Andere auto... maar welke?

23-08-2016 11:12 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op dit moment rijden we een Peugeot 307 SW. 6 jaar geleden gekocht, auto is inmiddels 13 jaar oud met 140.000 km op de teller.

En na een aantal jaar dure onderhoudsbeurten, autopech met de vakantie, een andere baan in het zicht met veel woonwerk-km's, en 3 kinderen waarvan er 1 al niet meer en de 2e bijna niet meer in een autostoeltje hoeft, kijken we nu wat actiever rond naar een andere auto.



Maar welke?



Wensen:

- zuinig in het verbruik (met het oog op de andere baan)

- niet te zwaar ivm wegenbelasting.

- veel bergruimte, maar niet persé een station. De grote hoeveelheid bergruimte gebruiken we vooral met de vakantie, en kunnen we nog uitwijken naar de aanschaf van een dakkoffer bijvoorbeeld. Met de vakantie hadden we een Kia Sportage als vervangende auto, hier kregen we alles met veel moeite in. Terwijl we in onze 307 nog genoeg plek over hadden.

- 5 deuren

- voldoende ruimte, zodat het grut op de achterbank elkaar bij langere ritten de komende jaren niet meteen afslacht Maar dus geen noodzaak tot 3 aparte stoelen ivm de kinderzitjes zoals we de vorige keer hadden.



Iemand tips?
Alle reacties Link kopieren
Budget?
Alle reacties Link kopieren
Je zoekt dus naar lage onderhoudskosten en betrouwbaar. Dus geen Italiaans. De rest puzzel jezelf wel uit denk ik, er staan genoeg lijstjes op het internet (hint: Japans).

Oh, en wegenbelasting is maar een heel klein stukje van je autokosten.
Alle reacties Link kopieren
quote:Veeanne1 schreef op 23 augustus 2016 @ 11:15:

Budget?Rond de 10.000 in aanschafkosten. Voor een occasion, hoef niet persé nieuw.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben dit jaar een Seat Ibiza St gekocht. Een kleine station, en daardoor vrij licht. Onwijs zuinig (daardoor ook niet heel snel, maar dat hoeven wij ook niet). En als occassion erg gunstig geprijsd!
Alle reacties Link kopieren
quote:aquariusje7700 schreef op 23 augustus 2016 @ 11:18:

Je zoekt dus naar lage onderhoudskosten en betrouwbaar. Dus geen Italiaans. De rest puzzel jezelf wel uit denk ik, er staan genoeg lijstjes op het internet (hint: Japans).

Oh, en wegenbelasting is maar een heel klein stukje van je autokosten.



hahaha, je hebt eigenlijk wel gelijk (wat betreft het zelf uitpuzzelen).



Ik ben op zich eigenlijk gewoon op zoek naar tips denk ik van gebruikers met 3 kinderen en niet de standaard station. Of heeft iedereen op dat moment een 2e auto in gebruik?



Kijk, als we voor een 2e auto zouden gaan, zou het een iets ruimere hatchback worden. We gebruiken de auto met name als we met z'n allen op pad gaan, en we er dus met z'n vijven in moeten. Voor woon-werk reis ik nu met het ov, man met de fiets. Met die andere baan is onze huidige auto vrij prijzig, dus vandaar een zuiniger model. En gevoelsmatig is een grotere auto automatisch ook duurder...
Alle reacties Link kopieren
quote:aquariusje7700 schreef op 23 augustus 2016 @ 11:18:

Je zoekt dus naar lage onderhoudskosten en betrouwbaar. Dus geen Italiaans. De rest puzzel jezelf wel uit denk ik, er staan genoeg lijstjes op het internet (hint: Japans).

Oh, en wegenbelasting is maar een heel klein stukje van je autokosten.Geen Franse auto's zal je bedoelen. Die staan erom bekend het meest met pech langs de kant van de weg te staan.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een Renault grand Scenic. Maar de Dacia logan mcv was ook een kans hebber en ook de Kia Carens.
Alle reacties Link kopieren
Wil je echt betrouwbaar ga dan voor een toyota
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een kleine auto en een kleine middenklasse (A3). Voor een gezin van drie zijn beide auto's groot genoeg voor op vakantie. De kleine kost bijna niets per maand.



Is dat niet een optie? Een kleine middenklasse auto kopen en een grote huren voor vakantie? Het is toch voor 1 of 2 keer per jaar dat je vijf personen met spul moet vervoeren maar je betaalt het hele jaar voor die optie (grote auto).
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
quote:aquariusje7700 schreef op 23 augustus 2016 @ 11:18:

Je zoekt dus naar lage onderhoudskosten en betrouwbaar. Dus geen Italiaans. De rest puzzel jezelf wel uit denk ik, er staan genoeg lijstjes op het internet (hint: Japans).

Oh, en wegenbelasting is maar een heel klein stukje van je autokosten.Heerlijk die vooroordelen, jij rijdt zeker geen Italiaan? Ik doe niet anders en heb niet meer of minder problemen dan auto's van andere merken. Ook qua onderhoud is het prima te doen en niet duurder dan andere merken. Dit vooroordeel is van vele jaren terug en krijg je er helaas niet uit.
Alle reacties Link kopieren
quote:MissCupcake123 schreef op 23 augustus 2016 @ 11:27:

[...]





Geen Franse auto's zal je bedoelen. Die staan erom bekend het meest met pech langs de kant van de weg te staan.Je hebt helemaal gelijk. Vooral de Mégane en de Scenic staan stijf onderaan in de betrouwbaarheidslijstjes.

Tip: kijk ook eens naar hybride auto's. Heel zuinig, betrouwbaar en omdat ze niet meer populair zijn in de lease ook erg voordelig op de tweedehandsmarkt.

@Dahlia74: Fiat heeft inderdaad een grote kwaliteitsprong gemaakt de laatste 10 jaar.
Alle reacties Link kopieren
quote:lemoos2 schreef op 23 augustus 2016 @ 11:32:

Wij hebben een kleine auto en een kleine middenklasse (A3). Voor een gezin van drie zijn beide auto's groot genoeg voor op vakantie. De kleine kost bijna niets per maand.



Is dat niet een optie? Een kleine middenklasse auto kopen en een grote huren voor vakantie? Het is toch voor 1 of 2 keer per jaar dat je vijf personen met spul moet vervoeren maar je betaalt het hele jaar voor die optie (grote auto).Dat is wel een optie, eentje die we zeker moeten narekenen met het verschil in wegenbelasting en verzekering. Het merendeel van de km's maken we op dit moment met de vakantie, dus dat is makkelijk
Alle reacties Link kopieren
quote:aquariusje7700 schreef op 23 augustus 2016 @ 11:38:

[...]

Je hebt helemaal gelijk. Vooral de Mégane en de Scenic staan stijf onderaan in de betrouwbaarheidslijstjes.

Tip: kijk ook eens naar hybride auto's. Heel zuinig, betrouwbaar en omdat ze niet meer populair zijn in de lease ook erg voordelig op de tweedehandsmarkt.Hybrides zijn in de praktijk niet zuiniger dan gewone benzineauto's. Daarnaast zijn de auto's voorzien van een duur accupakket. Laat je goed informeren alvorens je een gebruikte hybride aanschaft.
Alle reacties Link kopieren
Niet alles gelezen, maar wat mij opviel was dat peugeots vrij zwaar zijn en dus vaak in een hogere klasse van wegenbelasting vallen. Wij rijden zelf een Ford Focus Station en die zit 2 klassen lager qua wegenbelasting dan de peugeot 3008SW van mijn ouders, wat qua grote een vergelijkbare auto is. 3 zitjes op de achterbank past niet, maar 2 en 1 zonder past wel. Met onze vorige focus reed ik met veel snelweg kilometers 7 liter per 100 km. Met de huidige rijd ik minder snelweg kilometers, en meer korte stukjes dus dat is niet te vergelijken, verbruik nu meer.
Alle reacties Link kopieren
quote:suuz393 schreef op 23 augustus 2016 @ 11:23:

Wij hebben dit jaar een Seat Ibiza St gekocht. Een kleine station, en daardoor vrij licht. Onwijs zuinig (daardoor ook niet heel snel, maar dat hoeven wij ook niet). En als occassion erg gunstig geprijsd!Voor ons geldt hetzelfde! Fijne auto met veel ruimte en betaalbaar.
Alles komt goed, het kan alleen even duren
Citroën C4, er zijn drie uitvoeringen. Een soort groot klein autootje.
Alle reacties Link kopieren
Toyota!
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat de meesten hier nu hun eigen automerk opnoemen. Heb je niet zoveel aan.
Alle reacties Link kopieren
Aan mijn bijdrage aan dit topic overigens ook niet
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben nu een 307sw van 10 jaar oud.

Hebben hem nu 6 jaar en nooit grote problemen gehad. Er staat nu 175 duizend op de teller.

Vind het een fijne auto.

Volgend jaar gaan wij ook kijken voor een andere. Ik twijfel tussen een nieuwere 308sw een opel astra station, renault megane station.

Vind een volvo v50/v60 ook super mooi....maar denk dat ik niet zoveel wil uitgeven aan een auto.
Alle reacties Link kopieren
opel zafira?
VW Touran!
Alle reacties Link kopieren
@TO: kijk anders eens op gaspedaal.nl daar staan heel veel occasions op van diverse autosites. Kan je ook goede selectie maken. En probeer een zo jong mogelijke auto te kopen. Kosten krijg je toch wanneer een auto ouder wordt. Goed onderhoud volgens de voorschriften van de fabrikant is belangrijk voor de levensduur van de auto, (maar dat wordt helaas nog wel eens nagelaten) en hoe jonger de auto, hoe meer en nog te achterhalen is. En wat ook al eerder is gezegd; wanneer je alleen veel ruimte nodig hebt voor de vakantie kan je voor die 2-3 weken goedkoper een grote auto huren en een klasse kleiner kopen. Succes!
Alle reacties Link kopieren
Met deze wensen zeg ik: Dacia Logan. Misschien niet de energiezuinigste maar dat verdien je weer terug via lager aanschafkosten, lager afschrijving (wat je niet betaalt bij aanschaf schrijf je ook niet af) en lager verzekering (door de lage nieuwprijs). Onderhoudskosten zijn ook schappelijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven