Als starter op de woningmarkt in Amsterdam

30-07-2007 13:35 33 berichten
Alle reacties Link kopieren


Als (bijna) afgestudeerde wil ik straks in Amsterdam gaan wonen en werken. Momenteel woon ik nog in het noorden van Nederland en is het geen optie om voorlopig heen en weer te reizen. Op dit moment heb ik nog geen vaste baan, maar ga ik ga binnenkort wel beginnen met solliciteren.



Wat ik mij afvraag: Hoe kun je als starter leuk wonen in Amsterdam? Ik heb de prijzen gezien van zowel de koopwoningen als huurwoningen. Zelf heb ik  in het begin ongeveer een jaarinkomen van 35.000 euro en wil wel graag enigszins centraal wonen met het liefst een woonoppervlakte van minimaal 40 m2.



Is dit mogelijk of stel ik nu voor mezelf al te hoge eisen? Hoe pakken andere starters dit probleem aan? Heeft iemand misschien tips waar ik me misschien kan inschrijven voor het huren van een woning? (Sta al wel jaren ingeschreven bij Woningnet, maar 4 jaar wachttijd is nooit genoeg)


Ga gewoon eens kijken op funda.  ga er van uit daje maximaal 4,5x je jaarinkomen als hypotheek kunt krijgen. Je kunt dan een huis kopen van ongeveer 140.000 euro. Deze prijsklasse is vrij gewild, dus reken er niet op dat je veel van de vraagprijs van een huis afkrijgt.  Centraal in Amsterdam gaat je ws niet lukken, maar er zijn nog genoeg wijken over. Schelt wel als je weet waar je gaat werken, want als je iedere dag de hele stad door  moet heb je ook zomaar 3 kwartier reistijd.
Lekker startsalaris! Daar zit ik met mijn wo-opleiding na 8 jaar nog niet eens op.. Had ik maar een vak geleerd ;)
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor je reactie! Met 140.000 euro kom je niet echt ver... Heb je misschien een voorstel voor een bepaalde wijk waar ik misschien iets verder zou kunnen komen? Een uurtje 's ochtends reizen vind ik niet zo erg hoor, in Amsterdam ga ik gewoon lekker op de fiets. Heb er eerder gewoond en moest elke dag naar Utrecht op en neer, dus ben wat gewend.



@Emaille: Ben even enigszins verbaast hoor! Verdien je na 8 jaar werken nog geen 35.000 euro per jaar? Voor mijn richting is dit een gebruikelijk startsalaris + nog de bekende extra's als 13e maand enzo, maar er wordt wel 40 uur gewerkt. Hoe doe jij dat dan met woonruimte? Heb je wel iets gekocht of je huur ergens een huisje ofzo?
Alle reacties Link kopieren
Bahamas, ik zou toch regelmatig reageren op woningnet hoor! En dan vooral op de woningen waar niet zo massaal op gereageerd wordt. Ik stond nog geen jaar ingeschreven toen ik ineens een uitnodiging voor een bezichtiging in mijn inbox had. Was echt helemaal verbaasd (had alleen al een woning dus was niet meer nodig). Ook al zit je dan even tijdelijk niet zo helemaal super, het is toch altijd makkelijker doorstromen als je er al in zit, dan wanneer je helemaal van buitenaf moet beginnen.



Daarnaast ben je vanuit een buitenwijk zo in het Centrum met het openbaar vervoer. Ik heb onlangs een woning gekocht aan de rand van Amsterdam en ben met 20 minuten in de tram op het Leidseplein.



Ik wilde eigenlijk een huis met een tuin en een zolder etc. Niet te ver van mijn man zijn werk en niet te ver van mijn eigen werk (ik ga met het ov). Maar het meeste lag boven onze prijsklasse.

Uiteindelijk een hele leuke maisonette met fantastisch uitzicht gekocht aan de rand van Amsterdam voor nog geen 175.000 euro (3 slaapkamers)



Dus ik denk dat er voor die prijsklasse van jou best wel het een en ander te vinden is (bijvoorbeeld een 3 kamerflat van 65m2 voor 124.500 euro) (maar veel is het inderdaad niet...misschien ook eens kijken op www.zah.nl)
Alle reacties Link kopieren
Ik woon trouwens in Osdorp/Nieuw Sloten en vind het tot nu toe een erg fijn gebied (Veel winkelcentra en relatief groen)
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
Waarom ga je niet zoeken in bijvoorbeeld Diemen of Amstelveen. Daar liggen de pijzen een stuk lager dan  in Amsterdam zelf, en je zit zo in de stad.



Je hebt misschien niet de sfeer van amsterdam, maar het lijkt me toch het overwegen waard.



Kennis van me heeft net iets gekocht in Diemen en dat ziet er echt superleuk uit!



Kijk trouwens ook een op de volgende sites:

www.jaap.nl

www.vbo.nl

www.dimo.nl

De onderste 2 heeft huizen die niet op funda staan en volgens mij heeft jaap alles. Remax heeft ook altijd wel veel huizen.
Alle reacties Link kopieren
Harstikke bedankt voor al jullie reacties en adviezen! Elk keer reageer ik trouw op het woningaanbod op woningnet, toevallig vandaag ook net weer gedaan. Ik heb gereageerd op wijken wat verder van het centrum en studiowoningen in de hoop dat ik er tussen kom.



Als je er eenmaal maar zit kun je later altijd nog een keertje verder zoeken! Wel zou ik graag in Amsterdam willen wonen, ben single en heb helaas geen auto. Dus ga vrijwel elke avond even de stad in of naar vrienden en ga dan het liefst even op de fiets heen en weer.



Ga binnenkort ook even weer een oriënterende ronde door Amsterdam maken om de verschillende wijken te bekijken. Tot dusver heb ik wel in Oud-west/Oud-zuid gewoond, maar dat waren studentenkamers. Veel verder dan de binnenstad en oost ben ik eigenlijk nooit gekomen.
Alle reacties Link kopieren
Ach ja, Amsterdam...verkwanseld door de PvdA aan de allochtonen. Nou moet jij als afgestudeerde je rotzoeken. Je bent niet benijdenswaardig, maar ik zal je helpen.



1. In mijn veelgeprezen Vogeldorp zijn wel woningen voor jouw budget te vinden. Het is het niet waard, je betaalt teveel, maar je hebt weinig keus. Voor 110-120.000 kan je terecht. Even bellen bij woonstichting de Key. Voor het ultieme Vogeldorp gevoel even googelen op Vogeldorp. Disteldorp is iets soortgelijks.

2. Overweeg Purmerend. Je gulden is daar een daalder waard. En een stuk ontspannener qua woningmarkt dan Amsterdam.

3. Amstelveners vinden zichzelf helemaal te gek, en zijn een tikkeltje bekakt, en wonen is daar duurder als b.v. in het volkse Amsterdam Noord. Diemen weet ik niet, maar volgens mij is dat ook niet veel beter.

4. Je kan natuurlijk, mits je een olifantenhuid hebt, in buurten gaan wonen die vergeven zijn van de allochtonen. De westelijke tuinsteden, Oost, Zuidoost. Laat de makelaar goed weten dat je alleen voor een koopje daar wenst te wonen, en anders houdt hij zijn allochtonenwoning maar. Een hond is zeer onrein, maar dwingt enorm respect af onder veel allochtonen. Hoe groter de hond, hoe meer het respect. Voor het gewenste effect de hond af en toe laten fieren.
Alle reacties Link kopieren
Ik woon trouwens in Osdorp/Nieuw Sloten en vind het tot nu toe een erg fijn gebied (Veel winkelcentra en relatief groen)
klopt! hier woon ik ook, met de tram ben ik in 15 minuten op het Leidseplein, rechtstreeks en soms sneller!! m'n huis á 65m2 staat nu te koop, wil je 'm kopen? over de prijs worden we het wel eens :P
Alle reacties Link kopieren
Wederom bedankt voor jullie tips! Ben hier erg blij mee en ga ermee aan de slag. Hou jullie uiteraard op de hoogte mocht ik vorderingen maken :)



@Buffy1978: Heb je een huis in de aanbieding enigszins in mijn prijsklasse? ;)
Alle reacties Link kopieren




Wederom bedankt voor jullie tips! Ben hier erg blij mee en ga ermee aan de slag. Hou jullie uiteraard op de hoogte mocht ik vorderingen maken :)



@Buffy1978: Heb je een huis in de aanbieding enigszins in mijn prijsklasse? ;)
jazeker!!! met jouw jaarsalaris kan je 'm zeker kopen! als je interesse hebt kan je contact met me opnemen via de angel!!!:)
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt ook de Baarsjes of Bos & Lommer in West proberen. B&L klinkt misschien "eng" (slechte reputatie), maar het stadsdeel is best groot en de ene straat is echt de andere niet. In de buurt van bijv. de Admiraal de Ruijterweg heb je leuke appartementjes voor starters. Ik woon er zelf ook en het bevalt me prima. Je zit dichtbij allerlei winkels, het Westerpak, verschillende markten en...het is een kwartiertje fietsen naar het centrum.
Alle reacties Link kopieren
ten eerste; ben je al zeker van die 35.000 euro?? Ik vind dit namelijk ERG veel als je net van school komt! Al mijn klasgenoten van destijds verdienen dat nog niet terwijl ze 4 jaar van school zijn. Ik nu ook nog net niet, terwijl ik toch wel mag zeggen dat ik een goed salaris heb in vergelijking met soortgenoten.

Qua huren is het inderdaad goed reageren op woningnet, desnoods op een kleiner huisje of iets verder weg. Je kunt zelfs makkelijk gaan onderhuren zolang je maar goed oplet dat je de instanties noooit je illegale adres geeft. Iedere dinsdag en donderdag de hele Viavia uitpluizen, gelijk bellen en gelijk langsgaan. Het is nl vaak zo dat de 1e die langskomt en de borg ophoest, de kamer of het appartement mag hebben.

qua kopen kun je echt wel meer krijgen dan 3 of 4 keer je jaarsalaris omdat dat zogenaamde 'gentlemans agreement' dat verbiedt om kopers meer te lenen dus niet een echte verplichting voor banken etc is. Gewoon naar de hypotheekshop gaan en vragen welke aanbieders nog wel over die grens willen gaan. Moet je wel oplettten dat je het nog wel kunt ophoesten. Funda, jaap en al dat soort sites kun je vergeten als het om Amsterdam gaat. Waarom; makelaars zetten hun huizen pas 2 dagen nadat ze binnen komen op funda zodat ze de mensen die een opdracht bij hun hebben lopen eerder op de hoogte kunnen stellen dan de internetters. (levert meer op voor de makelaar) Gevolg; al het leuke aanbod op funda is al verkocht of op zijn minst onder bod als je het tegenkomt, ook al bel je a la minute met de betreffende makelaar. Oplossing; bij verschillende makelaars zoekopdrachten uitzetten. Eentje bij een makelaar van de NVM, eentje een makelaar van een andere makelaarsbond, etc. Je krijgt dan per email het aanbod dat je gelijk moet bekijken en dan zo snel mogelijk een bezichtiging moet doen. Daarna hangt het af van het verkoopsysteem dat de verkopende partij heeft verzonnen maar komt het erop neer dat je moet zorgen dat je het snelst een bod plaatst dat al helemaal het hoogst is.

Kortom; het gaat om snelheid, assertiviteit en ook wel een beetje veel geld....
Alle reacties Link kopieren
owja; opties nemen kan ook bijna nooit in Amsterdam, daar is de markt veel te oververhit voor. gewoon gelijk een bod doen. Das doodeng maar mijn ervaring is gewoon dat het niet anders kan. Wij hebben nun net een huis gekocht dat waarschijnlijk alleen gelukt is omdat het vakantieperiode is. 's zomers heb je echt meer kans!
Alle reacties Link kopieren
volgens mij krijg je pas een hypotheek als je óf al langere tijd een vaste baan hebt óf je werkgever moet een brief ondertekenen dat ze je een vaste baan gaan aanbieden, dus lijkt mij dat je eerst maar eens een baan moet gaan regelen 8-.
Alle reacties Link kopieren
Wat apart dat er niemand reageert op het bericht van Padua of ligt dat aan mij? Volgens mij werden er tips voor het zoeken van een woning in Amsterdam gevraagd en niet of je vindt dat er (te) veel allochtonen zitten. Zelf woon ik in de Spaarndammerbuurt ook een gemeleerde volkse wijk met veel mensen van verschillende afkomst en ik moet er niet op denken om in een wijk te wonen met alleen maar blanke Nederlandse tweeverdieners met hun Oilily kindjes. En aan de originele vraagstelster: ik geloof altijd nog erg in netwerken dus laat zo veel mogelijk mensen weten dat je zoekende bent. Succes!
Alle reacties Link kopieren
'''een wijk met blanke Nederlands twee verdieners met Oililiy-kindjes'' vind ik evenals de posting van Padua getuigen van een (belachelijk) vooroordeel.

Laten we ons vooral bij het onderwerp houden.



Enfin, de Baarsjes is een wijk binnen de ring waar je voor 140.000 euro best nog eens een leuk appartement zou kunnen vinden. Kijk ook eens in Oud-West, deze wijk is nu een stuk duurder geworden, maar soms vind je nog wel eens een interessant appartement. Geregeld worden nu voormalige huurwoningen te koop aangeboden. Ik zou als ik jou was ook eens bij makelaars hiernaar informeren.



Een vriendin van mij heeft zo pakweg 2 jaar gelden in de Blasiusstraat nabij het Oosterpark een hartstikke mooi appartement van 137.000 euro gekocht, 55m2 met balkon.



Daarnaast hebben ik en mijn vriend met veel plezier in Diemen gewoond, dit was ook goed te doen.



Osdorp en Nieuw Sloten zijn ook opties; ik moet wel zeggen dat mijn vriend en ik juist uit Osdorp vertrekken omdat we de levendigheid van de stad en de kroegjes en restaurantjes missen. Je krijgt veel huis voor je geld maar wij vonden het toch iets te rustig en gezapig. Ieder z'n ding natuurlijk. Het is echter idd met de tram goed bereikbaar. Ik raad je dan ook aan om gewoon eens door wat wijken te gaan rondtoeren en te kijken wat bij je past.



Succes! Ik hoop dat je snel je paleisje tegenkomt!
Alle reacties Link kopieren
Enfin i.p. van efin....
Alle reacties Link kopieren
Alicje :smooch:
Alle reacties Link kopieren
Voor een inkomen van 35.000 kun je meer hypotheek krijgen dan 140.000, ik denk zelfs richting de 2 ton. Ik woon zelf in stadsdeel Westerpark echt op loopafstand van het centrum en ik heb 160.000 voor mijn woning (ca 50 m2) betaald 2 jaar geleden.

Buitenveldert vind ik ook wel een buurt waar je nog betaalbaar en oke kunt wonen.
Cum non tum age
Als je alleen gaat kopen kan je beter je ouders garant laten staan, anders gaat het je bijna niet lukken.. WIj als tweeverdieners kwamen net aan de 2 ton.



De Baarsjes en Bos en Lommer zijn upcoming buurten, daar vind je nog wel wat betaalbaars. Wordt op dit moment veel gerenoveerd en verkocht. Daar vind je appartementen vanaf 150.000 (55 m2 - niet gerenoveerd) tot 190.000 (65m2 - gerenoveerd). Voordeel daar is ook dat je binnen 3 maanden een parkeervergunning hebt.

Noord kan je ook proberen, en Westerpark en Slotervaart, en Buitenveldert ook, maar dat is ook al redelijk prijzig hoor.



In de 'betere' buurten is er voor de gemiddelde starter niks te vinden. Maar wat is beter. De Baarsjes is een hele leuke buurt vind ik. Paar jaar met plezier gewoond. Alleen jammer dat de huizen wat gehorig zijn, let daarop als je gaat kijken ergens.
noa schreef op 09 augustus 2007 @ 12:13:

Voor een inkomen van 35.000 kun je meer hypotheek krijgen dan 140.000, ik denk zelfs richting de 2 ton. Ik woon zelf in stadsdeel Westerpark echt op loopafstand van het centrum en ik heb 160.000 voor mijn woning (ca 50 m2) betaald 2 jaar geleden.

Buitenveldert vind ik ook wel een buurt waar je nog betaalbaar en oke kunt wonen.




Hangt er een beetje vanaf wat voor Hypotheek je neemt ook. Kies je voor een veilige optie dan kan je minder lenen dan bij de wat riskantere constructies. En dan nog, leen niet meer dan je maandelijks maximaal kan(wil) betalen.



Een Hypotheek van 2 ton, met de huidige rente zit je dan rond de 750 euro netto per maand, dus bruto over de 1050.

En probeer de Nationale Hypotheek Garantie te krijgen als dat lukt, dat scheelt een paar procent rente.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven