16 jarige zoon thuis laten.

06-07-2015 14:17 130 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heel eerlijk gezegd had ik hem het liefst mee gesleept op vakantie. Maar om nou 3 weken zijn gezeur te moeten aan horen...



Vind het toch wel spannend. De oudste thuis laten. Vannacht droomde ik dat het huis afbrandde. Maar ach, wij bleven vroeger ook wel thuis en toen is het huis ook niet afgebrand. Nee niet aan denken dat ik vroeger thuis mocht blijven! Wij deden toen ook dingen die echt niet mochten. Toen vonden we dat nog leuk, nu ik zelf in de schoenen van m'n moeder sta vind ik het toch iets minder denkend wat hij allemaal zou kunnen uitvreten!



We hebben het gesprek ook al gehouden.

Gelukkig nemen opa en oma hem over 2 weken mee naar de vakantie bestemming. Zij komen dan een week bij ons op vakantie en samen vervolgen we dan onze reis naar huis.



Iemand nog tips/adviezen/verhalen voor deze over bezorgde moeder?



Ja ik heb geregeld dat hij 2 keer per week bij opa en oma kan eten. Restjes die hij kan opwarmen in de vriezer. Frituurpan is verschoont. We laten geld achter zodat hij 2x pizza etc. kan bestellen. Heb een lijstje gemaakt wat hij mee moet nemen als hij naar ons toe komt. [vorig jaar meneer voor het eerst koffer pakken. Mam waar heb je de boxers gelaten? Euh schat je hebt zelf je koffer gepakt. Ja maar er is geen boxer! :-) )
quote:Jaaon schreef op 06 juli 2015 @ 15:19:

Als ik een dochter zou hebben. Zou ik wel hopen dat ze kwa koken iets betere aanleg hebben als hun vader!



Hij doet echt zijn best. Maar het wil gewoon niet.



Dat is echt onzin, net als meisjes minder goed kunnen rekenen. Allemaal aangeleerd gedrag.

Kijk, ik geloof best dat hij geen drie sterren chef wordt, maar een simpele maaltijd moet lukken (mits hij niet gehandicapt is).
Alle reacties Link kopieren
Op je 16e alleen thuis blijven kan prima toch? Misschien leert hij dan juist zelfstandig worden Ook al leeft hij op restjes en eten van oma en opa. Ik was amper 17 toen ik op kamers ging en ik kookte ook beroerd en ik ben er ook nog steeds



Maar ik snap dat je gespannen bent. Het is ook niet niets, twee weken.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn niet veel jongens van zestien die een volwaardige maaltijd op tafel kunnen zetten, eitje bakken, al dan niet met wat toeters en bellen, wil nog wel lukken, macaroni met ham en kaas (of zo'n goor blikje Smac) waarschijnlijk ook wel maar ze hebben tegenwoordig andere dingen aan hun hoofd dan langer dan drie minuten in de keuken staan.
verba volant, scripta manent.
quote:Anyco schreef op 06 juli 2015 @ 15:02:

[...]





Ik niet. Ik heb de schurft aan schoonmaken en zeker vette rommel als jus

Dus als zoonlief het huis onder water +jus zet is het de taak van moeders om schoon te maken.



Heel logisch
quote:Jaaon schreef op 06 juli 2015 @ 15:19:

Als ik een dochter zou hebben. Zou ik wel hopen dat ze kwa koken iets betere aanleg hebben als hun vader!



Hij doet echt zijn best. Maar het wil gewoon niet.Dan eet hij niet gare macaroni en aangebrande aardappels. Dat is hij snel zat en leert hij het vanzelf. Mijn vriend heeft noodgedwongen moeten leren koken. Hij vindt het niet leuk en hij kan alleen nasi of macaroni uit pakjes of agv maken, maar hij verhongert niet en het smaakt prima.
Alle reacties Link kopieren
quote:Jaaon schreef op 06 juli 2015 @ 15:19:

Als ik een dochter zou hebben. Zou ik wel hopen dat ze kwa koken iets betere aanleg hebben als hun vader!



Hij doet echt zijn best. Maar het wil gewoon niet.



Híj, bedoel je



Ik snap dat niet. Waterkoker aanzetten, wachten tot hij afslaat. Water in een pan gooien, wachten tot het weer bubbelt, pasta erin, wekkertje zetten. Pasta afgieten, terug in de pan gooien. Pot saus openmaken, saus in de pan met pasta gooien, warm maken. Kaas erover, klaar. Toch? Wat is hier nou niet aan te kunnen?
quote:Jaaon schreef op 06 juli 2015 @ 15:19:

Als ik een dochter zou hebben. Zou ik wel hopen dat ze kwa koken iets betere aanleg hebben als hun vader!



Hij doet echt zijn best. Maar het wil gewoon niet.gelul, echt, met alle vormen van respect: gelul.
Zelfs mijn 11 jarige kan zelf groentesoep maken en die vind koken echt niet interessant.



Met 16 kan hij prima alleen thuis blijven. Ik bleef toen 3 weken alleen thuis. Heerlijk om het huis voor mezelf te hebben, dingen te doen die eigenlijk niet mochten, ik kookte gewoon zelf.

Mijn moeder zorgde wel voor een goed gevulde voorraadkast en vriezer, omdat de dichtstbijzijnde supermarkt een half uur fietsen was.

Waarom heeft je zoon er niet nog een baantje bij eigenlijk? Ik werkte 6 dagen in 3 banen.
quote:MarianneDavids schreef op 06 juli 2015 @ 15:28:

Er zijn niet veel jongens van zestien die een volwaardige maaltijd op tafel kunnen zetten, eitje bakken, al dan niet met wat toeters en bellen, wil nog wel lukken, macaroni met ham en kaas (of zo'n goor blikje Smac) waarschijnlijk ook wel maar ze hebben tegenwoordig andere dingen aan hun hoofd dan langer dan drie minuten in de keuken staan.Zuiver een kwestie van opvoeden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Jaaon schreef op 06 juli 2015 @ 15:19:

Als ik een dochter zou hebben. Zou ik wel hopen dat ze kwa koken iets betere aanleg hebben als hun vader!



Hij doet echt zijn best. Maar het wil gewoon niet.





Het water wil bij hem niet blijven koken als hij er rijst in gooit? Blikken ontploffen zodra hij de beetpakt? Tartaarjes doen niet mee aan " elke kant twee minuten braden " maar beginnen uit zichzelf te sudderen tot ze taai zijn?



Ik geloof zomaar dat hij - nog - niet kookt zoals jij doet ( beetje dit, beetje dat, snufje zus, handje zo ) maar dat hoeft toch ook niet? Gehakt rullen, kipblokjes bakken, wokgroente bakken, rijst of pasta koken ...zoiets simpels zou wel moeten kunnen toch?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik geloof niet in 'niet kunnen koken'. Wel in 'er geen zin in hebben'
Alle reacties Link kopieren
Ik ben toch echt ee dochter maar ik kon helemaal niet koken toen ik uit huis ging. In een jaar viel ik 10 kilo af, en toen mn kleren niet meer pasten ben ik het maar gaan leren. Eenvoudige receptjes uit de allerhande

Is helemaal goed gekomen hoor! Als je wel moet ga je het op gegeven moment echt wel leren.
Zeg maar Spijker.
Alle reacties Link kopieren
Ghe hier is hij ruim 17, kookt en wast allang mee, gaat vanaf dat hij vakantie heeft bijna elke dag een paar uren werken en heeft drie keer per week rijles. Daarnaast zeilen, vrienden en een vriendin. Meegaan kwam niet eens meer in hem op.... Hij heeft het te druk.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
quote:slwhisper schreef op 06 juli 2015 @ 15:32:

Ik geloof niet in 'niet kunnen koken'. Wel in 'er geen zin in hebben'

Precies als iedereen laat is en jij bent de eerste die thuis is dan kook je gewoon.

Hup iedereen doet hetzelfde en we pakken samen aan.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Het is tegenwoordig toch ook werkelijk niet te moeilijk voor iemand met meer dan twee hersencellen? Zelf je uitjes kan je tegenwoordig voorgesneden kopen en je aardappels geschild. Koken hoeft niets meer te zijn dan een paar ingrediënten uit de verpakking halen, opwarmen, klaar.



Mijn hemel, mijn zoon van 16 kookte zijn eerste verse maaltijd al toen hij 13 was.
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 06 juli 2015 @ 15:32:

[...]



Gehakt rullen, kipblokjes bakken, wokgroente bakken, rijst of pasta koken ...zoiets simpels zou wel moeten kunnen toch?

Die verse groentepakketten van de Appie zijn handig.

Alles wat er voor de maaltijd nodig is zit erin en het het recept zit erbij.

Lekker gestructureerd en overzichtelijk.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Wat vind je ervan, Jaaon? Er komen veel reacties op het feit dat hij (nog) niet kan koken, maar hoe zie je dat zelf? Jij zegt dat 'het' niet wil, maar iedereen ontkracht dat. Veel mensen, ik incluis, woonden op kamers vanaf 17 jaar, dat duurt voor hem niet lang meer. En zelfs al gaat hij later, dan is het toch heerlijk als je kunt zeggen: mijn zoon is zestien, kookt regelmatig voor ons, draait elke week zijn eigen was, hangt deze op en vouwt hem in de kast? Is het geen uitgelezen moment om hem zelfstandigheid (en vooral zelfvertrouwen) mee te gaan geven?
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 06 juli 2015 @ 15:32:

[...]





Het water wil bij hem niet blijven koken als hij er rijst in gooit? Blikken ontploffen zodra hij de beetpakt? Tartaarjes doen niet mee aan " elke kant twee minuten braden " maar beginnen uit zichzelf te sudderen tot ze taai zijn?



Ik geloof zomaar dat hij - nog - niet kookt zoals jij doet ( beetje dit, beetje dat, snufje zus, handje zo ) maar dat hoeft toch ook niet? Gehakt rullen, kipblokjes bakken, wokgroente bakken, rijst of pasta koken ...zoiets simpels zou wel moeten kunnen toch?precies... zelfs aardappelen en groente koken voor 15minuten lukt zelfs iemand die zwakzinnig is.
Alle reacties Link kopieren
Wauw, de frituurpan staat klaar, 2 x per week eten bij opa en oma én ook nog geld om pizza te bestellen... En dat voor een jongen van 16.



Om even te reageren op waar het daadwerkelijk over gaat; ik merkte aan mezelf dat als ik vroeger alleen thuis bleef (vooral de eerste keer dat ik niet meer mee ging op vakantie) ik juist heel erg mijn best ging doen. Man wat voelde ik me verantwoordelijk en volwassen. En dat leidde er juist toe dat ik netjes ging koken en poetsen en dat soort dingen.. Ja, ze bestaan. Je zoon zal nu toch niet 14 dagen lang dikke housefeesten gaan geven en friet eten? (Alhoewel dat laatste dus misschien wel.) En als je daar wel bang voor bent, dan ken je hem misschien beter dan wij allemaal en moet je hem maar gewoon meenemen (en/of opvoeden).



Voor nu; vooral genieten van je vakantie! (En niet de film project-X gaan kijken )
Another Tale of Infinite Dreams
Alle reacties Link kopieren
quote:lionlily schreef op 06 juli 2015 @ 15:38:

Wat vind je ervan, Jaaon? Er komen veel reacties op het feit dat hij (nog) niet kan koken, maar hoe zie je dat zelf? Jij zegt dat 'het' niet wil, maar iedereen ontkracht dat. Veel mensen, ik incluis, woonden op kamers vanaf 17 jaar, dat duurt voor hem niet lang meer. En zelfs al gaat hij later, dan is het toch heerlijk als je kunt zeggen: mijn zoon is zestien, kookt regelmatig voor ons, draait elke week zijn eigen was, hangt deze op en vouwt hem in de kast? Is het geen uitgelezen moment om hem zelfstandigheid (en vooral zelfvertrouwen) mee te gaan geven?

Eigen was? Waarom? Die jongen woont in een gezin. Gewoon samen doen hoor.

Ieder lid van de groep/gezin draait de zaken voor de groep.



En op het vouwen moeten we hier nog oefenen.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
quote:Jaaon schreef op 06 juli 2015 @ 15:19:

Als ik een dochter zou hebben. Zou ik wel hopen dat ze kwa koken iets betere aanleg hebben als hun vader!



Hij doet echt zijn best. Maar het wil gewoon niet.Want wat lukt er dan precies niet?
quote:Spijk-er schreef op 06 juli 2015 @ 15:33:

Ik ben toch echt ee dochter maar ik kon helemaal niet koken toen ik uit huis ging. In een jaar viel ik 10 kilo af, en toen mn kleren niet meer pasten ben ik het maar gaan leren. Eenvoudige receptjes uit de allerhande

Is helemaal goed gekomen hoor! Als je wel moet ga je het op gegeven moment echt wel leren.Mijn vriend heeft mij leren koken Mijn moeder heeft een hekel aan koken en heeft het mij gewoon nooit geleerd. Ook dat is helemaal goed gekomen, ik kan best aardig koken al zeg ik het zelf.
Ik zou trouwens een frietpan enger vinden dan een paar pannen op het vuur.
Alle reacties Link kopieren
Koken leren die twee van mij het beste door het te gaan doen. Soms eet ik heerlijk en soms eet ik te ranzig voor woorden maar 1 tip: Wel blijven klappen en prijzen. Werkt het beste .
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
quote:Enn schreef op 06 juli 2015 @ 15:40:

[...]



Eigen was? Waarom? Die jongen woont in een gezin. Gewoon samen doen hoor.

Ieder lid van de groep/gezin draait de zaken voor de groep.



En op het vouwen moeten we hier nog oefenen.



Heb je gelijk in, hoor, maar gewoon voor het voorbeeld

En vouwen blijft een rotklus

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven