Overkapping tegen tuin-geluidshinder?

08-05-2024 12:02 24 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
De tuin van onze achterburen grenst direct aan onze tuin. Hun tuin bestaat voor de helft uit een overkapping met verwarming, die aan beide zijdes gesloten is dus met 1 opening richting onze tuin en huis.
De andere helft is een zwembad, ondanks dat de tuin niet super groot is. Er wordt veel gezwommen en er zijn veel feestjes van hun puber-kinderen. De ouders houden zelf ook van gezellige dagen en avonden in de tuin met vrienden. Als ze in de tuin zijn, dan gaat uiteraard ook muziek aan, met een flinke bas.

Het is een klankkast waar ik last van heb, maar waar de buren niets aan gaan veranderen. We zijn al aan de andere kant van het huis gaan slapen, maar we kunnen zelf nauwelijks rustig in de tuin zitten. Ik heb veel struiken tegen de schutting, maar dat helpt niet in het geluid.
Nu zit ik te denken of het mij gaat helpen om een brede overkapping te maken tegen de schutting aan, zou dat helpen tegen het geluid? En dan 1 die op maximaal toelaatbare hoogte is? De schutting bestaat nu uit verticale planken, dat is sowieso niet dicht. Eventueel met isolatiemateriaal of is dat overdone? heeft iemand ervaring, of andere tips?
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat een hel!

een hoge schutting van geluidswerend materiaal zou een klein beetje kunnen helpen, er staan in ieder geval ook geluidswerende schermen naar snelwegen en spoor
https://www.hekwerkonline.nl/inspiratie ... itstraling.

https://www.molsbetonschutting.nl/blog/ ... aak-je-die

https://www.kantenklaarhagen.nl/noistop/
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb aan het eind van mijn tuin ook een overkapping die ruim 2 meter hoog is en 1.5 meter diep, helaas maakt het geen verschil.
De sterren wandlen, de tijd gaat, de klok zal slaan,.
Alle reacties Link kopieren Quote
Die overkapping zou dan naast hun overkapping staan? Om te zorgen dat de klankkast niet doorgaat onder jullie overkapping moet je een overkapping hebben die aan voor- en zijkant dicht kan, dus een soort serre, want anders komt het geluid onder jullie overkapping te hangen. Verder verminderd een overkapping soms dat het geluid naar boven gaat, naar de slaapkamers.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nou inderdaad, wat een hel. Je zult van die tokkies als buren hebben.

Misschien helpt zo'n overkapping niet genoeg tegen het geluid, maar als die de zon in hun zwembad een deel van de dag wegneemt helpt het ook.

Als je een schutting plaatst dan geluidsterugkaatsend, zodat de buren zelf hun eigen herrie harder horen.
https://www.tuin-schermen.be/geluidswerend


Anders de schutting helemaal weghalen. Gewoon met je tuinstoeltje aan hun zwembad gaan zitten. Radiootje erbij aan met klassieke muziek. Die kan ook gerust wat harder. ;-)

Of de vieze containers tegen de schutting aanzetten.
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren Quote
Ik denk dat je weinig mogelijkheden hebt. Zo’n geluidswerende schutting zal hoger moeten zijn dan de toegestane hoogte om er echt een effect van te bemerken.

Zelf zou ik het toch proberen met een betonnen wand van 1.80 hoog en daar bovenop dan met gaas nog een meter aan klimop in de hoogte te creëren. Mijn huidige achterburen zijn ook niet erg sympathiek (geen ruzie of zo maar ze hebben schijt aan iedereen en herrie met hun directe buren links en rechts). Ik heb met beplanting een ‘muur’ van groen van 2,5 meter hoogte gecreëerd. Aangezien het technisch ‘struiken’ zijn en geen bomen hoef ik dat ook niet zoveel meter van de erfgrens te planten tot hun grote verdriet. Het scheelt wel iets, het haalt het schelle van die echo van hun glazen klankkast eraf. Beste effect is nog altijd de nieuwe hond van hun buren die keihard gaat janken als de achterbuurvrouw weer gaat zitten kraaien met een glaasje rosé teveel op. Dan gaan ze naar binnen :-)
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren Quote
merano schreef:
08-05-2024 12:52
Nou inderdaad, wat een hel. Je zult van die tokkies als buren hebben.

Misschien helpt zo'n overkapping niet genoeg tegen het geluid, maar als die de zon in hun zwembad een deel van de dag wegneemt helpt het ook.

Als je een schutting plaatst dan geluidsterugkaatsend, zodat de buren zelf hun eigen herrie harder horen.
https://www.tuin-schermen.be/geluidswerend


Anders de schutting helemaal weghalen. Gewoon met je tuinstoeltje aan hun zwembad gaan zitten. Radiootje erbij aan met klassieke muziek. Die kan ook gerust wat harder. ;-)

Of de vieze containers tegen de schutting aanzetten.
Composthoop in het achterste stuk :hihi:
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren Quote
En gewoon eens afspraken maken over geluidsoverlast?
Alle reacties Link kopieren Quote
Op deze geluidsisolerende afscheiding kan je planden laten groeien

Afbeelding
https://appeltern.nl/nl/tuinadvies/tuin ... soverlast/
Alle reacties Link kopieren Quote
Pimpelmeesje87 schreef:
08-05-2024 13:02
En gewoon eens afspraken maken over geluidsoverlast?
Even kijken:

Inzet TO: Graag overdag rustig want ik wil in de tuin zitten zonder jullie te hoeven horen. In het zwembad graag op gedempte toon praten, want dat zit pal tegen mijn schutting aan. Overkapping graag bekleden met geluiddempend materiaal. Feestje moet kunnen, bv 2x per jaar. Wel graag even van te voren overleggen en om 24.00 stil, want we willen niet de hele nacht wakker liggen.

Inzet buren:
Graag de hele dag lawaai mogen maken en puberfeestjes wanneer we maar willen, met veel mensen, herrie en de muziek aan tot laat in de nacht. En geen gezeik van jullie.

Waar ligt het compromis denk je?
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren Quote
smulrol schreef:
08-05-2024 13:12
Op deze geluidsisolerende afscheiding kan je planden laten groeien

Afbeelding
https://appeltern.nl/nl/tuinadvies/tuin ... soverlast/
Oh wauw! Dat had ik drie jaar eerder moeten weten. Ziet er wel goed uit.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren Quote
smulrol schreef:
08-05-2024 13:12
Op deze geluidsisolerende afscheiding kan je planden laten groeien

Afbeelding
https://appeltern.nl/nl/tuinadvies/tuin ... soverlast/
Dit kan inderdaad heel mooi zijn als achterwand en als je er direct achter zit zal het zeker helpen bij geluidsreductie en kun je denk wel redelijk rustig buiten zitten. Maar geluid gaat er ook overheen en dus zal TO in/bij huis nog wel last hebben van geluid.

Ik ga ervan uit dat TO en buren de geluidsoverlast besproken hebben met deze mensen. Helaas zijn er mensen die zich daar niets van aantrekken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dahlia74 schreef:
08-05-2024 13:33
Dit kan inderdaad heel mooi zijn als achterwand en als je er direct achter zit zal het zeker helpen bij geluidsreductie en kun je denk wel redelijk rustig buiten zitten. Maar geluid gaat er ook overheen en dus zal TO in/bij huis nog wel last hebben van geluid.

Ik ga ervan uit dat TO en buren de geluidsoverlast besproken hebben met deze mensen. Helaas zijn er mensen die zich daar niets van aantrekken.

Maar als TO daar een overkapping maakt (met ook geluidsabsorberende materialen aan de binnenzijde) zal ze onder die overkapping flink minder last hebben van het lawaai.

Wat een hel TO, goed dat je kijkt naar wat er binnen jouw macht ligt, hopelijk kan het je weer wat tuingenot opleveren.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik voel ontzettend met je mee want dit is ook de reden geweest waarom wij uiteindelijk verhuisd zijn. We zijn letterlijk weggepest en bedreigd als we er iets van zeiden.

Hout gaat geen geluid tegen houden, je hebt massa nodig. Een kokosmuur of beton kan werken, maar hou er rekening mee dat veel geluid hier gewoon overheen gaat. Uiteindelijk hebben we rubberen speeltegels tegen de schutting geschroefd en dit hielp een klein beetje om de scherpe randjes er af te halen. De herrie leek dan 5 meter verderop ipv direct in onze tuin.
Alle reacties Link kopieren Quote
merano schreef:
08-05-2024 13:24
Even kijken:

Inzet TO: Graag overdag rustig want ik wil in de tuin zitten zonder jullie te hoeven horen. In het zwembad graag op gedempte toon praten, want dat zit pal tegen mijn schutting aan. Overkapping graag bekleden met geluiddempend materiaal. Feestje moet kunnen, bv 2x per jaar. Wel graag even van te voren overleggen en om 24.00 stil, want we willen niet de hele nacht wakker liggen.

Inzet buren:
Graag de hele dag lawaai mogen maken en puberfeestjes wanneer we maar willen, met veel mensen, herrie en de muziek aan tot laat in de nacht. En geen gezeik van jullie.

Waar ligt het compromis denk je?
Ik weet niet zo goed wat je met je post bedoelt.

Maar je kan gewoon eens langsgaan en zeggen 'goh, er komt best veel geluid uit jullie tuin, ik heb er last van, kunnen we er iets over afspreken?" op een normale manier. En afspreken dat je van tevoren even hoort wanneer het luid wordt (als in feestje of etentje), kan toch gewoon? En tot 24u en daarna stil; dat lijkt me niet meer dan fatsoenlijk. Tegelijkertijd moet TO denk ik ook accepteren dat er geleefd wordt in de tuin van de buren en dat het dus nooit helemaal stil zal zijn. Zeker niet als het zwemweer is.
Alle reacties Link kopieren Quote
smulrol schreef:
08-05-2024 13:12
Op deze geluidsisolerende afscheiding kan je planden laten groeien

Afbeelding
https://appeltern.nl/nl/tuinadvies/tuin ... soverlast/
Ja gaaf idee :)
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren Quote
Dank jullie voor de reacties.
Jammer om te horen dat een overkapping niet veel gaat helpen. De oplossing van Smulrol vind ik er ook erg goed uit zien, dat zouden we achter de huidige planten, tegen de schutting aan kunnen plaatsen en zou binnen no time begroeid zijn. En dan misschien zoals lemoos zegt, met struiken het nog hoger laten worden.

de link naar een betonschutting lijkt ook een idee, ik ga me er in verdiepen.

Wat praten betreft kunnen we niet zo veel meer. Het zijn geen asociale tokkies, maar mensen die genieten van de tuin die ze hebben. Ze weten dat het geluid maakt maar vinden 'dat ze recht hebben om lekker in hun tuin te genieten', inderdaad leef geluiden de hele dag door en tot 's avonds laat. De vraag is of dat met muziek aan moet, en met zoveel mensen elk weekend. Vragen om aan te geven wanneer er een feestje komt is niet te doen want dat is bijna elke week.... er is weinig tegen in te brengen. daarom probeer ik het aan mijn kant op te lossen. Verhuizen is de laatste maatregel want we wonen hier verder prima.
Alle reacties Link kopieren Quote
smulrol schreef:
08-05-2024 13:12
Op deze geluidsisolerende afscheiding kan je planden laten groeien

Afbeelding
https://appeltern.nl/nl/tuinadvies/tuin ... soverlast/
en dan moet je een overkapping hun kant op maken, zodat het geluid naar hun teruggeleid wordt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je kunt mensen niet verbieden met andere mensen gezellig van hun tuin gebruik te maken. Die harde muziek, dat is een ander verhaal. Daar moeten andere buren toch ook last van hebben? En als het geen tokkies zijn moet je toch met ze kunnen praten?

En het is inderdaad een hel. In mijn vorige huis ook dergelijke buren, aan beide kanten. Lekker lallen in die stadstuintjes waar het geluid zo lekker weerkaatst. Muziek aan en dan ook nog die fijne vuurkorf waardoor ik mijn ramen niet open kon hebben.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lady_Day schreef:
08-05-2024 16:29
Je kunt mensen niet verbieden met andere mensen gezellig van hun tuin gebruik te maken. Die harde muziek, dat is een ander verhaal. Daar moeten andere buren toch ook last van hebben? En als het geen tokkies zijn moet je toch met ze kunnen praten?

En het is inderdaad een hel. In mijn vorige huis ook dergelijke buren, aan beide kanten. Lekker lallen in die stadstuintjes waar het geluid zo lekker weerkaatst. Muziek aan en dan ook nog die fijne vuurkorf waardoor ik mijn ramen niet open kon hebben.
het zijn niet altijd tokkies. Mensen met heel veel geld vinden ook dat ze met niemand rekening hoeven te houden
De meeste overlast heb ik hier gehad van
1) net afgestudeerden uit Groningen met hun eerste appartement ( Vindicat achtergrond). Hun voordeurbel hadden ze als eerste weggehaald (heel slecht teken weet ik nu)
2) studerende broers in appartement gekocht door rijke ouders die vonden dat ze in hun huis zo veel lawaai mochten maken als ze wilden
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou verhuizen denk ik.
Alle reacties Link kopieren Quote
Liefie schreef:
08-05-2024 16:02
[...]
Wat praten betreft kunnen we niet zo veel meer. Het zijn geen asociale tokkies, maar mensen die genieten van de tuin die ze hebben. Ze weten dat het geluid maakt maar vinden 'dat ze recht hebben om lekker in hun tuin te genieten', inderdaad leef geluiden de hele dag door en tot 's avonds laat. De vraag is of dat met muziek aan moet, en met zoveel mensen elk weekend. Vragen om aan te geven wanneer er een feestje komt is niet te doen want dat is bijna elke week.... er is weinig tegen in te brengen. daarom probeer ik het aan mijn kant op te lossen. Verhuizen is de laatste maatregel want we wonen hier verder prima.
Dit is wel zo'n beetje mijn beeld van asociaal tokkiegedrag hoor.
Niet dat je geniet van je tuin, maar wel dat je daarbij totaal geen rekening met de buren houdt.
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren Quote
Irritant zulke buren die zich niet willen aanpassen. Dat is gewoon asociaal. Een zwembad geeft al veel herrie met pubers, maar de bas van muziek is verschrikkelijk. Veel minder bas heeft al enigszins effect.
Alle reacties Link kopieren Quote
ik heb elke winter het gevoel dat ik hier prima zit, een mooi huis en prima omgeving. als het zomer wordt begin ik weer te twijfelen, alleen door de achterburen. maar ja om daaro te verhuizen? dan is het beter om eerst te kijken naar mogelijkheden om het op te lossen .
vandaag waren ze om half negen begonnen met zagen en boren om de overkapping af te maken pffff....

maar goed, als ik dit draadje zo lees dan zijn die schuttingen een mogelijkheid om het geluid iets te dempen. kost wel veel geld als ik het zo zie, maar je moet toch wat.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven