij kom je al een heel eind wanneer je elke wijn afwisselt met fris of water.
Alle reacties Link kopieren Quote
daantje123 schreef:
13-05-2024 19:40
Mijn doel staat in de openingspost. En daar mag je zeker wat van vinden. Iedereen z'n eigen doelen :)

Dus je doel is 1 à 2 keer per week 4 glazen wijn? En dat is minderen? Ik vermoed dat je niet veel gelijkgestemden gaat vinden dan want dat is echt veel alcohol, en dat als je nieuwe, verminderde max.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoe oud ben je?

Ooit had 4 per gelegenheid ook minderen geweest voor mij.

Nu ben ik erachter dat ik bij 3 drankjes al mijn goede voornemens uit het raam gooi, dus beter bij 2 houden.
Alle reacties Link kopieren Quote
daantje123 schreef:
13-05-2024 19:40
Mijn doel staat in de openingspost. En daar mag je zeker wat van vinden. Iedereen z'n eigen doelen :)
Ik vind je vrij onduidelijk. Je wil dus 1 of 2 x per week blijven drinken maar dan max 4 drankjes per keer?
En dat is omdat je nu 1 of 2 x per week slecht eet?
Alle reacties Link kopieren Quote
Nou vanuit mijn kant dan wat tegengeluid: 1x per week Max 4 en soms 2x per week vind ik niet zo spannend. @TO je bent echt niet de enige die het niet bij 1 of 2 drankjes houdt.

Ik heb mijn Max op 3 gezet ivm gebroken nachten :zzz: succes met je doel TO!
Alle reacties Link kopieren Quote
Stormke81 schreef:
13-05-2024 20:00
Als je doel in de op staat, dan drink je nu nog meer? Verstandige keuze om te minderen.
+1
daantje123 schreef:
13-05-2024 19:40
Mijn doel staat in de openingspost. En daar mag je zeker wat van vinden. Iedereen z'n eigen doelen :)
Gezien de reacties is het niet duidelijk of je max 4 per week bedoelt of max 4 per keer.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoezo moet je elkaar steunen om 2 x 4 alcoholische drankjes te drinken? Steunen om aan die 4 x 2 te komen of steunen zodat je er niet meer dan 4 drinkt per keer?
Het klinkt alsof je een ongezonde relatie met drank hebt.
Alle reacties Link kopieren Quote
S-Groot schreef:
13-05-2024 20:06
Dus je doel is 1 à 2 keer per week 4 glazen wijn? En dat is minderen? Ik vermoed dat je niet veel gelijkgestemden gaat vinden dan want dat is echt veel alcohol, en dat als je nieuwe, verminderde max.
Ik wil het niet bagatelliseren. Maar op een avondje uit heb je toch zo vier drankjes op? Twee wijn bij het eten, nog twee bier in het café. En als je in het weekend twee keer uitgaat zit je daar dus ook zo aan.

Niet dat het weinig is, maar echt slempen is het nou ook weer niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Met een hele avond of een lange middag richting avond kan ik ook zo over de 4 glazen drinken. Dat komt echter niet vaak voor.
Afwisselen met glazen water tussendoor werkt voor mij heel goed. Er zijn ook genoeg weken dat ik niets drink.
Vanuit werk ook regelmatig events met borrels, daar ga ik het liefst met de auto heen. Dan drink ik niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hi TO, goed voornemen! Hoe lang duren je sociale borrels? Misschien is het makkelijker om wat eerder te vertrekken? Van te voren aangeven dat je echt om 22.00 (of een andere tijd) naar huis moet? Hoeveel drink je nu? Mijn ervaring is dat ik bij 4 glazen al m'n goede voornemens over boort gooi :$ kan beter niet drinken of het bij 2 houden. Maar goed, drink er liever meer
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik denk dat het makkelijker is om niets te drinken, dan een bepaald aantal aan te houden. Niks is niks, simpel, overzichtelijk. Waarom wil je nog wel blijven drinken?

Nu drink ik al een paar jaar niet meer (gaat niet samen met medicatie) en daarvoor heel erg weinig, maar dat is wel ooit begonnen met compleet stoppen.
Daar doen mensen soms wel wat stom over, goh ongezellig hoor dat je niet een wijntje meedrinkt, maar sinds ik ziek ben is het ineens heel erg logisch.
Alle reacties Link kopieren Quote
Heb je iedere week 1 a 2 keer een feestje/uitgebreid etentje met vrienden waarbij je 4 wijntjes drinkt? Verder drink je helemaal niet? 8 wijntjes per week is nog best veel.
Voor mij is 4 wijntjes ook de max die ik aanhoudt bij een dergelijke gelegenheid maar alleen bij echt een heel leuk, groot feest of uitgebreid eten/ diner met vrienden. Bij een 'normale' gezellige avond met manlief of vrienden hou ik 2 wijntjes aan als maximum en op 'normale' avonden 1 wijntje.
Doordeweeks drink ik niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Anne1235 schreef:
13-05-2024 20:58
Heb je iedere week 1 a 2 keer een feestje/uitgebreid etentje met vrienden waarbij je 4 wijntjes drinkt? Verder drink je helemaal niet? 8 wijntjes per week is nog best veel.
Voor mij is 4 wijntjes ook de max die ik aanhoudt bij een dergelijke gelegenheid maar alleen bij echt een heel leuk, groot feest of uitgebreid eten/ diner met vrienden. Bij een 'normale' gezellige avond met manlief of vrienden hou ik 2 wijntjes aan als maximum en op 'normale' avonden 1 wijntje.
Doordeweeks drink ik niet.
Nee dat is haar doel, dus ze drinkt normaal gesproken (veel?) meer.
Lorem_Ipsum schreef:
13-05-2024 20:35
Ik wil het niet bagatelliseren. Maar op een avondje uit heb je toch zo vier drankjes op? Twee wijn bij het eten, nog twee bier in het café. En als je in het weekend twee keer uitgaat zit je daar dus ook zo aan.

Niet dat het weinig is, maar echt slempen is het nou ook weer niet.
In een bepaalde periode in mijn leven (student) dronk ik 3 keer per week veel, meer dan 4 in ieder geval. Maar dan ging je echt uit. En toen deed ik ook niet aan gezond eten enzo.

Maar tegenwoordig drink ik alleen als ik echt uit ga, festival of feestje ofzo. Maar dat is maar een paar keer per jaar. Nu lust ik geen bier en wijn vind ik over het algemeen ook niet heel lekker, dus dan is het al een stuk makkelijker. Maar thuis of bij een (werk)borrel taal ik er niet naar. Soms bij een etentje een cocktail, maar dat is het wel.

Ik weet niet in welke fase van haar leven TO zit. Maar blijkbaar is het lastig haar doel van 8 wijntjes per week te halen. Dus dan waren het niet eerst 10 lijkt mij.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoeveel drink je nu dan?

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven