AH moestuintjes 2016

08-03-2016 13:30 499 berichten
Vandaag kreeg ik van AH de eerste moestuinpotjes. Zijn er meer mensen die ze gaan sparen?

Hebben jullie tips, do's en dont's die we kunnen uitwisselen?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zojuist alle overgebleven AH moestuin zaadjes in de grond gedaan. Mooi zaaiweer en inderdaad goede week op komst voor de kiem.



Ik heb o.a. rucola, venkel, rode biet, wortel, tijm, peterselie en andijvie gezaaid.
Gisteren noedels gegeten met homegrown radijsjes, erwtjes en de gerecycleerde bosui (witte stuk van bosui in aarde planten, groeit weer aan), mjam!
Alle reacties Link kopieren
Hebben jullie ook zoveel slakken?
nee ik niet, maar hoor wel dat het dit jaar echt een plaag is van anderen.

Ik heb wel iets wat gaten vreet in mijn radijsjesbladeren... Maar de rest is nog ongemoeid....
Het mengsel van spiritus, zachte zeep (3hoek) en water helpt wel. 's Avonds spuiten en 's Morgens sproeien met gewoon water.



Slakken had ik vorig jaar door een poging met zelf compost maken. De hele winter heeft de (GFT)bak gestaan en is pas recent mee met de compost. Maar daar waren al kleine slakken in te zien. Ik heb er verder niet over na gedacht. Ze eten wel insecten. Is een hele biotoop.

Ik heb hier kleine schimmel (stokje met hoedje... die spellingscontrole is stom. Beide mogelijkheden ziet die als fout.)

Dus misschien zijn daar de eitjes uit gekomen? Scherpe schelpen houdt ze weg van de planten.



Maar ik heb nu wel schitterende groeisels van de knoflook.

Ik hoop dat de "plat liggende door regen" kruiden weer rechtop gaan groeien.



EDIT 22/6: Broccoli en een tomaat overgezet naar een grotere pot. Knoflookteentje toegevoegd. Voor 2 planten 10 liter potgrond nodig.

Van de aardbeien zijn er 8 kiemen bij gekomen. Lege plekjes worden aangevuld. Ik geloof alleen niet dat er nog iets uit gaat komen.

De harde regen pleegt wel een aanslag op de planten. Maar het blijft leuk. Broccoli krijg piepkleine zij-scheuten. De plant lijkt veel groter nu deze is overgezet in een grotere pot. Alleen de luizen... Er lag een blad af en ik zag de luis op een verkleurend blad.

De luis en de harde regen doen de planten geen goed.
Alle reacties Link kopieren
Ik begin echt schijtziek te worden van deze shitzomer



Alles verregend.

Geen tomaten en aardappelen voor ons dit jaar, roest in de veel te kleine knoflook, een teen voor een teen knoflook zeg maar.

Slakken die in grote getale mijn tuin komen verslinden en stomme dikke houtduiven die alle bonen op vreten.

En om nog maar niet te spreken over het geringe aantal zonuren.

Zo dat moest er even uit.
Gisteren kruiden gebruikt bij het koken.



Tekst is weer weg. Luizen hebben er voor gezorgd dat ik geen moeite meer heb gedaan.

Daardoor heb ik nu beperkte schade vanwege de regen.

Ik heb van elk maar heel weinig laten staan.
anoniem_64f4bc1c8e92f wijzigde dit bericht op 02-07-2016 13:47
Reden: Het forum werkt niet goed.
% gewijzigd
weekje op vakantie geweest en net de moestuin-mania weer wat in orde gebracht. De komkommer- en/of augurkenplanten nemen de boel helemaal over! Die houden ook wel van die nattigheid natuurlijk. Wel superveel kleine vruchten, maar geen idee of het komkommers of augurken zijn en of je dat wel kan zien. Nu zijn ze pas 2-3-4 cm, maar over een tijdje moet ik toch wel weten welke ik moet inmaken en welke groter laten groeien... Denkt iemand hier het onderscheid te kunnen zien? Dan zal ik binnenkort ff wat foto's plaatsen.



een courgetteplant en radijsjes die los in pot staan en niet in de moestuin zijn erg luis- en slak-infected, maar gelukkig valt het in de m2 moestuin reuze mee.



En een maaltje sperzieboontjes geoogst en radijsjes voor vanavond, mjam.
Alle reacties Link kopieren
Augurken hebben meestal bobbeltjes en komkommers niet.



Ik wacht nog steeds op mijn kas Volgende week zou-ie moeten komen, en dan moeten we m nog in elkaar zetten. Denk dat t m niet meer helemaal gaat worden met mijn tomaten en aubergines. Maar soit.



Hier ook veel slakkenellende. Ik heb wel 1 prachtige courgetteplant staan die de eerste courgettes begint te produceren en mijn 2 pompoenplanten doen hard kun best, maar hebben het zwaar met teveel slak en te weinig zon. Verder wat palmkoolplanten waarmee het best goed gaat, de aardappelplanten zien er ook wel ok uit. Paar savooiekooltjes die gewoon echt niet lijken te groeien, misschien maar een beetje bijmesten.
Mijn broccoli groeit wel en heeft bloemen gekregen. Maar het geel is al zichtbaar. Grote kans dat het dus geen eetbare stronken krijgt.



Elders bloeien de tomaten wel, maar die zijn hier weer kleiner. Die hebben te lang en te dicht op elkaar in de kweekbak gestaan. Meteen bij het zaaien al rekening mee houden. (Drie zaadjes per gat en dan kleinste weg knippen.) Of meteen verspenen als ze groot genoeg zijn. Ze blijven anders klein.

Met aardbeien is het wel gelukt om ze te verspenen en ze groeien deels. Maar ze missen ruimte en daardoor blijven ze hier klein. (IK had geen ruimte voor 28 aardbeienplanten, maar ben al bij dat ik er misschien 3 over houd. Vanwege de bladluis kan ik niet aan anderen geven. Minder planten zijn ook gemakkelijker te controleren en te spuiten zonder gif te gebruiken. Ze gaan dus toch met het afval mee.



De houwen van de broccoli van vorig jaar draagt heel veel zaad. Ook het zaad van de koriander en Dille van vorig jaar zijn gaan groeien en hebben bloemen. Dille nog niet, maar die is wat later gezaaid. Vorig jaar stonden de kruiden die het goed deden hoger.

Weet iemand of bladluis in het zaad gaat zitten? Ik spuit het iedere dag en het staat in de regen. Maar ook in de zon. Ze zijn duidelijk zaaddragend.



Het bepalen hoeveel water geven is moeilijk. Een deel staat erg nat en ander deel droog. Ik heb meerdere soorten/ kleuren potgrond gebruikt.

De kweekkas ga ik volgend jaar pas gebruiken. Dan zaai ik meteen buiten en onder de kap van het kasje.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb maar slakkenkorrels gekocht. Dat zal die kleine rotzakjes leren.
ik kwam gisteren een slakkensamenscholing tegen, gooide er een paar ver weg, maar dacht: vroeg of laat komen die weer terug, dus wat doe je dan? Een zoutbad? Ik heb ze maar in de vuilnisbak gekieperd... Vanochtend hoor ik een schreeuw uit de keuken, schoonmaakster opende de vuilnisbak en al die slakken zaten tegen de deksel geplakt met de hele extended family.

Ik voelde me echt een heel vies mens
Alle reacties Link kopieren
Huisjesslakken gooi ik inderdaad ver weg (weiland naast mijn tuin) maar naaktslakken moeten gewoon dood, vind ik. Ik knip ze door met een snoeischaar en dan eten de vogels ze wel op.

Overigens doen ze dat in de kliko ook ja, met z'n allen tegen het deksel geplakt gaan zitten Ook maar mee opgehouden, met slakken in de groencontainer gooien.




Okee, zijn dit komkommers of augurken (heb de zaadjes door elkaar heen geplant maar vergeten welke welke is)? Had even een paar dagen niet naar mijn moestuintje omgekeken... Opeens ofwel reuze augurken, of op augurk-lijkende komkommers. Heb er eentje op en het smaakt wel naar komkommer, alhoewel wat dichter/minder waterig qua structuur. En met bobbeltjes dus, maar zou dat niet ook gewoon een bepaald type kunnen zijn? Of smaken augurken rauw sowieso naar komkommer?
Alle reacties Link kopieren
Augurken behoren tot dezelfde familie.

Ziet er goed uit!
ik geloof dat het komkommers zijn, als ik andere plaatjes van AH komkommers zie- dit ras houdt zijn stekeltjes. Maar hoe ik dan ga zien wat de augurken zijn...
Ik lust ze wel. Geef ze maar aan mij. Ze zien er goed uit.



Hier lukt niets. De broccoli heeft al bijna borsthoogte bereikt.

Maar ik laat het meeste ook gewoon door gaan.



Ik heb een plant van tomatencherry die het goed doet en groot wordt (van de tig kleine) en de AH blijven een stuk kleiner.

Ruimte in de pot (en ik heb weinig ruimte voor grote potten) is wel bepalend voor de groei.

Nadat de broccoli in emmer ging schoot die in rap tempo door, maar veel zon en te weinig schaduw.



Is wel apart dat er zo'n grote plant in korte tijd is ontstaan. De knoflookteen doet het wel prima in de schaduw van de broccoli.

Ik mis de grote lekker geurende lavas. Met al die regen is bijna alles overleden. Ik vergeet steeds water te geven met al die regen.

Deel staat te soppen en de rest heeft dorst.
Wij hebben van de week doperwtjes en worteltjes gegeten van de AH moestuin :-)
Zijn er trouwens ziekten die via jonge planten zoals broccoli en sla in alle planten kunnen gaan zitten?

Of is het normaal dat de buitenste bladeren gaten kunnen scheuren als ze te weinig water krijgen of juist te veel?



Dit is een vraag voor het uitwisselen of aankoop van teveel aan planten.

Ik spuit tegen bladluis en ook die planten hebben een soort van slijtplekken. Weet iemand wat dat is?

Is het uitdroging?
Nou, bladluis zat ook op sla binnen. Maar die heb ik dood geknepen en uit gesmeerd.

Daar houden ze niet van.



Maar één tomaat (die wel groot is geworden; de Moestuintjes blijven kleiner dan die. Die is een andere soort) krijgt een bloem!

Misschien dat er eigen tomaatje aan gaat komen.



Mijn broccoli groeit als kool. Het is ook kool, maar de bloemen komen wel erg hoog en zijn geel.

Maar ik heb wel heel veel zaden. De zaden die in de lucht hangen beginnen te ontkiemen.

Ik ga een rode peper kopen en de zaden planten. Dat past wel bij de - knoflook die tegen de bladluis was gepoot.

Hete peper is ook lekker bij dit weer.

Jammer dat ik de zaadjes heb weg gegooid.

Volgens mensen die het veel gebruiken is het goed om ziektes te weren uit je lichaam. Dus waarom niet. Ik heb weer genoeg lege potten over.
De Moestuintjes tomaten blijven inderdaad maar mini zeg! En die plant blijft maar groeien, heb hem blijkaar niet echt goed in toom gehouden. Heb er maar ff flink de schaar in gezet, worden de tomaten mss toch wat groter...
Ik heb in de ene plant (van ander zaad) nu meerdere bloemen.

Maar ik ken wel mensen die er echt heel veel tomaten in krijgen. Daar krijgen ze veel zon en staan uit de wind.

Ze worden daar inderdaad erg groot. Voor meer dan de tomaten is zelfs geen ruimte.
Alle reacties Link kopieren
Heb komkommerplant maar uit de kas gehaald, want ze waren niet lekker. De andere komkommerplant komt uit het tuincentrum en geeft heerlijke zoete snackkomkommertjes
Hoogste moestuintje dat ik zag.



Heb de zaadjes van een rode peper in een potje gedaan met plastic kapje.

Nu zit het kapje helemaal vol met groene plantjes. Het zit tegen het dakje van het kapje. Ik ben verbaasd dat die het zo goed doen.

Het potje is te klein geworden. Ik wil er een paar overzetten, maar ik weet niet wat ze nodig hebben.

VRAAG: Wat kan ik met die planten doen? Ik wil kijken of die vruchtdragend kan worden.
Alle reacties Link kopieren
Leuk om te lezen. Mijn tomatenplant groeit ook als een malle. Af en toe haal ik er een rijpe af. Van het weekend denk ik grote oogst. Ze smaken erg zoet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven