afval verminderen

17-10-2016 12:22 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag,



Mijn vriend en ik merkten het vorige week allebei: onze prullenbak in de keuken zit erg snel vol. Elke week gaat er wel een, vaak zelfs 2, vuilniszakken in de container.

Nu hebben we ons voorgenomen om minder volle vuilniszakken te krijgen. Dat kan zijn door minder afval te produceren of door afval te scheiden. Glas en papier scheiden we op dit moment al.



Hoe doen jullie dit? Hebben jullie in de (bij)keuken verschillende afvalemmers om afval te scheiden? Werkt dat ook? (als in: discipline om daar heen te lopen ipv het snel in de keuken in de prullenbak te gooien). Gaat het niet snel stinken?

En heeft er nog iemand tips om afval te verminderen?

En mochten er mensen zijn die dit probleem herkennen en erover mee willen praten hier: welkom!



Edit: om onze situatie nog wat te verduidelijken:

- er staan hier restafvalcontainers in de straat. Glasbak/papierbak/plasticbak is bij het winkelcentrum verderop. we hebben geen GFT container.
het is wat het is
Alle reacties Link kopieren
Ik vind die witte bakken van Ikea best mooi, gezien de functie.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben hier op elke verdieping in het gebouw tassen staan met papier, glas, metaal en plastic afval. En in de keuken staat een papieren zak met gft afval. Deze worden dan door vaste mensen geleegd in de aparte containers buiten.



Dus helaas geen tips voor je hoe je het in je eigen huis kan doen, maar misschien op een soort gelijke manier.
Alle reacties Link kopieren
Plastic scheiden scheelt ook heel veel.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Tip om afval te verminderen is om groente en fruit te kopen bij Turkse toko's, daar wordt minder in plastic verpakt. Verder meer zelf maken en minder bewerkt voedsel kopen. Dat is ook nog eens gezonder.



Als je tijd hebt is deze documentaire wel leuk om te kijken: http://www.dailymotion.com/video/x3njbr3 (No Impact Man)
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben 2 containers in de tuin, een voor restafval en GFT en 1 voor plastic/blik en papier. Ik heb een soort big shoppers in de keuken staan waar plastic/blik en papier in gaan, en een vuilnisbak voor het restafval. GFT doe ik in een bakje op het aanrecht dat ik buiten leeggooi. De tassen zien er zo uit: http://www.detafelvanx.nl/afval-scheiden-in-de-keuken/. Dit werkt prima voor ons, we hebben met zijn tweetjes nog maar 1 zak restafval per week.
Alle reacties Link kopieren
hier hangt in de keuken een plastic zak die gebruikt wordt voor het inzamelen van plastic. Wordt iedere 2 weken opgehaald, en kan eventueel tussendoor naar de container gebracht worden

Papier hebben we een container voor die iedere maand geleegd wordt. Container in de bijkeuken, papiermandje in de kamer

Gf afval in bakje op aanrecht als dat vol is in de container. restafval in andere zak, als die vol is, in andere container, gft en rest worden om de week opgehaald
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
GFT gaat direct in de kliko in de tuin.

Plastic en blik en melkpakken en zo heb ik een tweede prullebak voor staan. Die prullebak is best snel vol, de bak met restafval een stuk minder snel.
Alle reacties Link kopieren
Zodra ik groter woon wil ik wel alles gaan scheiden. Ook een eigen composthoop dan.



Nu heb ik simpelweg geen plek voor een aparte bak voor plastic. Glas gaat apart en papier mag ik bij de buren in hun bak doen. Eierdozen hou ik in een tasje apart, die gaan naar iemand die kippen houdt en de eieren verkoopt.



Als we gaan samenwonen op een nieuwe plek wil ik wel graag meerdere bakken, plastic, gtf voor de compost, papier en karton, metaal en eentje voor glas. Dan blijft er niet zo veel rest meer over.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb inmiddels ook in de OP gezet maar nog even voor de duidelijkheid: er staan hier restafvalcontainers in de straat. Glasbak/papierbak/plasticbak is bij het winkelcentrum verderop. we hebben geen GFT container. (ik heb ook geen tuin). Jammer dat veel van ons afval uit etensafval bestaat (aardappelschillen enzo) maar die kan ik dus niet echt ergens kwijt.
het is wat het is
Alle reacties Link kopieren
Heb je ruimte voor een aparte plasticbak in je keuken? Dat zou al schelen denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Goed dat je ermee bezig bent. Ik zou je plastic gaan scheiden, dat scheelt enorm veel. Als je er een gewoonte van maakt om volle zakken mee te nemen als je toch al naar het winkelcentrum gaat of erlangs komt dan is het weinig moeite. Wij hebben sinds we plastic scheiden nauwelijks meer restafval, eigenlijk alleen nog de luiers van de jongste. En 1 zak plastic afval per week (zou minder kunnen maar we kopen door tijdgebrek vrij veel voorgesneden groente in van die plastic bakken). We hebben 2 prullenbakken in de keuken staan (grote voor plastic en kleine voor restafval) en een klein bakje voor GFT aan de binnenkant van een keukenkastje.
Wij scheiden papier, glas, plastic en (ongekookt) etensafval. Het laatste gaat op de composthoop.

Voor gewoon afval en plastic heb ik onder gootsteen afvalbakken.

In de bijkeuken bakken voor glas en papier. De Filur van Ikea:

Minder afval produceren doe je vooral door andere dingen te kopen. Let er in de winkel al op hoe iets verpakt is en kies datgene met de minste verpakking. Koop niet meer dan je nodig hebt. Zet restjes in de koelkast om ze later op te maken, of om er iets nieuws mee te koken.
Alle reacties Link kopieren
Dank voor de tips! Toch maar eens op zoek naar bakken voor in onze bijkeuken dan. Die van Kirikou ziet er goed uit. (meteen excuus om weer eens naar de Ikea te gaan )

We hebben dus geen composthoop en geen gft-container. Omdat juist GFT-afval een groot deel van ons afval is (denk ik) ga ik toch eens nadenken of ik dat niet ergens kwijt kan.
het is wat het is
Heb je al een ja/nee of nee/nee sticker op de brievenbus? Scheelt veel papier.

Hoeveel eten gooi je weg? Neem je altijd tasjes/zakken aan in de winkels? (Online bestellen geeft ook veel afval vind ik)

Koop liever dingen zonder omverpakking. Dus tandpasta zonder doosje, groente zonder plastic eromheen, statiegeldflessen ipv pakken drinken, koken zonder pakjes.
Alle reacties Link kopieren
Ik scheid glas, papier, GFT en plastic/blik/pak. En chemisch afval bewaar ik voor de chemokar die eens in de zoveel maanden langskomt, of breng ik zelf weg.

Sinds het plastic afval ook blikjes en melk/yoghurt pakken etc. mag bevatten heb ik echt heel veel minder restafval, dus daar valt winst te behalen. Ik deed voorheen altijd restafval in mijn normale vuilnisbak en bewaarde plastic apart; nu heb ik dat omgedraaid, dus mijn gewone vuilnisbak het plastic/blik/pak spul, en op mijn aanrecht heb ik een klein bakje voor het restafval.



Mijn GFT bak staat in de tuin, ik heb in mijn keuken een klein bakje waar ik het GFT gedurende de dag in verzamel, en 1 keer per dag gooi ik dat leeg in de kliko (in de zomer vaker i.v.m. fruitvliegjes). Ik heb geen last van luchtjes of zo. Maar als je geen GFT container en ook geen tuin hebt, zou ik daar niet in eerste instantie een oplossing voor weten.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben in de keuken een prullenbak voor plastic en eentje voor restafval. Die voor restafval is een klein prullenbakje en het duurt verrassend lang voordat die vol zit als je het afval goed scheidt. Papier gooien we direct in de papiercontainer die in de tuin staat (of opgespaard indien lui ) en GFT sparen we op in een klein bakje in de keuken en wordt elke dag naar de groene bak gebracht. En glas in een krat in de bijkeuken.
Alle reacties Link kopieren
Het scheiden van plastic door consumenten is lang niet zo effectief als het na scheiden van plastic in de huisvuilcentrale. Maw, het apart inzamelen van plastic is symboolpolitiek. Wat wel van essentieel belang is is het scheiden van gft. Je zegt dat daar geen mogelijkheid voor is, wellicht kan je bij de gemeente informeren wat de mogelijkheden zijn? Steeds meer gemeenten gaan over tot het gratis verstrekken van (gemeenschappelijke) gft containers, ook voor bewoners van flats/appartementen
Alle reacties Link kopieren
Afval verminderen doe je vooral door minder afval te produceren en niet door te scheiden, want dat is in feite gewoon alles in een andere bak gooien. Ik zou dus echt kijken naar hoe je minder verpakkingsmateriaal je huis binnen kunt slepen.
Alle reacties Link kopieren
Wij scheiden:

- papier (in kartonnen doos in bijkeuken, wordt om de week opgehaald)

- GFT (in prullenbakje in de keuken. Als die vol is of stinkt, gaat het naar de kliko)

- stoffen (kleding, schoenen, lappen, etc., dat gaat in de bak bij de supermarkt)

- chemisch afval, lampen, batterijen (in de daarvoor bestemde bakken bij de supermarkt)

- restafval in de prullenbak. We hebben 1 zak per week met z'n 2en (inclusief plastic en blik. Bij ons wordt dat nagescheiden heb ik begrepen.)



Bijzonder dat bij jullie GFT niet apart kan worden ingezameld. Ik dacht dat dat overal inmiddels wel kon. Bij ons is dat echt al 20 jaar zo volgens mij.



Afval verminderen doen wij niet heel bewust. We proberen wel voedselverspilling tegen te gaan en gooien dus bijna nooit eten weg.
Alle reacties Link kopieren
quote:juul29 schreef op 17 oktober 2016 @ 13:40:

Het scheiden van plastic door consumenten is lang niet zo effectief als het na scheiden van plastic in de huisvuilcentrale. Maw, het apart inzamelen van plastic is symboolpolitiek. Wat wel van essentieel belang is is het scheiden van gft. Je zegt dat daar geen mogelijkheid voor is, wellicht kan je bij de gemeente informeren wat de mogelijkheden zijn? Steeds meer gemeenten gaan over tot het gratis verstrekken van (gemeenschappelijke) gft containers, ook voor bewoners van flats/appartementenwaar baseer je dat op? ik hoor dat verhaal wel vaker (vooral van mensen die te lui zijn om zelf te scheiden - niet dat ik denk dat dat voor jou geldt), maar ik hoor nooit een betrouwbare bron die het kan bevestigen
Alle reacties Link kopieren
quote:gemberpannekoek schreef op 17 oktober 2016 @ 14:44:

[...]





waar baseer je dat op? ik hoor dat verhaal wel vaker (vooral van mensen die te lui zijn om zelf te scheiden - niet dat ik denk dat dat voor jou geldt), maar ik hoor nooit een betrouwbare bron die het kan bevestigen



Het is mijn werk



Ingezameld plastic moet ook gesorteerd worden, aangezien het gros van de mensen niet op de juiste manier plastic aanlevert. Daarnaast heeft het meerendeel van de huisvuilcentrale's een machine die 30% meer plastic kan scheiden dan wanneer het handmatig gescheiden wordt
quote:ruiva schreef op 17 oktober 2016 @ 12:50:

We hebben dus geen composthoop en geen gft-container. Omdat juist GFT-afval een groot deel van ons afval is (denk ik) ga ik toch eens nadenken of ik dat niet ergens kwijt kan.En daar krijg je 1 of 2 vuilniszakken per week mee vol? Met z'n tweeën? Gooi je dan niet te veel eten weg?
Alle reacties Link kopieren
Waar bestaat jullie GFT afval uit TO? Is dat echt alleen de categorie aardappelschillen, dus oneetbaar, of ook kliekjes, fruit dat te lang ligt en gaat rotten, etc.? Als je regelmatig dat soort dingen weggooit dan zou ik eens nadenken over hoe je daarin een omslag kunt maken. Beter nadenken bij wat je koopt, hoeveel je kookt en hoe je wat je in huis hebt optimaal kunt gebruiken voor het oud/rot is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven