Wordt de fysieke aantrekkingskracht altijd minder?

22-09-2014 12:10 81 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi forum-leden,



Ik ben 36 jaar en heb al zo'n 12 jaar een relatie met een lieve vent. Ik hou heel veel van hem maar toch heb ik zo af en toe m'n twijfels. De fysieke aantrekkingskracht van mij naar hem toe is de laatste jaren namelijk enorm afgenomen, ondanks dat ik nog veel van hem hou. Is dit normaal als je in een lange relatie zit? Af en toe is het er nog wel maar echt niet meer zoals in het begin. Voor mijn huidige partner heb ik nooit een lange relatie gehad dus ik weet niet hoe dat is.



Ik snap dat je na járen echt niet meer het behang van de muur trekt als hij thuis komt en dat dat anders wordt. Maar echt zo vreselijk super geil worden als in het begin, word ik niet meer. En dat mis ik enorm. Zo erg dat ik merk dat ik 'ontvankelijk' word voor andere mannen. Ik doe er niets mee maar ik maak me er wel zorgen om.



Wat betekent deze 'andere' fysieke aantrekkingskracht voor mijn relatie? Hou ik van hem als een goede vriend en niet als mijn partner? Worden jullie nog extreem geil van je partner als je al 10+ jaren samen bent?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind die theorie wel volledig uit de lucht gegrepen. Stel dat je in je eerste jaar dagelijks seks hebt, en soms zelfs meer dan 1 keer per dag (ervan uitgaand dat vermoeidheid, ziekte en ongesteldheid niet voorkomen in dat eerste jaar).



Dan doe je het misschien wel 400 keer. Als je vanaf het tweede jaar ineens terugzakt naar 1 keer per week, zit je na 8 jaar alweer op 400... getalsmatig lijkt het me dus sterk dat er veel langdurige relaties zijn waar deze theorie opgaat.



Daarbij heeft niet iedereen in het eerste jaar een fantastisch spetterend seksleven. Vrouw en ik moesten elkaar wat dat betreft ook wel leren kennen.



En het lijkt me logisch dat seks meer een kwestie van 'plannen' wordt als je leven vol zit met opgroeiende kinderen, carrières, eigen woning etc. Dat het niet 'vanzelfsprekend' gaat en dat je er bewuster mee om moet gaan, noem ik dan ook absoluut niet 'gekunsteld'. Integendeel.
it's not who I am underneath, but what I do that defines me
Natuurlijk is hij uit de lucht gegrepen, ik heb 'm dan ook niet bedacht



En ja, ik noem dat wel gekunsteld, puur en alleen om het feit dat het niet vanzelf gaat.

Net als het per se je relatie spannender moeten maken door allerlei seksuele uitspattingen aan te gaan. Niet fout, geen oordeel, wel gekunstel.

En als mensen daar niet voor kiezen zullen ze genoegen moeten nemen met een onbevredigend seksleven. Toch jammer.
quote:Rooss4 schreef op 23 september 2014 @ 22:59:

In elk geval is mijn theorie bevestigd. De kralentheorie is pure waarheid, behalve voor de vivavrouwen!

Kzeiuttoch! Wat ik niet begrijp aan JOUW ( ) kralentheorie is waar je de kralen laat die je uit de pot haalt. Vul je die dan bij in een andere pot?
Alle reacties Link kopieren
'Gekunsteld' is een negatieve term, hoe je 'm ook gebruikt. Het is toch logisch dat e.e.a. minder 'vanzelf' gaat als je rekening moet houden met tig andere dingen die je tijd & aandacht & energie opslokken?



Is een avondje uit eten 'gekunsteld' als je moeite moet doen om oppas voor de kinderen te regelen, terwijl datzelfde etentje 'spontaan' is als je nog geen kinderen hebt en dus veel vrijer in je mogelijkheden bent?



En 'allerlei seksuele uitspattingen' is ook al zo negatief geformuleerd. Je kunt ook zeggen dat je, door elkaar & elkaars behoeften steeds beter te leren kennen, opener wordt om nieuwe dingen te verkennen.
it's not who I am underneath, but what I do that defines me
Soms worden relaties na verloop van tijd ook meer broer zus relaties. Of dit omkeerbaar is weet ik niet. Soms besluit je dan ook na een tijd dat de koek gewoon op is, je vind elkaar nog aardig maar seks zit er niet meer in. Het kan een keuze zijn om dat zo te laten, maar er zijn ook stellen die dan besluiten dat het niet meer genoeg is en uit elkaar gaan. Bij TO lees ik ook een beetje tussen de regels door dat ze zich ergens wel los wil maken, maar het haar partner niet graag aan wil doen. De tijd zal het leren...
Alle reacties Link kopieren
quote:Rooss4 schreef op 24 september 2014 @ 11:07:

Natuurlijk is hij uit de lucht gegrepen, ik heb 'm dan ook niet bedacht



En ja, ik noem dat wel gekunsteld, puur en alleen om het feit dat het niet vanzelf gaat.

Net als het per se je relatie spannender moeten maken door allerlei seksuele uitspattingen aan te gaan. Niet fout, geen oordeel, wel gekunstel.

En als mensen daar niet voor kiezen zullen ze genoegen moeten nemen met een onbevredigend seksleven. Toch jammer.Dus iets waar je moeite voor moet doen is gekunsteld. Dat vind ik een heel kortzichtig standpunt. Eens met de reactie van ivankar. Onze tijd wordt in beslag genomen door allerlei dingen; dus moeten we bewust tijd voor elkaar vrijmaken, dat is helemaal niet gekunsteld. Het enige probleem dat wij hebben is dat we soms graag willen en het dan net even niet kan of past, dus moet je het uitstellen en ervoor zorgen dat het heen afstel wordt
Jajajaja. Maar het "pot kralen/bonen" -verhaal is echt niet uit de lucht gegrepen. Fijn dat een aantal hier andere ervaringen hebben en tuurlijk ben je er zelf bij als je (seks)leven inkakt.



Maar dat de heftige allesverslindende begeerte uit de eerste fase van je relatie nooit meer terugkomt is toch echt de regel, niet de uitzondering.



Zin in Seks
Volgens mij helemaal niet gek dat de aantrekkingskracht afneemt of iig verandert naarmate de relatie langer duurt.
quote:matroesjka_ schreef op 24 september 2014 @ 13:27:

Volgens mij helemaal niet gek dat de aantrekkingskracht afneemt of iig verandert naarmate de relatie langer duurt.



Nee, al was het maar omdat seksuele aantrekkingskracht vaak te maken heeft met het onbekende/nieuwe: dat maakt het spannend. Na een relatie van jaren blijft er weinig meer te raden over, en dát is op zichzelf heel jammer. Natuurlijk: ook het vertrouwde kan mooi zijn, en veilig, en intiem, maar voor veel mensen heeft seksuele opwinding toch echt te maken met nieuwsgierigheid en de ontdekkingstocht naar een nieuw lichaam/een nieuwe persoon.



Het zijn dus twee verschillende dingen, en in een lange relatie (die monogaam is) raak je dat eerste onherroepelijk kwijt. Volgens mij hoef je dan niet per se in een 'broer-zus'-relatie terecht te komen, maar de seks waar de TS naar verlangt, kan waarschijnlijk alleen buiten de deur/bij iemand anders worden gehaald.
quote:Ano*k schreef op 24 september 2014 @ 13:24:

Zin in SeksIk ga voor alternatief 4: wanneer de relatie indommelt en houden van/seksen een werkwoord wordt is het objectief gezien tijd het zinkend schip te verlaten. Gewoon tot het inzicht komen dat de relatie op dat vlak geen toegevoegde waarde meer biedt, is voldoende. Wat uiteindelijk de relatie voort sleept zijn de irreële angst voor falen, zaken waar wel nog een gemeenschappelijke interesse voor bestaat (vb hobbies, vrienden), verworvenheden en last but not least: kinderen.



Heb je de ruimte om met anderen vrij om te gaan dan hoeven al die zaken geen blok aan het been te zijn of iets waarvan je in hun huidige vorm definitief afscheid moet nemen bij een relatiebreuk, maar iets wat blijft en dan wordt ook het in vraag stellen van de totaliteit van de relatie iets wat misschien niet eens nodig is. Het laat toe samen initiatieven te nemen, uit te voeren en er de vruchten van te plukken, engagementen aan te gaan, verantwoordelijkheden op te nemen.
quote:geve schreef op 24 september 2014 @ 11:29:

[...]



Wat ik niet begrijp aan JOUW ( ) kralentheorie is waar je de kralen laat die je uit de pot haalt. Vul je die dan bij in een andere pot?

Die roer ik altijd door de yoghurt.

En als ik ze uitgepoept heb roer ik ze bij mijn liefste lief door de yoghurt.

Niks gekunstelds an!
Alle reacties Link kopieren
De kralentheorie gaat op voor een paar jaar. Denk ik. maar als je langer bij elkaar blijft heb je uiteraard in al die jaren meer seks dan in dat eerste jaar. Dus de pot wordt wel geleegd, maar niet zo snel als hij gevuld werd.



Hier is er in ieder geval beduidend minder seks dan het eerste jaar. En dat heeft tientallen redenen, is volkomen verklaarbaar. Ik kan ook wel terug verlangen naar die fase waarin een blik genoeg was om mijn slipje naar beneden te trekken en hop, maar het echte leven, de sleur, de irritaties als je langer samen bent staan daarvoor in de weg. De verblindende lust heeft plaats gemaakt voor zoveel meer emoties, de situatie veranderd. Het zij zo. Inkakken wil ik niet, maar een tijdelijk rustigere fase kan ik me niet heel druk om maken.
~ I want to be shaken to my core, like the wild winds disrobe the trees ~
Alle reacties Link kopieren
quote:Vlammetje schreef op 24 september 2014 @ 16:30:



Hier is er in ieder geval beduidend minder seks dan het eerste jaar. En dat heeft tientallen redenen, is volkomen verklaarbaar. Ik kan ook wel terug verlangen naar die fase waarin een blik genoeg was om mijn slipje naar beneden te trekken en hop, maar het echte leven, de sleur, de irritaties als je langer samen bent staan daarvoor in de weg. De verblindende lust heeft plaats gemaakt voor zoveel meer emoties, de situatie veranderd. Het zij zo. Inkakken wil ik niet, maar een tijdelijk rustigere fase kan ik me niet heel druk om maken.



Een tijdelijke rustigere fase vind ik ook helemaal niet erg. Dat is normaal in een lange relatie. Maar ik heb structureel geen zin meer in seks met mijn man. Ik houd heel veel van hem en vind hem heel lief en het is een enorme schat maar de seks is het niet meer. Al jaren niet meer... Ik doe het echt voor hem en ben vaak blij als het weer voorbij is. Dat kan toch niet goed zijn??

Ook dames die nog maar 1 keer per maand seks hebben of alleen in de vakantie zullen hier dan waarschijnlijk wel enorm van genieten. Dan is het acceptabel. Bij mij vind ik dat niet.
Alle reacties Link kopieren
er moet toch een reden zijn dan zoveel mensen vreemd gaan ..............ik vrees dat dit er één van is .......
hoe ouwer, hoe gekker..............
Alle reacties Link kopieren
quote:klussendeman schreef op 15 oktober 2014 @ 21:21:

er moet toch een reden zijn dan zoveel mensen vreemd gaan ..............ik vrees dat dit er één van is .......Dus eigenlijk is dit wat ik heb volkomen normaal.... En als ik dan een keer lekkere geile seks wil, moet ik het buiten de deur halen? Dat lijkt me niet echt bevorderlijk voor m'n huwelijk... Ik denk dat het kiezen of delen is; of in m'n huwelijk blijven met alles bijna helemaal goed op 1 ding na. Of het complete totaalplaatje nastreven en dus scheiden. Met alle risico's van dien dat ik het ook in een nieuwe relatie die langere tijd duurt kwijt raakt...
quote:Rooss4 schreef op 22 september 2014 @ 12:33:



De kralen theorie:

Stop in het eerste jaar een kraal in een pot voor elke keer dat je seks hebt.

Haal in de jaren daarna elke keer een kraal uit de pot als je seks hebt.

De pot raakt nooit leeg.



(en nu niet allemaal gaan roepen dat dat bij jou niet het geval is, op eoa manier zijn viva vrouwen altijd de uitzondering op álles)



OMG...ik begon met een lege pot!

*Iets met eerste liefde*



Mocht ik nu, nee ik wil hem echt niet kwijt (ja die eerste), een nieuwe relatie krijgen dan vrees ik dat de pot in het eerste jaar niet groot genoeg kan zijn!

Wij hebben nu nog steeds ong. 4x per week seks, met plezier en genot! Maar die spanning van het begin is anders, of dat fysiek is weet ik niet....na zoveel jaar ken ik zijn lijf van haver tot gort, ik weet nu hoe ik hem kan verwennen...dat is veel leuker dan al die onzekerheden in het begin is mijn mening.
anoniem_149335 wijzigde dit bericht op 16-10-2014 12:04
Reden: nog iets erbij...
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hè wat doen jullie allemaal moeilijk over die kralentheorie. Het gaat toch simpelweg om het idee erachter, in het begin van je relatie is het veel meer konijnenwerk dan later. En ik kan dat bevestigen.(maar ik ben dan ook geen die-hard viva vrouw. :D)



Ik denk ook dat het normaal is, en het is ook echt niet super vreemd om eens te fantaseren over een andere man. Er naar handelen is een ander verhaal.
Another Tale of Infinite Dreams
Alle reacties Link kopieren
Helaas herken ik me in je verhaal Bobbie, en mijn relatie duurt niet eens zo lang als die van jou. Wel ontdekt dat nieuwe dingen uitproberen helpt, dat is leuk. Oh en ik ben nu gestopt met de pil, dat lijkt ook al behoorlijk bij te dragen.
Another Tale of Infinite Dreams
Alle reacties Link kopieren
quote:Suushi. schreef op 16 oktober 2014 @ 12:43:

Helaas herken ik me in je verhaal Bobbie, en mijn relatie duurt niet eens zo lang als die van jou. Wel ontdekt dat nieuwe dingen uitproberen helpt, dat is leuk.



Ik merk wel dat veel dames zich in mijn verhaal herkennen. En wat ik eerder aangaf is het ook echt niet erg als de spanning en de frequentie misschien minder wordt dan in het begin. Dat is hartstikke normaal. Maar waar ik wel een probleem mee heb (merk ik) dat de fysieke aantrekkingskracht bij mij richting m'n man gewoon weg is. Ik heb geen zin meer om met hem te seksen, ik word niet geil van hem en als hij me aanraakt, word ik ook niet opgewonden. Als ik nu 1 keer per maand zelf ook volle bak zou genieten, dan zou ik er geen enkel probleem mee hebben. Maar dat heb ik niet... Ik denk niet dat veel dames dít herkennen, of toch wel?

En ik weet niet wat ik er mee moet... Ik hou ontzettend veel van m'n man en wil hem ook niet kwijt maar zou het dan toch een broer/zus-relatie zijn?
Dat is niet geheel onmogelijk. Uitgekeken zijn op iemand als partner, maar tegelijk kan het nog wel als je beste maatje voelen.
quote:Suushi. schreef op 16 oktober 2014 @ 12:41:

Hè wat doen jullie allemaal moeilijk over die kralentheorie. Het gaat toch simpelweg om het idee erachter, in het begin van je relatie is het veel meer konijnenwerk dan later. En ik kan dat bevestigen.(maar ik ben dan ook geen die-hard viva vrouw. :D).



Ja daar gaat het simpelweg om.....



Fysieke aantrekkingskracht wordt in de loop der jaren anders is mijn ervaring. Nu verandert zijn lichaam natuurlijk ook en soms vond ik het wel wat minder, ik ben daar altijd eerlijk over geweest, hij ook richting mij.

Op seksueel gebied heb ik ook echt wel periodes gehad dat ik hem minder aantrekkelijk vond, ook daar spreken wij dan weer over. Ik bemerk wel keer op keer dat het gepaard gaat met meerdere oorzaken; drukte, stress, kinderen, weinig slaap etc.

Voor ons is het de oplossing om wat meer ons" best" te doen voor elkaar in de vorm van; verrassen met bijv. een etentje, een filmpje pakken, een massage geven (ondanks het feit dat het even minder lekker/geil voelt) etc.

Even geen vader/moeder hoeven zijn maar gewoon jezelf is soms zo lekker & belangrijk! En blijf elkaar uitdagen/verrassen/plagen is mijn tip.

En praten...dat is het meest belangrijk!
Alle reacties Link kopieren
meer
anoniem_147784 wijzigde dit bericht op 19-12-2017 01:06
Reden: spelfout
94.97% gewijzigd
hoi
Alle reacties Link kopieren
quote:bobbieee schreef op 16 oktober 2014 @ 12:57:

[...]



Ik denk niet dat veel dames dít herkennen, of toch wel?

Jawel. :( Dé oplossing alleen nog niet gevonden.
Another Tale of Infinite Dreams
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het idee dat het bij mijn vriend ook zo is (dat hij minder aantrekkingskracht voelt naar mij). Vreemd genoeg vreeën we 20 jaar lang de sterren van de hemel zonder dat de sleur erin kwam. Ook niet toen we kinderen kregen en het druk hadden. Wel wat minder dan in het begin. Van 5-6 x per week naar 2-3, maar altijd fijn en met aandacht. Nu maar ongeveer 2x per maand de laatste tijd en ik weet niet waarom. In 3 weken vakantie met alle tijd: 2x! Zou vroeger wel 10x geweest zijn! En ik was juist zo blij dat het bij ons zo vanzelfsprekend was, vanzelf ging zonder eraan 'te werken' .. Niet meer dus. Hij komt altijd zo laat naar bed dat ik al diep slaap. En als we vrijen is het steeds hetzelfde standje. Als ik initiatief toon heeft hij geen zin/tijd, is moe, etc. Ik voel me voor gek staan als ik meer aandring en we hebben nooit iets met speeltjes, lingerie oid gedaan, dus dat durf ik eigenlijk niet zo goed.. Subtiele hints komen niet aan, en ik ben bang voor de consequenties van een stevig gesprek, wil de waarheid misschien liever niet horen (net als TO's partner waarschijnlijk)
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar Manga, ik heb hetzelfde idee over mijn vriend. We hebben er vaker over gepraat, hij zegt dat hij me nog mooi en aantrekkelijk vindt maar ik merk er niets van. Het enige wat hij doet is me knuffelen of tegen zich aan trekken. Seks begint ook altijd op dezelfde manier en eindigt op dezelfde manier. Ik begin haast te denken dat hij gewoon totaal niet passievol is, maar gewoon een saaie vent. Maar dan zie ik hem op Facebook wel foto's van mooie halfnaakte vrouwen liken. Ja kom op zeg. Ik weet dat het echt erg kinderachtig is maar ik word er zelfs boos van. Je eigen vriendin nul komma nul aandacht geven, nooit het gevoel geven dat je haar mooi vindt of dat je haar WILT, maar wel ff doodleuk foto's van lekkere wijven liken. Heb dan ook kloten naar je vriendin toe, denk ik dan.



Maar goed. Ik wil hem het voorstel tot een open relatie doen. Ik kan hier niet lang meer tegen in ieder geval. Ben nog veel te jong om me in een relatie als 80-jarige te moeten gedragen.



Pfff..........

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven