Afgewezen bij makelaar door wia-uitkering

30-01-2016 07:11 115 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben op zoek naar een huurhuis voor mijn vriend en ik in de vrije sector en wilde ons inschrijven bij een makelaar. En we zijn afgewezen omdat we beiden voor 80-100% zijn afgekeurd en een wia-uitkering ontvangen. Verder voldeden we aan alle voorwaarden, verhuurdersverklaring, ruimschoots voldoende inkomen en alle papieren aanwezig en in orde. Ze zeiden ook letterlijk dat het komt omdat we wia krijgen. Is dat normaal? Ze mogen dat doen, neem ik aan, ze moest het zelfs aan de directie vragen. En ja, zij bepalen aan wie ze verhuren. De woningbouwvereniging heeft ook vrije sector huizen maar die vinden we nogal duur. Bij makelaars zie je toch lagere huurprijzen.



Heeft het nog zin om het bij een andere makelaar te proberen? Ik kan alleen specificaties van de uwv geven dus verbergen dat we wia krijgen, kan ik niet. Wil ik ook niet. Het was een grote makelaar, die veel huizenprojecten beheert dus we balen wel als een stekker. Heeft iemand raad? Welke makelaars vallen daar niet over?



Het is natuurlijk zo dat we niet meer in inkomen toenemen maar we zitten bijna 10.000 euro boven het minimum wat ze vragen voor een huurhuis bij die makelaar. Dus we moeten sowieso nog jaren in de vrije sector huren. We hebben wel bij de woningbouwverenging proberen te huren maar zijn tot nu toe drie keer afgewezen. Dan hebben andere mensen altijd betere papieren want een gewone baan. Ook bij de woningbouwvereniging maakt dat uit.



Dus ik vraag me nu echt af, behalve huren van particulieren, wat niet ideaal is, waar kunnen we nog een huis huren waar ze ons niet onderaan de lijst zetten omdat we wia hebben? En vragen of we toch in de sociale woningbouw mogen huren, gaat echt niet, omdat we ruimschoots boven de grens zitten. Soms maken ze een uitzondering, geloof ik. Maar niet bij zoveel meer inkomen. Bovendien is het nog moeilijker een huis te huren in die sector.



We wonen nu dus anti-kraak, ik denk dat ik daar maar weer naar ga zoeken. En daarin is ook niet veel te vinden in mijn regio helaas. Weet iemand nog sites waar veel antikraak-woningen op staan? De sites die ik vind, staan maar een paar projecten op. En vaak moet je eerst lid worden voor 5 of 10 euro. Maar dan nog is het afwachten of er iets geschikts vrijkomt.



Zucht. Iemand zin om iets op de Veluwe te gaan bouwen? Ik neem wel oude autobanden mee. Ik zoek nu al zeker 5 jaar en we zijn al zeker 20-30 keer afgewezen. En ik denk dat er meer mensen zijn zoals wij, misschien niet in dezelfde situatie. Maar wij moeten hier volgend jaar uit en ik denk echt dat het heel krap gaat worden met de tijd. Om moedeloos van te worden.
When the power of love is greater than the love of power, the world will know peace. -Bob Marley-
Alle reacties Link kopieren
Particulier kun je vaak goede woningen vinden. Maar omdat deze woningen vaak maar enkele jaren worden verhuurd aan dezelfde huurder en dan weer opnieuw in de verhuur moeten, is het begrijpelijk dat ze huisdieren verbieden en liever niet-rokers hebben. Ook worden er soms eisen gesteld aan omgaan met overlast veroorzaken die bij een woningbouwvereniging niet eens genoemd worden.

Het is een keuze die de huurder zelf moet maken.
Alle reacties Link kopieren
quote:Sapsorrow schreef op 30 januari 2016 @ 09:09:

[...]





Ik heb daarover na zitten denken he, en ik snap dat mensen erover vallen. Maar, nu bepalen andere mensen dus eigenlijk hoe ik moet leven. Ze kunnen nog meer voorwaarden gaan stellen, bv dat je niet teveel visite over de vloer vraagt. Of dat je de tuin bij moet houden met controle daarop. Gaat wel ver. En eigenlijk is het zo dat de wet zegt dat mensen mogen doen wat ze willen binnen de prive-sfeer. Dat is zelfs een grondrecht.

Ik viel over deze post die ervan uitgaat dat je als huurder alle vrijheid hebt binnen je eigen privé-levenssfeer: Vrijheid heb je, maar wel binnen grenzen. Die grens is dat je je ook in je privé levenssfeer zo moet gedragen dat de woning, die tenslotte niet van jou is, heel en verhuurbaar blijft. En dat je geen overlast veroorzaakt.



Dat heet: je gedragen als een goed huurder. Je tuin onderhouden valt daar in principe ook onder. Meestal is het expliciet als verplichting opgenomen in het huurcontract, maar ook als het dat niet is, kan het worden gezien als onderdeel van goed huurderschap.



Huisdieren houden is onderdeel van je privélevenssfeer en de vraag is of een contractueel verbod juridisch afdwingbaar is. Maar ook daaraan zijn grenzen, bv. als de huisdieren overlast veroorzaken, gevaarlijk zijn of de woonruimte niet geschikt voor het soort of aantal huisdieren. (Dat twee paarden in een eengezinswoning niet kunnen is voor iedereen logisch, dat drie bouviers op een flat ook niet kunnen, niet altijd.)



Je niet gedragen als goed huurder is één van de mogelijke gronden voor ontbinding van het huurcontract.
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
Mensen die vóór ons huurden, hadden honden. Mensen hadden de tuin niet onderhouden, en op de plek van de hondenmand was het parket helemaal uitgeslagen.

Verhuurder wilde geen huisdieren meer en kwam controleren of wij het gras wél bijhielden.



Niet leuk.

Wel begrijpelijk vanuit de verhuurder.



Gelukkig was het tijdelijk.
Alle reacties Link kopieren
quote:LittleRedRidingHood schreef op 30 januari 2016 @ 10:36:

[...]





Nou... De woningbouw is er voor mensen met een lager inkomen. TO is in die zin niet de doelgroep waarop de woningbouw afgerekend wordt. Je kunt ze dus niks verplichten. Al voor het vrije sector deel van hun huurwoningen al helemaal niet.





TO heeft sociale woningbouw gehad,maar dat zelf opgezegd om anti-kraak te gaan wonen.



Volgens mij is er ook nog zoiets als eigen verantwoordelijkheid, wel of geen WIA. En misschien zou je juist bij wia nog iets voorzichtiger moeten zijn.



Je kunt de overheid/woningbouw niet verantwoordelijk gaan stellen voor een eigen domme keuze. 7 jaar geleden was het namelijk ook al drama op de huizenmarkt.
Mijn nichtje is een huurhuis gaan huren waar de vorige eigenaar katten en konijnen had. De kattenpis was tot in de houten ondervloer (die op de balken) van de keuken getrokken. De stank was niet te harden en alle houten delen moesten er uit. En in de schuur stinkt het nog steeds naar konijn. Ik snap wel dat de verhuurder geen huisdieren wil.

Net als dat ik snap dat ie niet wil dat er in z'n huis gerookt wordt. Jij ruilt t niet want je rookt maar die geur trakt in alles, ook in de muur en de buizen en t isolatiemateriaal. Dat stinkt en is (naar alle waarschijnlijkheid) nog giftig ook.

Je hebt nog een jaar totdat je de antikraak uit moet? Nu stoppen met roken dan ben je tegen die tijd van de verslaving af. Ik zou liever een huis hebben dan een verslaving. En ook liever een dak boven m'n hoofd dan huisdieren, hoe vervelend dat ook is. Maar wie weet als jullie nu allebei stoppen met roken hoeveel geld je bespaard en je meer over houd voor de huur!
quote:tvandattum schreef op 30 januari 2016 @ 12:59:

[...]





TO heeft sociale woningbouw gehad,maar dat zelf opgezegd om anti-kraak te gaan wonen.



Volgens mij is er ook nog zoiets als eigen verantwoordelijkheid, wel of geen WIA. En misschien zou je juist bij wia nog iets voorzichtiger moeten zijn.



Je kunt de overheid/woningbouw niet verantwoordelijk gaan stellen voor een eigen domme keuze. 7 jaar geleden was het namelijk ook al drama op de huizenmarkt.Wij zijn het wel eens ;)
Alle reacties Link kopieren
Hebben jullie een wga of iva uitkering? Met iva kan je gewoon een hypotheek krijgen. Afhankelijk van hoeveel geld je zelf hebt, moet je wel een overlijdensrisicoverzekering sluiten.
En dan moet je ook invullen of je gezond bent, fysiek en psychisch. Hypotheekverstrekkers/orv zijn daar niet erg happig op.
Alle reacties Link kopieren
Als je met nhg koopt, hoeft alleen het deel boven de ik meen 80% gedekt te zijn met een overlijdensrisicoverzekering. Blijf je daaronder, dan is het dus niet nodig.



De gezondheidsverklaring gaat over hoe groot is de kans dat je overlijdt, niet over je inkomen.

De ene verzekeraar is makkelijker dan de andere. De geldverstrekker wil alleen maar dat je een verzekering krijgt.
quote:mooiedromen schreef op 30 januari 2016 @ 18:34:

Hebben jullie een wga of iva uitkering? Met iva kan je gewoon een hypotheek krijgen. Afhankelijk van hoeveel geld je zelf hebt, moet je wel een overlijdensrisicoverzekering sluiten.Kan je gewoon ...valt bar tegen. En een de ORV helpt dan ook niet. Het kan wel als je meewerkende partijen hebt maar met 2 Wia inkomens vraag ik me dat af. En aangezien TO nu al meerdere keren die vraag niet beantwoord denk ik dat ze niet beiden een IVA hebben.
Alle reacties Link kopieren
Ja kan je gewoon.. Het Is toevallig mijn werk dus ik weet t vrij zeker :-) Het kan zeker niet bij elke bank maar er zijn er die dat doen.



Ik wou niet zeggen dat een orv helpt maar dat het vaak een verplichting is. Wat natuurlijk weer een probleem zou kunnen zijn als je een Iva-uitkering hebt.
Alle reacties Link kopieren
Sorry, ik weet niet wat voor uitkering ik heb. Waar kan ik dat vinden want ik kan wel op mijn uwv kijken. Het is voor mij nogal een hoofdpijn-probleem, al jaren, dus ik vermeed het onderwerp even op zondagochtend. Sorry.
When the power of love is greater than the love of power, the world will know peace. -Bob Marley-
Alle reacties Link kopieren
Dit heeft natuurlijk weinig met die WIA uitkeringen te maken. Zo te lezen heeft TO een behoorlijk inkomen. Er zijn meer mensen die, wat inkomen betreft en het huren van een huis, tussen wal en schip vallen. Heel lullig, maar je hebt niet meer rechten dan iemand zonder WIA uitkering.



Persoonlijk zou ik eens gaan kijken of er een oplossing is voor die huisdieren en dat roken. Ik snap dat je niet wilt dat anderen bepalen hoe je leeft, maar heb je liever een sigaret dan een woonruimte? Roken is duur en ook nog eens ongezond. En wees eens eerlijk; vindt je het echt lekker? En die huisdieren; tja, heb mijn hele leven honden gehad, dus ik snap heus wel wat het is. Maar als je in een situatie zoals die van jou zit, dan zul je toch keuzes moeten maken.



Misschien kun je eens een advertentie op Marktplaats zetten in de verhuurrubriek. Je kunt je situatie uitleggen, wie weet reageert er een verhuurder die je wil en kan helpen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie alleen maar WIA staan overal. Er is mij wel verteld dat de kans dat ik weer aan het werk kom, heel klein is. En ik ontvang dezelfde uitkering al sinds 2009, denk ik. Zou het zo zijn dat ik zelf een herbeoordeling aan moet vragen? Ik zie niet waar ik dat aan kan vragen bij de uwv. Het is nogal een zootje en ze hebben veel achterstanden. Ik zou herkeurd worden en toen kreeg ik een brief dat het doorgeschoven zou worden naar volgend jaar. Dat was dus vorig jaar, niks meer van gehoord. Ik las wel in de krant dat de minister nu iets aan de achterstanden gaat doen. Maar ik ga ze wel bellen, dat lijkt me wel nodig, toch?



Sorry dat ik zo'n nitwit ben op dit gebied, ik snap dat men kritisch is maar ik ben heel erg depressief geweest heel lang. Zo'n 5 jaar ongeveer. En het is nu soms echt inhalen wbt veranderingen in de samenleving. Voor mijn partner geldt hetzelfde. Hopelijk is dat te begrijpen. Familie zou handig zijn in deze maar die zijn niet bereid of in staat ons hiermee te helpen. Vandaar dat ik er zo weinig van weet. Kritiek snap ik maar ja, ons leven is nogal chaos.



Ik probeer nu alles op de rit te krijgen, we hebben ook geen inschrijving in de gemeente gehad drie jaar lang. Dat heb ik net weten te regelen sinds october. Dus we komen van ver, zeg maar. Ik hoopte dat we met de inschrijving bij die makelaar, een overkoepelende zelfs, nu wel een kans zouden maken op een huis waar we niet meer weg hoeven maar dat valt tegen. Ben nu dus ook erg moedeloos over de toekomst. Van alle kandidaten die zich komen melden voor een huis, zullen wij altijd de minst aantrekkelijke zijn. En niet door het roken en de huisdieren maar door die wia. Had ik me eigenlijk niet eens beseft. En daar kan ik echt niks aan veranderen helaas.
When the power of love is greater than the love of power, the world will know peace. -Bob Marley-
Alle reacties Link kopieren
Waarom zou je herkeurd willen worden? Alleen maar omdat je dan mogelijk wél voor een huis in aanmerking komen? Ik zou me eerst eens goed voor laten lichten en me goed inlezen, mogelijk breng je jezelf verder in de problemen wanneer je je laat herkeuren en er een andere uitslag uitkomt.
Alle reacties Link kopieren
Minnimouse, we worden echt ook afgewezen op het feit dat we beide wia krijgen en dus niet meer stijgen in inkomen. In de vrije sector kijkt men daarnaar, omdat je het moet kunnen blijven betalen. Ook particulieren kijken daarnaar.



Dus dat roken en die huisdieren is niet het grootste probleem, hoe graag jij (en anderen) me ook afbrandt erover. Ik ben trouwens depressie-patient. En stoppen met roken en/of mijn huisdieren wegdoen, gaat mij erg depressief maken. Dat kan ik niet zomaar doen zoals andere mensen. Stoppen met roken zal al maanden gaan duren want daarvoor moet ik veel meer mijn best doen dan de gemiddelde mens. Ik heb bv geen vrienden. Afgevallen tijdens de lange depressies. En ik heb geen afleiding, geen werk, geen kinderen. En ja, mijn partner rookt ook.



Ook als ik vrijwilligerswerk wil doen, zal dat niet zomaar gaan zoals bij andere mensen. Ik raak snel overprikkeld door cptss en verval dan snel weer in depressie. Ik heb mezelf niet gemaakt he, ik vind het ook heel erg k*t dat ik zo ben. Maar daar is met praten en pillen niet een 100% dekkende oplossing voor, helaas. Andere hersenen misschien wel. Ruilen? Graag! Champix ga ik hartstikke psychotisch van worden. Mm misschien een opname overwegen om te stoppen met roken.



Ik snap dat je vindt dat ik alles anders moet doen maar dat gaat niet stante pede. En hoogstwaarschijnlijk sta ik dan over 1 jaar rookvrij zonder huisdieren evengoed op straat. Als ik de depressie overleef. Ja, heel gezond. Wel een beetje dakloos maar goed.



Die wia, daar valt iedereen over, allang voordat ze gevraagd hebben of ze roken of huisdieren hebben. Snap je dat? En wie gaat er nu een huis verhuren aan twee psychiatrisch patienten? Helaas waren we voordat we gek werden allebei vrij succesvol. Helaas want we hadden beter een lager inkomen kunnen hebben, dan hadden we nu geen probleem met behuizing.



Dus nu moet ik, psychiatrisch patient zonder vrienden of familie die me kan helpen, me in nog meer bochten kronkelen om aan een huis te komen. Had ik al gezegd dat ik overspannen ben en 20 kilo ben afgevallen in 1 jaar tijd omdat ik geen hap door mijn keel krijg omdat we een stalker hebben die recht tegenover ons woont? Nou, kom maar met de kritieken. Ik ga ze allemaal niet lezen. Ik heb nl al genoeg problemen.
When the power of love is greater than the love of power, the world will know peace. -Bob Marley-
Alle reacties Link kopieren
O ja, ik voel me vandaag zo verwend! Kan mijn geluk niet op in dit pand zonder isolatie en enkel glas zodat de stookkosten 400 euro per maand zijn terwijl de verhuurder en eigenaar van het pand het vertikken om ons daarmee te helpen. Ja, kunnen we zelf regelen. Ik heb bubbeltjesplastic op alle ramen want je denkt toch niet dat we 1 cent in dit pand gaan steken? Het valt half uit elkaar hoor. Dak is bijna rot nu. Dus echt, ik voel me zo'n verwende Nederlander.
When the power of love is greater than the love of power, the world will know peace. -Bob Marley-
Sja eerlijk gezegd vind ik het nu wel een beetje slachtofferig worden. Ja, dingen zijn kut, maar jullie hebben heel veel inkomen en dus gewoon de mogelijkheid een huur huis te krijgen. En jullie hebben elkaar, stoppen met roken kan iedereen, depressief of niet. Het is slecht en kost geld (ik ben ex roker overigens, ik weet dat het lastig is, zeker in een rot periode). Je kunt toch kiezen voor de helft minderen en de rest elektrisch, en buiten gaan staan als je binnen niet zou mogen roken van een verhuurder.



Als dat het verschil maakt tussen een anti kraak woning en een huur huis, waar om dan niet? Misschien helpt het juist met je depressie, stoppen dan. En je hebt elkaar, je hebt wel iemand. Er zijn genoeg mensen die het veel, veel minder hebben.
Alle reacties Link kopieren
Sorry, maar je post hangt van het zelfmedelijden aan elkaar. Kom eens uit die slachtofferrol. Ik heb je helemaal niet afgebrand in mijn post. Ik heb je alleen tips gegeven en aangegeven wat je mogelijk zou kunnen doen. Ook anderen heb ik dit zien doen, maar volgens mij vat jij alles als een aanval op.

En depressief: ja, dat is niet makkelijk maar waar een wil is, is een weg. Ik ben zelf jarenlang depressief geweest, dus ik weet waar ik over praat.



En ook al kun je het voor elkaar boksen om te stoppen met roken; waarom dan zo negatief over dat huis? Ja, misschien sta je dan op straat, maar dan ben je van je verslaving af. Maar hey, als jij overal valkuilen ziet en op alles een weerwoord hebt én denkt dat mensen je alleen maar aanvallen om je te treiteren, dan doe je toch lekker wat je zelf wilt? Be my guest, mij maakt het geen hol uit of je wel of niet rookt en of je wel of geen huis krijgt. We proberen alleen maar mee te denken.



Je bent niet de enige met problemen en beperkingen, je doet alleen wel alsof je heel erg zielig bent. Prima, maar verwacht dan ook geen hulp of een handreiking.

Ik gaf je net bijvoorbeeld de Marktplaats tip, daar hoor ik je niks over zeggen. Wel over het feit dat ik iets zeg over dat roken.



Tja ... succes ermee.
Ik lees genoeg redenen in je laatste twee posts waarom ik mijn huis vooral niet aan je zou verhuren. Sorry. Roken, huisdieren, psychisch instabiel. En aangezien het mijn huis is bepaal ik zelf wie daar in komt. Dat is geen recht voor jou, maar voor mij als huiseigenaar.
Overigens ken ik genoeg mensen van wie het inkomen niet meer stijgt, hoogste schaal bereikt etc. Mijn vorige verhuurder, ik huurde particulier, vond een uitkering geen probleem, als het maar hoog genoeg was om de huur te betalen. Dit weet ik om dat ik met hem nieuwe verhuurders heb uit gezocht (zijn Nederlands was niet zo goed). Wel waren huisdieren een probleem, roken niet.
quote:Sapsorrow schreef op 31 januari 2016 @ 13:18:

Ik zie alleen maar WIA staan overal. Er is mij wel verteld dat de kans dat ik weer aan het werk kom, heel klein is. En ik ontvang dezelfde uitkering al sinds 2009, denk ik. Zou het zo zijn dat ik zelf een herbeoordeling aan moet vragen? Ik zie niet waar ik dat aan kan vragen bij de uwv. Het is nogal een zootje en ze hebben veel achterstanden. Ik zou herkeurd worden en toen kreeg ik een brief dat het doorgeschoven zou worden naar volgend jaar. Dat was dus vorig jaar, niks meer van gehoord. Ik las wel in de krant dat de minister nu iets aan de achterstanden gaat doen. Maar ik ga ze wel bellen, dat lijkt me wel nodig, toch?



Sorry dat ik zo'n nitwit ben op dit gebied, ik snap dat men kritisch is maar ik ben heel erg depressief geweest heel lang. Zo'n 5 jaar ongeveer. En het is nu soms echt inhalen wbt veranderingen in de samenleving. Voor mijn partner geldt hetzelfde. Hopelijk is dat te begrijpen. Familie zou handig zijn in deze maar die zijn niet bereid of in staat ons hiermee te helpen. Vandaar dat ik er zo weinig van weet. Kritiek snap ik maar ja, ons leven is nogal chaos.



Ik probeer nu alles op de rit te krijgen, we hebben ook geen inschrijving in de gemeente gehad drie jaar lang. Dat heb ik net weten te regelen sinds october. Dus we komen van ver, zeg maar. Ik hoopte dat we met de inschrijving bij die makelaar, een overkoepelende zelfs, nu wel een kans zouden maken op een huis waar we niet meer weg hoeven maar dat valt tegen. Ben nu dus ook erg moedeloos over de toekomst. Van alle kandidaten die zich komen melden voor een huis, zullen wij altijd de minst aantrekkelijke zijn. En niet door het roken en de huisdieren maar door die wia. Had ik me eigenlijk niet eens beseft. En daar kan ik echt niks aan veranderen helaas.





Ik zou echt even uitzoeken wat voor een soort Wia je/jullie hebt/hebben. Vind echt bizar dat je dat niet weet.



Verder vind ik dat je heel slachtofferig opsteld en nee ik hoef niet te ruilen, jij weet helemaal niks van anderen en hun problemen af. Gewoon inlezen en ergens starten.
Alle reacties Link kopieren
Welk gebied zoek je, hoeveel hypotheek kun je krijgen.

Zijn er andere antikraakpanden beschikbaar ?
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Goede-Fee, ik maak het dagelijks mee op mijn werk; dat mensen niet weten wat voor uitkering ze hebben. 'Ja, gewoon een uitkering van het UWV' ... 'WW?' 'Geen idee' ....
Alle reacties Link kopieren
tjonge, voor anderen is het ook niet makkelijk om een betaalbaar huurhuis te krijgen hoor.

Ik woon ook maar op een flatje vierhoog zonder lift.

De thermosstaat staat altijd op max 19 graden , want ik heb er geen geld voor over om zoveel energie te betalen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven