Andijvie: Hebben jullie een vaatwasser?

21-08-2014 10:46 256 berichten
Een stomme vraag op deze donderdagochtend. Mijn vader is ervan overtuigd dat geen vaatwasser hebben alleen iets is voor studenten, ik denk dat er stiekem nog best veel huizen zijn zonder vaatwasser. Dus vandaar dat ik de vraag hier stel.

Heb je een vaatwasser?

Totaal aantal stemmen: 158

Ja (67%)
Nee (33%)
Alle reacties Link kopieren
Vaatwasser ja! Ik ben met 5. Ik haat afwassen én het is wel degelijk zuiniger. Ik zou anders 2/3 x per dag afwassen. 1 x vaatwasser die A++ is laten draaien is voor ons voordeliger

Droger heb ik ook. Ik woon klein dus in de winter kan ik geen was kwijt. In de zomer hangt alles buiten. Maar daarna gaan handdoeken en dergelijke in de droger. Past domweg niet in huis. Geen zolder of trappengat. Wel heb ik een warmtepomp droger. A+ klasse.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben geen vaatwasser en geen droger. We hebben er geen ruimte voor.

Verder wassen we meteen af zodra we het gebruikt hebben. Ook al is dat maar een lepeltje. Zo staat er geen volle afwas in de keuken.



De was hangen we op in huis (over alle radiators) en buiten.
Alle reacties Link kopieren
Als de was er een week over doet om te drogen, zou ik ook een droger kopen. Gelukkig gaat het hier sneller. Droge lucht in huis en een stevig centrifugerende wasmachine, kennelijk. Als ik 's avonds was, is het meestal de volgende ochtend wel droog.

En bij mooi weer is een uurtje of twee buiten hangen vaak al lang zat.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Alle reacties Link kopieren
quote:loquase schreef op 21 augustus 2014 @ 12:58:

[...]



Lekker, toch!

Ik leef ook heel sober. Qua keukenapparatuur heb ik: wasmachine, koelkast, vriezer, oven, gasfornuis, mixer. (Meer niet, zelfs geen koffiezetter.)

Andere zaken die op stroom werken: Stofzuiger, laptop, mobiele telefoon en lampen natuurlijk. Verder niets (Geen tv, stereo etc.)

Daardoor bespaar ik behoorlijk op mijn energierekening, maar ik ben wel dol op lang douchen. Dat is een luxe die ik mezelf gun en natuurlijk ook veel energie kost. Dat is grappig: precies zoals ik. Ik heb er wel nog een Ipad bij, maar dan weer geen auto. En dus een vaatwasser en droger;)
Alle reacties Link kopieren
Hier geen vaatwasser meer.

Ik heb het net zo snel met de hand gedaan en zo weer meer ruimte in mijn, kleine keuken.
Pluk de dag
Alle reacties Link kopieren
quote:Scamp schreef op 21 augustus 2014 @ 13:06:

Wij hebben geen vaatwasser en geen droger. We hebben er geen ruimte voor.

Verder wassen we meteen af zodra we het gebruikt hebben. Ook al is dat maar een lepeltje. Zo staat er geen volle afwas in de keuken.



De was hangen we op in huis (over alle radiators) en buiten.



Nu is elk huis anders natuurlijk, maar geen ruimte voor de vaatwasser en droger snap ik dan weer niet;) Juist omdat ik zo klein woon vind ik een vaatwasser en droger de ideale ruimteoplossers.



Nu is het mijn eigen huis en kan ik een beetje met de ruimte schuiven hoe ik het wil. Heb dus de vaatwasser ingebouwd en de inhoud van het keukenkastje dat ik daar voor heb opgeofferd staat nu in een hele hoge, zeer slanke hoekkast, waar nog heel veel extra zooi in kan, dus ik mis wat dat betreft geen ruimte. En de droger staat dus op de wasmachine (met daarboven nog alle wasmachine zooi en extra rotzooi) mooi weggewerkt. Het paste ook precies in die lelijke hoek met verwarmingsketel, dus ook daar weer geen ruimteverlies, maar winst, omdat ik dus geen wasrek meer in de kamer heb.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een vaatwasser (2pers) maar zouden opzich prima zonder kunnen.



Wijnglazen en pannen wassen we sowieso met de hand af, daar wil ik geen krassen oid in.



Maar ik vind het wel heel fijn om er een te hebben, lekker alles er in gooien en 1 keer in de 2 dagen aan.





De droger gebruiken wij alleen voor lakens, handdoeken en sokken. Andere zaken hang ik liever aan het droogrek. Scheelt ook energie.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mevrouw75 schreef op 21 augustus 2014 @ 13:07:

[...]





Dat is grappig: precies zoals ik. Ik heb er wel nog een Ipad bij, maar dan weer geen auto. En dus een vaatwasser en droger;)

Grappig, ik ken verder maar weinig mensen met zo weinig elektronische apparatuur. Als je echt alles gaat tellen, blijkt het vaak toch meer te zijn dan je dacht. (Dus ook zaken als föhn en krultang)

Ook geen auto hier, maar ik kan makkelijk zonder, want woon in de grote stad met veel ov alle richtingen op.Verder alle winkels etc. op loop, of fietsafstand.

Zo kiest iedereen voor zijn eigen "luxe" passend bij zijn eigen situatie, of behoeftes.
quote:maylina schreef op 21 augustus 2014 @ 12:58:

Ik heb wel een afwasmachine (zat al in de keuken toen ik hier kwam wonen) maar ik gebruik hem nooit. Wij zijn met zijn zessen dus de afwas van de hele dag past er toch niet in. En om dat ding nou twee keer per dag te laten draaien, inladen en uitladen zie ik ook iet zitten. Met de hand afwassen eigenlijk ook niet, dus meestal doe ik 's ochtends zuchtend de aangekoekte afwas van gisteren.

je woont met z'n zessen en jij draait altijd voor de afwas op? Die andere vijf hebben iets aan hun handjes?

edit: ik zou het wel weten, in de vaatwasser ermee.
Alle reacties Link kopieren
quote:viva-amber schreef op 21 augustus 2014 @ 10:50:

Ik heb een eenpersoons huishouden met een open keuken zonder vaatwasser. Ik smeer mijn afwas in met visolie en dan wast mijn kat af wanneer ik op het werk ben.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een afwasmachine, hij zit aan mijn polsen vast.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Alle reacties Link kopieren
Hier wel een vaatwasser! Heerlijk hoor! Zou niet zonder willen!
Alle reacties Link kopieren
quote:loquase schreef op 21 augustus 2014 @ 13:14:

[...]



Grappig, ik ken verder maar weinig mensen met zo weinig elektronische apparatuur. Als je echt alles gaat tellen, blijkt het vaak toch meer te zijn dan je dacht. (Dus ook zaken als föhn en krultang)

Ook geen auto hier, maar ik kan makkelijk zonder, want woon in de grote stad met veel ov alle richtingen op.Verder alle winkels etc. op loop, of fietsafstand.

Zo kiest iedereen voor zijn eigen "luxe" passend bij zijn eigen situatie, of behoeftes.



Nu koop ik dingen ook niet omdat mijn vriend ze wel heeft in luxe variant en ik dat zonde van mijn geld vind als we dat dubbel hebben. Ik drink daar dus mijn lekkere koffie uit het sjieke apparaat, maar thuis helemaal niet, of filterkoffie via een (hoe heet zo'n ding ook al weer? Waar je ook zout ofzo mee in een potje kunt doen?).



En inderdaad, de stad is heel onhandig met auto. Fohn enzo heb ik ook niet. En nog heb ik soms het idee dat ik heel veel wel heb.
Ik heb geen vaatwasser (geen plek voor), maar wel een droger en ben heeel blij met mijn droger! Ik heb een heel klein huis en een droogrek staat gigantisch in de weg. As we speak staat het droogrek voor kleren die niet in de droger mogen in de deuropening (wel een brede deuropening met schuifdeuren, maar toch) van woon- naar slaapkamer, want verder nergens plek.



Bijna verhuizen als het goed is! En in het nieuwe huis zit een vaatwasser, héérlijk!
In onze oude keuken hadden we een vaatwasser. Dat ding deed er echter zó lang over om de vaat schoon te krijgen dat we het veel sneller met de hand konden doen. We hebben dat ding dus maar een paar keer gebruikt, alleen de keren dat we meer dan tien eters hadden. In onze nieuwe keuken hebben we dan ook geen vaatwasser meer genomen, we wassen dat beetje wel met de hand af. Dat is sneller, goedkoper, water- en energiezuiniger dan met een vaatwasser (want ondanks wat hier beweerd wordt verbruiken wij met ons tweepersoonsafwasje echt wel minder water en stroom dan een vaatwasser). En bovendien vind ik het ook zonde om een heel kastje op te offeren aan zo'n apparaat. Binnenkort verhuizen we, naar een huis met wederom een nieuwe keuken. En ook hier komt geen vaatwasser in.



Een droger hebben we wel, maar ook die gebruiken we zelden. De was droogt vanzelf als we het ophangen, en ook dat scheelt weer een heleboel energie. We hebben een droogmolen in de tuin en twee rekjes op zolder. Lange lappen als dekbedovertrekken en laken hangen we aan een rekje in het trapgat. Meestal is de was de volgende dag al droog, als het erg slecht weer is duurt het twee dagen.
Alle reacties Link kopieren
Hier geen vaatwasser en sinds de droger stuk is ook geen nieuwe meer aan geschaft. De was hangt hier op zolder en is binnen een dag droog. Bij mooi en droog weer gaat de was naar buiten.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben wel een vaatwasser. We zijn met zijn vieren, maar ook zeer regelmatig met 6 of 7 personen thuis. Ik heb vorig jaar twee maanden met de hand afgewassen, wat een rotklus vond ik dat. Zeker toen we ook nog een feest hadden bij ons thuis.

Laatst hadden we veel verjaardagsvisite die ook bleef eten. Toen iedereen weg was twee keer de vaatwasser een uurtje laten draaien en ondertussen opgeruimd. Voor we naar bed gingen was het huis weer spik en span zonder veel moeite. Heerlijk vind ik dat!
Alle reacties Link kopieren
Even een vraag tussendoor; Ik heb in mijn bijkeuken de vaatwasser en wasmachine staan, naast elkaar.



Ik heb een oud huis dus geen zolder en ook geen aansluiting boven voor de wasmachine. Als ik een droger zou willen aanschaffen, kan ik die dan op de vaatwasser of wasmachine zetten? Of is dat totaal niet praktisch?
It takes a smart brunette, to play a dumb blonde
Alle reacties Link kopieren
quote:vrouwtje89 schreef op 21 augustus 2014 @ 14:17:

Even een vraag tussendoor; Ik heb in mijn bijkeuken de vaatwasser en wasmachine staan, naast elkaar.



Ik heb een oud huis dus geen zolder en ook geen aansluiting boven voor de wasmachine. Als ik een droger zou willen aanschaffen, kan ik die dan op de vaatwasser of wasmachine zetten? Of is dat totaal niet praktisch?Mijn droger staat op de wasmachine, gaat prima, je droger staat opeens op ooghoogte en dus ook prima inlaadhoogte. Je moet even naar de waterafvoer kijken en evt. aanpassen aan een extra afvoerslang. Bij mij deden de monteurs die de droger kwamen brengen en op z'n plaats zetten dat.
Alle reacties Link kopieren
Hier wel een vaatwasser maar gebruik hem nooit. Dat inruimen en uitruimen vind ik niet leuk. Ik vind de afwas doen eigenlijk wel leuk.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mevrouw75 schreef op 21 augustus 2014 @ 14:20:

[...]





Mijn droger staat op de wasmachine, gaat prima, je droger staat opeens op ooghoogte en dus ook prima inlaadhoogte. Je moet even naar de waterafvoer kijken en evt. aanpassen aan een extra afvoerslang. Bij mij deden de monteurs die de droger kwamen brengen en op z'n plaats zetten dat.Oke bedankt!
It takes a smart brunette, to play a dumb blonde
Alle reacties Link kopieren
quote:dolfje schreef op 21 augustus 2014 @ 11:42:

[...]





De machine of het water misschien?De hoeveelheid zout/glansspoelmiddel in je machine. Ik merk het wel als één van de 2 op is en/of als de hoeveelheid niet goed zit. Daarom misschien minder of meer last bij duurdere middelen, want daar zit het bij in. (zeggen ze)
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
quote:impala schreef op 21 augustus 2014 @ 11:58:

[...]





Dát vind ik nou niet nutteloos.

Waar hang jij de dekbedhoezen en de lakens op?



Ik heb sinds 1,5 jaar geen droger meer. Ik dacht altijd dat ik niet zonder zou kunnen, maar dat valt heel erg mee, en dat met 3 huisgenoten, die 3x per week sporten. Alleen het dekbedhoes is inderdaad een probleem, maar die ging ook al niet goed in de droger, want dan rolt alles ineen en moet het nóg een keer.



Zonder vaatwasser kan ik beslist niet. Het klinkt altijd zo logisch "dat doe je toch even samen na het eten" maar met 3 sportende huisgenoten, wat altijd na het eten direct moet, ben ik dus degene die elke avond alleen staat af te wassen. Nee.. bedankt. Even snel in de vaatwasser zetten kunnen de sportende kinderen nog wel doen, voordat ze de deur uit rennen.
Later is nu
Jaaa, onze vaatwasser is mijn beste vriend! Ik heb een vreselijke hekel aan afwassen met de hand. In ons eerste huis hadden wij geen vaatwasser en wat heb ik hem toen gemist! Bij ons (we zijn met z'n tweeën) staat hij gemiddeld 2 keer per week aan denk ik. Ik zou niet zonder willen!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vaatwasser op hoogte. Echt rete-handig want de klep komt uitgeklapt ongeveer op dijbeenhoogte en dan hoef je niet zo te bukken. Als ik ergens anders de vaatwasser in of uitruim besef ik weer hoe goed ik het nu heb.



Dus mocht je ooit een nieuwe keuken zelf kunnen inrichten, vraag de keukenboer daar dan naar.
Poep, wie heeft jou gescheten?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven