Auto verkopen: ja of nee

27-05-2016 18:55 61 berichten
hallo,



Hoewel ik mijn auto prima kan betalen vind ik het ergens ook wel veel geldverspilling.

Ik overweeg in mijn hoofd 3 opties:



1. Auto verkopen en autoloos door het leven gaan

2. Auto inruilen voor een goedkopere

3. Auto houden



Ik rijd een audi, die dingen zijn best duur in onderhoud al zeg ik het zelf. Als er iets stuk is ben ik al gauw 500-1000 euro kwijt en ik heb ook al 1 a 2 keer laksvchade gereden.



Voordelen verkopen:

Welnu even snel uitgerekend kost deze auto me al gauw zo'n 3500 a 4000 euro per jaar. Straks hoef ik niet meer ver te reizen voor werk en kan ik met de fiets. Van het verkoopgeld kan ik mijn studieschuld afbetalen, of mijn badkamer verbouwen bijvoorbeeld. Ik kan met ov ook op best veel plaatsen komen of evt als het ech nodig is een auto huren of ovfiets huren, of een taxi nemen.



Nadelen verkopen:

Deuk in ego, want heb geen audi meer (statussymbool), niet de vrijheid om zelf te bepalen hoe laat ik ergens heenga (ov), niet meer droog van A naar B komen (fiets heeft geen dak). Als ik meubels koop moet ik ze laten bezorgen.



Het teruggaan naar een goedkoper barrel is eigenlijk wel zonde, maar dan heb ik minder stress als ik m sloop. Men neemt me alleen niet meer zo serieus in het verkeer (ik had hiervoor een daewoo matiz, dus ik weet waarover ik praat haha).



Ik heb geen kinderen, geen relatie of huisdieren om rekening mee te houden.



Wat zouden jullie doen?
Alle reacties Link kopieren
Private lease. Weet je precies wat je kwijt bent.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Alle reacties Link kopieren
Persoonlijk heb ik de relatie tussen een auto en je ego nooit ingezien (ik heb geen auto en geen rijbewijs en ben hartstikke tevreden met hoe ik ben ). Het klinkt nogal kleinzerig, maar dat zal wel aan mij liggen.



Ik zou afwegen hoeveel kilometers je rijdt per jaar en of je het dat waard vind om daar 4000 euro voor te betalen. Als je één keer in de twee maanden een ritje van een uur maakt, dan is het toch te gek om daar +/- 4000 euro per jaar voor te betalen? Als je dagelijks uren in de auto doorbrengt, dan kan het dat geld wel waard zijn. En tja, als jij 4000 euro per jaar wilt betalen voor je ego...
quote:Fame schreef op 27 mei 2016 @ 19:00:

Private lease. Weet je precies wat je kwijt bent.Dat weet ik nu ook, dat scheelt niet zo veel van wat private lease kost. Met het verschil dat deze auto wél van mij is. Private lease is altijd duurder dan een auto bezitten, is mij verteld (experts die daar meer van weten?)
Omruilen voor een goedkopere.
quote:biobitch1984 schreef op 27 mei 2016 @ 19:03:

[...]





Dat weet ik nu ook, dat scheelt niet zo veel van wat private lease kost. Met het verschil dat deze auto wél van mij is. Private lease is altijd duurder dan een auto bezitten, is mij verteld (experts die daar meer van weten?)En je hebt uiteindelijk helemaal niks .
Alle reacties Link kopieren
Ik ga nu 2 jaar autoloos door het leven, en ik mis 'm totaal niet. Ik beweeg meer doordat ik veel loop en fiets, het scheelt me bakken met geld. Statussymbool? Een auto is een ding. Meer niet. Ik heb geen parkeerkosten, geen files, geen stress in het verkeer, geen onderhoudskosten... Ik hoef 'm echt niet meer terug. Met het OV reizen gaat prima, de reizen duren wat langer, maar het reist heel ontspannen. Ik reis zelden in de spits (dat scheelt veel, I know), je moet wel wat flexibel zijn in je verwachtingen. Een reis kan zomaar een half uur langer duren dan gepland. Als je dat kunt, is het echt heel goed te doen.



Oja, soms huur ik een auto, om mijn rijvaardigheid bij te houden, en voor ritjes waar het OV geen uitkomst biedt. Dat is zo'n 1-2 keer per maand. Nog steeds stukken voordeliger dan zelf een auto hebben. OV in je uppie is goedkoper dan de auto.
Alle reacties Link kopieren
Goedkope auto aanschaffen
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
Hoeveel km rij je per jaar?
Inderdaad, hoeveel rij je, en wat voor kilometers zijn dat? Ga je ermee op vakantie? Heb je m werkelijke nodig voor de boodschappen of om ergens op visite te gaan of zo? Hoevaak haal je meubels dat je daar een grote auto voor zou willen?
Verkopen en af en toe auto huren?
Bij Bo-rent huur je al een auto vanaf 15 euro per dag (ja, dan staat er wel met koeieletters Bo-rent op maar mij zou dat totaal niet boeien)
quote:Marana_ schreef op 27 mei 2016 @ 19:23:

Inderdaad, hoeveel rij je, en wat voor kilometers zijn dat? Ga je ermee op vakantie? Heb je m werkelijke nodig voor de boodschappen of om ergens op visite te gaan of zo? Hoevaak haal je meubels dat je daar een grote auto voor zou willen?



Haal jij zo vaak meubels?
Alle reacties Link kopieren
Los van verkopen of niet vind ik het echt zielig als een Audi nodig hebt voor je ego.
Hallo?!
Alle reacties Link kopieren
Statussymbool? Men neemt je niet meer zo serieus in het verkeer? Voor de meeste mensen is een auto niets meer dan een vervoermiddel om van A naar B te komen hoor. Ik vind mensen die hun eigenwaarde uit het merk of type van hun auto moeten halen altijd nogal sneu.
quote:Marana_ schreef op 27 mei 2016 @ 19:25:

Bij Bo-rent huur je al een auto vanaf 15 euro per dag (ja, dan staat er wel met koeieletters Bo-rent op maar mij zou dat totaal niet boeien)Had ook Boe-rent kunnen zijn lol
quote:_Doortje_ schreef op 27 mei 2016 @ 19:25:

Los van verkopen of niet vind ik het echt zielig als een Audi nodig hebt voor je ego.+1
Alle reacties Link kopieren
Je hebt 2 dingen nodig voor een leven zonder auto: heel veel tijd en een onuitwisbaar goed humeur bij tegenslagen.

Fiets en voet kosten veel tijd, ov kost nog meer tijd (ik ben voor een ritje naar Utrecht bijvoorbeeld met de auto 3 kwartier kwijt, met ov deur tot deur 1,5 uur minimaal).



Wat ik (terwijl ik niet met ov reis) tegenkom aan storingen is al veel, laat staan als je ervan afhankelijk bent.



Verder: vergis je niet in de kosten van OV. 2 personen Rotterdam met de trein en metro was met de auto (19 euro per dag parkeergeld) goedkoper dan met de trein.... En dan moet je wel met je koffers zeulen.



Voordeel van geen auto: beter voor je slanke lijn
Zonder oorzaak geen gevolg
quote:Corona67 schreef op 27 mei 2016 @ 19:25:

[...]





Haal jij zo vaak meubels?Neehee niet overal maak ik van die rare opmerkingen hoor TO heeft het over meubels kopen in de OP, ff lezen he
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een paar jaar geleden van een dikke auto naar een oude Daihatsu Cuore gegaan. Ja, je levert in op luxe. Vooral de kwaliteit van de geluidsinstallatie is aanzienlijk minder. Maar aan de pomp word ik er steeds aan herinnerd dat het een goede beslissing was.

Een auto zonder stuurbekrachtiging, turbo, boordcomputer, airco en al dat soort luxe, heeft ook veel minder dat kapot kan. En als er eens iets stuk gaat, zijn reparaties veel goedkoper.

Verder doet hij precies hetzelfde als de vorige: hij heeft vier wielen, een motor, een dak dat waterdicht is (zo fijn als het regent), verlichting, ruitenwissers, kortom, het is een auto. Hij brengt mij van deur tot deur als ik ergens heen moet. En het grote voordeel van deze: hij past op de kleinste parkeerplekken.



En dat kost hooguit 750 euro per jaar. (Verzekering, wegenbelasting en keuring.)



Ik zeg: inruilen voor een kleinere.
Ik moet helemaal niks!
Alle reacties Link kopieren
Ieder geval niet autoloos door het leven gaan, misschien inruilen voor een goedkopere.



Een vriendin van me heeft een aantal maanden geleden haar auto verkocht. Ze had de berekeningen gedaan en dan was geen auto en met het OV voordeliger. Want (ik hoor het haar nu nog zeggen) "met het OV kom je toch overal! Ja joh, dan kan ik die bus nemen en ik ging toch al op de fiets naar het werk etc".....daar is ze van terug gekomen zeg! Mede doordat de bus minder is gaan rijden en omdat haar werk van locatie is verandert.



Ze had het er laatst over dat het zonder auto allemaal veel meer geregel is en tijd kost om ergens te komen. Ze vindt het niet fijn zo afhankelijk te zijn van het OV. Ik voorzie dat zij binnenkort toch weer een autootje voor de deur heeft staan.



Ik zou trouwens ook niet zonder auto willen zijn
"I love not Man the less, but Nature more..."
quote:Marana_ schreef op 27 mei 2016 @ 19:33:

[...]



Neehee niet overal maak ik van die rare opmerkingen hoor TO heeft het over meubels kopen in de OP, ff lezen he

Ohhhh. Had ik ff gemist

Sollyyyy
Alle reacties Link kopieren
Oja, meubels halen kan ook met een klein autootje. Als ik de achterbank wegklap past er best een Billy in. Zonder verpakking, dat dan weer wel.
Ik moet helemaal niks!
quote:_Doortje_ schreef op 27 mei 2016 @ 19:25:

Los van verkopen of niet vind ik het echt zielig als een Audi nodig hebt voor je ego.Dit dus. Zo boeiend is een auto ook niet.
Met een kleine auto neemt men je niet serieus in het verkeer?

Hoe dan? Ik heb een kleine auto en merk eigenlijk geen verschil als ik daarin rij of als ik in onze grote station rij.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven