AH moestuintjes 2016

08-03-2016 13:30 499 berichten
Vandaag kreeg ik van AH de eerste moestuinpotjes. Zijn er meer mensen die ze gaan sparen?

Hebben jullie tips, do's en dont's die we kunnen uitwisselen?
Alle reacties Link kopieren
quote:boerinnetje-van-buuten schreef op 09 mei 2016 @ 20:29:

Kon je die plantjes nu met AH-potje en al verpotten? Anders vrees ik dat de boel sneuvelt. Ik ben een beetje lui, de meeste scheutjes zijn al veel hoger dan de aanbevolen verpot-hoogte. Maar ik moet nog even ergens potjes verzamelen.





Dat verschilt per soort. De ene plant heeft meer ruimte nodig dan de andere. Even goed op de wikkel kijken of googlen op de soorten die je hebt.



Of gewoon doen zoals je van plan was en dan op hoop van zegen natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik had bladluis in mijn bieslook, maar na een paar dagen sprayen met een groene zeep/spiritus/water-mengsel zijn ze weg! Verhouding is 20 ml groene zeep, 20 ml spiritus en 1 liter water. Ik heb het met 250 ml water gemaakt (en 5 ml groene zeep en 5 ml spiritus dus). Plantenspuit van Ikea voor 80 cent en sprayen maar!
quote:Beeldig schreef op 12 mei 2016 @ 11:53:

[...]



Of gewoon doen zoals je van plan was en dan op hoop van zegen natuurlijk.



Ach, ik heb ook niet voldoende tuin voor al die moes.

Straks heb ik een halve-meter-moestuin met zes vakken. Ik had niet verwacht dat zoveel plantjes op zouden komen. Zelfs de watermeloen!
Alle reacties Link kopieren
Hahaha die hebben wij maar niet gezaaid. Alles moet hier in potten op een heel klein terras, ik zag ons daar nog geen watermeloenen kweken.



Tomaat heb ik gewoon zó in de pot gezet, met drie plantjes tegelijk. Twee zaten volledig aan elkaar vast, die leken wel allebei uit een zaadje te komen. Dus uit elkaar trekken leek me een recept voor ellende. Bleek dat er nog wat zaadjes in het potje zaten die wel degelijk kiemkracht hadden. Dus nu staan er zès tomatenplantjes in een veel te kleine pot. We gaan het zien. Vorige jaar hebben de drie plantjes in deze potgrootte gewoon tomaatjes gegeven, dus misschien dat zes ook wel lukt.



In jouw geval zou ik ook gaan schiften. Google even naar hoe groot de planten worden, dat helpt waarschijnlijk wel in je keuze. Broccoli wordt bijvoorbeeld heel groot, met maar een beperkte opbrengst. Courgette groeit ook redelijk in de breedte, maar tomaat groeit juist meer in de hoogte. De sperzieboon en doperwt ook, dat zijn klimmers. Die passen misschien wel in je halve meter moestuin.



Ik heb er volstrekt geen verstand van verder hoor, ik ben vorig jaar net zo begonnen als jij nu klinkt. En wat groeit in een pot, dat groeit en wat dood gaat doen we gewoon weg. Maar tot nu toe lijkt het meeste prima te groeien (met een stuk minder ruimte dan ze volgens de boekjes nodig hebben). Liefdevol verzorgen met voldoende slokjes water en af en toe een aai, dan komt vast alles goed.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pumps_italiaans schreef op 09 mei 2016 @ 11:07:

Op zoek naar weren van bladluizen. Kwam ik dit tegen.Mijn dank is groot
quote:Beeldig schreef op 12 mei 2016 @ 11:56:

Ik had bladluis in mijn bieslook, maar na een paar dagen sprayen met een groene zeep/spiritus/water-mengsel zijn ze weg! Verhouding is 20 ml groene zeep, 20 ml spiritus en 1 liter water. Ik heb het met 250 ml water gemaakt (en 5 ml groene zeep en 5 ml spiritus dus). Plantenspuit van Ikea voor 80 cent en sprayen maar!



Deze had ik niet gezien.

Maggi plant zat ook vol. Staat alleen nog stronkje met teentjes knoflook er om heen.

Ik moet er wel iets aan doen, want ik heb binnen te veel staan en daar doet het niets.



Dank je voor die tip.
Alle reacties Link kopieren
Je maggiplant loopt wel weer uit denk ik. Die kan wel tegen een stootje!
quote:Beeldig schreef op 13 mei 2016 @ 00:52:

Je maggiplant loopt wel weer uit denk ik. Die kan wel tegen een stootje!Ja, dat denk ik ook. Dat is een echte woekeraar. Hij was bijna een meter hoog. Ik heb er echt van genoten in de winter. Ik heb hem al 3 keer terug gesnoeid. Er kwam ook telkens een meesje snoepen van de bladluizen. Er hangt ook een kleine spiegel. Nu denk ik dat hij dacht dat die "andere" Maggiplant lekkerder was.



Nog een tip tegen groene aanslag. Dat gif is na een regenbui uitgewerkt. Die blokjes van de Wibra slijten hard op beton, maar het vliegt er af. Op de plastic vlonders van Ikea hecht het niet. Het gif mag niet in het oppervlaktewater terecht komen. Je kan die melk pakken wel gebruiken als lekbakken. Dan vang je ook de sporen van het mos. (Wat regenwater of wit zand er in om te verzwaren tegen weg waaien.)

Maar daar had ik het al over gehad. Tuinmeubels afdekken en je hoeft ze niet schoon te maken met gif.

Een natte mop is genoeg om de vlonder schoon te maken.

Ik heb ze schoongemaakt. Maar er onder was het alleen vies waar potgrond was geknoeid en planten staan.
Alle reacties Link kopieren
Tegen groene aanslag gebruik ik gewoon azijn. Werkt als een tierelier, vooral als de zon er op staat.
Azijn gebruik ik alleen om te ontkalken. Buren gebruiken dat ook, maar is slecht voor de grond.

Maar dat is een andere discussie. Maar bedankt voor de tip.



Azijn trekt wel fruitvliegen aan.



EDIT: Fritvliegen houden niet van lavendel en ook niet van citroenmelisse.



Ik heb wat klimmers. Moest nog wat van Ikea en zag deze in de aanbieding.

En mijn artikel was niet op voorraad. Daarom ben ik nu nog verder aan het kijken.

Ik zie dit: Gewoon voor het idee. Er is ongetwijfeld meer. Ik vind beide mooi.



Deze stapelbare waren in de aanbieding in het filiaal waar ik was. Het witte laat wel licht door.

Ze zijn even duur als de grootste pot met spaarkaart van AH. Mijn Bieslook bloeit zo mooi. Die ga ik misschien overzetten naar een grotere pot. Staat nu in een klein doorschijnend bakje.



EDIT: Bij Ikea hadden ze ook losse scheidingswanden waar je potjes in kan hangen. Als ik het goed heb onthouden dan vanaf 30 euro. Maar ik denk dat bouwmarkten ook leuke alternatieven hebben. Maar vast zit vast en los blijft los. Is zo opgeruimd. Het hoeft niet te klimmen. Het kan ook hangen. Ik denk dat ik de gok neem en kijk of de potjes van AH het volgend jaar ook nog doen. Ik wil zelf ook nog kunnen zitten op het balkon.

Goedemorgen.



Een tijdje terug heb ik alles in 1x gezaaid en inmiddels verpot in de potjes die AH verkocht. Die kleine van 12 cm en de grote van 30 cm. Sommige zien er heel goed uit! Sommige wat minder (lees dood). Ik heb nog een hoop potjes dubbel. Welke raden jullie aan om nu nog te zaaien?



Mocht iemand nog niet compleet zijn mag je een PB sturen dan kan ik het toezenden als ik hem heb.
Alle reacties Link kopieren
Wat een leuk topic is dit! Ik wil graag met jullie meeschrijven.



Ik waag me voor het tweede jaar ook aan de moestuintjes van AH. Ik heb helaas geen tijd, slechts een klein balkon. Ik heb veel planten nu nog binnen staan. Ik probeer dit jaar wat minder planten te hebben met een wat betere opbrengst. Vroeger jaar had ik bijvoorbeeld komkommerplanten met hele kleine komkommers. Ik was wat later in het seizoen met zaaien en ik heb de planten (denk ik nu) in te kleine potjes laten staan.



Ik zal straks wat foto's maken van mijn plantjes.
Jaaa, vanavond eten wij AH moestuin groente; twee handen spinazie en twee handen slamix.

Eerste echte oogst na de tuinkers.
quote:Flitseflats schreef op 18 mei 2016 @ 17:59:

Jaaa, vanavond eten wij AH moestuin groente; twee handen spinazie en twee handen slamix.

Eerste echte oogst na de tuinkers.



Leuk, ik heb vandaag ook mijn spinazie opgegeten! En van de week mijn radijsjes. Wel snel op he...



Ik heb trouwens maar een vierkante meter moestuin aangeschaft, ik kwam potten te kort nu de planten zo groot worden. Ben benieuwd hoe het avontuur verder gaat.
Alle reacties Link kopieren
Spinazie is doorgeschoten, de sla bleef eerst kleine plantjes en is vervolgens door moeder merel omgewoeld...de cherrytomaat had het denk ik toch the koud, de wortel te droog en de radijs is nog niet opgekomen.



Niet echt een succes voor mij dit jaar!



Ik heb nog sperzieboon, courgette en bietjes staan. De eerste 2 zijn alleen gezaaid maar nog niet gekiemd, de biet was uitgegroeid tot een aantal kleine plantjes....maar die hebben net een flinke hagelbui/regen/onweersbui op hun dak gehad, dus of ze het hebben overleefd zie ik morgen wel weer
"I love not Man the less, but Nature more..."
oh pimpom, das inderdaad pech hebben zeg. Ongelofelijk wat een opgave het is om een stukje groente op je bord te krijgen he en hoe goedkoop het dan eigenlijk is om het zo te kopen in de supermarkt, dat vind ik toch wel boeiend van het experiment. Respect to the veggies(farmers).
quote:rianne323 schreef op 15 mei 2016 @ 09:08:

Ik heb nog een hoop potjes dubbel. Welke raden jullie aan om nu nog te zaaien?





op pagina 2 stond wel een mooi overzicht- eigenlijk kan je bijna alles nog wel zaaien nu, behalve andijvie en spinazie en mss de tomaat ook niet meer.





Andijvie - Wallonne - Zomerdoorschieter, kan goed tegen kou vroeg zaaien en oogsten, of pas na rond 21 juni

Augurk - Wisconsin SMR 58 - Snelle groeiers, zaaien vanaf april, na half mei (ijsheiligen) naar buiten

Basilicum - Genovese - Hele jaar door binnen te zaaien, pas na half mei naar buiten

Broccoli - Ramoso Calabrese - Zaaien, vanaf nu tot juni, kunnen vrij vlot naar buiten.

Cherrytomaat - Red Cherry - Zaaien, half maart tot half april, na half mei naar buiten. (is een stamtomaat, een hoge dus)

Courgette - Black Beauty - Snelle groeiers, zaaien vanaf april, na half mei (ijsheiligen) naar buiten

Doperwten - Kelvedon Wonder - Zaaien, nu tot en met mei. Buiten neerzetten na kieming, houden zelfs van de kou.

Komkommer - MarketMore - Snelle groeiers, zaaien vanaf april, na half mei (ijsheiligen) naar buiten

Peterselie - Gewone Snij 3 - Vanaf nu, bijna het hele jaar door te zaaien

Radijs - Cherry Belle - Vanaf nu, bijna het hele jaar door te zaaien. Liefst vlot naar buiten, en niet verplanten.

Rode biet - Egyptische platronde - Vanaf nu het hele jaar door te zaaien. Liefst vlot naar buiten, en niet verplanten.

Rucola - Esmee - Vanaf nu het hele jaar door te zaaien.

Sla(mix) Great Lakes, Prize Head, Rouge d'Hiver en Wonder der vier jaargetijden - Eh, allemaal bijna het hele jaar door te zaaien.

Sperzieboon - Faraday - Pas zaaien eind april, begin mei. Na ijsheiligen naar buiten.

Spinazie - Vroeg Reuzenblad - Vanaf nu te zaaien, kan goed tegen koud, en houdt niet van de zomer (doorschieten).

Tijm - Duitse Winter - Vanaf nu binnen te zaaien, gaat langzaam in het begin.

Tuinkers - Cressida - Hele jaar door wel te zaaien

Venkel - Doux De Florence - Kan nu al binnen voorgezaaid worden. Maar vanaf apil/mei lekker naar buiten.

Watermeloen - Sugar Baby - Snelle groeiers, zaaien vanaf april, na half mei (ijsheiligen) naar buiten

Wortel - Negovia - Kan nu binnen, maar houdt niet van verplanten, liefst vanaf april direct buiten.
Alle reacties Link kopieren
Ik had alle zaadjes gepland, maar helaas heeft niet alles overleefd.

We hebben nu buiten zo'n vierkante meter moestuin en vooral de rucola doet het supergoed. Alleen vergeet ik het vaak te plukken, dus schiet het een beetje door. De bietjes en radijsjes doen het ook goed en de tomaat gaat het den ik ook wel redden.

Nou ja, het was wel leuk om samen met mijn zoontje te doen. Hij kijkt nog steeds elke dag hoe het met de plantjes is.

We hebben zelf aardbeienplanten gekocht, die doen het ook goed.
Bedankt *bloem!
Bij mij is er ook een groeistilstand gekomen.

De blaadjes van de radijs beginnen steeds meer echte vorm te krijgen. De blaadjes van de radijs kan je ook eten als sla. Of er knolletjes aan komen is nog afwachten. Ik heb ontdekt dat ik best ze wel lekker vind. (Ik heb nog twee zakjes gekocht van andere soorten, maar eerst moeten deze nog groeien.)



De zelf gezaaide aardbeienplanten moeten binnenkort verspeend worden.

Ik zit nog met de bladluis. Ik heb al wel een plantenspuit gekocht. Kijken of de groene zeep aanslaat.

De maggiplant is alweer aan het groeien. Ik heb de teentjes knoflook ook geplant en misschien dat het wel helpt.



Maar ik heb net als afgelopen herfst toch weer opnieuw rozemarijn. De oude waren verdroogd, maar de geur is heerlijk. Er zaten in dezelfde pot nog zaadjes die nu pas ontkiemen. Koriander en Anijs doen het ook goed.



Van de cherrytomaten heb ik twee planten over. Die staan onder een fles buiten.

Ik heb nog een heleboel uit een zakje en die zijn wel erg groot. Ik denk twee verschillende soorten.



Verder heb ik niets meer van de moestuintjes gezaaid. Ik heb twee bakken, maar 20 aardbeienplanten hebben ruimte nodig. Citroenmelisse is nog klein.



EDIT: 19-5-2016 Er komen weer kleine paddo's groeien. Zit in de potgrond. Maar het is te nat en er is te weinig licht binnen.

Het moet dus naar buiten voor meer licht en lucht. Peterselie krijgt bloemen? Dat wist ik niet. Die begint door te schieten.

Prei staat er goed bij na het verspenen naar meer ruimte per plant. Er zitten boontjes aan de broccoli. Maar ze zijn nog klein. Rucola is mislukt, maar één takje groeit nog steeds door. Daar zitten een paar bloemen aan.

Ik hoop dat de kruiden het redden. Het ruikt niet. Heel vreemd, maar er was nauwelijks zon. Daar kan het aan liggen.



VRAAG: wat voor zeep kan ik gebruiken tegen eventuele bladluis? Er zitten nu wel rare plekjes op de planten. Heb het al met een stukje toiletpapier weg gehaald. Maar wil toch gaan spuiten. Vorig jaar begon het met de luizen ook zo.
"VRAAG: wat voor zeep kan ik gebruiken tegen eventuele bladluis? Er zitten nu wel rare plekjes op de planten. Heb het al met een stukje toiletpapier weg gehaald. Maar wil toch gaan spuiten. Vorig jaar begon het met de luizen ook zo."



afwasmiddel.



Het gaat best okee met mijn moestuin buiten! Van t weekend alles vanuit de potten naar de moestuinpak verspeend, de planten kregen er wel ff een klap van maar nu staan ze weer fier overeind. Alleen de tomaat en wortels staan nog binnen. En hele zielige sla.





Alleen hoop ik dat de courgette ok is, de bladeren verkleuren plots nu ze buiten staan en er lijkt wat aan geknaagd.... Iemand tips? Wat is dit?

Oh, nog een leuk tipje, eet je wel eens bosui? Eet dan de onderste, witte 4 cm niet op, maar zet die in een glas water. Er groeien dan nieuwe wortels aan. Na een tijdje kan je ze in je moestuin zetten. Groeit gewoon weer nieuwe bosui uit! Staat er ook tussen in de moestuin, een na onderste rij, 3e kolom.
Ach, afwasmiddel...

Ik heb in de afgelopen week alles schoon gemaakt met allesreiniger (citroen). Alle groene aanslag weg geschrobd met een oude afwasborstel. De vlonders hen ik met afwasmiddel gedaan.

(Het viel reuze mee met de beesten die er onder zaten. Ik heb er twee gezien. Er zat wel rommel en iets anders onder dat ik niet weg kreeg met schrobben. Het leek wel lijm. )



Die vlekken zouden met de pollenexplosie te maken kunnen hebben. Maar ik weet niet wat het doet.

Kijken of er geen eitjes op zitten.

Kijk of er geen bladluizen op zitten. Vooral bij de lage bladeren en bij de nerven. Met een loep lukt dat beter.

Ik denk dat ik de blaadjes ga afwassen. Deel van de broccoli is niet meer te redden. Maar er staan nog twee die gezond lijken. Ik laat de aangetaste nog even staan, want het lijkt alsof er geen beestjes meer op zitten.

Ik kan misschien binnenkort toch wat zaad van doorgeschoten groenten oogsten. Als de luizen maar weg blijven. Het loont wel om bij het verspenen toch om meteen de juiste pot te kiezen.
Ik heb wel iets over de pit van avocado gelezen. Zelf kweken

De avocado kan als kamerplant gehouden worden. Het kweken gebeurt vaak door het zaad 2-3 dagen in water te laten weken en daarna met de punt omhoog in normale potgrond te planten. Soms laat men de zaden ook wortel schieten door ze een tijd lang boven water te plaatsen (bijvoorbeeld door de pit met tandenstokers boven een glas water te houden). Later worden de planten dan opgepot. De wortels die op deze manier ontstaan zijn echter niet altijd bestand tegen een ondergronds bestaan. De plant moet steeds warm staan en heeft behoefte aan een hoge luchtvochtigheid, anders worden de bladranden bruin.[2] https://nl.wikipedia.org/wiki/Avocado
Wat een leuke tip van de bosui!



Mijn broccoli groeit goed. Zo'n beetje door de hele 30cm pot. Ik heb echt geen idee hoor maar wanneer zou er echt broccoli kunnen groeien? Moet ik denken aan weken of maanden of volgend jaar?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven