AH moestuintjes 2016

08-03-2016 13:30 499 berichten
Vandaag kreeg ik van AH de eerste moestuinpotjes. Zijn er meer mensen die ze gaan sparen?

Hebben jullie tips, do's en dont's die we kunnen uitwisselen?
Leuk okkervil! Kun je een foto plaatsen?
Ja, ik heb ook (nog groene) tomaatjes. Voordeel van dit weer. Ik krijg weer nieuwe bloemetjes in de tomaten.

Prei en uitjes beginnen te lijken. Ze zijn aan het splitsen en er groeien jonge planten uit.



Weet iemand hoe en waarin jonge rode peper over gezet kan worden?
Vandaag tomaatjes geoogst van AH. Wortels dien het ook goed, vinden de konijnen ook fijn :-)



Eerder al spinazie, sla, radijs, rucola, doperwtjes, basilicum, peterselie, tijm en wortel geoogst.

Broccoli, courgette, komkommer, watermeloen en augurk doen het niet goed bij ons.
Ik ben verbaasd, want de ondermaats gebleven tomaten van AH krijgen bloemetjes. Die staat in een veel te klein potje. EDIT: Echt ongelooflijk hoe hard die tomaten van de AH nu gaan bloeien. Ik heb er maar 2 planten van groter gekregen. Uiteindelijk krijgen ze nu dan toch bloemen. EINDE.

Broccoli heb ik klein geknipt en weg gegooid. Inclusief alle zaden. Toen die begon te groeien was het een leuke plant, maar ben bang dat er weer luis in zit.

Ook de dille, peterselie krijgen nieuwe bloemen. Prei en lenteui doen het opeens heel goed. Vooral de prei. Misschien ga ik die nog eten.



Als je nu nog rozemarijn hebt dan kan je die nu zaaien. Hier doet die het heel goed met deze temperatuur.

Het is gelukt om planten met uitlopers van aardbeien uit zaad te laten groeien. Volgend jaar krijgt die pas vruchten.

Zelfs rode pepers (van de zaadjes een vers pepertje) groeien prima.

Ik hoop dat de bladluizen in brand komen te staan en flink winderig worden als ze daar aan zitten.

Als ik die de winter door krijg dan heb ik volgend jaar een leuk experiment afgesloten.
Vraagje:

Ik heb per ongeluk anti-bladluis (mengsel spiritus en zachte zeep met water) gegeven i.p.v. water met plantenspuit.

Is dat erg voor eetbaar zijn? Weet iemand dat?
Alweer een half jaar geleden dat ik dit topic opende! Vandaag de laatste bietjes en tomaatjes geoogst. Niet alles was een succes, maar sommige dingen wel. Waarschijnlijk ook omdat er alles in pot kweekten en niet in de volle grond.



Van groot succes tot geen succes:

De kruiden (basilicum, tijm, tuinkers en peterselie) allemaal goed gelukt en lekker van kunnen eten.

Slamix, rucola en andijvie, ook ieder twee a drie keer van gegeten.

Wortels en radijs deden het goed, vonden de konijnen ook fijn.

Spinazie en tomaatjes. Ook twee keer geoogst.



Minder succesvol: doperwten en rode bieten. Kleine opbrengst.



En helemaal geen succes hier: broccoli, venkel, watermeloen, augurk, komkommer, sperziebonen.



Alleen de courgette staat er nog. Nu in bloei, dus volgens mij veel te laat?



Volgend jaar doe ik weer mee, maar dan doe ik de grote planten (watermeloen, augurk, courgette, venkel etc.) niet. Werkt naar mijn idee toch niet goed in een pot.



Hoe is het bij jullie gegaan met de moestuintjes van AH?
Alle reacties Link kopieren
De augurkplanten zijn idd dramatisch. Had er 2 gezaaid, ze werden enorm lang, in totaal 1 augurk gehad...

Venkel is nooit naar boven gekomen

Sla en radijs wel prima gelukt :-)
Kijk, luister en geniet... want mooier dan dit wordt het niet!
Andyvie en radijs zijn mislukt. Ik had last van bladluizen.

Tomaten hebben kleine bloemetjes, maar na 5 keer omvallen is er een plant over gezet in grotere pot. Misschien komt er nog iets aan, maar ik denk het niet. Ik heb wel 4 tomaatjes van ander zaad.



O ja, één rode tomaat gegeten en die was lekker stevig en heerlijk. Zo meteen nog even water geven zodat ze niet weer dorst krijgen.

Heel veel bloemen zijn verdroogd en kunnen geen tomaat meer worden.
Alle reacties Link kopieren
De komkommers doen het hier prima!
Natte tosti..
Ik heb 3 rode tomaten geoogst en die waren lekker! Er zitten nog zat groene aan, ik hoop dat ze met het komende warme weer nog even rood rijpen.
Het gaat heel snel dat rood kleuren met dit weer. Wel genoeg water geven.
Bijna al mijn aardbeien en alle pepertjes zijn verdroogd. Door de korte heftige regen was ik vergeten dat een deel niet nat wordt.

De bloemen in de tomaten zijn wel verder gegroeid en er vloog een bij om heen.

Ik zag er ook een paar die naar open boorgaatjes in de muur zochten, maar die waren te klein. Maar dat valt buiten dit topic.



Hoe gaat het verder met de oogst?

De zongerijpte tomaat was zalig!!! Zo heerlijk heb ik ze nog nooit gegeten.

Maar wel steeds minder zorgen over hoe ik de aardbeien de winter door krijg. Ik heb nog een emmer met daarin een bak en een transparante deksel.
Ze zijn er weer.

Ik zag het gisteren op een poster.



Ik heb er twee van vorig jaar gezaaid. Eentje is gekiemd.
Alle reacties Link kopieren
Vandaag heb ik het eerste moestuintje bij AH ontvangen, worteltjes. Vanavond heb ik de wortelzaadjes meteen gezaaid, ik ben benieuwd.
Oh neeeeeeeeeee dat wordt weer hyper jeugd die je al bij de kassa op staat te wachten want hebbuh hebbuh hebbuh...
Er was wel ergens een filmpje te zien over de dranghekken die geplaatst werden met grappen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben wel klaar met die moestuintjes eigenlijk. Na een paar jaar achter elkaar mogen ze nu wel weer eens wat anders verzinnen.
Alle reacties Link kopieren
Nee! Leuk. Wij gaan weer kweken!
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.
Alle reacties Link kopieren
Vandaag mijn eerste dit jaar gekregen . Heb alleen nog niet gekeken wat het is.
Kia aka brandhout voor de hel, aangenaam.
Je kan er leuke groentetorens van maken. Moeten ze wel in het doosje blijven zitten.

Ik heb net de helft van een venkel van vorig jaar gezaaid. Als die mislukt dan probeer ik de andere nog.
Alle reacties Link kopieren
Ik had er nog een aantal van vorig jaar. (waren nog goed). vorig jaar niks gedaan, dus nu wel weer zin in.

tuinkers & broccoli komt al omhoog.

Maar broccoli is best lastig volgens mij.
Alle reacties Link kopieren
Met online boodschappen krijg ik er 15!

Ga ze weggeven aan 2 collega's.
Prrrr, mauw miawwwww.
Ik vind dat ze dit jaar best een spannend moestuin assortiment hebben. Itt vorig jaar ben ik wat meer gemotiveerd ermee aan de slag te gaan. In de hoop dat ze wel groter worden dan 1 cm.
O, zijn ze anders dit jaar? Had er nog niet echt naar gekeken, wel omdat ik geen nee wou zeggen een berg verzameld alweer.
Er staan op diverse locaties van AH van die kartonnen bakken om ze in te gooien voor arme kinderen of zoiets.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven