Afgewezen bij makelaar door wia-uitkering

30-01-2016 07:11 115 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben op zoek naar een huurhuis voor mijn vriend en ik in de vrije sector en wilde ons inschrijven bij een makelaar. En we zijn afgewezen omdat we beiden voor 80-100% zijn afgekeurd en een wia-uitkering ontvangen. Verder voldeden we aan alle voorwaarden, verhuurdersverklaring, ruimschoots voldoende inkomen en alle papieren aanwezig en in orde. Ze zeiden ook letterlijk dat het komt omdat we wia krijgen. Is dat normaal? Ze mogen dat doen, neem ik aan, ze moest het zelfs aan de directie vragen. En ja, zij bepalen aan wie ze verhuren. De woningbouwvereniging heeft ook vrije sector huizen maar die vinden we nogal duur. Bij makelaars zie je toch lagere huurprijzen.



Heeft het nog zin om het bij een andere makelaar te proberen? Ik kan alleen specificaties van de uwv geven dus verbergen dat we wia krijgen, kan ik niet. Wil ik ook niet. Het was een grote makelaar, die veel huizenprojecten beheert dus we balen wel als een stekker. Heeft iemand raad? Welke makelaars vallen daar niet over?



Het is natuurlijk zo dat we niet meer in inkomen toenemen maar we zitten bijna 10.000 euro boven het minimum wat ze vragen voor een huurhuis bij die makelaar. Dus we moeten sowieso nog jaren in de vrije sector huren. We hebben wel bij de woningbouwverenging proberen te huren maar zijn tot nu toe drie keer afgewezen. Dan hebben andere mensen altijd betere papieren want een gewone baan. Ook bij de woningbouwvereniging maakt dat uit.



Dus ik vraag me nu echt af, behalve huren van particulieren, wat niet ideaal is, waar kunnen we nog een huis huren waar ze ons niet onderaan de lijst zetten omdat we wia hebben? En vragen of we toch in de sociale woningbouw mogen huren, gaat echt niet, omdat we ruimschoots boven de grens zitten. Soms maken ze een uitzondering, geloof ik. Maar niet bij zoveel meer inkomen. Bovendien is het nog moeilijker een huis te huren in die sector.



We wonen nu dus anti-kraak, ik denk dat ik daar maar weer naar ga zoeken. En daarin is ook niet veel te vinden in mijn regio helaas. Weet iemand nog sites waar veel antikraak-woningen op staan? De sites die ik vind, staan maar een paar projecten op. En vaak moet je eerst lid worden voor 5 of 10 euro. Maar dan nog is het afwachten of er iets geschikts vrijkomt.



Zucht. Iemand zin om iets op de Veluwe te gaan bouwen? Ik neem wel oude autobanden mee. Ik zoek nu al zeker 5 jaar en we zijn al zeker 20-30 keer afgewezen. En ik denk dat er meer mensen zijn zoals wij, misschien niet in dezelfde situatie. Maar wij moeten hier volgend jaar uit en ik denk echt dat het heel krap gaat worden met de tijd. Om moedeloos van te worden.
When the power of love is greater than the love of power, the world will know peace. -Bob Marley-
Ik heb hier nog nooit van gehoord dat dit kan, een inkomen is een inkomen.



Het verbaast me wel dat jullie met jullie beider uitkering zoveel hoger zitten dan mag voor een sociale huurwoning.
Alle reacties Link kopieren
Geen idee hoe dat zit, maar het klinkt raar.

Ik zou hierover de politiek wel benaderen. Het lijkt mij van de gekke dat je omdat je een wia-uitkering hebt anti-kraak moet gaan zitten.



Weet je heel zeker dat die autobanden die je tussen neus en lippen noemt geen rol spelen? Ik kan me nl. wél voorstellen dat makelaars in een bepaalde prijsklasse moeite hebben met een achtertuin vol autobanden, als je die tenminste kwijt wilt in een gewone woonwijk.
Alle reacties Link kopieren
Wia is onbetrouwbaar, omdat je zomaar ineens goedgekeurd kunt worden door UWV. En ja, daarom verhuren ze niet aan je. Een hypotheek ga je ook niet krijgen.
Alle reacties Link kopieren
quote:MarindaH schreef op 30 januari 2016 @ 07:20:

Ik heb hier nog nooit van gehoord dat dit kan, een inkomen is een inkomen.



Het verbaast me wel dat jullie met jullie beider uitkering zoveel hoger zitten dan mag voor een sociale huurwoning.Wia is gebaseerd op je laatst verdiende inkomen in je werkende leven. Ik geloof 70%, wel met een max volgens mij. Ze hadden waarschijnlijk voordat ze arbeidsongeschikt raakten allebei een goede baan. Ook managers kunnen arbeidsongeschikt raken. En je kunt mensen dan slecht laten terugvallen tot bijstandsniveau.
quote:MarindaH schreef op 30 januari 2016 @ 07:20:

Ik heb hier nog nooit van gehoord dat dit kan, een inkomen is een inkomen.



Het verbaast me wel dat jullie met jullie beider uitkering zoveel hoger zitten dan mag voor een sociale huurwoning.

Als je beiden een goede baan had is een inkomen van 2800 euro netto prima mogelijk. De Wia is loongerelateerd. Er zit wel een maximum aan je uitkering (afhankelijk van het maximale dagloon).



En met dat inkomen zit je inderdaad te hoog voor sociale huur.
Ah, dat wist ik niet van wia.
Alle reacties Link kopieren
Dat van die autobanden was een grapje. Je kunt van oude autobanden een huis maken, echt waar.



Maar tvandattum, waar kan ik dan een huis huren? En we gaan niet meer goedgekeurd worden hoogstwaarschijnlijk. Dat heb ik ook tegen ze gezegd, we hebben allebei een chronische aandoening en ja, die gaan niet meer over he. Ze vroegen ook naar de eind-datum van onze wia, eh... nooit van gehoord. Mij is verteld dat de prognose is dat ik nooit meer kan werken en dat geldt ook voor mijn vriend.



Moet ik dan de uwv gaan bellen en vragen of ze onze wia om kunnen zetten naar een andere uitkering? Kan dat? En als het zeker is dat we nooit meer kunnen werken, dan hebben we wel een kans?



Mijn vriend was teamleider in de zorg en ik was woonbegeleider en we hadden een redelijk inkomen voordat we ziek werden. Dus dan blijft er ook meer over. Mijn vriend heeft in de commerciele sector gewerkt en toen hij overstapte naar de zorg, konden ze hem alleen een hoog basis-salaris bieden. Ik denk dat hij daarom een relatief hoog inkomen heeft. Maar goed, wia is gewoon voor iedereen die ziek wordt he, en dan 75% van je laatst verdiende inkomen. Of dat nu vuilnisman of directeur was.
When the power of love is greater than the love of power, the world will know peace. -Bob Marley-
quote:tvandattum schreef op 30 januari 2016 @ 07:21:

Wia is onbetrouwbaar, omdat je zomaar ineens goedgekeurd kunt worden door UWV. En ja, daarom verhuren ze niet aan je. Een hypotheek ga je ook niet krijgen.

Inkomen uit werk is ook onbetrouwbaar. Als je baas van je af wil ontslaat hij je ook.

Een deel van de mensen in de Wia wordt niet herkeurd omdat hun aandoening niet weg gaat en de kans op herstel niet aanwezig is.
Alle reacties Link kopieren
Ow mosterd over de wia. Ooit waren we goed functionerende mensen met een redelijk inkomen, ja.
When the power of love is greater than the love of power, the world will know peace. -Bob Marley-
quote:Sapsorrow schreef op 30 januari 2016 @ 07:29:

Maar goed, wia is gewoon voor iedereen die ziek wordt he, en dan 75% van je laatst verdiende inkomen. Of dat nu vuilnisman of directeur was.Met dien verstande dat de directeur, ook al verdiende hij bij wijze van 10.000 euro per maand, ook de maximale uitkering krijgt gebaseerd op een bepaald bedrag aan dagloon. Hij krijgt dus geen 70% van zijn laatstverdiende inkomen en kan van 10.000 euro naar bijvoorbeeld maximaal 1800 euro gaan.
Alle reacties Link kopieren
quote:tvandattum schreef op 30 januari 2016 @ 07:21:

Wia is onbetrouwbaar, omdat je zomaar ineens goedgekeurd kunt worden door UWV. En ja, daarom verhuren ze niet aan je. Een hypotheek ga je ook niet krijgen.

Dat is te kort door de bocht:



Met een WIA-uitkering een hypotheek verkrijgen

Met een uitkering is een intentieverklaring geen optie: er is uiteraard geen uitkeringsinstantie te vinden die de intentie heeft deze uitkering tot in lengte van dagen te financiëren. Ben je echter arbeidsongeschikt en is er geen zicht op verbetering, dan kan je dat in feite zien als een soort ‘intentieverklaring’ vanuit het UWV: je uitkering op grond van de WIA (Wet Werk en Inkomen naar Arbeidsvermogen), blijft immers bestaan zolang je arbeidsongeschikt bent. Met een WIA-uitkering is het dan ook mogelijk om in sommige gevallen een hypotheek af te sluiten.



Bron: http://www.lenenuitkering.nl/hypotheek- ... ering.html



TO, je uitkering omzetten naar een andere kan vanzelfsprekend niet. Staat in het verslag van de keuringsarts van het UWV niet de term 'volledig en duurzaam arbeidsongeschikt'? Daaruit blijkt namelijk dat je niet herkeurd hoeft te worden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ikbenanoniem schreef op 30 januari 2016 @ 07:29:

[...]



Inkomen uit werk is ook onbetrouwbaar. Als je baas van je af wil ontslaat hij je ook.

Een deel van de mensen in de Wia wordt niet herkeurd omdat hun aandoening niet weg gaat en de kans op herstel niet aanwezig is.



Als je baan kwijtraakt kun je andere vinden.



Met wia is die kans zo goed als nihil. Dus ja, makelaars verhuren niet aan mensen met een uitkering. Behalve AOW met pensioen. Ik dacht dat dit algemeen bekend was?

UWV geeft ook geen verklaring dat ze niet herkeuring en beleid kan zomaar veranderd worden ge. Dus onbetrouwbaar voor een makelaar.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou serieus de politiek hierover benaderen!
Alle reacties Link kopieren
quote:swaentje71 schreef op 30 januari 2016 @ 07:45:

Ik zou serieus de politiek hierover benaderen!Waarom? Het mag gewoon hoor.
Alle reacties Link kopieren
quote:Sapsorrow schreef op 30 januari 2016 @ 07:31:

Ow mosterd over de wia. Ooit waren we goed functionerende mensen met een redelijk inkomen, ja.Wat wrang (en idioot) dat je je dan nu in deze situatie bevindt Sapsorrow.
Wat vervelend zeg. Mijn moeder heeft wia en zij heeft een soort aantekening erbij dat ze nooit meer zal kunnen werken. Zou zo'n aantekening bij jullie kunnen helpen? Ik weet niet precies hoe heet of werkt, maar dat is vast op te zoeken.



Verder zou ik particuliere huur niet meteen helemaal uitsluiten. Huren van 'gewoon' een particulier zou ik ook tricky vinden, maar ik ken twee stellen die van een bovenwoning boven een bedrijfspand huren van het betreffende bedrijf. Dat valt ook onder particuliere huur en is niet via een makelaar gegaan. Het ene stel woont boven een winkel, hele pand in handen van winkeleigenaar. Winkel zit er al 25 jaar en draait goed dus blijft er voorlopig wel. Andere stel huurt een bovenwoning boven een architectenbureau, en hele pand eigendom architectenbureau. Beide hebben echt een mooie woning en voldoende zekerheid dat het niet van het ene op het andere moment ophoudt ofzo.
Alle reacties Link kopieren
quote:tvandattum schreef op 30 januari 2016 @ 07:47:

[...]





Waarom? Het mag gewoon hoor.



Dat zal best. Als ik zou denken dat het niet mag zou ik haar verwijzen naar een advocaat.

Ik vind dat het maatschappelijk gezien niet klopt.

En daar is de politiek voor.

Hier hebben toch meer mensen last van.

En TO zal toch ergens moeten wonende, niet?
quote:tvandattum schreef op 30 januari 2016 @ 07:47:

[...]





Waarom? Het mag gewoon hoor.

En waar moeten mensen in een dergelijke situatie dan huren als ze niet voor sociale huur in aanmerking komen?



Dan moet er toch tenminste geregeld worden dat ze wel in de sociale sector mogen huren.
Alle reacties Link kopieren
quote:appeltjesgroen schreef op 30 januari 2016 @ 07:47:

Wat vervelend zeg. Mijn moeder heeft wia en zij heeft een soort aantekening erbij dat ze nooit meer zal kunnen werken. Zou zo'n aantekening bij jullie kunnen helpen? Ik weet niet precies hoe heet of werkt, maar dat is vast op te zoeken.

(...)

Dat is waarschijnlijk de formulering 'volledig en duurzaam arbeidsongeschikt' waar ik het over had. Ik zou eerst eens kijken of dat in je keuringsrapport van het UWV staat, TO.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ikbenanoniem schreef op 30 januari 2016 @ 07:52:

[...]



En waar moeten mensen in een dergelijke situatie dan huren als ze niet voor sociale huur in aanmerking komen?



Dan moet er toch tenminste geregeld worden dat ze wel in de sociale sector mogen huren.Wbv verhuurt ook boven sociale huurgrens. Dus kwestie van dat in de gaten houden hé.
Kan jullie sociale wijkteam nog niets voor jullie betekenen TO? Of de WMO raad in de gemeente? Misschien kunnen zij doorverwijzen.



Ik weet niet of stichting MEE iets met deze problematiek kan.
Alle reacties Link kopieren
quote:dance_in_the_rain schreef op 30 januari 2016 @ 07:53:

[...]



Dat is waarschijnlijk de formulering 'volledig en duurzaam arbeidsongeschikt' waar ik het over had. Ik zou eerst eens kijken of dat in je keuringsrapport van het UWV staat, TO.Niet betrouwbaar voor een makelaar, want morgen zou de politiek zomaar het beleid kunnen wijzigen en zogenaamd duurzaam ao toch gaan herkeuring.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ikbenanoniem schreef op 30 januari 2016 @ 07:54:

Kan jullie sociale wijkteam nog niets voor jullie betekenen TO? Of de WMO raad in de gemeente? Misschien kunnen zij doorverwijzen.



Ik weet niet of stichting MEE iets met deze problematiek kan.Waarom? Ze kunnen naar een woningbouwvereniging. En hebben blijkbaar eerder ook een gewone woning gehad. Daar zal ook iets mee gebeurd zijn.
quote:tvandattum schreef op 30 januari 2016 @ 07:55:

[...]

Niet betrouwbaar voor een makelaar, want morgen zou de politiek zomaar het beleid kunnen wijzigen en zogenaamd duurzaam ao toch gaan herkeuring.

Maar jeetje zeg, het gaat om een huurwoning waar ze ook relatief makkelijk weer weg kunnen. Het gaat niet om een koophuis waarbij je je voor 30 jaar vastlegt aan een hypotheek.



Als je werkt kun je ook ontslagen worden, of arbeidsongeschikt worden en van een wia afhankelijk worden waar de politiek dan weer vanalles van kan vinden... En toch krijg je die huurwoning met je arbeidscontract wel. Ik vind het niet correct. Ik snap dat de makelaar keus zat heeft uit potentiële huurder en zich de betrouwbaarste eruit zoekt, maar het levert wel kromme situaties op.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven