16 jarige zoon thuis laten.

06-07-2015 14:17 130 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heel eerlijk gezegd had ik hem het liefst mee gesleept op vakantie. Maar om nou 3 weken zijn gezeur te moeten aan horen...



Vind het toch wel spannend. De oudste thuis laten. Vannacht droomde ik dat het huis afbrandde. Maar ach, wij bleven vroeger ook wel thuis en toen is het huis ook niet afgebrand. Nee niet aan denken dat ik vroeger thuis mocht blijven! Wij deden toen ook dingen die echt niet mochten. Toen vonden we dat nog leuk, nu ik zelf in de schoenen van m'n moeder sta vind ik het toch iets minder denkend wat hij allemaal zou kunnen uitvreten!



We hebben het gesprek ook al gehouden.

Gelukkig nemen opa en oma hem over 2 weken mee naar de vakantie bestemming. Zij komen dan een week bij ons op vakantie en samen vervolgen we dan onze reis naar huis.



Iemand nog tips/adviezen/verhalen voor deze over bezorgde moeder?



Ja ik heb geregeld dat hij 2 keer per week bij opa en oma kan eten. Restjes die hij kan opwarmen in de vriezer. Frituurpan is verschoont. We laten geld achter zodat hij 2x pizza etc. kan bestellen. Heb een lijstje gemaakt wat hij mee moet nemen als hij naar ons toe komt. [vorig jaar meneer voor het eerst koffer pakken. Mam waar heb je de boxers gelaten? Euh schat je hebt zelf je koffer gepakt. Ja maar er is geen boxer! :-) )
Alle reacties Link kopieren
Maak een foto voor jullie vertrek. Zo ziet het er uit als we weg gaan, en zo ziet het er uit, als we terug thuis komen. Wat er tussen in gebeurd, is verantwoording van zoon !
quote:Jaaon schreef op 06 juli 2015 @ 14:56:

Ik had op die leeftijd zelf bijna een kind.



Maar mijn ouders zeiden al dat ik kwa zelfstandigheid in een iets andere categorie viel.



Shit nu herinnering ik mij dat ik mijn ouders vertelde zwanger te zijn nadat ze terug kwamen van vakantie. Ik neem hem mee!



Mijn zoon doet echt hard zijn best maar heeft soms van die ongelukjes. Laast hij was 1 dag alleen. Wij komen thuis, hele huis zeiknat! Vloer in de keuken heel vet.



Ja de kat probeerde een gehaktbal uit de pan te pakken. ( pan met jus was afgekoeld.) Toen schreeuwde ik dat hij van het aanrecht afmoest. Hij schrok, de pan viel om. De kat zat onder de jus dus die deed ik onder de douche. Je had hem moeten horen mam!

Hij had hem gewassen. Daarna cremespoeling gebruikt. Wonder boven wonder vrijwel alle klitten eruit gekregen. Na afloop had hij hem geföhnd. Was 1 bol haar!



als ik heel eerlijk ben vind ik jouw zoon niet echt zelfstandig en als jongvolwassene klinken, zeker als ik bovenstaande lees.

eerder als een klein kind, maar zeker niet als een 16-jarige.



maar daar ben je dus zelf verantwoordelijk voor. je zei ook al dat je man ook niet kan koken.

teveel voor ze gedaan, zij hebben zich laten verzorgen, hoefden niets te doen en daar 'pluk je nu de vruchten van'



gaat hij er wel aan denken dat de kat eten en drinken moet? als ie er zelfs al niet aan denkt om een huissleutel mee te nemen is zo'n kat wel een hele verantwoordelijkheid....
Alle reacties Link kopieren
quote:desteny schreef op 06 juli 2015 @ 15:49:

Maak een foto voor jullie vertrek. Zo ziet het er uit als we weg gaan, en zo het er uit, als we terug thuis komen. Wat er tussen in gebeurd, is verantwoording van zoon !
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:Morrigan- schreef op 06 juli 2015 @ 15:54:

[...]

als ik heel eerlijk ben vind ik jouw zoon niet echt zelfstandig en als jongvolwassene klinken, zeker als ik bovenstaande lees.

eerder als een klein kind, maar zeker niet als een 16-jarige.



+1

Ook vanwege de opmerking dat hij de vloer he-le-maal zelluf had schoongemaakt.

Dat kon mijn 5-jarige zeggen...



Hup hup, leer hem wat simpele gerechten koken en schrijf wat regels/tips op voor het huis en de kat.

Het doet hem vast goed!
En de frituurpan zou ik wegzetten. Lijkt me gevaarlijker dan een pizza in de oven schuiven.
quote:Kirikou schreef op 06 juli 2015 @ 16:10:

En de frituurpan zou ik wegzetten. Lijkt me gevaarlijker dan een pizza in de oven schuiven.



stel je voor dat de kat erin springt.

dat doet hij blijkbaar vaker, gezien het eerdere verhaal met de pan met gehaktballen.
quote:Kirikou schreef op 06 juli 2015 @ 16:09:

[...]



+1

Ook vanwege de opmerking dat hij de vloer he-le-maal zelluf had schoongemaakt.

Dat kon mijn 5-jarige zeggen...





'en hij was er ook nog zo trots op ook!!!'









ik had hem een schop onder zijn hol verkocht als hij het niet opgeruimd had.

dat is toch een vanzelfsprekendheid.

of had to verwacht dat ie de zooi die de kat had veroorzaakt had laten liggen totdat zij thuiskwam zodat zij het kon opruimen?
quote:Morrigan- schreef op 06 juli 2015 @ 16:12:

[...]

stel je voor dat de kat erin springt.

dat doet hij blijkbaar vaker, gezien het eerdere verhaal met de pan met gehaktballen.In de oven of de frituurpan?
quote:Jaaon schreef op 06 juli 2015 @ 15:16:

Ja hij heeft na advies van mij helemaal zelf de vloer schoon gemaakt.

"Kijk mam zelfs pa's verfresten zijn weg!" Zei hij trots na afloop!





o, correctie op mijn voorgaande posting: want hij heeft pas 'na advies' van to de vloer schoongemaakt.

dus niet uit zichzelf en zelfstandig, maar gewacht op mamma en toen gewacht tot zij hem ging vertellen hoe hij het moest opruimen.

en hij was er zooooooooooooooooooo trots op toen hij klaar was!!!



mien got..... het lijkt wel een 5-jarige
quote:Kirikou schreef op 06 juli 2015 @ 16:14:

[...]



In de oven of de frituurpan?



in de frituurpan.

die 5 eh 16 jarige zet die pan aan, loopt weg en dan springt zo die kat erin.

ik zie het al helemaal gebeuren.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind de combi van 16 en 2! weken niet ok. Dat hij een weekend alleen blijft, een lang weekend, prima. Maar 2 weken? En ja ik was ruim 17 dat ik op mijzelf ging maar met 16 2 weken had ik voor mijzelf op die leeftijd ook geen goed idee gevonden. In een jaar tijd gebeurt er op die leeftijd een hele hoop. Dus is hij bijna 17 of net 16? en ik zou één week genoeg vinden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Jaaon schreef op 06 juli 2015 @ 15:19:

Als ik een dochter zou hebben. Zou ik wel hopen dat ze kwa koken iets betere aanleg hebben als hun vader!



Hij doet echt zijn best. Maar het wil gewoon niet.

Is niet zo raar hoor. Ik heb een aangetrouwde tante (ondertussen gescheiden) die écht niet kan koken. Als we daar gingen eten gingen we eerst langs de snackbar

Verder kan mijn vriend ook niet echt koken. En die zorgt echt al heel lang voor zichzelf (en sinds een paar jaar voor zijn moeder)

Hij klaagt nog wel eens dat zijn moeder zo weinig eetlust meer heeft maar heel gek, als ik daar ben eet ze ineens dubbele porties

Ik probeer hem ook wat bij te brengen en praat hem wel eens ergens doorheen via Skype. Het gaat erg moeizaam, gewoon totaal geen aanleg.

Behalve uien smoren, dat kan hij als de beste..zooo lekker.
Alle reacties Link kopieren
Onbegrijpelijk, hoe creëer je een lapzwans van een vent....



Verplicht minimaal 1x per week koken en elke week iets anders. En dat zou ik je man ook laten doen. Wat als jij ernstig ziek wordt TO?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb twee vriendinnen die niet kunnen koken, nooit belangstelling voor gehad. Eten vinden ze een noodzakelijk kwaad.
verba volant, scripta manent.
...
quote:bloemetje77 schreef op 06 juli 2015 @ 16:58:

En dat zeg ik vooral omdat mijn ouders mij ook eens 2 weken alleen thuis lieten. Ik kon prima koken en de was doen, daar lag het niet aan. Alleen.. Ik gaf ook een groot feest voor de halve school met als gevolg een onherstelbaar vieze vloerbedekking en boze buren, ik en mijn vrienden hadden onze eerste goede dronkenschappen en... mijn eerste vriendje bleef in die weken onbeschaamd en zonder enige controle overnachten. Het waren 2 weken vol ontdekkingen kan ik je vertellen..

Daarom zou ík het nooit toestaan in zo'n vrije vorm. Dat kan ook allemaal in een week of een lang weekend.
Alle reacties Link kopieren
quote:Enn schreef op 06 juli 2015 @ 15:40:

[...]



Eigen was? Waarom? Die jongen woont in een gezin. Gewoon samen doen hoor.

Ieder lid van de groep/gezin draait de zaken voor de groep.



En op het vouwen moeten we hier nog oefenen. Ik heb speciaal een voiwplankje ( Brabantia ) gekocht, want strijken ging prima maar vouwen bleef een drama. Ook weer opgelost.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:bloemetje77 schreef op 06 juli 2015 @ 16:58:

En dat zeg ik vooral omdat mijn ouders mij ook eens 2 weken alleen thuis lieten. Ik kon prima koken en de was doen, daar lag het niet aan. Alleen.. Ik gaf ook een groot feest voor de halve school met als gevolg een onherstelbaar vieze vloerbedekking en boze buren, ik en mijn vrienden hadden onze eerste goede dronkenschappen en... mijn eerste vriendje bleef in die weken onbeschaamd en zonder enige controle overnachten. Het waren 2 weken vol ontdekkingen kan ik je vertellen..

Daarom zou ík het nooit toestaan in zo'n vrije vorm.



Herkenbaar....

Ik heb in die weken een paar van de mooiste herinneringen uit mijn jeugd gemaakt

Geen onherstelbare schade echter, mijn ouders waren heel duidelijk: ''We treffen het huis in dezelfde staat aan als dat we het achter gelaten hebben, anders mag je nooit meer alleen thuis blijven''

Dus poetste ik het huis braaf van boven tot onder en zorgde dat de basis boodschappen in huis waren.



Ouders blij, ik blij. Maar mijn eerste stappen naar zelfstandigheid heb ik in die weken gezet. Het is ook een stukje verantwoordelijkheid wat mijn ouders me graag wilde leren voor ik echt op mezelf ging wonen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Rary schreef op 06 juli 2015 @ 15:07:

Koken kun je leren hoor!

Ik ben op mijn 13e op kookcursus gegaan en ik moest 1 keer per week voor het gezin koken.

Op AH..nl staan hele makkelijke maar lekkere gerechten, en goed uitgelegd.

Ik vind het een groot gemis in de opvoeding als je dat je kinderen niet leert.Ook al kun je wel koken, je gaat toch geen verantwoorde maaltijden bereiden als je eindelijk het rijk voor jezelf alleen hebt en zo vet en ongezond kunt eten als je wil?
Shoot first, ask questions later!
Alle reacties Link kopieren
Verzin ook even of je het erg vindt als men ( wie dan ook , in welke combiantie dan ook ) in het echtelijk bed slaapt. Dat was hier echt een no go area.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:redbuIIetje schreef op 06 juli 2015 @ 17:06:

[...]



Ook al kun je wel koken, je gaat toch geen verantwoorde maaltijden bereiden als je eindelijk het rijk voor jezelf alleen hebt en zo vet en ongezond kunt eten als je wil?Volgens mij leef jij nog steeds alsof je ouders op vakantie zijn.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik was 16 en bleef met mijn vriend en jongere zusje ook 2 weken alleen thuis. Uiteraard ook flink gefeest die tijd maar ook gewoon naar school gegaan. En samen lasagne gemaakt en andere dingen gekookt als nasi en pasta.
Het koken zou voor mijn 16-jarige geen probleem zijn, maar ze zou echt niet alleen in het huis durven slapen. Heeft een gemiddelde 16-jarige (meisje) daar helemaal geen problemen mee?

Misschien moeten we dan maar eens oefenen met een nachtje want uiteindelijk is het natuurlijk wel een keer de bedoeling dat ze het kan.

Nu is het altijd makkelijk als ik weg ben. Haar vader woont om de hoek, dus dan slaapt ze daar en past hier overdag op de katten.
Ik vind 2 weken ook erg lang voor een 16 jarige knul. Is hij weleens een weekend alleen geweest, of is dit helemaal de eerste keer?
Alle reacties Link kopieren
quote:MinkeDeWit schreef op 06 juli 2015 @ 17:49:

Het koken zou voor mijn 16-jarige geen probleem zijn, maar ze zou echt niet alleen in het huis durven slapen. Heeft een gemiddelde 16-jarige (meisje) daar helemaal geen problemen mee?

Misschien moeten we dan maar eens oefenen met een nachtje want uiteindelijk is het natuurlijk wel een keer de bedoeling dat ze het kan.

Nu is het altijd makkelijk als ik weg ben. Haar vader woont om de hoek, dus dan slaapt ze daar en past hier overdag op de katten.Ik vond het doodeng, maar deed het toch. Na een tijdje hebben mijn ouders boven tijdklokken geinstalleerd, zodat ik nooit in het donker naar boven hoefde, en ik ging slapen met het licht op de gang aan. Dat vond ik zelf een fijn en veilig gevoel. De hond bleef vanaf dat ik 15 jaar was ook thuis, zodat ik nog een extra taak had maar ook veel gezelligheid. Ik durfde dan ook makkelijker te gaan slapen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven