Arm konijntje

01-11-2012 15:14 131 berichten
Alle reacties Link kopieren
Fiets ik net naar huis... Zit er langs de weg (in de 'goot') een konijntje in elkaar gedoken. Ik denk ''die springt wel weg als ik langs fiets'' maar niks was minder waar. Wel volgde het konijntje mij met z'n oogjes. Omdat ik het idee had dat het konijntje misschien gewond was ben ik gestopt, heb ik mijn jas uit gedaan en deze over hem heen gegooid (om te kijken hoe hij zou reageren). Nou, het reageerde helemaal niet. Toen heb ik het met mijn jas opgepakt en ik verwachte dat het konijntje dan wel een beetje zou gaanspartelen, maar ook dat gebeurde niet. Hij hing juist helemaal slap en ik dacht dus ''oh, schijnbaar heb ik het me verbeeld dat zijn oogjes bewogen...''.

Ik heb het konijntje in het gras, half onder een struikje gelegd maar daar begon het dus wel met zijn oogjes te knipperen en hij ademde zwaar. Hopelijk heb ik zijn pijn niet erger gemaakt door hem te verplaatsen



De dierenambulance komt er niet voor en ik kan het moeilijk mee naar huis nemen (appartement en twee katten). Ik zal me er dus bij neer moeten leggen dat het beestje daar dood gaat, want ik denk dat het een klap heeft gehad en dat er van binnen iets goed mis is.



Arm konijntje!



En nu zit ik met een rotgevoel thuis... De zin om die verjaardagstaart te gaan maken waar ik me zo op verheugde is me ook wel vergaan



Ik wil eigenlijk niks met dit topic... Gewoon even van me af schrijven.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mylene_Valerie schreef op 01 november 2012 @ 16:28:

[...]





Wie weet is het een `dierenvriend` die op vakantie ging en het tamme huiskonijntje daar heeft achtergelaten.







Dan nog.

Een huiskonijn (in huis is een konijn sowieso zielig maar goed) is nog steeds een konijn.

Blijf ik bij mijn wens dat het met rust gelaten wordt om dood te gaan.
Alle reacties Link kopieren
quote:Maleficent schreef op 01 november 2012 @ 16:29:

[...]





Dat verschilt dan per gemeente. Ik had een keer een jonge duif die uit zijn nest was gevallen; kwamen ze niet voor.

En een eend die zijn nek gebroken had en lag te kronkelen van de pijn, kwamen ze ook niet voor.



En daar sta je dan, je wil wel helpen maar je weet niet hoe.Dat had ik dus ook... en dan ga je thuis na denken en roepen mensen dat je er heen moet. Maarja, dan sta ik daar alsnog...
Alle reacties Link kopieren
Ik woon ook onwijs ver van je vandaan. Verdorie. Bel gewoon de dierenambulance! Nee heb je.
Alle reacties Link kopieren
quote:gsleutel schreef op 01 november 2012 @ 16:31:

[...]





Dat had ik dus ook... en dan ga je thuis na denken en roepen mensen dat je er heen moet. Maarja, dan sta ik daar alsnog...Luister nou maar gewoon naar Tante Bam
Alle reacties Link kopieren
quote:gsleutel schreef op 01 november 2012 @ 16:30:

[...]





En dan? Niet omdat het makkelijker is, maar ik geloof dat dat klote gevoel meer vanuit mijn emoties komt dan dat ik het konijntje echt kan helpen door het in een doos mee op de fiets te nemen, in mijn warme appartement te zetten en daar te wachten tot het dood is...Je kan ook langs de dierenarts. Al is het alleen maar om pijnstillers te halen. Dat kost alleen wel geld, en dat moet je er maar net voor over hebben.
Volgens mij kan je in een situatie alleen écht helpen door het beest zo snel mogelijk de nek om te draaien...



En aangezien ik dat denk ik ook niet zou kunnen, zou ik me dan ook dagen schuldig voelen!



Had ooit een baan bij een kantoor met een binnenvijver, waar op een gegeven moment 7 kuikentjes rondzwommen. Er was er iedere dag eentje minder, vanwege een havik of iets dergelijks. Op een gegeven moment was er een kuikentje dat duidelijk zwaar gewond was en niet meer te redden. Wat vond ik het dapper van die ene collega dat hij er een eind aan durfde te maken...
Kan me niet voorstellen dat een wild konijn uberhaupt in een wijk rondzwerft. Hij is vast ontsnapt en kon niet voor zichzelf zorgen..



Pff, ik vind het naar voor je dat je een rotbezoek had TO. Maar, hypocriet as some here may find it, ik krijg dit konijntje niet meer uit mn kop vanavond :( .
Alle reacties Link kopieren
Laatst heeft mijn elfjarige zoon eigenhandig een muisje uit zijn lijden geholpen voordat de kat er mee zou spelen en het nog langer zou duren. Soms moet je dat voor een dier doen.



Kun je de opvang niet bellen en aangeven waar hij ligt? Wordt hij of netjes opgeruimd of gered.
Alle reacties Link kopieren
eens met Kastanjez. Wil je het echt goed doen (goed voor het dier, niet voor jou), pak een hamer of een steen en maak een eind aan zijn lijden.
it's a big club and you ain't in it
Alle reacties Link kopieren
He bah, wat een naar verhaal. Vriend en ik zijn 2 keer langs een dier gereden dat er niet goed aan toe was. Eerste keer was een meerkoet die apatisch aan de kant van de weg zat met wat leek op bloedvlekken er om heen. Dierenambulance kwam niet, maar we mochten wel komen brengen, dus we hebben beestje in een deken gewikkeld en daar heen gebracht.

Tweede keer was een haas die lag te kronkelen op de weg, in Duitsland. Beestje kon niet meer opstaan, er was iets héél grondig mis met de achterpoten, en aangezien we in Duitsland zaten gingen we er niet van uit dat we even een dierenambulance konden bellen, een andere voorbijganger wist ook maar 1 'oplossing'. We zijn er dus met de auto over heen gereden, om het dier meteen uit zijn lijden te verlossen en hebben de rest van de dag met een heel naar gevoel gezeten.

Toch ben ik achteraf wel blij dat we iets gedaan hebben, want overleefd had de haas het toch niet.
quote:Ivetje schreef op 01 november 2012 @ 15:47:

Jemig, ik zit hier maar te wachten of het bij mij in de buurt is misschien. Pfff, vind het zenuwslopend dit zeg. Dat zielige konijntje in de kou buiten







Rustig met de projectie..... het is 10 graden buiten, en het konijntje heeft een lekker bontjasje aan.
Alle reacties Link kopieren
Harde klap met een stok oid in zijn nek, achter zijn oren. Dan is hij in 1 klap dood. Dat is inderdaad het meest humane wat je kunt doen! Maar waarschijnlijk is het beestje nu al lang dood.
Alle reacties Link kopieren
Nek omdraaien is overigens beroert, dat schiet niet op want dat is allemaal best flexibel. Pak het konijn met een handdoek vast en ram 'm zo hard als je kan met zijn nek op een harde rand.
Alle reacties Link kopieren
Het kan best een tam konijntje zijn.



Kan je niet nog langs fietsen ? en daarna event. nog naar de dierenarts ?
Alle reacties Link kopieren
quote:Confiture schreef op 01 november 2012 @ 16:47:

Nek omdraaien is overigens beroert, dat schiet niet op want dat is allemaal best flexibel. Pak het konijn met een handdoek vast en ram 'm zo hard als je kan met zijn nek op een harde rand.





Hoho, als het een tam konijntje is, is het ook best logisch dat hij niet wegvlucht, want die zijn het oppakken en aanraken gewend.



Als je geen duidelijke verwonding ziet, zou ik een dier niet doodmeppen. Heb pas nog een vogel gevonden, die was op dat moment verlamd, heb hem even opgevangen, en een uurtje later vloog hij al weer.

Dus even niet kunnen reageren, oogjes wegdraaien, kan ook even bewusteloos zijn van een klap, en daarna weer wel herstellen.



Doden lijkt me alleen zinnig, als je zeker weet dat het beestje lijdt, en niet meer kan herstellen. Dus met de haas uit het eerder voorbeeld is het goed om in te grijpen.



Maar puur bij een diertje dat even niet kan reageren, nog niet hoor !!
Alle reacties Link kopieren
quote:bammetjebamie schreef op 01 november 2012 @ 16:33:

[...]





Luister nou maar gewoon naar Tante Bam



Dankje! Misschien hypocriet, maar ik hoop in dit geval een beetje op jouw deskundigheid. Jij bent ook diegene van het nijntje-met-gaten-in-zijn-hoofd topic toch?



En voor diegene die het vroeg: er zitten hier in het dorp heel veel wilde konijnen...
Alle reacties Link kopieren
quote:tinydancer schreef op 01 november 2012 @ 16:51:

[...]





Hoho, als het een tam konijntje is, is het ook best logisch dat hij niet wegvlucht, want die zijn het oppakken en aanraken gewend.



Als je geen duidelijke verwonding ziet, zou ik een dier niet doodmeppen. Heb pas nog een vogel gevonden, die was op dat moment verlamd, heb hem even opgevangen, en een uurtje later vloog hij al weer.

Dus even niet kunnen reageren, oogjes wegdraaien, kan ook even bewusteloos zijn van een klap, en daarna weer wel herstellen.



Doden lijkt me alleen zinnig, als je zeker weet dat het beestje lijdt, en niet meer kan herstellen. Dus met de haas uit het eerder voorbeeld is het goed om in te grijpen.



Maar puur bij een diertje dat even niet kan reageren, nog niet hoor !!



Wij hadden laatst inderdaad ook een vogeltje. Tegen het raam gevlogen... Leeg dood, reageerde nergens op. Toch hebben we het eventjes laten liggen en een uurtje later was het weggevlogen.



Dit konijntje was echt helemaal slap. Dat was niet ''omdat hij gewend is dat mensen hem oppakken'', want ook dan reageren konijnen wel op aanraking.
Nou de beste stuurlui staan aan wal! zoveel wordt in elk geval duidelijk, iedereen die nu roept maak hem dood zou het zelf niet durven dus hou toch op, als het een wild konijn was dan was ie door stress alsnog dood gegaan die houden niet van menselijk contact en al die duizenden tamme konijn die door hun liefhebbende baasje rond vakantie tijd worden gedumpt die komen allemaal heel naar aan hun einde hoor, sowiezo worden ze niet hartelijk ontvangen door hun wilde konijnen vriendjes, ze worden prooi voor honden, roofvogels en door het verkeer natuurlijk bovendien zullen binnenkonijnen nu sterven van de kou het is de natuur, heel rot dat wel maar het konijn gaat hoe dan ook dood hij was te ver heen.
Alle reacties Link kopieren
Verschilt inderdaad per gemeente hoor, of ze een dier ophalen ja of nee. Bij mij in de gemeente halen ze ook alleen honden en katten op, of grotere dieren. Maar, als je een gemeente verder gaat halen ze wel weer konijntjes op, dus wat je dan zou kunnen doen is daarheen rijden en het konijntje daar laten ophalen.. Maar goed, ik denk dat TO toch allang niets meer voor het konijntje kon betekenen. En als je je nou dagen lang rot moet voelen om een konijn, niet doen. Je kunt niet alles redden wat langs de weg ligt, helaas.
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
Alle reacties Link kopieren
quote:Dit konijntje was echt helemaal slap. Dat was niet ''omdat hij gewend is dat mensen hem oppakken'', want ook dan reageren konijnen wel op aanraking.



Oké, dat hij helemaal slap was, dat had ik nog niet gelezen (of overheen gelezen, sorry).

Nee, dan is hij waarschijnlijk echt wel ziek, of stervende...



lastig hoor, hopelijk gaat 'ie dan snel.
Alle reacties Link kopieren
quote:gsleutel schreef op 01 november 2012 @ 16:51:

[...]





Dankje! Misschien hypocriet, maar ik hoop in dit geval een beetje op jouw deskundigheid. Jij bent ook diegene van het nijntje-met-gaten-in-zijn-hoofd topic toch?









Ehm....nee? Geloof ik....

En deskundig ben ik niet hoor, ik heb ze, ik hou d'r van maar dan wel van echte konijnen en niet van die ademende fur real friends in een kooitje.

Laat een konijn alsjeblieft een konijn zijn en laat de natuur een beetje met rust.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb hem in ieder geval van de weg in het gras onder een bosje gelegd... Daar is het in ieder geval wat rustiger. Het dood maken durfde ik echt niet...
Inderdaad, de sterkste overleven in de natuur.

Gsleutel, ga lekker gewoon beginnen met die verjaardagstaart.
Als ik een dier vind, dan breng ik het naar de dierenopvang of dierenhulp. Zit hier gewoon een stichting voor met opvang. Kun je kosteloos vondelingen brengen en je word nog ge-update over het dier ook. Kost ook geen geld, maar ik ben wel donateur.



Dierenambulance komt hier wel voor alles wat hulp nodig heeft. Ook voor bijv. een roek (vogel) of een aangereden kat.



Als Dierenhulp niet open is, heb ik ruimte genoeg om praktisch elk dier op te vangen, of ik maak ruimte. Zo hebben hier al pakweg 14 kittens met mama, 3 roeken en een stuk of 8 wilde konijnen gelogeerd. Ook weleens een hond of cavia.



Maar goed, ik ben BeroepsDierenImbeciel.
quote:gsleutel schreef op 01 november 2012 @ 16:51:

[...]





Dankje! Misschien hypocriet, maar ik hoop in dit geval een beetje op jouw deskundigheid. Jij bent ook diegene van het nijntje-met-gaten-in-zijn-hoofd topic toch?



En voor diegene die het vroeg: er zitten hier in het dorp heel veel wilde konijnen...Dat was mijn konijn. Is overigens geadopteerd en een volwaardig gezinslid bij zijn huidige baasje.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven