Afscheid nemen van mijn lieve hondje

12-02-2014 06:34 102 berichten
Mijn hondje wordt zou volgende maand 16 worden, maar gaat dit waarschijnlijk niet meemaken.

Ze loopt al poosje slecht en heeft daar pijnstillers voor. Nu eet ze sinds een week bijna niets. Alles geprobeerd, kip, biefstuk, tartaar.

Natuurlijk zijn we bij dierenarts geweest en we hebben antibiotica gehad omdat haar gebit heel slecht is.

Na een paar dagen nog geen verbetering dus zaterdag weer naar dierenarts, bloedonderzoek wees uit dat leverwaarden 4x hoger zijn dan normaal, ook nieren zijn niet zoals het moet zijn. Weer pijnstiller en speciaal voer mee voor verzwakte dieren.

Gisteren weer contact met dierenarts, hij vermoed dat er meer aan de hand is en denkt aan kanker, dit is aan te tonen op echo.

Zijn voorstel, hondje roesje geven, echo maken van ingewanden, daarbij in bek kijken. Mocht er niets met lever of ander orgaan zijn dan narcose en gebit reinigen en/of tanden en kiezen trekken. Risico is natuurlijk dat ze de narcose niet overleeft.

Maar aan de andere kant, dan is ze uit haar lijden en mocht het lukken dan is de pijn in haar bekje verdwenen.

Je ziet nu dat ze niet happy is, slaapt de hele dag, buiten reageert ze niet meer op andere hondjes.

Ik slaap al dagen slecht, ik wil alleen het beste voor haar.

Moet dit even van me af schrijven, misschien heeft iemand goed en eerlijk advies.
Alle reacties Link kopieren
Ach, wat naar! Allereerst een knuffel voor je. Is er iemand die jouw hondje ook goed kent, waarmee je de verschillende opties kunt bespreken? Bijna 16 is wel een hele leeftijd, maar afscheid nemen blijft verschrikkelijk. Probeer te kiezen wat voor je diertje het beste is. Veel sterkte!
Sterkte er mee,altijd verdrietig als je een goede vriend moet missen. Knufff
Alle reacties Link kopieren
Als ik straks oud ben, ziek en zwak,

en pijn verjaagt de slaap,

als onrust neemt van mij bezit,

doe dan wat onvermijdelijk is,

en laat me gaan.....

de laatste goede daad.



Beslis voor mij en wees niet laf.

Past eigenliefde bij de vriendschap die ik gaf,

of uitstel.... tot het beter past bij een verloren strijd?

Ik ben niet bang tijdens die laatste gang.

Jij loopt niet weg: je kijkt me aan,

je noemt me bij mijn naam en houdt me stevig vast.



Vandaag voor het laatst groet ik je met mijn hondenstaart.....

wat jij liet doen, deed je voor mij:

je hebt me nog meer pijn bespaard,

voor zinloos lijden mij bewaard.

Een zwaar besluit?

Nee, ....huil nu niet.



Een wijs besluit dat werd gegrond op een oud en uniek verbond:

jij bent mijn baas en ik jouw hond.





Sterkte
quote:ranjazonderrietje schreef op 12 februari 2014 @ 06:43:

Als ik straks oud ben, ziek en zwak,

en pijn verjaagt de slaap,

als onrust neemt van mij bezit,

doe dan wat onvermijdelijk is,

en laat me gaan.....

de laatste goede daad.



Beslis voor mij en wees niet laf.

Past eigenliefde bij de vriendschap die ik gaf,

of uitstel.... tot het beter past bij een verloren strijd?

Ik ben niet bang tijdens die laatste gang.

Jij loopt niet weg: je kijkt me aan,

je noemt me bij mijn naam en houdt me stevig vast.



Vandaag voor het laatst groet ik je met mijn hondenstaart.....

wat jij liet doen, deed je voor mij:

je hebt me nog meer pijn bespaard,

voor zinloos lijden mij bewaard.

Een zwaar besluit?

Nee, ....huil nu niet.



Een wijs besluit dat werd gegrond op een oud en uniek verbond:

jij bent mijn baas en ik jouw hond.





Sterkte



Potver... mijn honden zijn nog niet zo ver, maar hier moet ik van huilen.



Veel sterkte TO
Alle reacties Link kopieren
De gedachte dat je binnenkort afscheid moet gaan nemen doet pijn. Je wilt je maatje niet kwijt.



Ik vind dat je dierenarts eerlijk tegen je moet zijn. Als uit bloedonderzoek blijkt dat haar organen op aan het raken zijn, is het dan nog wel realistisch om al die onderzoeken en ingrepen te doen? Haar organen zullen nooit meer beter worden, wat je ook doet.



En wil je zelf wel dat ze nog zoveel moet doorstaan? Met daarbij het risico dat, als ze wakker wordt, ze nog maar een schim van zichzelf is. Als ik heel eerlijk ben, denk ik dat je haar daar geen plezier mee doet.

Ze geeft zelf al aan dat het op aan het raken is.

Hoe moeilijk het ook is, maar kies wat het beste is voor haar.



Heel veel sterkte met het nemen van de juiste beslissing.
Alle reacties Link kopieren
Ach, wat naar. Maar het hondje is al heel oud, ik wil niet lullig doen en ik begrijp dat het heel verdrietig is, maar wil je echt die behandeling laten doen om zijn leven te rekken voor een korte tijd?

Ook al wijst die echo niets uit en wordt haar gebit schoongemaakt, dan nog, haar leverwaarden en nieren zijn niet goed. Ik vermoed dat het alleen nog maar een lijdensweg wordt voor het beestje. Sterkte.
Cum non tum age
Eigenlijk hadden we afgelopen zaterdag al besluit genomen haar in te laten slapen. Maar als dierenarts dan zegt dat hij toch nog iets wil proberen wat doe je dan.

Ik weet ook dat narcose heel slecht voor haar is. Mijn verstand zegt ook dat ik haar moet laten gaan. Vooral omdat antibiotica niets lijkt te doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap het ook niet van de dierenarts. Het hondje is duidelijk op. Laat het niet onnodig lijden. Wat wil de dierenarts nou met die echo? Dan ziet hij mss tumoren en die blijken kwaadaardig te zijn. En dan? Gaat de hond dan aan de chemo? Of wordt ze zo lang mogelijk nog in leven gehouden met allerlei lapmiddelen? Hoe je het ook wendt of keert, dat is geen waardig leven.
Cum non tum age
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk kan je dierenarts nog van alles onderzoeken en proberen, maar er is niets waarmee hij je hondje weer kan oplappen. Op het moment dat de organen het begeven, is er geen weg meer terug.

Zou je haar niet liever een lijdensweg besparen i.p.v. haar lijdensweg te verlengen?

Haar lichaam is op aan het raken, ze voelt zich ellendig, ze eet niet, waarschijnlijk slaapt ze het grootste deel van de dag, ze is ziek en heeft waarschijnlijk niet veel zin meer om lekker met je naar buiten te gaan. Daar ben je als baasje heel verdrietig over en het doet pijn om haar zo te zien, je maakt je constant (terecht) zorgen om haar. Die zorgen worden niet minder als je haar nog voor van alles laat behandelen. Waarschijnlijk worden jouw zorgen en haar ziek zijn alleen maar groter door die behandelingen.



Ik denk dat je zaterdag de juiste beslissing hebt genomen; niet voor jezelf, niet voor de dierenarts, maar voor je hondje.
He wat naar zeg, maar weetje TO..

Ipv je hondje door allerlei onderzoeken te laten gaan (die waarschijnlijk negatief nieuws brengen) met alle stress van dien, zou je ook kunnen overwegen om haar zachtjes in te laten slapen.



Veel sterkte!
Eens met noa.



Veel sterkte




Ik snap die dierenarts ook niet goed. Hij maakt het onnodig moeilijk voor je. Bedenk dat het jouw hondje is, jij kent haar en voelt het beste aan wat goed voor haar is. Heel veel sterkte.
Alle reacties Link kopieren
De dierenarts weet niet van ophouden....

Denk dat jij nu moet opkomen voor je hondje, laat haar waardig inslapen, zoals de schrijvers hierboven ook al zeiden.

En dat gedicht... Oei...schiet ik ook van vol terwijl ik naar de grijze kop van mijn Diesel kijk...
Lieve TO, ik wil je zoveel sterkte wensen! Wat is het moeilijk om afscheid te moeten nemen van je allerliefste huisdier. Je wil haar bij je houden maar tegenlijkertijd wil je haar ook geen pijn meer laten hebben. Ze heeft een mooi leven gehad en zal altijd bij je blijven, namelijk in je hart!



Nogmaals sterkte, zoiets is altijd heel moeilijk!
Lammy, ik begrijp hoe moeilijk het is. Ik heb vorig jaar de moeilijke beslissing moeten nemen mijn lieve katten van 12 en 13 in te laten slapen. De ene had waarschijnlijk een hersentumor, de andere nierfalen.



De ellende met dieren is dat ze je niet kunnen vertellen dat het goed is, dat de beslissing die je neemt het beste voor ze is. En dan zoek je als baasje naar de tekenen die zeggen dat je dier zich niet fijn meer voelt. En worstel je met de vraag wanneer is het tijd ze in te laten slapen.



Mijn dierenarts zei: jij kent ze het beste, jij ziet wanneer het niet meer gaat. En persoonlijk ben ik erger lijden liever voor, dan lijden te verlengen.



Heel veel sterkte. Ik denk dat je diep in je hart weet wat er moet gebeuren. Uit liefde voor het dier waar je zoveel mee hebt gedeeld.

En eens met degenen die zeggen dat de dierenarts te ver gaat.



Mijn kat met nierfalen had pijn doordat het nierfalen zijn gebit verpestte. Daarnaast had hij een hartziekte en dus nierfalen, in vergevorderd stadium.



Ik had spoelen kunnen overwegen, maar zelfs al zou mijn kat daar van opknappen, dan zou hij pijn aan zijn bekje houden, want de boel schoonmaken kon niet omdat de nieren een narcose niet aan konden. Ik heb dus gekozen voor niet verder dokteren en de dierenarts stond achter deze keuze.



Ik heb hem met pijnstilling mee naar huis genomen, hem een paar dagen schromelijk verwend en toen hij zich terug begon te trekken hem thuis in laten slapen.
Alle reacties Link kopieren
Ach, wat triest.



Laat dat arme beestje toch niet alleen sterven op een operatietafel. De enige die hier beter van wordt, is de dierenarts. Ik snap die dierenarts ook niet, dit wordt hoe dan ook toch alleen pijnlijk rekken en niet in het belang van het beestje of van jullie.



Sterkte, wat een moeilijke beslissing.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Alle reacties Link kopieren
Voor artsen is dit het ideale moment om in korte tijd zoveel mogelijk omzet uit de patiënt te halen. Eigenaar of familie wil de zieke niet kwijt en trekt maar al te graag de portemonnee voor een sprankje hoop. Gauw nog wat onderzoeken, dure scans, een operatie. Ach wat jammer nou, hij heeft het toch niet gehaald of een week later ging hij alsnog.



En toch begrijp ik die arts wel. Als hij realistisch voorspiegelt wat er op deze leeftijd nog zinvol en waardig is zouden de klanten boos zijn praktijk uitlopen en naar de eerste de beste arts rennen die hen wel hoop wil verkopen voor een dure prijs.
Bah
Alle reacties Link kopieren
quote:MrsStanleyWalker schreef op 12 februari 2014 @ 09:05:



Laat dat arme beestje toch niet alleen sterven op een operatietafel. +1
Bah
Alle reacties Link kopieren
Onze vorige hond was altijd heel druk en vrij aanwezig.

Hij werd ziek en kon niet meer op zijn poten staan. Hij zakte gewoon door z'n poten heen en liet zijn plas lopen.

De afspraak stond al om hem te laten inslapen. Wij waren er en toen kwamen ze nog aan met de optie om hem op te nemen in een kliniek en aan een infuus te leggen. Dat hebben we geweigerd. Ik sta nog steeds achter onze keuze.



Als ik eerlijk ben dan denk ik dat het het beste is om je maatje in te laten slapen en hem verder lijden te besparen.



Ik wens jou heel veel sterkte
Alle reacties Link kopieren
Lammy heel veel sterkte en het is en blijft moeilijk.



Wij hebben in dezelfde situatie gezeten,onze hond was 16 en had ook kanker.Wij hadden toen besloten om haar nog wel te laten opereren .Maar na de operatie is ze heel erg hard achteruit gegaan en hebben we haar alsnog na drie weken in moeten laten slapen.

Als ik dit van tevoren geweten had had ik haar toen ook niet meer laten opereren,maar haar in laten slapen,dan had ze ook niet zo hoeven lijden.Maar ja je bent gek op het beestje dus je doet dat.

Dikke knuffel en heel veel sterkte met je keuze.
Bedenk niet wat je wilt hebben, maar geniet van wat je hebt
Alle reacties Link kopieren
heel veel sterkte! Je weet dat het er ooit aan zit te komen, maar als het moment daar is dan is het verschrikkelijk!!
Alle reacties Link kopieren
Onze hond was ook bijna 16 en helemaal op...toen hij epileptische aanvallen kreeg zei de DA...ik kan nog X en Y onderzoeken...maar het heeft geen zin...het kan dat hij een tumor heeft...maar op deze leeftijd...doen we er eigenlijk niks meer mee...te oud...te broos...te versleten....



Ik zou die onderzoeken ook niet meer doen...Denk dat het gewoon mooi geweest is...dat de hond letterlijk 'OP' is....



Sterkte..altijd moeilijk...ik heb ook zelf die knoop door moeten hakken (vriend kon het niet)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven