Aanloopkatje, en nu?

08-03-2013 20:09 365 berichten
Alle reacties Link kopieren
Er zit hier net een klein katje enoooooooorm hard te miauwen voor mijn deur....



Deur open gedaan; een klein zwart katje van hooguit een maand of vier.

Zo aanhankelijk als de pest.



De straat door geweest, niemand kent hem, zeggen alleen hem wel eens gezien te hebben.

Ik ben bij de mevrouw van Amivedi terecht gekomen, die heeft mijn gegevens.



Katje nu maar in huis genomen....



Maar ja, mijn kat staat niet te springen.

Katje heeft net de halve etensbak van mijn kat leeg gegeten, beestje lijkt uitgehongerd. Mijn kat heeft nog niet aangevallen, maar blaast als een gek.

Ik vind het niet tegen vallen.



Wat doe ik het best?

Katten uit elkaar zetten? Of het zo laten zolang als mijn kat niet aanvalt? Kleintje vindt alles best trouwens, die loopt rond of hij nooit anders gedaan heeft.



Ik houd katje sowieso vannacht binnen. Het is hondenweer, ik gooi zo'n beetje niet de straat op.

Hoop eigenlijk dat de eigenaar zo op de stoep staat.

Dat, of dat de eigenaar nooit meer komt en mijn kat vriendjes wordt met de aanlooppoes



Tips?



Help!
668, the neighbour of the Beast
quote:Marels schreef op 10 maart 2013 @ 15:32:

[...]





Simpel toch?

Omdat het kán Yep, dat is helaas hét nadeel van anoniem internetten.
En nu dus een bandje om met een kokertje waar het adres in staat! Opgelost!
Alle reacties Link kopieren
Oh maar Marels, dat is normaal hoor! Als je een dier helpt uit de penarie, wordt je afgezeken. Door [...]o.a., deed ze namelijk ook bij mij toen ik een zwerfkatje opgenomen had met niesziekte. Volgens haar moest ik haar naar het asiel brengen.



Het beste asiel hier is Noordbroek in Almelo. Maar die was voor de 2e x gesloten vanwege een schimmel in het kattenverblijf, waardoor geen katten geplaatst konden worden maar ook niet konden opgevangen. Daarnaast vangen ze geen dieren op uit onze gemeente, want dat doet de Crull.



En de Crull in Den Ham.... nog voor je de poort uit gaat, staat de spuit er al in.... Die hadden het diertje niet geholpen. MAar ja, dat is dan ook een k.t.asiel en zo staat het ook omschreven.



Ik heb het diertje in behandeling gebracht bij de dierenarts en ben voor die tijd zelf al begonnen met behandeling van de oogjes (had niesziekte) door met CAF te zalven. De maandag erop had ik antibiotica.

Het diertje is nu geplaatst en heeft een verantwoordelijk en liefdevol tehuis gekregen.



En [...] maar commentaar geven (zij niet als enige hoor).
quote:iones schreef op 10 maart 2013 @ 15:48:

Oh maar Marels, dat is normaal hoor! Als je een dier helpt uit de penarie, wordt je afgezeken. Door [...]o.a., deed ze namelijk ook bij mij toen ik een zwerfkatje opgenomen had met niesziekte. Volgens haar moest ik haar naar het asiel brengen.



Het beste asiel hier is Noordbroek in Almelo. Maar die was voor de 2e x gesloten vanwege een schimmel in het kattenverblijf, waardoor geen katten geplaatst konden worden maar ook niet konden opgevangen. Daarnaast vangen ze geen dieren op uit onze gemeente, want dat doet de Crull.



En de Crull in Den Ham.... nog voor je de poort uit gaat, staat de spuit er al in.... Die hadden het diertje niet geholpen. MAar ja, dat is dan ook een k.t.asiel en zo staat het ook omschreven.



Ik heb het diertje in behandeling gebracht bij de dierenarts en ben voor die tijd zelf al begonnen met behandeling van de oogjes (had niesziekte) door met CAF te zalven. De maandag erop had ik antibiotica.

Het diertje is nu geplaatst en heeft een verantwoordelijk en liefdevol tehuis gekregen.



En [...] maar commentaar geven (zij niet als enige hoor).Tja en dat noemt zich dan dierenvrienden .
Alle reacties Link kopieren
Ach, weet je....

Ja, nu was het een katje uit de buurt.



Maar voor hetzelfde geld was dat neit zo geweest. Dan had ik het katje laten lopen en was hij misschien nooit meer boven water gekomen. Dan liever 24 uur een katje uit de buurt binnen houden dan het risico nemen dat het beestje van ver komt en nog verder verdwaald en nooit meer thuis komt.
668, the neighbour of the Beast
quote:Marels schreef op 10 maart 2013 @ 16:05:

Ach, weet je....

Ja, nu was het een katje uit de buurt.



Maar voor hetzelfde geld was dat neit zo geweest. Dan had ik het katje laten lopen en was hij misschien nooit meer boven water gekomen. Dan liever 24 uur een katje uit de buurt binnen houden dan het risico nemen dat het beestje van ver komt en nog verder verdwaald en nooit meer thuis komt.Precies. Op die leeftijd hebben ze nog lang niet zo veel orientatiegevoel als een volwassen kat en daarom alleen al zou ik hem net als jij binnen hebben gehouden. Ik snap die mensen dan ook niet die nu al een buitenkat van dit beestje maken.
Alle reacties Link kopieren
quote:Marels schreef op 10 maart 2013 @ 16:05:

Ach, weet je....

Ja, nu was het een katje uit de buurt.



Maar voor hetzelfde geld was dat neit zo geweest. Dan had ik het katje laten lopen en was hij misschien nooit meer boven water gekomen. Dan liever 24 uur een katje uit de buurt binnen houden dan het risico nemen dat het beestje van ver komt en nog verder verdwaald en nooit meer thuis komt.

Helemaal mee eens Marels! Je wist nou eenmaal niet dat het katje uit de buurt kwam. Nogmaals, ik vind ook dat je prima gehandeld hebt. Dat verdient een

(als je mijn kat zo liefdevol had opgevangen dan had je trouwens echt een bos bloemen van me gehad, zou voor mijn gevoel wel het minste zijn wat iemand kan doen).
Wegens grote belangstelling ben ik momenteel verminderd beschikbaar. Dit kan tijdelijk zijn.
Alle reacties Link kopieren
Als ik hem nog eens met zulk rotweer tegen kom, ga ik de eigenaar eens ernstig toespreken....



Maar inderdaad, ik wilde geen risico's nemen, en dat werd me dus ook geadviseerd door de dierenarts EN Amivedi.
668, the neighbour of the Beast
Alle reacties Link kopieren
quote:Marels schreef op 10 maart 2013 @ 16:13:

Als ik hem nog eens met zulk rotweer tegen kom, ga ik de eigenaar eens ernstig toespreken....



Maar inderdaad, ik wilde geen risico's nemen, en dat werd me dus ook geadviseerd door de dierenarts EN Amivedi.





Hou er rekening mee, dat het katje misschien niet binnen te houden is, mijn jongste heeft een poesje en die kon ze echt niet binnen houden, ze gaat nu met regelmaat elke dag naar buiten in weer en wind en als ze het zat is komt ze weer thuis, is het vrouwtje werken heeft ze pech en moet ze wachten, maar ze weet precies wanneer het vrouwtje weer thuis komt , dan zit ze al op het balkon klaar om binnen gelaten te worden.

Dus niet gelijk boos naar die mensen lopen Marels
Alle reacties Link kopieren
Je kunt je tuin zo afmaken dat de kat er niet uit kan. En zeker een jong katje. Maar dat kost geld, tijd en moeite. Mensen moeten wel iets over hebben voor hun dieren, en anders moeten ze er niet aan beginnen.



Daarbij, zo'n beestje is niet eens geholpen. Binnen de kortste keren komt er dan weer een nestje kittens erbij, en elk nestje meer wordt het plaatsen van thuisloze katten kanslozer. Een kattenliefhebber moet dat helemaal niet willen.
Je kan FIP vergelijken met Aids, de ziekte Aids ontstaat na besmetting met HIV. Zo ontstaat FIP bij sommige katten na besmetting van het corona virus. Een kat met FIP kan het coronavirus dus altijd doorgeven aan andere katten. Je moet bij een FIP kat altijd alert zijn op dat de gezonde katten niet besmet raken met het virus. Maar niet alle katten die besmet zijn ontwikkelen FIP, waarom niet is nog steeds een raadsel.



Verder zijn de moeder theresa's van deze wereld natuurlijk on-ver-vangbaar. Wat een pareltjes in deze donkere tijden. Maar Iones een zieke kat bij je gezonde kat laten is niet slim, en een buurkat van de straat plukken omdat je denkt dat ie verdwaald is vind ik ook dubieus.
en als ik FIP vergelijk met aids dan heb ik het niet over kattenaids of FIV want dat is een andere ziekte, ik maak het vergelijk omdat FIP een ziekte is dat ontstaat vanuit een besmetting met een virus.
Alle reacties Link kopieren
Marel je hebt het prima gedaan! Ik snap die mensen niet,je moet je kat gewoon binnen houden en er goed voor zorgen,maar dat doen veel mensen niet. s Morgens gaan ze naar kantoor en katje wordt gedumpt onder het mom,hij vindt het zo leuk buiten en s avonds om 5 uur mag hij weer mee naar binnen,zo gaat het het bij veel mensen en die zijn wat mij betreft geen kat waard,je laat een hond toch ook niet de hele dag buiten rondlopen? En dan die smoesjes dat ze een kat niet binnen kunnen houden,onzin,als een kat het goed thuis heeft blijft hij maar wat graag binnen. Het ergste is dat ze dan ook nog diertjes ongecastreerd rond laten lopen. En als hun beestje weg loopt dan nemen ze vaak niet eens de moeite om te zoeken ,dan verwachten ze dat de vinder gaat flyeren,etc. Nou het is heel simpel,vindt je een kat dan bel je amivedi en en je er eentje kwijt dan bel je ook amivedi.
Alle reacties Link kopieren
Goed gedaan hoor Marels, lief van je dat je zo goed voor het katje gezorgt hebt! En fijn dat ie weer bij zn eigenaar terug is, en wie weet komt ie na al die goede zorgen indd wel weer eens op visite, haha!

Mensen die hun kat heel de dag naar buiten doen en vervolgens de hele dag van huis zijn snap ik ook niet hoor.,.

Ik ben er sowieso niet echt van om een kat buiten los te laten lopen... die van mij zit lekker binnen, en komt alleen op het balkon of loopt aan een tuigje! die ik trouwens van Marels heb gekregen, haha;)
Alle reacties Link kopieren
quote:lilyana schreef op 10 maart 2013 @ 17:31:

Marel je hebt het prima gedaan! Ik snap die mensen niet,je moet je kat gewoon binnen houden en er goed voor zorgen,maar dat doen veel mensen niet. s Morgens gaan ze naar kantoor en katje wordt gedumpt onder het mom,hij vindt het zo leuk buiten en s avonds om 5 uur mag hij weer mee naar binnen,zo gaat het het bij veel mensen en die zijn wat mij betreft geen kat waard,je laat een hond toch ook niet de hele dag buiten rondlopen? En dan die smoesjes dat ze een kat niet binnen kunnen houden,onzin,als een kat het goed thuis heeft blijft hij maar wat graag binnen. Het ergste is dat ze dan ook nog diertjes ongecastreerd rond laten lopen. En als hun beestje weg loopt dan nemen ze vaak niet eens de moeite om te zoeken ,dan verwachten ze dat de vinder gaat flyeren,etc. Nou het is heel simpel,vindt je een kat dan bel je amivedi en en je er eentje kwijt dan bel je ook amivedi.
Alle reacties Link kopieren
lilyana, hoe kom je daar nou weer bij??? Wel eens geprobeerd om een echte buitenkat binnen te houden?

Nou ik ben er net 4 maanden mee bezig geweest maar vergeet het maar rustig hoor, dat KAN niet. Dus ja, wanneer ik weer ga werken, mag (ik herhaal) MAG de kat 's morgens naar buiten en kan ze weer naar binnen wanneer ik thuis kom. Dat MAG ze idd en ze wil dit ook, dus doen we dat. 's nachts houd ik haar dan wel weer binnen, dat dan wel.

Oh, en de hond, nee die loopt niet alleen buiten, dat kan niet namelijk, want zij heeft begeleiding nodig.



Marels, ik vond het een hele lieve aktie van je met Junior en ik ben blij dat baasje gevonden is!
Alle reacties Link kopieren
En al die katten die bij anderen in de tuin schijten en volgens de baasjes niet binnen te houden zijn, is dat een ander soort ofzo?



Want kennelijk zijn katten die buiten lopen zielig, maar ze zijn kennelijk ook niet binnen te houden...
quote:Kuzu schreef op 10 maart 2013 @ 21:18:

En al die katten die bij anderen in de tuin schijten en volgens de baasjes niet binnen te houden zijn, is dat een ander soort ofzo?



Want kennelijk zijn katten die buiten lopen zielig, maar ze zijn kennelijk ook niet binnen te houden...

Buitenlopende katten zijn niet zielig, maar buitemlopende kittens van pas 4 maanden oud zijn dat wel.



De meeste katten zijn heel goed binnen te houden, maar echte buitenkatten niet. Die raken daar zo gefrustreerd van dat je ze dan beter kunt herplaatsen in een omgeving waar ze geen verkeersgevaar lopen en de buren tolerant zijn.



In mijn buurt zie je bijv. best veel katten buiten lopen en hoewel ik in het centrum van een grote stad woon gaat dat prima, want het grenst aan een autovrije woonwijk met kattenliefhebbers en hun tolerante buren.
Hier ook zo Sunny. Elke ochtend zet ik de voordeur open. De katten hebben dan de keuze; binnen blijven, of naar buiten. De keuze geldt totdat ik thuis kom.



´s Avonds hetzelfde. Rond half elf krijgen ze eten en de deur staat dan open. Ze hebben de keuze tussen binnen blijven of buiten. De keuze geldt voor de hele nacht. Dat wil zeggen, als het nou heel erg hard regent, en ergens halverwege de nacht wordt het droog, dan komen ze aan onze slaapkamerdeur kloppen, zodat we opstaan om de deur open te zetten. Het zijn katten he .



En als ik ze er niet uit laat, dan hangen ze in de gordijnen. Eentje is ooit in het kiepraam blijven hangen. Godzijdank waren we thuis. Poes heeft er niks aan overgehouden, man heb ik bij de ehbo moeten laten verbinden. Dus ik maak de deur echt wel open voor de poezen.
Alle reacties Link kopieren
Sommige katten zijn wel degelijk binnen te houden, de kat van mijn ouders bijvoorbeeld, die krijg je met geen 10 paarden naar buiten.

Mijn katje echter houden we niet meer binnen, domweg omdat ze daar doodongelukkig van wordt. Nu het hier weer vriest dat het kraakt en sneeuwt als een dolle WIL ze niet naar buiten. Ook best, het is geen verplichting. Overigens kan ik oprecht melden dat mijn katje niet buiten poept, dat doet ze thuis op haar bak. (en ja, geloof me, weet het echt heel zeker) Fijne bijkomstigheid is wel dat we hier in een piepklein dorp wonen waar meerdere katten vrolijk rondbaggeren, dus de buren vinden het geen punt dat er een bij gekomen is.



Exces, ja 's nachts is het soms wel eens zeuren en doen, maar ze weet inmiddels dat als de deur dicht is en ik naar bed ga, die deur ook echt dicht blijft en ze dus geen keus heeft. Ze slaapt dan bij mij op bed en wordt om 6 uur wakker om vervolgens naar buiten te willen, dat dan weer wel
Wat betreft in tuinen van anderen poepen: de meeste katten hebben een voorkeursmanier van poepen die ze in hun kittentijd op hebben gedaan en als een kittentje consequent in een kattenbak heeft gepoept en nooit ergens anders zal hij dat later ook meestal blijven doen. Ook als hij buiten mag en kan poepen.
Had ik dat eerder geweten Iris, dan had ik ze er vroeger uit gezet .



Nee, kul natuurlijk. We hebben 3 kattenbakken en van 4 katten weet ik dat ze daar gebruik van maken. De kater gaat ergens in het maisveld en één van de dames poept graag tussen de steentjes van de oprit van de buren. Dus af en toe dan lopen we daar met een emmertje en een schepje. Hebben we zo afgesproken.
Alle reacties Link kopieren
Lieve actie Marels

En nu is iedereen blij, jij blij, de bazen van de kat blij en vooral senior heel erg blij
Alle reacties Link kopieren
Ik snap best dat een kat naar buiten wil. En je hóeft een kat ook niet binnen te houden. Maar waarom moet dat beest in godsnaam door alle tuinen te lopen van andere mensen?????



Hou hem in je eigen tuin! Dan kan het dier naar buiten en hou je je gordijnen heel en val je andere mensen er niet mee lastig. En het is zoveel veiliger voor je dier.



Niet met smoesjes komen dat dat niet gaat. Er zijn plenty mogelijkheden. Hier allemaal al een keer genoemd op het forum. Maar je moet als kattenhouder ZELf willen. En dáár ligt meestal het probleem.
Alle reacties Link kopieren
quote:iones schreef op 11 maart 2013 @ 10:29:

Ik snap best dat een kat naar buiten wil. En je hóeft een kat ook niet binnen te houden. Maar waarom moet dat beest in godsnaam door alle tuinen te lopen van andere mensen?????



Hou hem in je eigen tuin! Dan kan het dier naar buiten en hou je je gordijnen heel en val je andere mensen er niet mee lastig. En het is zoveel veiliger voor je dier.



Niet met smoesjes komen dat dat niet gaat. Er zijn plenty mogelijkheden. Hier allemaal al een keer genoemd op het forum. Maar je moet als kattenhouder ZELf willen. En dáár ligt meestal het probleem.Ik vind het leuk dat buurkatten in mijn tuin op bezoek komen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven