Avondeten in ploegendienst. Tips

24-08-2016 15:57 66 berichten
Alle reacties Link kopieren
Oke nagenoeg iedere doordeweekse avond kunnen we niet allemaal tegelijk eten. Op zich geen punt, maar ik heb baat bij vers en gezond en wil niet altijd soep eten (ik maak heerlijke soep al zeg ik het zelf).



Mijn kinderen sporten op dinsdag, woensdag en donderdag. Die moeten dan voor 6 uur weg. man komt pas na zessen thuis, behalve op woensdag omdat hij zelf dan ook sport. Op vrijdag sport man ook en wil dan om 18 uur klaar zijn met eten. Terwijl hij dan vaak ook laat thuis is dus iets wat je snel kan eten graag.

Maandag eet er vaak iemand mee en moet er ook weer op de tijd worden gelet.

Man sport ook op woensdag, later dan het sportende kind dat dan al om 17.30 op sport moet zijn. erna eten wil ze niet want dan heeft ze geen honger meer en is ze slap tijdens het sporten.



Oja ik werk thuis (freelancer) dus de gewoonte is er in geslopen dat ik dat regel. En ik ben daar erg slecht in. Ik sta vaak om 17 uur te haasten in de keuken en nog wat zaken af te handelen van mijn werk.

Ik zorg wel meestal dat ik veel in een keer kook zodat er kliekjes zijn. Maar op een of andere manier sta ik op zo'n dag vaak voor een koelkast zonder kliekjes maar wel met ingewikkelde ingrediënten die lange bereiding vergen.

man doet ook boodschappen en houdt hier geen rekening mee (niet uit onwil overigens).



Nu is de vakantie weer afgelopen en begint het weer met onmogelijke planningen en slappe speciebonen (die worden niet blij van opwarmen heb ik ontdekt...).



En ik vermoed dat er vast lotgenoten zijn die dit allemaal veel handiger aanpakken.

Tips iemand?
Alle reacties Link kopieren
Mijn man werkt vaak lange dagen en sinds kort ook regelmatig de avonden, en wat ik doe is als ik iets kook, écht grote pannen vol koken.

Wat er die avond overblijft verdeel ik in porties en gooi ik in de vriezer, en dat doe ik de hele week, zodat de vriezer dan weer goed vol ligt met eten.

Met pastasauzen enz is dat ook goed te doen, alleen nog pasta bij koken die avond en je bent klaar.



Moet er wel bij zeggen dat ik stamppotten maken, dus zuurkool, boerenkool, bieten, hutspot, witte kool enz.

Mik zo de groente en aardappels door elkaar.
Ovenschotels en pastasauzen kun je in gewenste porties invriezen. Pot pasta maken, saus uithalen en ieder zijn porties laten opwarmen.
Ik snij de groente en verdeel ze soms in bakjes: zodat heb je op ieder moment vers te wokken groenten. Ook een succes zijn mijn 'frittata' zakken. Gesneden groenten, op het moment suprême even aangebakken wordt in een ovenvaste schaal zodat ik/man er daarna alleen maar een eimengsel over heen hoef te mikken en het in de oven schuif. Couscoussalade blijft ook goed en in het weekend staat er hier altijd wel een of meer pannen curry te pruttelen.
Ik zorg dat er vroeg gekookt is (desnoods de avond van te voren of 's morgens vroeg) en diegenen die later eten weten de magnetron te vinden. Toen ik nog veel werkte maakte ik altijd (in de pauze op het werk) een weekplanning en een weekboodschappenlijst.

Kinderen eten hier trouwens meestal na het sporten, dat vinden ze zelf prima en ik vind dat net even relaxter (als ik dan om 20 uur de jongste naar bed breng) kunnen zij eten.
Zo moeilijk is het toch niet?

Koken voor de eerste ploeg en degene die later eet warmt een portie op?

Dat is misschien niet zo handig met een medium biefstukje maar er zijn genoeg gerechten die je prima op kunt warmen.
Kunst is denk ik niet zozeer gerechten te vinden die goed blijven, maar gerechten die je snel kunt maken. Chickslovefood vindt ik daarvoor een fijne site, ze koken vaak maar met 5 ingrediënten.
Wij eten op dit soort dagen dingen als nasi, bami, spaghetti, pastasalade of chili. Gewoon vers, iedereen die op de normale etenstijd thuis is eet samen, de anderen scheppen op uit de pan, eventueel weer even verwarmen. Koude pasta, met hete saus gaat prima.
Oja, en ik kook altijd voor meerdere dagen tegelijk, waarbij er ook een hoeveelheid de vriezer in gaat. Over een paar weken zijn de tomaten in de tuin rijp en dan zorg ik dat de vriezer weer vol ligt met tomatensaus.
Alle reacties Link kopieren
Misschien kan je man op een vaste dag 's avonds een ovenschotel/lasagne in elkaar draaien, zodat jij die de volgende dag zo de oven in kan schuiven.



Ovenschotels zijn ook voor te bereiden en in te vriezen tot het afbakmoment
Ik vind vaak opgebakken eten lekkerder dan uit de magnetron. Geldt vooral bij stamppotten, nasi, bami en macaroni .
Ik kook voor de eerste shift, iedereen die later eet vindt een bord met deksel op het aanrecht en warmt zelf op.



Bijvoorbeeld sperziebonen haal ik iets eerder uit het water zodat ze niet slap worden van opwarmen.



Als iemand echt vroeg moet eten dan heb ik soms een kliekje van gisteren.



Als ik er zelf niet ben bij de eerste shift dan kook ik echt voorruit en staan er vijf borden klaar.



Sowieso begin ik als ik thuis ben altijd al om 15.00 uur aan het eten. Als alles klaar staat, is strak plannen een makkie.
Alle reacties Link kopieren
Gelijk beginnen met een weekplanning maken.

Maar zonder dollen, ik doe dat ook en plan daarbij wat ik met de kliekjes doe. Nu zijn wij wel maar met zijn tweeen, maar ivm geen zin om uitgebreid te koken ivm werk en sport, wel erg handig.

Voorbeeld van deze week:

Maandag: gehaktballetjes in tomatensaus met aardappeltjes en spinazie,

Dinsdag: gehaktballetjes in tomatensaus met pasta, rest van spinazie, paprika en blikje doperwten.

Woensdag: Bruine bonen/Kidneybonen/andere grote bonen, paar tomaten, courgette in de oven, later wat gewelde abrikozen of nootjes erover. Het is alleen de tomaten en courgette snijden, alles op een bakplaat, beetje olie/zout/peper er over en een half uurtje in de oven. Ik gooi er op het bord nog wel eens feta of geitenkaas over heen, vriend een chilisausje uit een fles.

Donderdag: Kip in de wok met ui/paprik/snijbonen en eventueel een boemboe/woksaus (of goede marinade) en rijst.

Vrijdag: Restje van donderdag.



Dus echt koken voor 2 dagen of dat je nog maar een deel op die dag klaar moet maken. Ik heb (toen ik een grotere vriezer had) wel gehaktballetjes met saus op voorraad gemaakt, dan was het hup uit de vriezer, zo in de pan. Pasta erbij, wat groente (eventueel uit blik/pot), klaar!
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Ha ik zie al veel handige tips voorbijkomen.

Dank!



Mensen zelf laten opwarmen; stom dat ik dat niet zelf bedenk zeg...



En ik zal mijn man eens de tip over dat hij een avond ervoor iets klaarmaakt (Dropdrop) ook eens voorleggen.



Om 15 uur beginnen lijkt me voor mijn eigen werkplanning niet een aanrader. Maar strak plannen is echt niet mijn ding geloof ik (daarom gaat het ook vaak mis)
Alle reacties Link kopieren
quote:Zima schreef op 24 augustus 2016 @ 16:08:

Kunst is denk ik niet zozeer gerechten te vinden die goed blijven, maar gerechten die je snel kunt maken. Chickslovefood vindt ik daarvoor een fijne site, ze koken vaak maar met 5 ingrediënten.



Dit klinkt ook goed!



Wat ook meespeelt; een grote vriezer hebben we niet. En willen we eigenlijk ook niet.

Tzt wil ik wel een koelkast met een iets groter vriesdeel, want met twee broden zit hij nu al bijna vol. Deze koelkast is wat vriezer betreft echt een miskoop geweest, maar ja hij werkt verder prima...
Alle reacties Link kopieren
En aan het begin van de week een planning maken voor het eten? Geef je man een lijstje mee en dan koopt hij daar de spullen voor, in plaats van wat er ligt en wat misschien ook wel veel werk is.
Estranged met een hoofdletter D
Tussen de middag warm eten en 's avonds een boterham
Alle reacties Link kopieren
Bloemkool laat zich prima opwarmen, vlees in jus ook (ballen gehakt, suddervlees) Vis , tartaar , biefstuk zullen ze dan zelf even moeten bakken. Verder eenpansmaaltijden Bami ,nasi, spaghetti etc en diverse ovenschotels.

Sperziebonen gaan ook prima maar je kookt ze waarschijnlijk te gaar als ze van een minuutje in de magnetron al niet eetbaar meer zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:MinionX schreef op 24 augustus 2016 @ 16:23:

Tussen de middag warm eten en 's avonds een boterham



Ehm dan ben ik alleen thuis. Kinderen zitten op het VO en eten een bammetje uit de trommel. Man eet op zijn werk.

Overigens eten we ook wel eens brood in de avond. Dan eten we die dag geen warm. Ik vind dat niet ideaal, maar soms komt het zo uit.
Alle reacties Link kopieren
quote:nina1966 schreef op 24 augustus 2016 @ 16:25:

Bloemkool laat zich prima opwarmen, vlees in jus ook (ballen gehakt, suddervlees) Vis , tartaar , biefstuk zullen ze dan zelf even moeten bakken. Verder eenpansmaaltijden Bami ,nasi, spaghetti etc en diverse ovenschotels.

Sperziebonen gaan ook prima maar je kookt ze waarschijnlijk te gaar als ze van een minuutje in de magnetron al niet eetbaar meer zijn.Dat denk ik ook. De voorkeur gaat hier (vooral bij man en kinderen) uit naar goed gare groenten. Dan is het bij sperziebonen opwarmen al snel prut inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
Als je thuis werkt heb je ook pauze nodig. In die pauze even schillen en snijden en alles voorbereiden zodat het Savonds zo klaar is. En wat ook fijn is: een overschotel voorbereiden in de ochtend, tegen 17 uur in de oven gooien en dan kun je ondertussen nog even werken.



Ook lekker: groenten uit de oven. In de ochtend schillen/snijden en dan tegen de avond in de oven. Kun je je werk nog even afmaken.

Ik mix dan bijv wortels, aubergine, courgette, paprika, tomaatjes, etc. Met olie en kruiden, en evt met dunne worstjes in stukken.



Snel klaar: couscoussalade. Of sla met gnocchi/pesto. Gekookt eitje erbij.



In de winter: hele grote pan stamppot maken en de de andere helft later in de week eten.



Hartige taarten zijn vaak ook lauw of koud lekker.



Ik kook in de week vaak twee of drie keer van die automatische piloot maaltijden. In de rest van de week probeer ik me meer uit te leven. Maar dat lukt niet altijd en dan ruk ik soep uit de vriezer of een andere eerder gemaakte maaltijd, maak ik snel couscoussalade, of eten we brood met rauwkost.
Alle reacties Link kopieren
quote:Yevpraksiya schreef op 24 augustus 2016 @ 16:22:

En aan het begin van de week een planning maken voor het eten? Geef je man een lijstje mee en dan koopt hij daar de spullen voor, in plaats van wat er ligt en wat misschien ook wel veel werk is.En dit!
Oh en sla! Ik maak bijna overal sla bij, dat fleurt een opgewarmd prakje altijd lekker op!
Vooruit koken, en invriezen.
Alle reacties Link kopieren
Vind je het heel erg dat ik niet zoveel trek heb om in mijn pauze eten voor te bereiden?

Ik ga bijna altijd even naar buiten lopen of fietsen, daar ben ik erg aan gehecht. Als ik dat niet doe heb ik gemerkt dat ik veel minder creatief ben (ik ben ontwerper).



Maar een planning en dan de rest er meer bij betrekken vind ik een goede.

Dochters zijn inmiddels ook groot genoeg om zelf eens te koken (deze bedenk ik zelf ineens).



Family meeting dus.



Zo en nu soep opwarmen voor de eerste sportieveling.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven