Amsterdam verlaten voor plaats in de buurt?

03-01-2011 14:09 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi, ik (38, single) woon al 14 jaar in Amsterdam, vond en vind het nog steeds een hele gave stad maar ben ook wel klaar met de drukte, het onpersoonlijke en het wonen op een etage met een balkonnetje. Heb zin in een betaalbaar huis met een tuin, een buurtje waar je ook echt je buren kent (voor de gezelligheid) en een knusser centrum en een knusser gevoel van wonen zeg maar. Maar wel in de buurt van A'dam want anders is de stap wel erg groot en kan ik niet makkelijk meer naar mn vrienden. Zit er al een jaar over 'na te denken', orienteren etc maar vind de stap zo groot! hebben jullie hier ervaring mee, of tips? Ik wil echt graag verhuizen dus zit er serieus in, maar de stad (in je eentje) verlaten voor wonen in een dorp klinkt zo... onlogisch of zo (zeker als je niet samenwoont), of zijn dit gewoon nutteloze beren op de weg? Ik werk trouwens richting Utrecht. Ik kom er maar niet uit, thanks voor jullie ervaringen alvast, groetjes Nathaly
Alle reacties Link kopieren
En Utrecht zelf dan?
Alle reacties Link kopieren
quote:natalie01 schreef op 03 januari 2011 @ 14:09: Ik wil echt graag verhuizen dus zit er serieus in, maar de stad (in je eentje) verlaten voor wonen in een dorp klinkt zo... onlogisch of zo (zeker als je niet samenwoont), of zijn dit gewoon nutteloze beren op de weg?Dat zijn inderdaad nutteloze beren op de weg; volg je gevoel! En voor wie onlogisch? De mensen om je heen? Who cares?! Je hebt uiteindelijk alleen met jezelf te maken, toch? Als jij graag iets kleiner qua plaats en groter qua behuizing wilt, ga ervoor! En er zit nog een heel verschil tussen een dorp en een dorp, hoor... Zou in jouw geval inderdaad niet naar een dorpje met 5000 inwoners gaan, maar een wat groter dorp. Kom zelf niet uit (de buurt van) Amsterdam, dus kan je geen tips geven qua plaatsen, maar wens je heel veel succes met je overwegingen!
Alle reacties Link kopieren
Hoi, ik ben in Utrecht aan het orienteren geweest maar kreeg daar niet een heel goed gevoel bij. Dat komt ook omdat ik niet weet hoe lang ik daar nog in de buurt blijf werken (kan ook uiteindelijk een andere baan zoeken natuurlijk) en dan zit ik alsnog in een stad, ben beetje bang dat ik dan nog niet dat knusse, gezellige idee heb qua woonomgeving (een beetje ons kent ons). Klinkt beetje vaag misschien maar heb dan het idee dat ik de ene stad voor de andere inruil en dat er niet op vooruit ga zeg maar... hoop dat dit enigszins duidelijk klinkt:-)
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Ik kan me je gevoel van 'onlogisch ofzo' wel voorstellen, maar vind het juist goed van je! Klinkt alsof je het op zich in je eentje ook goed met jezelf kunt vinden en da's toch erg positief.

Nutteloze beren vind ik het helemaal niet hoor!



Ervaring vind ik lastig, omdat wij andere situatie kennen.

Tja, buren daarmee moet het klikken. Wij hebben aan de ene kant (single) geen contact, maar ook geen toestanden en aan de andere kant buren waar we op kunnen rekenen, maar we lopen niet de deur plat. We houden wel van privacy en vinden dit heel fijn werken. In de vakanties kunnen we op hen terugvallen ivm huisdieren/post/planten. Verderop in de straat een groet, verder eigenlijk niet op soms een praatje na. Houdt ook verband met de seizoenen: in de zomer meer dan in de winter. Op zich ook wel logisch.

Ik vind zelf de mensen hier in het westen ook best op zichzelf ofzo, t is wel wat anders dan waar ik vandaan kom, al was het vroeger thuis ook niet zo dat iedereen maar in en uit kwam lopen.

Contacten in het dorp houden ook verband met sport etc. dus dat bouw je in meer of mindere mate zelf op of helemaal niet. Ik denk dat dat dus erg verband houdt met hoe je zelf bent, wat je wilt enzo.



Wij (dus wel samen) zijn 14 jr geleden net onder de rook v A'dam gaan wonen. Komen allebei uit rustig dorp met ruimte om huis heen. Werkten toen in A'dam, maar wilden in de rust wonen en de drukte op kunnen zoeken.

Huis tussen Utr en A'dam gezocht, gevonden en opgeknapt. Inmiddels 3 kinderen verder knappen we eruit en staat t te koop, maar we zullen het hier missen, zitten ook niet op de schopstoel omdat we nog niets anders hebben. Het zou flauw zijn je ons huis hier aan te bieden, maar t klinkt grappig: in A'dam wonen/in Utrecht werken en wij zochten toentertijd ook in deze regio, vind t dus wel een raakvlak.



Kom je zelf oorspronkelijk uit een dorp, ken je het wonen in een dorp? Zelf vind ik het erg leuk in een dorp te wonen, maar je moet niet het 'Ons dorp' idee van Wim Zonneveld voor ogen hebben denk ik. Da's toch wel van langer geleden zeg maar.

Geen idee of je hieraan iets hebt. Ik wens je veel succes iig!!
Alle reacties Link kopieren
Als je het vooral om het grotere huis en een tuin te doen is dan zeg ik doen. Als je nu in een drukke buurt woont en je wil meer rust dan zeg ik doen. Maar als je vooral wil verhuizen omdat een dorp je zo knus lijkt en je het leuk lijkt om meer met de buren om te gaan zeg ik niet doen.



In heel veel dorpen gaan buren net zo onpersoonlijk met elkaar om als in de stad. En in de dorpen waar iedereen elkaar kent en het inderdaad ons kent ons is, daar kom je als buitenstaander weer heel moeilijk tussen en blijf je altijd import. Leuke buren daar moet je gewoon geluk mee hebben en dat kan zowel in de stad als in een dorp gebeuren.
En Haarlem dan? Dat is kleiner en knusser, maar (helaas) qua prijs verschilt het weinig van A'dam.
Alle reacties Link kopieren
Een betaalbaar huis met een tuin onder de rook van Amsterdam???? Hmmm, is dat niet wat iedereen wil? Een utopie, denk ik. Wil je huren of kopen en wat wil je uitgeven? Ik denk dat dat de eerste vragen zijn die je je moet stellen.



Anders moet je denken aan: Badhoevedorp, Lijnden, Zwanenburg, Oostzanerwerf, Haarlem of Amstelveen. Of naar buitenwijken zoals Buitenveldert, Osdorp, Watergraafsmeer, Noord. Ik denk alleen dat je ook in die buurten niet onder de 3 ton een huis met een tuin kunt kopen..
Overigens helemaal eens met sugarmiss voor wat betreft de buren! Besef ook dat als je in een dorp gaat wonen als single zonder kinderen (dat laatste neem ik even voor het gemak aan), het misschien vrij moeilijk wordt om nieuwe sociale contacten op te doen. Mensen zullen je toch al gauw zien als "die single uit de grote stad".
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zelf weggegaan uit Amsterdam (met pijn in mijn hart en nog altijd heimwee) toen ik een gezin had/kreeg. Ik zou nog steeds terugwillen maar vind het niet meer haalbaar nu.



Ik moet er zelf niet aan denken om als single buiten A'dam te wonen, het lijkt mij heel eenzaam. Je weet nu wat je hebt; je vrienden wonen in A'dam. Denk dat Supersoulfighter een punt heeft met het wonen als single in een dorp. Je bent wellicht één van de weinigen.



Zelf heb ik het altijd perfect gevonden om op een etage te wonen als single. Hoeveel ruimte heeft een mens nodig? Maar dat kan voor iedereen anders zijn. Als je meer (buiten)ruimte wilt, zou ik in de buurt of in buitenwijken zoeken. Amstelveen, Noord (heeft ook echt leuke wijken, niet alleen stomme) of Diemen?



En bedenk goed wat je met vervoer wilt/kunt. Heb je of wil je een auto, kun je die kwijt bij je huis, kun je ermee naar de stad, of blijf je liever gebruik maken van fiets/OV. In het laatste geval ben je in de buitenwijken waarschijnlijk beter af.



Goed te bereizen en heel betaalbaar is natuurlijk Almere. Maarja, dat moet je echt willen.



En een knus buurtje, leuke buren daar moet je denk ik geluk mee hebben. Lijkt mij moeilijk uit te zoeken.



I.i.g. veel succes.
Alle reacties Link kopieren
Buren moet je inderdaad echt tegen aan lopen.

Ik woon al mijn hele leven in een (groter) dorp, mijn ouders zijn gescheiden en mijn vader is toen in een ander huis in hetzelfde dorp gaan wonen.

Waar mijn moeder woont (en ik ben opgegroeid) hadden we vroeger leuk buren contact met de helft van de straat... Ondertussen zijn de meeste daar verhuisd, nieuwe mensen doen hun eigen ding en een aantal intolerante buren hebben het burenplezier in de straat drastisch verminderd.



Waar mijn vader is gaan wonen hebben we soieso totaal geen contact met buren, ieder doet zijn eigen dingen. Een de ene kant zijn de luiken altijd dicht, aan de andere kant woont een gezin dat toen we nog aan het klussen waren 1x is langsgeweest... met de vraag of wij de boom in de tuin wel om gingen hakken?! De vorige bewoners wilde dit namelijk niet en de boom stond in de weg voor zijn schotel ontvangst.



Vriend en ik zijn nu in een flatje in hetzelfde dorp gaan wonen en hebben verder niemand gezien hier in de flat... toen we een paar weken geleden een nieuwe buurvrouw kregen die toevallig in die week 3x een pakketje voor ons in ontvangst heeft genomen heb ik een mandje sinterklaas lekkers langs gebracht... sindsdien erg gezellig contact, de is druk aan het klussen en belt even aan met de vraag of mijn vriend een handje wil helpen en wij hebben kerstballen in haar ''zielig kaal en alleen op de gang'' kerstboompje...



Het is maar net wat je er zelf van maakt denk ik!
Alle reacties Link kopieren
Is Hilversum niets voor jou? Halverwege Amsterdam en Utrecht met goede treinverbindingen naar beide steden. Een stadje met een knusse maar toch stadse sfeer. Er zijn veel kleine arbeiderswoninkjes met een klein tuintje uit rond 1900 te koop, voor de prijs van een tweekameretage in Amsterdam (binnen de ring). Het hangt natuurlijk van je budget af hoe groot die tuin dan wordt (ik neem even aan dat je wilt kopen, want huren gaat je hier op korte termijn niet lukken).

Er zijn leuke kroegjes, filmhuis, concertzaal, dat soort dingen. En een heleboel singles hoor.

In de omgeving bossen, heide en plassen, voor als je van de natuur houdt.
Alle reacties Link kopieren
Gsleutel: goeie ja, hoe meer energie je erin steekt hoe meer je terugkrijgt. Het gaat vaak niet vanzelf maar je kunt er zelf wel aan bijdragen in een gezellige buurt te wonen.



Nog een andere gedachte: als het vooral gaat om de gezelligheid, is een woongroep of hofje dan niet iets voor jou? Vaak is daar ook een (grote) gezamenlijke tuin bij.
Alle reacties Link kopieren
Het is wel fijn om het eens met andere mensen te 'bespreken' dan met familie en vrienden, want dat geeft soms andere ervaringen (zeker als ze bijna allemaal in dezelfde situatie met dezelfde overwegingen zitten!). Ik kom zelf uit het Noorden van het land en ben dus wel wat meer groen en rustiger tempo gewend en vind het fijn maar zou niet meer terug willen! daarvoor vind ik de actie, de mix van type mensen en de events in een stad veel te leuk (en mn vrienden natuurlijk). Mijn enige echte 'obstakels' of angsten zijn: hoe leer je mensen kennen in een nieuwe plaats (ben best sociaal ingesteld) en hoe bevalt het als je steeds met auto/ OV naar A'dam moet als je mensen wilt opzoeken, zeker 's avonds/s nachts. En: welke plaats heeft een gezellig centrum (vind zelf Weesp leuk, geen poeha zoals in het Gooi en toch knus). Kent iemand Weesp? dank nogmaals en groetjes!
Alle reacties Link kopieren
Weesp lijkt me persoonlijk een beetje saai. En je moet toch de trein pakken naar Amsterdam, dus tsja, of je daar nou 5 minuten langer in zit is het probleem niet. Je kan niet meer op de fiets de stad in, maar je moet altijd met de trein. Dat is iets wat ik wel mis sinds ik Amsterdam uit ben gegaan.



Vind je Hilversum ook te veel poeha, Natalie?
Alle reacties Link kopieren
hoe bevalt het als je steeds met auto/ OV naar A'dam moet als je mensen wilt opzoeken, zeker 's avonds/s nachts.



Nou, dat is gewoon klote, is mijn ervaring. Zeker als je gewend bent om tien minuutjes te fietsen vanaf bijv. de Nieuwmarkt. Je bent altijd de eerste die de gezelligheid verlaat, moet rekening houden met treintijden en als je 's avonds laat nog in een trein moet zitten, is de sfeer/stemming gelijk heel anders. Met de auto is geen doen qua parkeren en geen combinatie met alcohol. Dit is tegelijk wat ik het meeste mis aan wonen in Amsterdam. Ik houd zelf helemaal niet van blijven slapen (want afhankelijk) maar misschien vind jij dat geen punt.



Weesp is volgens mij wel o.k. Hebben wij ook overwogen, maar het leek mij toch te klein, te weinig levendigheid en voorzieningen. Moet je toch weer voor van alles & nog wat naar Amsterdam.
Ik woon zelf in stadsdeel Oud-West en ik ken al mijn buren goed, er zjin regelmatig buurtfeestjes en iedereen komt vaak samen. Altijd gezellige praatjes als je elkaar tegenkomt op straat. Net een dorp Dat kan dus ook in Amsterdam je moet er zelf alleen wel een beetje moeite voor doen.



Alles wat dicht bij A'dam ligt met een tuin is nog steeds stervensduur dan kun je net zo goed iets in Amsterdam zoeken met een tuintje. Wil je huren of kopen?
Alle reacties Link kopieren
quote:natalie01 schreef op 03 januari 2011 @ 14:31:

Hoi, ik ben in Utrecht aan het orienteren geweest maar kreeg daar niet een heel goed gevoel bij. Dat komt ook omdat ik niet weet hoe lang ik daar nog in de buurt blijf werken (kan ook uiteindelijk een andere baan zoeken natuurlijk) en dan zit ik alsnog in een stad, ben beetje bang dat ik dan nog niet dat knusse, gezellige idee heb qua woonomgeving (een beetje ons kent ons). Klinkt beetje vaag misschien maar heb dan het idee dat ik de ene stad voor de andere inruil en dat er niet op vooruit ga zeg maar... hoop dat dit enigszins duidelijk klinkt:-)Utrecht heeft echt een hele andere energie dan Amsterdam en daar zijn in bepaalde wijken huizen met tuinen te koop voor minder geld dan in Amsterdam (ken je budget natuurlijk niet) maar als je er al geen goed gevoel bij hebt, moet je het niet doen natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Wil je echt de stad uit, of kan dat ook naar de rand van de stad zijn, naar een rustige buitenwijk? Mag het een benedenwoning met een tuin zijn, of wil je een echt huis?



Is anders Centraal Wonen niets voor jou?

(http://www.omslag.nl/wonen/centraalwonen.html)

Er zit er bv. één in Amstelveen (http://cwamstelveen.nl/). Dan heb je nog steeds maar een appartement, maar wel met een gezamenlijke moestuin erbij en allerlei sociale contacten.
Alle reacties Link kopieren
Misschien kiezen voor een wat rustigere buurt in Amsterdam? Ik heb zelf een paar jaar geleden gekozen voor een leuk buurtje in Noord, op 5 minuten fietsen van CS. Daar had ik én een tuintje, én een bovenverdieping (kje hoor!) én lieve buren. En binnen 10 minuten stond ik dus gewoon lekker op de Nieuwmarkt een biertje te drinken. Terwijl ik in 10 minuten ook lekker door de polders kon fietsen. Ik was toen ook nog alleen en had er echt niet aan willen denken om alleen in een dorp te wonen. Mijn ervaring is dat het als single in een dorp moeilijker contact maken is dan als single in Amsterdam (of een andere grote stad). Mensen hebben toch hun eigen gezinnetjes en er is minder te doen. Maar goed, dat is natuurlijk je eigen keuze. Het lijkt mij iig vreselijk om 's avonds nog met de bus terug naar een dorp te moeten als je iets leuks in de stad hebt gedaan.



Een alternatief is misschien Haarlem. Een vriendin van me is daar gaan wonen, is knus, toch wel een stad, maar wat groener en misschien wat onpersoonlijker dan Amsterdam. Maar helaas is wonen daar ook niet heel goedkoop.



Succes met je keuze!
Alle reacties Link kopieren
Eh, minder onpersoonlijk dan Amsterdam bedoel ik natuurlijk!
Alle reacties Link kopieren
Wat zou je budget zijn? M.a.w hoever moet je van Amsterdam af wonen om het te realiseren..
Alle reacties Link kopieren
Ik woon zelf in een dorp onder de rook van Amsterdam en het is met het ov goed te doen. Er gaat een bus ieder kwartier en die doet de meeste handige pleinen in Amsterdam aan. We hebben geen station helaas. Met de fiets ben je in een kwartier op het Hoofddorpplein en de taxi kost ongeveer 30 euro. Qua buren heb ik het niet echt getroffen. Een kaartje met de kerst en we zeggen elkaar gedag. Maar ik heb ook geen behoefte aan contact met de buren. Verder is het een saai dorp. Ik zoek mijn vertier ook in Amsterdam en dat gaat prima.
Alle reacties Link kopieren
Amsterdam Noord vind ik ook een goede tip.
Alle reacties Link kopieren
Waarom ga je niet in Diemen wonen. Met tramlijn 9 ben je zo in de stad.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven