16 jarige zoon thuis laten.

06-07-2015 14:17 130 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heel eerlijk gezegd had ik hem het liefst mee gesleept op vakantie. Maar om nou 3 weken zijn gezeur te moeten aan horen...



Vind het toch wel spannend. De oudste thuis laten. Vannacht droomde ik dat het huis afbrandde. Maar ach, wij bleven vroeger ook wel thuis en toen is het huis ook niet afgebrand. Nee niet aan denken dat ik vroeger thuis mocht blijven! Wij deden toen ook dingen die echt niet mochten. Toen vonden we dat nog leuk, nu ik zelf in de schoenen van m'n moeder sta vind ik het toch iets minder denkend wat hij allemaal zou kunnen uitvreten!



We hebben het gesprek ook al gehouden.

Gelukkig nemen opa en oma hem over 2 weken mee naar de vakantie bestemming. Zij komen dan een week bij ons op vakantie en samen vervolgen we dan onze reis naar huis.



Iemand nog tips/adviezen/verhalen voor deze over bezorgde moeder?



Ja ik heb geregeld dat hij 2 keer per week bij opa en oma kan eten. Restjes die hij kan opwarmen in de vriezer. Frituurpan is verschoont. We laten geld achter zodat hij 2x pizza etc. kan bestellen. Heb een lijstje gemaakt wat hij mee moet nemen als hij naar ons toe komt. [vorig jaar meneer voor het eerst koffer pakken. Mam waar heb je de boxers gelaten? Euh schat je hebt zelf je koffer gepakt. Ja maar er is geen boxer! :-) )
Alle reacties Link kopieren
quote:Hoezitdit schreef op 06 juli 2015 @ 14:47:

Koken.. Dat moet maar niet! Net als bij zijn vader komt dat niet goed. Toen we hem de keus gaven dat hij ook thuis mocht blijven wou hij er over na denken.

Hij wou wel 2 weken alleen thuis blijven maar hoe doen we dat dan met eten was zijn enigste vraag?



Arme toekomstige schoondochter! Dit is natuurlijk dikke onzin, maar wellicht heeft je man en zoon er geen zin in. Als je man vrijgezel was gebleven, hoe had hij zich dan gered?Man heeft er geen zin in, en zoon volgt zijn grote voorbeeld: vader. Iets met ouderwets rolmodel enzo....
Mijn oudste van 14 heeft in de keuken vaak de logica van een pannenkoek maar toch moet ie af en toe koken, gewoon dat ie straks een fatsoenlijke maaltijd kan maken.

En ik vind 16 niet per defenitie te jong, het ligt er meer aan of kind zelfstandig genoeg is om adequaat te handelen indien nodig.



Trouwens, als je zoon een dochter was geweest en net zo van het koken was als je man, had je het dan ook maar zo gelaten?
quote:Jaaon schreef op 06 juli 2015 @ 14:30:

Toen we hem de keus gaven dat hij ook thuis mocht blijven wou hij er over na denken.

Hij wou wel 2 weken alleen thuis blijven maar hoe doen we dat dan met eten was zijn enigste vraag?

Hoe doen we dat dan met eten? Hoe doet hij dat dan met eten zou ie bedoelen!



En wat heb je daar dan op geantwoord?
16 te jong om 2 weken thuis te blijven?? Dat vind ik wel heel grappig ik was al uit huis op die leeftijd.
quote:pocketsize schreef op 06 juli 2015 @ 14:49:

[...]





Hoe doen we dat dan met eten? Hoe doet hij dat dan met eten zou ie bedoelen!



Precies! Op die leeftijd mocht ik ook alleen thuis blijven, dan lieten mijn ouders geld voor boodschappen achter en mocht ik 'lekker voor mezelf zorgen'.

Heerlijk vond ik dat!!



Verhongeren zal hij echt niet hoor. Verantwoordde maaltijden koken waarschijnlijk ook niet, maar ach.. op die leeftijd moet je dat ook nog leren.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het ook wel triest dat hij niet kan koken, terwijl dat geen kwestie is van niet kúnnen, maar gewoon van niet wíllen. Iedereen kan eten voor zichzelf maken, misschien niet de sterren van de hemel koken, maar gewoon simpel eten maken. En nu al wennen aan elke week pizza lijkt me niet gezond. Kan hij geen pasta koken enzo?
Alle reacties Link kopieren
Ik had op die leeftijd zelf bijna een kind.



Maar mijn ouders zeiden al dat ik kwa zelfstandigheid in een iets andere categorie viel.



Shit nu herinnering ik mij dat ik mijn ouders vertelde zwanger te zijn nadat ze terug kwamen van vakantie. Ik neem hem mee!



Mijn zoon doet echt hard zijn best maar heeft soms van die ongelukjes. Laast hij was 1 dag alleen. Wij komen thuis, hele huis zeiknat! Vloer in de keuken heel vet.



Ja de kat probeerde een gehaktbal uit de pan te pakken. ( pan met jus was afgekoeld.) Toen schreeuwde ik dat hij van het aanrecht afmoest. Hij schrok, de pan viel om. De kat zat onder de jus dus die deed ik onder de douche. Je had hem moeten horen mam!

Hij had hem gewassen. Daarna cremespoeling gebruikt. Wonder boven wonder vrijwel alle klitten eruit gekregen. Na afloop had hij hem geföhnd. Was 1 bol haar!
Alle reacties Link kopieren
Hoe moet hij dan eten als hij uit huis gaat? Lijkt me juist een moment om het te leren.



Verder bleef ik op die leeftijd ook wel eens een weekje thuis. Twee weken is dan geen groot verschil. Zorg dat er iemand is bij wie hij aan kan kloppen als er iets is, maar dat lijkt me goed geregeld met opa en oma en de buren voor de sleutel.
Alle reacties Link kopieren
Ach,wat het koken betreft ..

Mijn zoon kookte ook niet zo graag toen ie thuis woonde.

Hij woont nu sinds kort op zichzelf,en als ie thuis komt biedt ie zelf aan om te koken.

Ik hoor nu de lekkerste recepten voorbij komen.

Had dat ook nooit verwacht.



Maar to the point..ik vind 16 net wat te jong.

Helemaal als je al zoveel moet regelen.

Maar goed,ik ken jouw kind niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:Jaaon schreef op 06 juli 2015 @ 14:56:

Ik had op die leeftijd zelf bijna een kind.



Maar mijn ouders zeiden al dat ik kwa zelfstandigheid in een iets andere categorie viel.



Shit nu herinnering ik mij dat ik mijn ouders vertelde zwanger te zijn nadat ze terug kwamen van vakantie. Ik neem hem mee!



Mijn zoon doet echt hard zijn best maar heeft soms van die ongelukjes. Laast hij was 1 dag alleen. Wij komen thuis, hele huis zeiknat! Vloer in de keuken heel vet.



Ja de kat probeerde een gehaktbal uit de pan te pakken. ( pan met jus was afgekoeld.) Toen schreeuwde ik dat hij van het aanrecht afmoest. Hij schrok, de pan viel om. De kat zat onder de jus dus die deed ik onder de douche. Je had hem moeten horen mam!

Hij had hem gewassen. Daarna cremespoeling gebruikt. Wonder boven wonder vrijwel alle klitten eruit gekregen. Na afloop had hij hem geföhnd. Was 1 bol haar!Hahaha! Dan kan je als moeder toch ook alleen maar lachen
quote:Jaaon schreef op 06 juli 2015 @ 14:56:

Ik had op die leeftijd zelf bijna een kind.



Maar mijn ouders zeiden al dat ik kwa zelfstandigheid in een iets andere categorie viel.



Shit nu herinnering ik mij dat ik mijn ouders vertelde zwanger te zijn nadat ze terug kwamen van vakantie. Ik neem hem mee!



Mijn zoon doet echt hard zijn best maar heeft soms van die ongelukjes. Laast hij was 1 dag alleen. Wij komen thuis, hele huis zeiknat! Vloer in de keuken heel vet.



Ja de kat probeerde een gehaktbal uit de pan te pakken. ( pan met jus was afgekoeld.) Toen schreeuwde ik dat hij van het aanrecht afmoest. Hij schrok, de pan viel om. De kat zat onder de jus dus die deed ik onder de douche. Je had hem moeten horen mam!

Hij had hem gewassen. Daarna cremespoeling gebruikt. Wonder boven wonder vrijwel alle klitten eruit gekregen. Na afloop had hij hem geföhnd. Was 1 bol haar!Nou als ie zulke "ongelukjes" al niet adequaat kan oplossen dan liet ik hem zeker niet alleen thuis.
Alle reacties Link kopieren
Ik bleef trouwens vanaf 12 jaar wel eens een weekend alleen thuis. Opa stand-by, buren elke dag even langs. Koken moest ik dan ook zelf, eerst begon dat met een diepvriespizza in onze oven leggen, daarna een keer een soep maken, een keer pastasaus uit een pot met wat (keiharde ) pasta erbij, toen een salade met veel lekkere dingen, pastasaus zonder een potje, en zo werd het steeds meer echt koken.
Alle reacties Link kopieren
Ik mocht op die leeftijd kiezen, óf mee op vakantie óf mn eigen boontjes doppen. Als ik dan zei iets zei in de trant van, ja maar mam ik hoef toch niet zelf de was te doen, te koken, te dweilen of whatever, dan was t standaard antwoord: Dan weet ik niet of je wel in staat bent alleen thuis te blijven. En of ik dan opeens wilde weten hoe de wasmachine werkt.
quote:geordie schreef op 06 juli 2015 @ 15:00:

[...]





Hahaha! Dan kan je als moeder toch ook alleen maar lachen Ik niet. Ik heb de schurft aan schoonmaken en zeker vette rommel als jus
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon bleef ook alleen thuis op die leeftijd. Goede vrienden in de buurt waar hij op terug kon vallen. Hij kon toen al gelukkig zelf wat in elkaar flansen om te eten. Beetje vertrouwen ook in je eigen opvoeding hebben.

Een beetje macaroni of dergelijke is toch niet echt moeilijk?
quote:lionlily schreef op 06 juli 2015 @ 14:56:

Ik vind het ook wel triest dat hij niet kan koken, terwijl dat geen kwestie is van niet kúnnen, maar gewoon van niet wíllen. Iedereen kan eten voor zichzelf maken, misschien niet de sterren van de hemel koken, maar gewoon simpel eten maken. En nu al wennen aan elke week pizza lijkt me niet gezond. Kan hij geen pasta koken enzo?



ach, ik heb de eerste tijd op kamers ook heel beroerd gegeten

maar met een kookboek, internet, honger en een bezoekje aan de supermarkt kom je een heel eind. Als je maar niet een moeder hebt die steeds alles voor je oplost.



Fantastisch verhaal van de kat trouwens, maar heeft hij de keukenvloer nog schoongemaakt?
Alle reacties Link kopieren
Onze zoon is iets jonger, maar leer ik al wel koken. Hopelijk is hij op zijn 16e zelfstandig genoeg om alleen thuis te blijven, maar het is nogal een gezelligheidsdier, ik denk dat hij er niks aan zou vinden alleen thuis. En eerlijk gezegd ik ook niet...
Alleen kalmte kan ons redden.
Alle reacties Link kopieren
Lijkt me spannend maar komt vast goed!
Koken kun je leren hoor!

Ik ben op mijn 13e op kookcursus gegaan en ik moest 1 keer per week voor het gezin koken.

Op AH..nl staan hele makkelijke maar lekkere gerechten, en goed uitgelegd.

Ik vind het een groot gemis in de opvoeding als je dat je kinderen niet leert.
quote:Jaaon schreef op 06 juli 2015 @ 14:56:

Ik had op die leeftijd zelf bijna een kind.



Maar mijn ouders zeiden al dat ik kwa zelfstandigheid in een iets andere categorie viel.



Shit nu herinnering ik mij dat ik mijn ouders vertelde zwanger te zijn nadat ze terug kwamen van vakantie. Ik neem hem mee!



Mijn zoon doet echt hard zijn best maar heeft soms van die ongelukjes. Laast hij was 1 dag alleen. Wij komen thuis, hele huis zeiknat! Vloer in de keuken heel vet.



Ja de kat probeerde een gehaktbal uit de pan te pakken. ( pan met jus was afgekoeld.) Toen schreeuwde ik dat hij van het aanrecht afmoest. Hij schrok, de pan viel om. De kat zat onder de jus dus die deed ik onder de douche. Je had hem moeten horen mam!

Hij had hem gewassen. Daarna cremespoeling gebruikt. Wonder boven wonder vrijwel alle klitten eruit gekregen. Na afloop had hij hem geföhnd. Was 1 bol haar!

Je zoon kan niet zwanger worden, da´s alweer één zorg minder



Maarre, ik wilde zeggen, kan prima! Maar nav die actie van nat huis en vettige keuken zou ik misschien eerst een goed gesprekje met hem voeren. En hem sowieso hoognodig leren wat zelfstandiger te worden! Dus wat dat betreft zijn die 2 weken alleen misschien niet eens zo´n gek idee.
Maar nogmaals TO als je zoon een dochter was geweest met hetzelfde kooktalent als haar vader, wat dan? Zij hoefde het dan ook niet te leren?
Alle reacties Link kopieren
Ja hij heeft na advies van mij helemaal zelf de vloer schoon gemaakt.

"Kijk mam zelfs pa's verfresten zijn weg!" Zei hij trots na afloop!
Alle reacties Link kopieren
Als ik een dochter zou hebben. Zou ik wel hopen dat ze kwa koken iets betere aanleg hebben als hun vader!



Hij doet echt zijn best. Maar het wil gewoon niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik was op mijn zestiende drie weken alleen thuis. Opa en oma woonden twee straten verderop en daar moest ik om de dag verslag doen. Nergens problemen mee gehad.



Voor het weggaan deelde mijn vader zijn drankkast op in afblijven en aankomen en werd mij verteld dat ik alles mocht betalen wat er stuk was. De dure drank werd nooit aangeraakt en er is nooit iets kapot gegaan.



In die drie weken werd het een gigantsche rotzooi en een paar dagen voordat ouders terug kwamen was alles weer netjes. Vond alle vrijheid heerlijk en voelde me heel erg volwassen.
Alle reacties Link kopieren
Altijd spannend, zo'n eerste keer alleen thuis laten. Een keer bij oma eten, een kliekje uit de vriezer, niks mis mee. Alleen ben ik dan weer niet zo van de geld voor pizza, omdat ik denk dat ze meer leren van zelf iets bedenken en van budgetteren. Laat hij dan desnoods maar naar de winkel gaan voor een diepvriespizza ipv voor een hoop geld te bestellen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven