Afstand doen van poes met gedragsprobleem

23-01-2015 13:53 198 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb voor dit topic een nieuwe nick aangemaakt, omdat mensen mij wellicht herkennen aan mijn verhaal.



Poes is agressief, al vanaf dat ik haar als kitten kreeg. Mijn huisgenoot kon daar niet mee om gaan en heeft haar mishandeld wanneer ik er niet was. Uiteraard ben ik verhuisd toen ik hier achter kwam. Ik ben tegen dierenleed, en ga ver voor mijn dieren.

Afijn nadat ik ben verhuisd blijft poes akelig in de omgang, voor al tegen mannen. Ze gunt ze geen moment: ze blaast, mauwt en valt aan. Toen ik nog alleen woonde dacht ik ach, ze heeft karakter.

Mijn man heeft kattenallergie maar gebruikt gewoon een pilletje hiervoor. Poes deed in het begin ook lelijk naar hem maar verder dan blazen kwam en uithalen kwam het niet.

Twee jaar geleden zijn we verhuisd naar een nieuw huis, we gingen samenwonen en Poes ging uiteraard mee. Hier ging ze zich nog wat dominanter gedragen, als er bezoek komt vakt ze aan tot bloedens toe. Twee vrienden zijn al op de ehbo van het ziekenhuis beland door Poes. Maar ja je houdt toch van je beestje, dus we sloten haar op bij visite in de kattenkamer. Tot dan toe was haar gedrag vervelend maar acceptabel. Althans je kon maatregelen treffen.

Uiteraard bezoeken we jaarlijks de dierenarts voor enting en onderzoek en wordt ze ontwormd etc. Echter sinds dat Poes 2 jaar is kan ze niet meer worden onderzocht, ze zou de arts aanvliegen. Poes is inmiddels 10,5 jaar.



Het probleem neemt toe, ze reageert onvoorspelbaar en zeer agressief. De laatste twee maanden heeft ze mensen aangevallen waar ze normaal niet op reageert en zelfs mijn man was slachtoffer...

Ik heb overlegd met de dierenarts, ze is onder narcose gebracht voor lichamelijk onderzoek. Er zijn rontgenfoto's gemaakt, bloeddtest gedaan, ze is gezond. Ze heeft ook een gebitsreiniging gehad.

Goed voorstel van de arts:

1. Herplaatsen, maar dat wordt heel moeilijk.

2. Gedragstherapie.

3. Inslapen.



Nou optie 2. hebben we geprobeerd. 'T is niet goedkoop (¤450), maar ja je wil het beste voor je beestje. Zelfs de deskundig durfde niet met haar in een ruimte te zijn en gaf wat tips en adviezen en een jaar nazorg als begeleiding.



Ze kan niet naar buiten omdat we aan het water wonen en alle watervogels bij ons in de tuin zitten. Ze zou ze opvreten! En ook de buurt terroriseren.



Vanmorgen is het ondenkbare gebeurd, uit het niets besloop ze me en heeft ze mij aangevallen. Ik?! Die altijd voor haar heeft gezorgd, die haar altijd heeft verdedigd. Ik ben zo geschrokken ik was in mijn pyjama de was aan het ophangen. Ze besloop me en hing in mijn arm. Ze heeft me tot 2x tot bloedens toe gebeten.. En haar klauwen in me gezet.



Ik ben nu helemaal klaar met haar ik heb 100en euro's aan haar uitgegeven om haar gedrag te verbeteren. Aanpassingen in mijn huis, ik pas me aan aan haar, mijn visite durft niet meer te komen.



Ik moest een tetanusprik en antibiotica kuur door het voorval van vanmorgen.



Ik was in staat om haar te laten inslapen! Ik ben nu gekalmeerd, poes is nog boos. Als ik naar haar toe ga heeft ze een dikke staart. Valeriaankruid doet haar nu ook niks. Ik ben gewoon bang van haar!



Nu ben ik opzoek naar een adres waar ze mag blijven. Via google kwam ik al op wat tehuizen voor katten met gedragsproblemen. Ik ben bewust van mijn zorgplicht en wil daar aan voldoen maar niet meer bij ons thuis. Dus ik ben bereid om tot haar natuurlijke dood alle kosten zoals voeding, huisvesting en dierenarts op me te nemen. Maar ze kan hier niet blijven, we hebben ook nog een baby, moet er niet aan denken als ze die ook grijpt..



Wie heeft er goede ervaringen met zo'n tehuis? Of wie wil haar een thuis bieden? Waar weinig visite komt en ze naar buiten mag. Zoals gezegd sta ik garant voor alle kosten.

'T doet me veel verdriet dat ik afstand van haar moet doen, maar zo gaat het niet langer.
Alle reacties Link kopieren
Mag ik even zeggen dat ik mijn petje af neem voor je? Wat heb jij veel gedaan voor het beestje, lief van je.
Alle reacties Link kopieren
Er is natuurlijk niemand die die kat van je over gaat nemen. En met een baby in huis is het absoluut onverantwoord. Dus naar zo'n huis of in laten slapen.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Als ik dit zo lees is er maar één optie: in laten slapen. Poes heeft het zelf waarschijnlijk ook niet naar haar zin, anders gedraagt ze zich niet zo. In zo'n tehuis laten plaatsen kost alleen maar veel geld en gedoe en wie help je daar eigenlijk mee?
Ik weet niet waar je woont...



Ik weet wel dat het per asiel verschilt hoe ze met 'moeilijk plaatsbare' dieren omgaan. Sommige asiels laten die idd inslapen, andere asiels houden die diertjes tot ze ofwel een natuurlijke dood sterven ofwel een nieuw thuis vinden. Gezien de situatie zou ik ook daar eens naar kijken...
Wat erg! Maar je hebt wel veel gedaan voor je kat. Hopelijk kun je een tehuis voor haar vinden, en hoef je haar niet in te laten slapen. Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Wat Bootje en Nouschi zeggen: dapper, maar er is een moment dat je afscheid moet nemen. En dat zal niet bij iemand in huis worden, zo te horen, dus inderdaad naar een tehuis of inslapen. Sterkte, lieve dierenvriend
Bij het asiel waar mijn katten op pension gaan hebben ze adressen voor katten die niet herplaatsbaar zijn. Volgens mij zijn dat boerderijen of landhuizen waar de katten helemaal hun eigen gang kunnen gaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik vergelijk Poes met iemand met een psychische aandoening. Zo'n persoon kan er ook niks aan doen. Zij heeft ook gewoon een kronkel in haar hoofd. Inderdaad ik kan haar niet houden, maar in laten slapen wanneer ze gezond is vind ik ook geen optie. In het asiel moet ze in een hokje zitten en als ze aggresief blijft doen, laten ze haar ook inslapen. Dat wíl ik echt niet.
..
Wij hebben in het verleden een kat uit het asiel gehad die mishandeld was geweest. Die kat was ook onhoudbaar in huis.

Ze is uiteindelijk naar een manege gegaan, ze mocht een plekje in de stal waar vrienden een paard hadden en dat ging goed.
quote:betjebig schreef op 23 januari 2015 @ 14:01:

Bij het asiel waar mijn katten op pension gaan hebben ze adressen voor katten die niet herplaatsbaar zijn. Volgens mij zijn dat boerderijen of landhuizen waar de katten helemaal hun eigen gang kunnen gaan.Dat zou een mooie oplossing zijn.
Ik zou gaan voor een goed speciaal tehuis en anders toch laten inslapen, vraag me af of je kat gelukkig is namelijk.



Wel super dat je al die jaren zo goed voor hebt gezorgd!
Alle reacties Link kopieren
Eens met Bootje, petje af dat je het zo lang hebt volgehouden met haar!



Thuis houden met een baby in de buurt lijkt me geen goede optie.

Ik zou inderdaad op zoek gaan naar een goede plek voor haar. Ik weet dat ze bijvoorbeeld bij Stichting Kat in Nood ook probleemkatten opvangen. Bel eens verschillende adressen om te horen hoe ze reageren op je verhaal en je vraag zodat je een beetje een gevoel kunt krijgen wat je wilt.. Veel succes
Ik denk inderdaad dat een boerderij oid een heel goede optie kan zijn. Een schuur om in te slapen, muizen vangen om de agressie kwijt te raken.
Alle reacties Link kopieren
www.stichtingdierenthuis.nl had ik gemaild en wil zo contact opnemen met www.bastet.nl



Heeft iemand ervaring met een van de twee?
Haar gedrag heeft een oorzaak en komt waarschijnlijk voort uit pure angst en onzekerheid. Niet dat dat de situatie voor jullie beter maakt. Wat jammer dat de gedragsdeskundige jullie niet heeft kunnen helpen.



Heel eerlijk, ik ben een enorme kattenliefhebber maar het klinkt alsof jullie kat heel slecht te handhaven is. Een kat die al zo gestresst is, zal die verbeteren door herplaatsing of juist nog meer stress ervaren. En hoe zal ze reageren op andere aanwezige dieren?



Sterkte. Wat een moeilijke beslissing.
Alle reacties Link kopieren
Tja, ik denk inderdaad aan een rustige boerderij ergens....wat ontzettend rot voor je dat het nu zo loopt, terwijl je er zo je best voor hebt gedaan. Maar net als mensen kunnen dieren ook "een torretje in de kop" hebben....heel triest en meestal wordt het erger als ze ouder worden.

Een hele dikke knuffel.
Alle reacties Link kopieren
Ja ik ben echt helemaal ontdaan, ik ben een echte dierenvriend. Zelfs parttime vegetariër ;)



Als ik Poes nu opzoek in haar kamer heeft ze een dikke staart, ze loopt intimiderend op me af. En gaat dan hard knorren en kopjes geven. De gedragsdeskundige heeft me geleerd dat dit geen spijt betuigen is maar juist nog meer dominant gedrag is door haar geur aan mij te smeren.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het in dit geval moreel volkomen gerechtvaardigd vinden om het beestje te laten inslapen.

Het siert je enorm dat je dat geen optie vindt.

Ik hoop dat het je lukt een goed plekje te vinden.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Alle reacties Link kopieren
Ach TO je hebt echt je best gedaan. Wat zou je denken bij een mens die zich zo slecht zou voelen in het leven? Laat poes toch gewoon vredig inslapen. Ik denk dat je daar echt het beste aan doet.

Het is niet zo dat je het een paar weken geprobeerd hebt ofzo , je hebt er écht alles aan gedaan. Maar bedenk dat poes in een opvang toch geen liefde en aandacht kan krijgen als ze daar zelf steeds agressief op reageert en dat is toch ook geen leven. Doe poes, de baby en een opvang een plezier (en vooral poes denk ik) en laat haar inslapen.
quote:Noortjepoes schreef op 23 januari 2015 @ 14:11:

Ja ik ben echt helemaal ontdaan, ik ben een echte dierenvriend. Zelfs parttime vegetariër ;)



Als ik Poes nu opzoek in haar kamer heeft ze een dikke staart, ze loopt intimiderend op me af. En gaat dan hard knorren en kopjes geven. De gedragsdeskundige heeft me geleerd dat dit geen spijt betuigen is maar juist nog meer dominant gedrag is door haar geur aan mij te smeren.Eh, heeft de gedragsdeskundige dat zo gezegd. Spijtbetuigingen? Spijt is een menselijke emotie, niet iets wat een kat kent. Ik begin te twijfelen aan de deskundigheid van de deskundige.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ikbenanoniem schreef op 23 januari 2015 @ 14:15:

[...]



Eh, heeft de gedragsdeskundige dat zo gezegd. Spijtbetuigingen? Spijt is een menselijke emotie, niet iets wat een kat kent. Ik begin te twijfelen aan de deskundigheid van de deskundige.



De deskundige zei toch juist dat dat het niet is?

Ik kan me voorstellen dat veel mensen dat gedrag wel zo interpreteren, en dat een deskundige het daarom uitlegt.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Deze mevrouw maakt kwaaie roofdieren spinnende poesjes. Misschien kan je haar mailen? Als zij het al niet weet, dan rest wsch. alleen inslapen nog?
Je hebt veel voor poes gedaan. Herplaatsing betekent ook dat de kans bestaat dat er met haar geleurd gaat worden.

Als dierentehuis haar niet kan opnemen zou ik haar toch haar rust geven meid. Bedenk zo ze heeft ondanks haar moeilijkheden een goed leven bij jou kunnen hebben en wat is er dan fijner dat ze zonder pijn uiteindelijk haar rust kan krijgen. .

Misschien heeft ze beginnende dementie waardoor de gedragsproblemen verergeren. Als ze bij vreemden komt kan het dan nog meer verergeren. Ik zou haar echt haar rust geven, hoe rot dat nu ook voelt. Sterkte!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven