badkamer budget tips

15-11-2014 23:17 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Binnenkort ga ik verhuizen naar een appartementje. Alleen de badkamertegels zijn niet bepaald mijn smaak. Ze zijn ouderwets. Nu wil ik niet teveel geld steken in een badkamer die in principe prima is, maar ik wil het toch mijn eigen plekje maken. Ik heb aan de verhuurder gevraagd of ik de badkamer tegels zou mogen schilderen maar dat vond hij geen goed plan. Hoe duur zou het zijn om de tegels te vervangen?



Heeft iemand tips om een ouderwetse badkamer om te toveren in een gezellig hok?
Misschien van die tegelstickers kopen en met wat accesoires leuk aankleden? Hier heb ik van de lelijke wc toch nog een beetje gepimpt door de in mijn ogen niet mooie kleur (beetje zandkleurig) te gebruiken icm de accesoires. Vond het wel een strand kleur, dus heb er maar thema zee/strand van gemaakt.
Alle reacties Link kopieren
Duur. Ik zou eerder kijken naar tegelstickers en een leuk douchegordijn (als dat van toepassing is).
Alle reacties Link kopieren
Als je ze niet mag schilderen lijkt het me dat je ze ook niet mag vervangen.

Hoelang denk je daar te blijven wonen? Is dat echt voorlopig, zeg de komende 5 jaar, zou ik ze gewoon schilderen. Als je tenminste weet hoe dat moet op een mooie manier zodat het ook goed blijft.

Je moet je wel realiseren dat je ze wel in de oude staat moet kunnen herstellen, of nieuwe tegels er in, als je weer weg gaat.
Hoeveel tegels wil je vervangen?



Ik heb zelf ooit een stuk achter een wastafel geschilderd, prima resultaay. Wel veel werk.

Ook vaal genoeg afbladderende verf gezien, zo lelijk.

Hoe erg is de badkamer?

Hoe lang denk je er te wonen?
Alle reacties Link kopieren
Wauw, ik had niet verwacht dat er al zo snel reactie zou zijn.



Ik denk dat ik niet langer dan 5 jaar in dit appartement blijf wonen. Mijn vriend en ik willen op een gegeven moment iets gaan kopen.



De verhuurder is geen fan van tegelverf, hij (en ik ook) is bang dat het er na een tijdje niet mooi uit gaat zien. Nieuwe tegels zou wel mogen want dat verhoogt de waarde van het appartement(als het goed is).



Ik heb nog even gekeken naar de tegelstickers, daar had ik nog niet aan gedacht, maar als ik alle tegels ga beplakken, ben ik daar alsnog ruim 300 euro voor kwijt, en ik vraag me af hoe goed de kwaliteit dan is.
Alle reacties Link kopieren
Als Mohammed niet naar de berg kan, dan de berg naar Mohammed

Is het geen optie om de rommelmarkten/kringlopers te bezoeken en er echt een retrobadkamer van te maken
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Je kunt ook een partij goedkope tegels aanschaffen en over de bestaande tegels heen tegelen.

De tegels moeten wel goed vast zitten en geen beschadigingen hebben.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een stervenslelijke badkamer/wc in mijn appartement. De wc heb ik ook wat opgefleurd met plakfolie van de action (had ik nog liggen) en dat ziet er best grappig uit. Dat kost ook maar een paar euro, dus je zou het eens kunnen proberen. De hele badkamer zou ik er niet mee beplakken, want het lijkt me niet makkelijk schoonmaken.



Tegels kosten ook niet de hele wereld, maar de manuren om alles in orde te maken zijn prijzig. Zeker als je niet over de boel heen kan tegelen, gelijmde tegels komen makkelijk los, maar als het in cement zit dan moet je nog aardig bikken.



Persoonlijk zou ik er niet al te veel geld in steken, je gaat het hard genoeg nodig hebben wanneer je een huis koopt is mijn ervaring.
Alle reacties Link kopieren
reken op ¤ 20 per vierkante meter voor de tegels zelf, goedkoper kan je ook wel iets voor vinden.

Tegellijm kan ik zo geen prijs voor noemen maar is prijzig.

Voegmiddel is denk ik nog het goedkoopst.



Dan alleen nog wat arbeidsloon wanneer je het niet zelf kunt.



Normaal gesproken zeg ik oude tegels er uit en nieuwe er in maar de aansluiting tussen vloer en wand moet waterdicht gemaakt worden wat in jouw geval lastig is omdat de vloertegels blijven zitten.

In dit geval dus de nieuwe tegels over de oude heen plakken.

Dit kan wel problemen geven wanneer er kranen of schakelaars op de tegels zitten.



Eigenlijk zou je de mogelijkheden even moeten laten beoordelen door iemand die weet waar hij/zij het over heeft.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Geen goed plan van de verhuurder om die badkamer op te knappen? Pff, haal dan maar wat stickers. Kan al een heleboel doen voor een gezellige leuke badkamer.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat de stickers inderdaad voorlopig het beste is. Tegelverf werkt erg secuur. Ik heb het in mijn toilet en dat ziet er goed uit. De badkamer is alleen een vochtige ruimte, ik weet niet of tegelverf dan mooi blijft. Met stickers kom je een heel eind. En je kunt altijd nog besluiten het opnieuw te tegelen of om te verven wanneer je niet tevreden bent met de stickers. Soms wen je ook aan het uiterlijk van een ruimte.
Alle reacties Link kopieren
Hier met 2-componenten-tegelverf de badkamer gedaan. Of beter gezegd, in een badkamer die nog een paar jaar enigszins acceptabel moet zijn 2 muren ermee geverfd (geen ervaring met vloertegels). Mijn ervaring daarmee: het is een pokkenklus! Zelf zou ik eerder nieuw betegelen, dan dit nog eens doen. Waarbij het resultaat er op dit moment best naar is, maar voordat het zover was...



Voordat je dergelijke verf opbrengt, moeten de oude tegels grondig schoongemaakt zijn (met chemische zooi, die echt alles aan stof, vuil, kalk en zeepresten verwijderd). Daarna alles weer afspoelen en laten drogen. Siliconen laten zich overigens niet verven, dus vooraf moet eerst alles aan siliconenvoegen verwijderd worden, ook alle mini-restjes daarvan.

Dan eerst de 2-componenten grondverf erop. Stinkt ongelooflijk. Het spul is zo chemisch, dat de lakroller halverwege begint 'op te lossen', dus zorg dat je er genoeg bij de hand hebt. De blikken van dit spul zijn behoorlijk prijzig, en bedoeld voor een zeker aantal m2 (die niet altijd met de praktijk overeenkomen). Ze moeten ook na het aanroeren binnen een zekere tijd verwerkt zijn. Als blijkt dat 1 set niet het hele projekt dekt, maar maar 85%, moet je alsnog een volgende set aanroeren, waarvan je dan dus 3/4 blik kunt weggooien. Na 1 dag drogen, ben je dan aan de 2-componenten toplaag toe. Die dekt (afhankelijk van de oorspronkelijke kleur tegels eronder) mogelijk niet in 1 laag, dus je zit sowieso al aan 2 lagen, d.w.z. 2 blikken. Achteraf moeten weer nieuwe siliconenvoegen gemaakt worden. In de tussentijd stinkt de badkamer ongelooflijk (niet heel goed voor de gezondheid. Goed ventileren! Bij een ruimte zonder buitenraam zou ik er daarom niet aan beginnen!). En om nog even te overwegen, totaal gezien is de ruimte dus een aantal dagen uit de running.



Hoe het spul er achteraf uitziet: het resultaat is op zich wel netjes. Omdat het drogen relatief lang duurt, vangt de verf in de tussentijd stofjes. Hier zitten er dan ook behoorlijk wat pikkeltjes in de verf. Je merkt het alleen van dichtbij, maar heel mooi is het niet. Op punten waar iets afgetaped is geweest, moet je erg voorzichtig zijn bij het verwijderen van de tape. Het risico is dat je de verflaag (die redelijk dik is) op dat punt los trekt van de ondergrond.

Qua water en schoonmaken houdt de verf verder prima.



Voor een toilet zou ik een dergelijk projekt nog overweegbaar vinden, voor een badkamer zou ik er echt nooit meer aan beginnen!
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in een huis met een AARTSlelijke badkamer. Die ook nog eens heel onpraktisch is ingedeeld waardoor er geen enkele ruimte is voor een kast waar ik een fohn, make up en haarmiddelen zou kunnen opbergen. Ik zou dolgraag een ander badkamer willen. Mooiere tegels, maar ook andere indeling zodat er kastruimte bij kon komen. Maar wat zou dat wel niet kosten? Ik heb eigenlijk geen idee.
Alle reacties Link kopieren
Waar kan je tegelstickers kopen? Lang geleden had de xenos leuke maar ik zie ze daar nu niet meer.

Ik heb ook een rand met mozaïek stickers gemaakt op mijn lelijke badkamertegels en dat staat leuk maar wil na 6 jaar nieuwe ( ze blijven wel heel lang mooi) maar kan ze niet meer vinden.
Ik had trouwens tegelverf die geen 2 componenten was.

Was wel een vrij dure verf.

Eerst ontvetten, dan heel goed schuren en weer ontvetten en daarna had ik 2 lagen verf erop. Daarna waren bruine tegels prima dekkend wit.

Hield zich goed, maar dit was maar een muurtje achter een wasbak. Geen hele badkamer.



In het geval van TO zou ik het niet doen. Groot risico dat dit een keer gezeik met de verhuurder oplevert als je er uit gaat.

Kun je het niet gewoon accepteren? Beetje leuk aankleden met handdoeken enzo.

Heb nu ook een badkamer waar ik niet weg van ben, maar we huren en ik vind het wel prima, we blijven toch niet eeuwig hier wonen.
Alle reacties Link kopieren
Voor ruimtes die regelmatig nat worden, zoals bijvoorbeeld de douche, rondom het bad en de vloer, wordt 2-componenten aangeraden. Mij is verteld dat als je daar gewone tegelverf voor gebruikt, je op den duur erop kan zitten wachten dat het lelijk wordt/bladdert/scheurt etc.



Toevoeging: je wilt de boel na het verven natuurlijk gewoon als badkamer blijven gebruiken. Dus ook zeep/kalk/vuilresten er af kunnen poetsen met schoonmaakmiddelen, op een gegeven moment evt. sterkere/chemische middelen willen inzetten.

En qua belasting voor verf zit er een verschil tussen wat waterdruppels kunnen uithouden, of regelmatig volledig nat zijn.
quote:tof schreef op 16 november 2014 @ 10:59:

Voor ruimtes die regelmatig nat worden, zoals bijvoorbeeld de douche, rondom het bad en de vloer, wordt 2-componenten aangeraden. Mij is verteld dat als je daar gewone tegelverf voor gebruikt, je op den duur erop kan zitten wachten dat het lelijk wordt/bladdert/scheurt etc.

Dat geloof k graag, vaak genoeg gezien.

Ik zou het zelf dus ook alleen voor echt kleine stukjes doen.

Geen hele badkamer.



Ik snap dat een groene badkamer niet ieders smaak is, maar als het verder nog prima is zou ik er niet zo moeillijk over doen bij een huurhuis.
Ik ben in mijn vorige huis voor tegelstickers gegaan. In een soort paardensprong (van het schaken) patroontje om en om op de muur geplakt. Werkt prima.



Xenos zou ik gaan zoeken
Alle reacties Link kopieren
Zoeken naar een restant partij tegels die je wel mooi vind.

Nooit gaan verven want als het na een tijd lelijk wordt kun je alle tegels nog eraf halen en nieuwe erop doen dus waarom niet gelijk....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven