Andijvie: Hebben jullie een vaatwasser?

21-08-2014 10:46 256 berichten
Een stomme vraag op deze donderdagochtend. Mijn vader is ervan overtuigd dat geen vaatwasser hebben alleen iets is voor studenten, ik denk dat er stiekem nog best veel huizen zijn zonder vaatwasser. Dus vandaar dat ik de vraag hier stel.

Heb je een vaatwasser?

Totaal aantal stemmen: 158

Ja (67%)
Nee (33%)
Alle reacties Link kopieren
quote:maylina schreef op 21 augustus 2014 @ 12:58:

Ik heb wel een afwasmachine (zat al in de keuken toen ik hier kwam wonen) maar ik gebruik hem nooit. Wij zijn met zijn zessen dus de afwas van de hele dag past er toch niet in. En om dat ding nou twee keer per dag te laten draaien, inladen en uitladen zie ik ook iet zitten. Met de hand afwassen eigenlijk ook niet, dus meestal doe ik 's ochtends zuchtend de aangekoekte afwas van gisteren.Dan zou ik toch echt de bulk in de vaatwasser zetten en die aandoen. Zonder de pannen, kan servies van een 6 persoons huishouden er best wel in hoor. Is overal maar 2 meer van dan met 4 mensen, toch? Zet je vervolgens pannen in de week, ben je 's morgens zo klaar.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een vaatwasser zat bij het huis inbegrepen. Wij zijn maar met z’n tweetjes, maar toch kunnen we niet meer zonder. Man ruimt hem in en ik haal de vaat er weer uit. Ik ben er heel behendig in geworden en haal de borden er in stapels van 4 tot 6 uit, binnen 2 minuten staat zo alles weer in de kast. Alleen de gietijzeren pannen en de champagneglazen wassen we nog met de hand.



Ik ben sowieso niet zo’n huishoudelijk type, dus hou ik al snel van apparaten die het leven makkelijker maken. En dingen die ik echt niet leuk vind doe ik gewoon niet, zoals strijken
Just when the caterpillar thought the world was over, it became a butterfly
Alle reacties Link kopieren
quote:Mevrouw75 schreef op 21 augustus 2014 @ 14:20:

[...]





Mijn droger staat op de wasmachine, gaat prima, je droger staat opeens op ooghoogte en dus ook prima inlaadhoogte. Je moet even naar de waterafvoer kijken en evt. aanpassen aan een extra afvoerslang. Bij mij deden de monteurs die de droger kwamen brengen en op z'n plaats zetten dat.En even checken of je ze wel tegelijkertijd aan kunt zetten, ivm de elektriciteit, stoppen, bedrading en dergelijke.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Hier een vaatwasser gezinsformaat en een droger gezinsformaat voor een eenpersoonshuishouden. En ik ben er nog altijd zo blij mee! Vind het onzin om als je alleen bent een miniformaat te kopen. Je koopt als je alleen bent toch ook geen mini wasmachine? In mijn vaatwasser past tenminste wat.



Ik zet 'm 's nachts aan en terwijl ik heerlijk lig te slapen wordt de afwas gedaan. Daar kan bij mij niets tegenop.
"Het verschil tussen wachten en verwachten leerde je/ van een kat die twee keer van huis liep en maar één keer terugkwam"- Else Kemps
Alle reacties Link kopieren
quote:Capibara_ schreef op 21 augustus 2014 @ 13:30:

Dat is sneller, goedkoper, water- en energiezuiniger dan met een vaatwasser (want ondanks wat hier beweerd wordt verbruiken wij met ons tweepersoonsafwasje echt wel minder water en stroom dan een vaatwasser). .uitgaande van het feit dat er 3 of 4 tweepersoons handafwasjes in 1 vaatwasser kunnen, denk ik maar zo dat je wel meer water gebruikt met handafwas.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
quote:Dreamer schreef op 21 augustus 2014 @ 14:58:

[...]





uitgaande van het feit dat er 3 of 4 tweepersoons handafwasjes in 1 vaatwasser kunnen, denk ik maar zo dat je wel meer water gebruikt met handafwas.Inderdaad, niemand beseft dat in een halve afwasteil 16 liter water gaat. En een grote gezinsvaat doe je niet in dat ene teiltje, want dan is het water halverwege al behoorlijk goor.
"Het verschil tussen wachten en verwachten leerde je/ van een kat die twee keer van huis liep en maar één keer terugkwam"- Else Kemps
Alle reacties Link kopieren
quote:Dana schreef op 21 augustus 2014 @ 11:53:

Wij hebben er geen, nooit gehad ook, maar het lijkt me wel handig. De aanschafkosten heb ik er echter niet voor over en ik ben ook bang dat ze erg duur zijn in het verbruik (stroom, water, afwasblokjes, glansspoelmiddel, zout).Die verbruikskosten schijnen nogal mee te vallen, blijkbaar wordt er meer water verbruikt bij handafwas dan met de vaatwasser.
Afwassen met de hand is, tenzij je het onder stromend water doet in plaats van in een teiltje, beter voor het milieu dan een vaatwasser.: 'Een vaatwasser verbruikt per afwas gemiddeld vier keer meer energie, dan een afwasbeurt met de hand. Vanwege dat hogere energieverbruik, is een vaatwasser minder milieuvriendelijk.' (bron)
quote:MissMartine schreef op 21 augustus 2014 @ 10:56:

Hier ook een 2-p huishouden en een vaatwasser. Wij draaien hem eigenlijk wel elke dag. Dan zit ie wel eens driekwart vol, maar vooral qua pannen krijgen we er geen 2 dagen aan vaat in. Hoe doen jullie dat dan?Ik heb een vaatwasser met besteklade. Dan past er veel meer in de onderste korf hier (2 volwassenen, 1 kind van 2,5) staat hij eens per 2-3 dagen aan. Past prima!
quote:impala schreef op 21 augustus 2014 @ 11:24:

Ik heb geen vaatwasser (zijn met z'n tweeën) en ik mis hem alleen als we eters hebben. Tijdens het koken was ik de gebruikte spullen al af.

Reden om er geen te nemen:

1. Het is rete-irritant als je iets nodig hebt dat nét in de draaiende vaatwasser staat. Of nog vies in de niet-draaiende (anders zou het meteen al afgewassen zijn).

2. Je glazen worden er stroef van, dat vind ik een naar gevoel (maar sommige mensen lijken daar geen last van het hebben, wat is het geheim?)

3. Ik heb doorgaans niet genoeg afwas om de machine te vullen en het dagen laten staan vind ik vies.

4. Sommige dingen kunnen er toch niet in.



Voordeel als je er wel een hebt:

1. Handig na een feestje of etentje (maar samen even de vaat wegwerken na het eten kan ook heel gezellig zijn)

2. Er kunnen dingen in die rottig af te wassen zijn, zoals bbq roosters.



Afdrogen doe ik trouwens nauwelijks, alles gaat in het afdruiprek.

Punt 1 nooit last van, ik heb nooit wat nodig dat in de vaatwasser staat. Heb genoeg van alles.

Punt 2 ook geen last van. Geheim? Een goede vaatwasser denk ik. Wij hebben een nieuwe droogtechniek erin zitten, merk echt verschil met de oude.

Punt 3 is persoonlijk. Ik spoel hem soms tussendoor wel als het echt vies is. Maar ik spoel niks af voor het erin gaat ofzo. Dan kan ik net zo goed afwassen.

Punt 4 ook geen last van. Ik heb niks dat er niet in mag en al het er niet in mag doe ik het toch en boeie als het dan niet goed gaat. Ik heb bv houten snijplankjes, die gaan na verloop van tijd krom trekken en scheuren. Ik mik ze er gewoon in hoor. Net zoals pannen met anti-aanbaklaag, koop wel nieuwe als het nodig is. Ik heb een vaatwasser om de afwas te doen, niet zodat ik het alsnog zelf kan gaan staan doen
Alle reacties Link kopieren
quote:Capibara_ schreef op 21 augustus 2014 @ 15:32:

Afwassen met de hand is, tenzij je het onder stromend water doet in plaats van in een teiltje, beter voor het milieu dan een vaatwasser.: 'Een vaatwasser verbruikt per afwas gemiddeld vier keer meer energie, dan een afwasbeurt met de hand. Vanwege dat hogere energieverbruik, is een vaatwasser minder milieuvriendelijk.' (bron)



Dat is niet zondermeer waar. Afwassen met de hand is duurder dan een apparaat, wanneer men voor het afwassen alles ook nog eerst afspoelt. Bovendien hebben de A+ labels tegenwoordig allemaal ook nog een eco-programma. Als je dat programma altijd gebruikt kost een vaatwasser je 39 euro per jaar.



Dus afwassen met de hand is alleen goedkoper als je een oudere vaatwasser hebt en niets van te voren warm afspoelt.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 'm net weer aangezet
Alle reacties Link kopieren
Zojuist een handafwas gedaan met circa 6 liter heet water (met de maatbeker gemeten). Mijn wasbak stond toen ongeveer voor driekwart vol met water. Dat is genoeg, want de afwas zelf moet er ook nog bij.

Ik snap niet hoe iemand 16 liter water voor één afwas kan gebruiken. Als ik dat in mijn wasbak zou laten lopen, staat mijn keuken blank.

Buiten het water verwarmen, heeft zo'n machine toch ook nog stroom nodig voor het mechanische gedeelte, de borstels laten draaien en zo. Dus ik denk dat Capibera's bron correct is. Tenzij je met de handafwas de kraan laat lopen, denk ik echt dat een machine meer energie verbruikt.

Enfin, het was een leuk experiment, want had ik geen idee hoeveel liter water ik precies voor de afwas gebruik.
Alle reacties Link kopieren
Geen vaatwasser hier , zou er wel hééééééél erg graag een willen maar in verband met ruimte gebrek in de keuken is het helaas niet mogelijk. Op zich vind ik afwassen niet zo veel erg maar als mijn man bijvoorbeeld nasi heeft gemaakt zijn er altijd een hoop potjes en pannetjes vies. Dan lijkt het soms alsof er geen einde aan komt .
There are two kinds of people in this world. And I don't like them.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vaatwasser.

En ik woon in een woongemeenschap waar o.a. nogal bewust met het milieu wordt omgegaan, dus ik ben de enige in de hele flat met een vaatwasser.



Ik heb andere kwaliteiten zeg maar, milieubewust-gewijs.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Ja, heb een schurft hekel aan afwassen, dus ben er erg gelukkig mee!! Ook al zijn we maar met 2. Hij draait om de dag denk ik zo. We doen er zoveel mogelijk in, want, IK HAAT DE AFWAS
quote:loquase schreef op 21 augustus 2014 @ 15:55:

Zojuist een handafwas gedaan met circa 6 liter heet water (met de maatbeker gemeten). Mijn wasbak stond toen ongeveer voor driekwart vol met water. Dat is genoeg, want de afwas zelf moet er ook nog bij.

***

Enfin, het was een leuk experiment, want had ik geen idee hoeveel liter water ik precies voor de afwas gebruik.



Ok, het zal zuiniger zijn. Toch vind ik de hele afwas doen met 1 bak water ronduit smerig. Je moet grote, vieze dingen toch echt apart afspoelen, net als pannen en wijnglazen bijvoorbeeld. Dus of je gebruikt echt nog wel meer dan die 6 liter, of je bent een beetje vies. In andere landen vinden ze het bakje water met lauw sop uit Nederland ook echt heel smerig, daar laten ze de kraan meer stromen en/of verschonen ze vaker.



Mijn conclusie: met de hand het schoon krijgen volgens mijn standaarden, kost véél meer water dan de machine verbruikt!
Alle reacties Link kopieren
quote:Supersoulfighter schreef op 21 augustus 2014 @ 16:04:

[...]





Toch vind ik de hele afwas doen met 1 bak water ronduit smerig.



Mijn conclusie: met de hand het schoon krijgen volgens mijn standaarden, kost véél meer water dan de machine verbruikt!Ik spoel alles voor zodat het in feite al schoon is voordat ik het daadwerkelijk ga ''afwassen''. In mijn geval is het dus ook niet zuiniger .
There are two kinds of people in this world. And I don't like them.
Alle reacties Link kopieren
@Supersoulfighter

Misschien ben ik wel een beetje vies (Maar ik sta wel altijd heel lang onder de douche, dus verbruik daarmee weer meer energie)



Van tevoren schraap/veeg ik alles heel goed schoon. En wat ik evt. afspoel doe ik met koud water (dus dat kost geen energie). Dan natuurlijk in de juiste volgorde afwassen, eerst glazen, dan kopjes en borden en op het laatst pas de pannen. Alles ziet er echt blinkend schoon uit.

Maar, zoals ik al eerder zei, als iemand wel een vaatwasser heeft en daar blij mee is, geen commentaar van mijn kant, hoor. Ik hoef er alleen zelf geen een.
Alle reacties Link kopieren
Geen vaatwasser, gezin met acht personen. Theoretisch dus voldoende handjes voor de afwas. Maar misschien nog een betere reden, ik zou wel heel veel borden/bekers etc moeten hebben als ik het de hele dag opspaar. Om dan vervolgens de pannen er allemaal niet meer in kwijt te kunnen.
quote:Starshine schreef op 21 augustus 2014 @ 13:17:

[...]



je woont met z'n zessen en jij draait altijd voor de afwas op? Die andere vijf hebben iets aan hun handjes?

edit: ik zou het wel weten, in de vaatwasser ermee.Vijf keer per week wel, want ik ben baanloos. Maar mijn fulltime werkende echtgenoot wast ook regelmatig af. De andere vier mankeren inderdaad wat aan hun handjes.
Ja een vaatwasser, mede doordat ik een contact eczeem, handen, heb en omdat ik vreselijk lui bent om die afwas te gaan doen.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een vaatwasser, lees liever wat voor aan de kids dan zelf de vaat te doen
Alle reacties Link kopieren
Loquase wat leuk dat je het gemeten hebt! Ik hoop dat anderen dat ook doen, ben wel nieuwsgierig!
Hier geen vaatwasser. Ik heb er de ruimte niet voor, en dan nog: zo'n afwasje doe ik met de hand in vijf minuten. Afdrogen doe ik nooit, daar is het afdruiprek goed voor .

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven