Auto kopen, oud en klein of nieuwer en groter?

24-11-2015 11:20 86 berichten
Ik kom er zelf even niet uit, dus ik hoop op tips van jullie. Tot voor kort hadden we een mooie grote lease-auto en voor mij een vrij nieuw, klein autootje. Mijn man heeft nu een nieuwe baan en de lease-auto is weg. Hij moet wel een eind rijden elke dag, dus hij rijdt nu in mijn kleine autootje. Ik had in eerste instantie bedacht dat we geen 2e auto nodig hadden omdat ik 's avonds en in het weekend werk, en voor de rest wilde ik dan alles op de fiets gaan doen. Maar nadat ik gevallen was op de fiets met mijn dochter achterop en we al 2x drijfnat waren geregend, wilde ik toch wel graag een tweede auto. Dus voor weinig geld particulier een oud bakkie gekocht, met APK tot halverwege 2016. Helaas bleek dat echt een miskoop, er mankeerde van alles aan dus deze hebben we net weer verkocht (wel eerlijk verteld aan de koper wat er mankeerde, in tegenstelling tot de eikel van wie wij deze auto kochten). Maar nu heb ik ineens een baan voor 2 dagen in mijn schoot geworpen gekregen. Niet bereikbaar met openbaar vervoer, net zoals mijn mans werk. Dus is er snel een auto nodig.



In eerste instantie was het plan om de komende tijd met het kleine goedkope autootje te rijden, in de tussentijd haalt mijn man zijn motorrijbewijs en knapt zijn motor op. Daarna ruilen we het kleine autootje in voor een gezinsauto. De kleine auto is nog redelijk wat waard, dus daar kunnen we zonder heel veel bij te leggen een prima tweedehands gezinsbak voor kopen.



Wat is nu verstandig? Kopen we nu even snel weer een heel klein, oud goedkoop autootje (wel bij een garage dit keer!) met alle risico's van dien. Of lenen we even wat geld (spaarrekening helaas behoorlijk leeg op dit moment wegens allerlei vervelende omstandigheden, mijn moeder heeft al aangeboden om ons geld te lenen en naar verwachting kunnen we dat de komende maanden wel weer terug betalen) en kopen we nu alvast een wat grotere, niet zo'n hele oude gezinsauto. De kleine, nieuwe auto ga ik dan weer rijden en die verkopen we op het moment dat mijn man zijn motor kan gaan rijden.



Die motor staat al in de garage, moet alleen opgeknapt en het rijbewijs moet worden gehaald. Scheelt veel reistijd omdat hij dan langs de file kan rijden. Een grotere gezinsauto willen we ook sowieso hebben voor zomer 2016 omdat we anders niet met onze tent en aanhanger op vakantie kunnen.



Luxe probleem, ik weet het, maar wie kan even meedenken wat nu het slimste is?

Wat voor auto kopen?

Totaal aantal stemmen: 16

Klein, oud en goedkoop autootje erbij kopen (56%)
Grotere, nieuwere auto kopen en geld lenen (44%)
Privé-lease geen optie tot je een grotere auto kunt kopen? Heb je het gezeur niet van kapotte auto's, oud barrel kopen, miskopen, verkopen etc.
Fiets en scooter is geen optie voor beide banen.



Geld is maar heel tijdelijk een probleem omdat er nog heel veel binnen gaat komen van vorige werkgever. Een paar duizend euro voor een auto is er nu nog wel. Ik neig nu naar het kopen van een grotere gezinsauto maar dan wat ouder dan we graag hadden gewild, zonder te lenen (of heel tijdelijk tot komende maand weer een deel van oud-werkgever binnenkomt), en hier de komende jaren mee te doen. Mijn kleine auto houden we dan ook gewoon.
quote:valentinamaria schreef op 24 november 2015 @ 12:23:

[...]





waar staan die files dan waar hij langs wil flashen?

op de B233?

Onderschat de B233 niet!

Maar misschien is binnendoor best een optie, of kan TO op de scooter?
Ik zou overwegen die motor te verkopen en dan een gezinsauto erbij kopen. Op de motor naar je werk is ook niet altijd haalbaar en dat zijn exact de momenten dat jij ook niet met je kinderen op de fiets wil. Motor rijden is leuk maar voor de meeste wel voor erbij. De mensen in mijn omgeving rijden met het weer van vandaag al niet als het niet hoeft. Voor een extra voertuig als een motor hebben jullie dus geen geld. Dan zou ik voor het gemak en de veiligheid gaan en twee auto's nemen en die motor droom even uitstellen. Heel jammer natuurlijk maar het is een luxe en geen noodzaak. Rijlessen kosten natuurlijk ook veel geld en dat kun je nu ook in een auto steken.
Als we gaan doen wat ik nu graag zou willen (dank voor alle reacties!) dan moet het motorrijbewijs idd maar even wachten.
quote:valentinamaria schreef op 24 november 2015 @ 12:23:

[...]





waar staan die files dan waar hij langs wil flashen?

op de B233?zij kan toch op de scooter misschien?
quote:JoniJoni schreef op 24 november 2015 @ 12:16:

[...]

Tegenwoordig worden alle oudere auto's elk jaar gekeurd, dus levensgevaarlijke oude auto's rijden er niet meer.Tuurlijk, beetje ijs op de weg of een lantaarn die je niet ziet omdat je ramen zijn beslagen want verwarming doet het niet en jij vouwt je 15 jaar oude S. Alto zonder airbag, daewu matiz of fiatje panda zo om je onderbenen heen (en die kunnen dan worden afgezet- heb het zien gebeuren). En als je het zelf niet doet, kan een ander ook bij je binnenrijden. Tuurlijk..een APK garandeert een veilig roestbakkie. Kortom: als het geld er niet is, houdt het op. De dokter is duurder..
quote:momo1980 schreef op 24 november 2015 @ 12:24:

Fiets en scooter is geen optie voor beide banen.



Geld is maar heel tijdelijk een probleem omdat er nog heel veel binnen gaat komen van vorige werkgever. Een paar duizend euro voor een auto is er nu nog wel. Ik neig nu naar het kopen van een grotere gezinsauto maar dan wat ouder dan we graag hadden gewild, zonder te lenen (of heel tijdelijk tot komende maand weer een deel van oud-werkgever binnenkomt), en hier de komende jaren mee te doen. Mijn kleine auto houden we dan ook gewoon.Klinkt als een goed plan. Koop die auto dan wel bij een bovag-garage, met minimaal 6 maanden garantie, om gedoe zoals met de vorige te voorkomen
Alle reacties Link kopieren
quote:[Miffy schreef op 24 november 2015 @ 12:25[/message]:

[...]



Onderschat de B233 niet!

Maar misschien is binnendoor best een optie, of kan TO op de scooter?



binnendoor rijden is soms leuk als het kan.

als je werk in de buurt hebt.

Utrecht-Amsterdam binnendoor bijv is geen lolletje, behalve als je alle tijd hebt.
wij slapen nooit.
quote:marana schreef op 24 november 2015 @ 12:29:

[...]



Klinkt als een goed plan. Koop die auto dan wel bij een bovag-garage, met minimaal 6 maanden garantie, om gedoe zoals met de vorige te voorkomenEn met een set winterbanden
quote:verhuisd schreef op 24 november 2015 @ 12:28:

[...]





Tuurlijk, beetje ijs op de weg of een lantaarn die je niet ziet omdat je ramen zijn beslagen want verwarming doet het niet en jij vouwt je 15 jaar oude S. Alto zonder airbag, daewu matiz of fiatje panda zo om je onderbenen heen (en die kunnen dan worden afgezet- heb het zien gebeuren). En als je het zelf niet doet, kan een ander ook bij je binnenrijden. Tuurlijk..een APK garandeert een veilig roestbakkie. Kortom: als het geld er niet is, houdt het op. De dokter is duurder..Als de verwarming het niet doet dan komt de auto niet door de keuring...
quote:JoniJoni schreef op 24 november 2015 @ 12:33:

[...]





Als de verwarming het niet doet dan komt de auto niet door de keuring...Je bent wel een betweter hè. Verwarming kan tussen APK keuringen door, stuk gaan. Zelf weten..ik rij toch niet meer rond op de Nederlandse snelweg. Wat zit ik me druk te maken?!
Betweter? Omdat ik nog antwoord geef? Je mag je gelijk hebben hoor, prima hoor.
Alle reacties Link kopieren
quote:verhuisd schreef op 24 november 2015 @ 12:35:

[...]



Je bent wel een betweter hè. Verwarming kan tussen APK keuringen door, stuk gaan. Zelf weten..ik rij toch niet meer rond op de Nederlandse snelweg. Wat zit ik me druk te maken?!je klinkt inderdaad als een ouwe zemelaar...
quote:valentinamaria schreef op 24 november 2015 @ 12:23:

[...]





waar staan die files dan waar hij langs wil flashen?

op de B233?Op de snelweg, en doordat je dan binnendoor gaat ben je dus sneller en nee, die route binnendoor kan je vaak niet helemaal met de auto rijden en met de scooter dus wel.
Alle reacties Link kopieren
quote:momo1980 schreef op 24 november 2015 @ 12:24:

Fiets en scooter is geen optie voor beide banen.



Waarom is het geen optie?
quote:valentinamaria schreef op 24 november 2015 @ 12:30:

[...]





binnendoor rijden is soms leuk als het kan.

als je werk in de buurt hebt.

Utrecht-Amsterdam binnendoor bijv is geen lolletje, behalve als je alle tijd hebt.En daarom stond er in mijn reactie over de scooter ook "als het qua afstand kan". Ik rij elke dag zo'n 15km enkele reis en dat is prima te doen op de scooter. Op de fiets vind ik het te ver, maar de scooter is daar dus ideaal voor.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ik had in eerste instantie bedacht dat we geen 2e auto nodig hadden omdat ik 's avonds en in het weekend werk, en voor de rest wilde ik dan alles op de fiets gaan doen.



In je OP is 1 auto, 1 fiets nog een optie.



quote:momo1980 schreef op 24 november 2015 @ 12:24:

Fiets en scooter is geen optie voor beide banen. Maar nu niet? Vanwaar die ommekeer?
Alle reacties Link kopieren
quote:verhuisd schreef op 24 november 2015 @ 12:28:

[...]





Tuurlijk, beetje ijs op de weg of een lantaarn die je niet ziet omdat je ramen zijn beslagen want verwarming doet het niet en jij vouwt je 15 jaar oude S. Alto zonder airbag, daewu matiz of fiatje panda zo om je onderbenen heen (en die kunnen dan worden afgezet- heb het zien gebeuren). En als je het zelf niet doet, kan een ander ook bij je binnenrijden. Tuurlijk..een APK garandeert een veilig roestbakkie. Kortom: als het geld er niet is, houdt het op. De dokter is duurder..

Nieuwsflash:

Mijn auto van 20 jaar oud (ja ja die bestaan nog, en als het aan mij ligt rij ik hem gewoon helemaal op!) heeft een goed werkende verwarming, prima airbags en is degelijker dan die kleine plastic autootjes (bijvoorbeeld Citroen C1) die je nu overal over de weg ziet 'stuiteren'. Daar blijft namelijk niets van over bij een ongeluk, mijn oude nog degelijk in elkaar gezette sedan kan wel een stootje hebben.
Ouder en groter! Wij rijden altijd in auto's van een jaar of 15 - 20 oud. Volvo Estate. Voor nog geen duizend euro rijden wij daar dan jarenlang in. En als 'ie dan eindelijk echt op is, doen we hetzelfde trucje. Maar mijn man weer veel van auto's, dat scheelt natuurlijk wel... Dus alles doet het gewoon en zo'n grote auto is veiliger dan zo'n boodschappengeval. En oude auto's oprijden is duurzaam bovendien!
quote:Hamzter schreef op 24 november 2015 @ 12:43:

[...]





In je OP is 1 auto, 1 fiets nog een optie.





[...]





Maar nu niet? Vanwaar die ommekeer?Omdat ik in eerste instantie alleen 's avonds en in het weekend werkte maar nu ineens, sinds een paar dagen, weet dat ik een baan erbij ga doen die wel overdag is en die te ver weg is om te fietsen en er gaat ook geen ov naartoe. Daarom dus.
Alle reacties Link kopieren
quote:[Hunniebunnie schreef op 24 november 2015 @ 12:51[/message]:

Ouder en groter! Wij rijden altijd in auto's van een jaar of 15 - 20 oud. Volvo Estate. Voor nog geen duizend euro rijden wij daar dan jarenlang in. En als 'ie dan eindelijk echt op is, doen we hetzelfde trucje. Maar mijn man weer veel van auto's, dat scheelt natuurlijk wel... Dus alles doet het gewoon en zo'n grote auto is veiliger dan zo'n boodschappengeval. En oude auto's oprijden is duurzaam bovendien!





de v70 is echt onverwoestbaar, mijne is nu 15 jaar oud, mankeert echt nooit iets aan.

maar ja, de wegenbelasting is natuurlijk wel stukken hoger dan van een kleine auto, dus qua geld is het lood om oud ijzer.

ik vind het heerlijk rijden, ideaal voor vakanties en veilig.

het nog oudere model is hier echt cult trouwens.
wij slapen nooit.
quote:JoniJoni schreef op 24 november 2015 @ 12:36:

Betweter? Omdat ik nog antwoord geef? Je mag je gelijk hebben hoor, prima hoor.Mijn kachel doet het al heel lang niet goed en is nog nooit afgekeurd daarom,. Nog erger het staat niets over op het keuringsbewijs.
Alle reacties Link kopieren
quote:te ver weg om te fietsen

Hoever is te ver?

Scooter of e-bike overwogen? Beide goedkoper in aanschaf én in de bijkomende vaste lasten.
Hier ook, grappig! Wij zitten nog in de 850 estates en daarvoor de 245, supertanks! Wegenbelasting klopt, maar de aanschafprijs van rond de 750 euro + veiligheid wegen daar m.i. ruimschoots tegenop!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven