Andijvie: kaas in de blender?

16-01-2017 19:51 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
Om mezelf een hele grote schoonmaakklus te besparen: kan ik kaas in blokjes snijden en het dan in de blender mieteren zodat het prut wordt? Of wordt dat een doffe ellende waarna ik mijn blender weg kan gooien?



Ik wil van de week kaasfondue maken, en daar heb ik geraspte kaas voor nodig. Minstens een kilo en ik heb geen rasp..



Graag tips, alvast mijn dank!
Het klinkt eerlijk gezegd niet heel erg aanlokkelijk. Een blok gesmolten aldikaas....Volgens mij kun je je de kcal besparen.



Raspen is in ieder geval wel een must! Als je toch cheap ass wilt koop dan in ieder geval geraspte kaas van de Aldi.
Alle reacties Link kopieren
quote:Janis_Ian schreef op 16 januari 2017 @ 20:17:

[...]





Wijn, kirsch, beetje maizena, en de echte kaasfondue is met Emmenthaler en Gruyere:

https://www.ah.nl/allerha ... 1802/zwitserse-kaasfondue

Wijn verhitten, maar niet laten koken.

En dan vooral niet alle kaas in een keer in die pan smijten. Beetje bij beetje, en pas als het ene deel gesmolten is het volgende deel toevoegen. Geduld is het toverwoord.

Als alle kaas is opgelost/gesmolten eventueel binden met een klein beetje maïzena om een mooie egale massa te krijgen.
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Alle reacties Link kopieren
quote:Felix_Urbexicus schreef op 16 januari 2017 @ 20:00:

Ik was eigenlijk van plan om gewoon een goedkoop blok kaas bij de aldi te halen.Ik heb een keer geprobeerd kaasfondue te maken van een blok goedkope kaas. Alles netjes geraspt, het heeft niet gekookt, maar na een eeuwigheid roeren had ik een soort gezwel van wittig taai vet, wat dreef in geel sap-met-kaassmaak.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lady_Vintage schreef op 16 januari 2017 @ 20:28:

Het klinkt eerlijk gezegd niet heel erg aanlokkelijk. Een blok gesmolten aldikaas....Volgens mij kun je je de kcal besparen.



Raspen is in ieder geval wel een must! Als je toch cheap ass wilt koop dan in ieder geval geraspte kaas van de Aldi.

Ik voel ook niet zo'n noodzaak om het klassieke recept te verruilen voor deze variant. Wel nieuwsgierig geworden trouwens.

Kun je straks een foto posten TO?
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
quote:elein schreef op 16 januari 2017 @ 20:42:

[...]



Ik heb een keer geprobeerd kaasfondue te maken van een blok goedkope kaas. Alles netjes geraspt, het heeft niet gekookt, maar na een eeuwigheid roeren had ik een soort gezwel van wittig taai vet, wat dreef in geel sap-met-kaassmaak.
Alle reacties Link kopieren
quote:Felix_Urbexicus schreef op 16 januari 2017 @ 20:04:

[...]





Ik heb een familierecept dat ik kan aanraden. Ingrediënten staan een paar post hierboven. Het heet pizzafondu. Er moet genoeg knoflook in om je collega’s een week op afstand te houden.



Vriend meldt net dat hij een rasp heeft. Op mijn vraag of hij dat leuk vindt om te doen, kreeg ik als antwoord: dikke lul! Hmm...



Dan mik je dus de rest van dat familie recept in die kant en klare kaas slimmerik....

Als het met Aldi kaas kan dan lukt dat zeker.
quote:Janis_Ian schreef op 16 januari 2017 @ 20:17:

[...]





Wijn, kirsch, beetje maizena, en de echte kaasfondue is met Emmenthaler en Gruyere:

https://www.ah.nl/allerha ... 1802/zwitserse-kaasfondueDank je!
Die goedkope kaas is soms geen echte kaas maar een vaag samengesteld product met kaasmaak.



Roux maken, langzaam wijn of warme bouillon erbij en als dat weer warm is(niet kookt!) de kleine blokjes kaas erbij. Elke keer een handvol tot het gesmolten is. Niet in de magnetron want dan krijg je een soort kauwgomfondue met kaasmaak.
Alle reacties Link kopieren
quote:-Belle- schreef op 16 januari 2017 @ 20:11:

Kaasfondue van een gewoon blok belegen kaas?? Is dat lekker? Ik kan me er met de bovengenoemde ingrediënten niet echt wat bij voorstellen en wat doe je er dan nog in om te dopen? Dan smaakt toch alles naar knoflook?

Ik heb ook altijd die pakjes van emmi en heb er dan tomaat, brood, champignon, paprika, cocktailworstjes, gehaktballetjes en fruit bij om te dopen. Heerlijk!Ongeveer half half kaas/andere ingrediënten en je eet het door een flinke flubber op je bord te kwakken en dat eet je zo. Eventueel met stokbrood. Het is niet echt vloeibaar ofzo. Meer zoals heule stevige erwtensoep. Niet alsof je er iets in kan dopen ofzo, eerder smeren. Ik ken ook een familie recept dat betonbrood heet.
Alle reacties Link kopieren
quote:flipje2 schreef op 16 januari 2017 @ 20:44:

[...]



Ik voel ook niet zo'n noodzaak om het klassieke recept te verruilen voor deze variant. Wel nieuwsgierig geworden trouwens.

Kun je straks een foto posten TO?Nee! Het ziet eruit als hondenkots met stukjes, ben jij mal!
Alle reacties Link kopieren
quote:Felix_Urbexicus schreef op 16 januari 2017 @ 22:41:

[...]





Ongeveer half half kaas/andere ingrediënten en je eet het door een flinke flubber op je bord te kwakken en dat eet je zo. Eventueel met stokbrood. Het is niet echt vloeibaar ofzo. Meer zoals heule stevige erwtensoep. Niet alsof je er iets in kan dopen ofzo, eerder smeren. Ik ken ook een familie recept dat betonbrood heet. Het spijt me dat ik het zeg, maar ik ben blij dat ik niet uitgenodigd wordt voor jouw kaasfondue
Alle reacties Link kopieren
quote:Felix_Urbexicus schreef op 16 januari 2017 @ 22:45:

[...]





Nee! Het ziet eruit als hondenkots met stukjes, ben jij mal!
Don't cry, buy a bag and move on.
Ik maak altijd (als ik niet te lui ben om uit een pakje te kopen dan) een rouxtje van bloem boter en melk. Dan geraspte belegen kaas erbij. En liefst ook nog stuk blauwe kaas in kleine stukjes. Wordt altijd mooie kaasfondue. Pan even insmeren met teentje knoflook. Heerlijk. Wijn drink ik er dan wel bij, vind ik lastig om er doorheen te doen.
Alle reacties Link kopieren
Jullie zijn gemeen tegen mijn Kaasfondue

Het is echt lekker! En wijn of blauwe kaas hoort er níét in thuis!
Niet doen hoor! Ik heb weleens kaasfondue gemaakt van uitstekende kaas en achteraf was het het niet waard want het werd een grote zware klont. Ik kreeg de consistentie niet zoals het hoorde. En wat je allemaal noemt aan ingrediënten klinkt al helemaal niet ok. Bespaar jezelf deze ellende en koop alsjeblieft kant en klare kaasfondue van een goed merk.
Wijn hoort we zeker wél in thuis, en ernaast.
Je kaasfondue klinkt niet echt lekker To. Sorry.
Het klinkt vooral niet als kaasfondue
Alle reacties Link kopieren
quote:Felix_Urbexicus schreef op 16 januari 2017 @ 22:45:

[...]





Nee! Het ziet eruit als hondenkots met stukjes, ben jij mal!Nu ben ik helemáál nieuwsgierig!
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Alle reacties Link kopieren
quote:rianne323 schreef op 16 januari 2017 @ 20:06:

Als je kaas van de kaasboer haalt kun je dat dan laten smelten en is het dan goed? Of moet er meer door? Wijn?Jij denkt dat kaasfondue gewoon gesmolten kaas is? Haal zo'n pakje emmi, die is echt goed. Of google eens naar recept.
Alle reacties Link kopieren
quote:flipje2 schreef op 16 januari 2017 @ 20:07:

[...]



Huh..? Werkt dat?Nee
quote:nina1966 schreef op 17 januari 2017 @ 13:35:

[...]



Jij denkt dat kaasfondue gewoon gesmolten kaas is? Haal zo'n pakje emmi, die is echt goed. Of google eens naar recept.Iemand gaf al een recept in een link. Binnenkort eens op pad om een fondueset aan te schaffen.
Alle reacties Link kopieren
quote:FunnyFace8 schreef op 17 januari 2017 @ 05:59:

Niet doen hoor! Ik heb weleens kaasfondue gemaakt van uitstekende kaas en achteraf was het het niet waard want het werd een grote zware klont. Ik kreeg de consistentie niet zoals het hoorde.



Hier moet je vaak even doorheen tijdens het bereiden, en dan vooral nog niet opgeven. Soms een kwestie van even met de temperatuur spelen en flink blijven roeren en roeren en roeren.

Maar om een mooie massa te krijgen is vaak gewoon nog een heel klein beetje maizena nodig. Zonder maizena blijft er bijna altijd vocht op de kaas drijven, wijn (water) en kaas (vet) mengt nu eenmaal niet. Pas op het eind, als je wat maizena toevoegt, wordt het een homogeen geheel.
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
quote:kippetje29 schreef op 16 januari 2017 @ 22:36:

Die goedkope kaas is soms geen echte kaas maar een vaag samengesteld product met kaasmaak.



Roux maken, langzaam wijn of warme bouillon erbij en als dat weer warm is(niet kookt!) de kleine blokjes kaas erbij. Elke keer een handvol tot het gesmolten is. Niet in de magnetron want dan krijg je een soort kauwgomfondue met kaasmaak.Met roux krijg je toch meer kaassaus en geen echte gesmolten kaas?
Alles leuk en aardig, nu heb ik zin in kaasfondue. En NIEMAND in mijn gezin lust dat. Iemand die me voor kaasfondue-night wil adopteren?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven