AH moestuintjes 2016

08-03-2016 13:30 499 berichten
Vandaag kreeg ik van AH de eerste moestuinpotjes. Zijn er meer mensen die ze gaan sparen?

Hebben jullie tips, do's en dont's die we kunnen uitwisselen?
We hebben de eerste zeven soorten uitgeplant dit weekend, in grotere potten gedaan, maar toch nog even binnen (helft slamix, helft rucola, broccoli, spinazie, tomaat, andijvie, doperwten). Ze waren allemaal 3 a 4 centimeter groot geworden in twee weken. De helft van de tuinkers hebben we al opgegeten.



Sommigen waren nog wat kleiner (tijm, peterselie) dus die laat ik nog even staan.



Daarna hebben we alles wat we nog niet gezaaid hadden gezaaid (pompoen, meloen, radijs, sperziebonen, komkommer, augurk, courgette, basilicum, biet, wortel, venkel en rest sla en tuinkers).



Ik denk dat ik de boel begin mei buiten zet. We hebben half mei een feestje met veel visite, dus dan graag de potten op het terras.
Pompoen zat niet bij de AH toch?



Ik heb alles nog binnen. Het meeste is al opgekomen, alleen de watermeloen nog niet en nog 1 ander ding volgens mij. Hier gaat het prima!
Vorig jaar de sperzieboon meteen in een potje buiten gezet. Daar zat heel vlot een bloem aan. Ook boontjes gehad en ze groot laten worden voor zaad. De plant zelf is erg vatbaar voor schimmel en andere ziektes.



In mijn bieslook van 2 jaar oud komen 2 bloemen. Er zitten knoppen in. Ik heb 2 sprieten gegeten.

Salie van vorig jaar begint echt te groeien.

Munt van vorig jaar ook.

Peterselie van vorig jaar groeit mooi. Tijm staat er ook nog steeds. Oregano staat ook nog, maar is klein.

Een van peterselieplanten lijkt op selderij. Heeft erg dikke stengel en hoogte begint ook flink te worden. Het kan ook maggiplant zijn.

Anijs is gelukt. Net als vorig jaar.

Een mini Broccoli van vorig jaar staat nu in een groter potje. De grootste is omgewaaid en alles ligt bezaaid met kleine pitjes.

Kamille komt zonder zaaien ook weer op in twee potjes. Maar het kan ook dille van vorig jaar zijn. Is nog te klein om te herkennen.



Ik eet alleen als er etiket op zit. Lente-ui en prei mogen blijven, omdat die beestje weg houdt.
Wow, ziet er mooi uit Bree!



AH-moestuinupdate van As:

- Meloen en komkommer ga ik zo verpotten

- Rucola en cherrytomaten beginnen ook langzaam te vergaan :/

- Andijvie en venkel zullen opnieuw geplant worden, die heb ik opgegeven (gelukkig heb ik veel dubbelen)



Hoe staat het bij jullie met de AH-moestuintjes?
Ik heb vanmorgen de sperziebonen verpot, die groeien heel hard! De tijm en watermeloen is nog niet opgekomen, de rest gaat prima
Alle reacties Link kopieren
Sperziebonen heb ik nog niet gezaaid, maar bij mij gaat de courgette dan weer super hard. Eentje heeft zelfs al een bloem! Basilicum kan ook verpot worden, en ook 2 courgetteplantjes, doperwten en andijvie heb ik naar buiten verplaatst. Alles is bij mij opgekomen, de tijm als allerlaatste. Maar ik heb nog een heel stel bakjes liggen, die ga ik over een paar weken zaaien.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
De courgette heb ik net even bevrijd uit de aarde zijn blaadje zat nog wat onder de grond, dus die heb ik even losgemaakt. En zag dat de tijm wel op begint te komen, maar de peterselie nog niet. Maar die duurt ook wel wat langer zag ik op de achterkant. Ik wacht dus nog op de peterselie en de watermeloen.
Basilicum, peterselie en tuinkers zijn nu voor de eerste keer gezaaid. Venkel, andijvie en slamix liggen nu in de prullenbak en ik doe een nieuwe poging om ze te zaaien.



Edit: Rucola ligt nu ook in de prullenbak en heeft een vervanger
Alle reacties Link kopieren
Courgette en sperzieboon komen in volle vaart op inderdaad! Augurk ook. Komkommer had ik buiten gezet, maar heeft daar een stevige regenbui niet overleefd.

Doperwt is niet opgekomen. Aubergine en paprika die ik van vorig jaar over had ook niet. Bietjes en sla komen wel op, die had ik meteen buiten in een pot ingezaaid. Andijvie ook, maar ik weet niet of wat er nu op komt andijvie of onkruid is.

Wat zat er nog meer in? Rucola komt al op, wortels een enkele, die had ik ook meteen buiten gezaaid. Basilicum komt ook op en heb ik verpot. Watermeloen en broccoli doen we niet aan, radijs, spinazie en venkel hadden we geen plek meer voor dus zaaien we later. Peterselie laat nog op zich wachten, maar het restantje van vorig jaar is wel alweer aan het uitlopen. Idem dito met de bieslook. Selderij staat er ook nog van vorig jaar.



Allemaal gezellige sprietjes in de potten op mijn terras dus, met tussemdoor een enkel plantje!
Mijn bieslook krijgt knopjes denk wel een stuk of 10!
Alle reacties Link kopieren
Staat bij jullie de augurk, komkommer en cherrytomaatjes ook al buiten?
Alle reacties Link kopieren
Komkommer stond buiten, maar heeft dat dus niet overleefd.

Augurk, courgette en tomaat staan binnen.
Ik heb alles nog binnen staan.
Alle reacties Link kopieren
Jammer, ik hoopte dat het al kon. Het plan is naar buiten, rond half mei, maar ik ben ze binnen best zat. Venkel, radijs, andijvie, spinazie, rucola en bieten staan wel buiten. Ik zie nu wel dat mijn inschatting dat de bietjes in een melkpak kunnen groeien nogal dom is. Dat wordt toch verpotten en dat vinden ze, volgens mij, niet leuk.
Zelfs de basilicum staat buiten, maar wel in een kweekkasje, Die geef ik ook bijna geen water,

Een paar planten gingen slap hangen, maar met water gingen ze weer overeind. De mediterane kruiden groeien wel, maar na vorst zijn ze wel kwetsbaar. .Al vrij vroeg in de morgen staan die in de zon.

Aardbeienplanten zijn traag, maar dat is leuk, Die staan binnen. Ik heb even geen in verspenen..
Koriander uit eigen uitzaai kwam ook opzetten. Onder zand kwamen wat slierten van planten te voorschijn. Ik vrees het ergste. Maar ik heb nog zaadjes genoeg. Start dus ook maar een 4e poging.



Wat doe je tegen bladluis? (Vriendelijk voor mens, dier en planten.)

Tot nu verwijder ik de plantdelen en gooi ze weg.



BIJTJE was er weer om de broccoli bloem te bevruchten. (Heel klein maar o zo duidelijk herkenbaar als echte honingbij.)
Alle reacties Link kopieren
Tegen bladluis water, spiritus en afwasmiddel in een plantenspuit en die krengen eraf spuiten.



Of zelf brandnetelgier maken. Is ook goed als bemesting dacht ik.
Hier is inmiddels de watermeloen en peterselie ook opgekomen, dus alles doet het! Nu nog levend houden
En wéér zit de brocolli te verpieteren... Nou ja, de rest doet het wel nog, met aan kop de courgette, doperwten en radijs.



Weten jullie welke planten meerdere jaren meegaan, of moet je elk jaar vanaf zaadje beginnen?
Dank je voor de tip tegen bladluizen.



Salie en selderij het meerdere jaren. Bieslook, peterselie en nog andere kruiden.



NU alleen cherry en radijs van AH. Er staat nog teveel van vorig jaar.

RUCOLA lukt goed in schaduw en beetje licht.



O ja, Bloemen en knoppen moeten er toch uit als je een plant zoals bieslook goed wil houden? ik heb er nu ook meerdere.



Selderij (met dikke stengels en werd heel hoog) flink uitgedund. Munt deed het maar die grote plant neemt alle ruimte af.



EDIT: 23-4-2016 terug komend op het eerdere bericht.

De bieslook is ook uitgedund voor een betere smaak van jonge blaadjes. Oude zijn niet lekker.

Bloemen kan je ook eten volgens een ander advies. Een plant kan je verdelen in meerdere delen en die groeien dan verder. Kan je telkens oogsten.

Aardbei begint aan hun 3e blaadje. Daar kan je heel goed aan zien dat het aardbei is. Het is nog klein. Staat binnen en er zijn 21 kiemen. Gaan heel langzaam en traag. Rucola zaaien met telkens 6 weken er tussen voor constante aanvoer.

Stond allemaal in een boekje over makkelijke moestuin. Dat was heel overzichtelijk en met zaai-kalender. Ik weet zo niet meer welk het was, maar er zijn er meerdere op dit moment.

Basilicum gaat hier ook goed. Die staat wel in een kweekbakje. Gewoon de oude van vorig jaar. Ik ga ze in groepjes van 3 planten overzetten in een iets groter potje. Supermarktformaat, zoals ze daar staan voor verkoop kruiden in potje. Vorig jaar ging dat prima, maar pas als ze groter zijn en te klein voor het bakje. Rucola in eierdoos kan er niet uit zonder lange wortel te beschadigen. Ik heb er nu twee van verschillende datum. De rucola van vorig jaar heeft misschien houwen. Ik ruim die nog niet op. Een paar schijnbaar dode takken kregen toch nog een paar bloemen.

Vorig jaar had ik papieren bekertjes om meteen in te zaaien. Wel gaatjes er in maken. Bij verspenen krijg je daar makkelijk uit. Net als uit dunne plastic speciale bakjes van tuinder zijn ze flexibel. Eierdoos zelf wordt als voeding gebruikt en de wortels gaan er niet uit. Het moet verteren.
Aantal planten aardbeien blijft waarschijnlijk 20.

Meerdere planten van minder dan 1 cm hoog krijgen een 3e blaadje - zaai op 17 maart 2016.

Gisteren met wat zon er op (ze staan achter glas) roken ze echt naar zoet. Het derde blaadje heeft herkenbare vorm van aardbei. Is misschien 1 mm per blad.



Leuk voor mensen die klein wonen.



EDIT: het is weer moeilijk muteren hier. Aardbei hoort er niet bij. Vorig jaar wel...

Terra cotta en klein potje is lastig verspenen. Rucola krijgt erg lange sliertige wortels.



EDIT 2: Verspenen aardbeien. https://www.youtube.com/watch?v=yFGN-bHoQHU

Na ongeveer een maand het 3e blaadje is normaal.

Als er een 4e blaadje is dan is het tijd. Voor mensen die het lekker langzaam wel lekker vinden.
Dit is een trage Belg die het met kerstomaten doet. Is wel leerzaam.

Hij verspeend dus tomaten. https://www.youtube.com/watch?v=nSAFtrL1QZ8



Hij doet dus bovenop de tomaten een laagje steentjes die vocht vast houden.

De planten moeten wat dieper omdat de stengel ook voeding opneemt uit aarde.
Terra cotta potjes in allerlei formaten kom ik o.a. hier tegen:

http://www.dille-kamille. ... 24/bloempotten-roodsteen/

http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/produ ... #/50258040
Hier nog alles binnen, gelukkig maar. Vanmiddag was er hagel en natte sneeuw, voor vannacht is er nachtvorst voorspeld..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven