badkamertegels waar op letten?

22-01-2015 15:58 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij willen onze badkamer gaan vernieuwen en zijn momenteel aan het kijken wat we mooi vinden. Nu is het natuurlijk ook handig om wat ervaringen te horen. Waar moet je opletten met tegels kopen? Wat is het beste schoon te maken? Is hoogglans en mat alleen iets qua smaak of zegt het ook iets over de kwaliteit? We hebben een kleine badkamer (1.70 bij 2.30) maakt dat ook nog uit welke tegels je koopt?

Ik hoor het graag!
Alle reacties Link kopieren
Waarom tegels, ik ga als ik de badkamer vernieuw voor waterafstotende verf, heerlijk geen voegen meer en zo af te nemen met een doekje. Ik heb het in mijn keuken ook gedaan en vet spetters e.d. veeg ik zo weg, voor mij nooit geen tegels meer
Alle reacties Link kopieren
Geen natuursteen, en zo weinig mogelijk voegen!



En wij gaan bij het vernieuwen van de badkamer ook voor waterafstotende stuc.... weg met die pokkuh voegen!
Alle reacties Link kopieren
Hier ook geen tegels. Lambrisering, daarboven stucwerk en een houten vloer.

Alleen de doucheruimte is betegeld.
quote:mei-dag schreef op 22 januari 2015 @ 16:04:

Waarom tegels, ik ga als ik de badkamer vernieuw voor waterafstotende verf, heerlijk geen voegen meer en zo af te nemen met een doekje. Ik heb het in mijn keuken ook gedaan en vet spetters e.d. veeg ik zo weg, voor mij nooit geen tegels meer



Nooit geen = altijd



Wij hebben matte tegels. Ik ben er erg blij mee omdat je er geen kalkaanslag op ziet.

Voor de vloer zou ik er op letten dat je er niet elke haar erop ziet!
Matte tegels op de vloer, glad op de muur. Muren tot bovenaan getegeld.

Op de vloer moet in ieder geval een antislip tegel, omdat je anders op je plaat gaat als het nat is.
Absoluut geen matte tegels. Je ziet werkelijk elke (opgedroogde) druppel liggen. Ik heb echt zo'n spijt van mijn matte tegels.
Ik heb houten tegels op de vloer. Zó mooi! Zoiets:



Wat mooi Pantax.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben de badkamer geverfd behalve de douchehoek zelf, die getegeld. De klusgigant gaf aan dat verven ook wel mogelijk was alleen dat het toch altijd kwetsbaar blijft en er geen garanties voor zijn.



Verder geen zwart.. daar heb ik wel spijt van. zie je alles op
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben in de badkamer mat antraciet op de vloer. Je ziet inderdaad iedere druppel maar het is zo mooi. Als douchebak hebben wij natuursteen dat zou ik niet zo snel meer doen. Je kan namelijk geen antikalk o.i.d gebruiken en het moet ieder jaar in de olie.
quote:Istar_ schreef op 22 januari 2015 @ 16:37:

Wat mooi Pantax.Zat al in het huis toen we het kochten, de vorige bewoners hadden een goede smaak Maar ik kan het echt aanraden: het voelt en ziet eruit als hout, maar het zijn gewoon tegels. Loopt fijn, goed antislip, ziet er heel warm uit en toch net zo makkelijk schoon te maken en waterafstotend als tegels.
Dat soort tegels hebben wij over de hele benedenverdieping liggen Pantax. Beste keuze ooit! Prachtig, voelt heerlijk, mensen zijn nog altijd verbaasd dat het tegels zijn en het onderhoud is zo makkelijk. Ik ben echt gek op die vloer!



In de badkamer hebben we matte tegels, donkergrijs op de vloer ( 60cmx60cm) en deels op de wand ( 30cmx60cm) en gebroken wit op de overige wanden ( ook 30cmx60cm). Wel daarbij genoemd dat we een badkamer van 5m x 4,5m hebben. Prima schoon te houden, al zie je wel witte vlekken van shampoo die bijv. niet weg is gespoeld. Even met een doekje of dweil erover heen en weg is het.
Alle reacties Link kopieren
quote:koos03 schreef op 22 januari 2015 @ 16:39:

Wij hebben de badkamer geverfd behalve de douchehoek zelf, die getegeld. De klusgigant gaf aan dat verven ook wel mogelijk was alleen dat het toch altijd kwetsbaar blijft en er geen garanties voor zijn.



Verder geen zwart.. daar heb ik wel spijt van. zie je alles opIk heb een speciale badkamercoating over speciaal stucwerk (gipswerk kan niet, dus cementstuc), ook daar waar de douche is. Ik vind het fantastisch.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb donkergrijze natuursteen, niet echt een aanrader. Ik vind het wel mooi, maar moeilijk schoon te maken (geen kalkreinigers bv). Je ziet er overigens niet per se heel veel op, dat valt me dan wel weer mee. Maar dat komt misschien omdat het een beetje verschillende tinten donkergrijs en zwart zijn, waardoor dingen niet zo opvallen.

(Ik heb het overigens ook niet zelf uitgezocht, de badkamer woonde eerder in dit huis dan ik :-).
Alle reacties Link kopieren
Hoogglans is synoniem voor spekglad, dus die leg je nooit op de vloer wanneer je de kans wilt beperken om je nek te breken.



Verder, des te groter de tegel des te vlakker de ondergrond moet zijn, persoonlijk zou ik nooit voor 60x60 of zelfs 100x100 gaan in een badkamer.

Bovendien krijg je die grote tegels nooit netjes zo gelegd dat het water fatsoenlijk af loopt naar een afvoerputje, zeker niet wanneer de ruimte niet zo groot is.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Dank jullie wel voor alle reacties. Daar kan ik zeker wat mee. Ik vind die "houttegels" heel mooi!

Ik had nog nooit gehoord dat je de badkamer met speciale stuc kon doen, zodat je het niet hoeft te betegelen. Maar volgens mij ben ik dan steeds bang dat er lekkage komt (zal wel niet, maar ik ken mezelf) dus dat doe ik maar niet. Mochten er nog aanvullende tips zijn, die zijn van harte welkom!
Geen glazen douchewand! Wat heb ik een pokkehekel aan dat ding. Altijd een grauwe waas door de kalk aanslag, hoe vaak ik ook poets. Direct na het douchen nadrogen is geen garantie voor een blijvende glans.



Een douchebak nemen op de plaats waar de doucht. Veel gemakkelijker schoon te maken dan tegels, minder kans op lekkage bij de hoekjes en randen in de badkamer. En vooral geen kalk meer in de voegen in het douchegedeelte.

Ik heb nu donkerbruine vloertegels, en ik zou willen dat ik toch een douchebak had genomen!



En huur een professionele kitter in. Ik wist nooit dat die bestonden, maar er zijn dus mensen die professioneel kitten, tegen een bepaald tarief per strekkende meter. Zo strak, glad en gegarandeerd waterdicht krijg je het zelf nooit!
Alle reacties Link kopieren
In een kleine badkamer wordt het met kleine tegels al gauw erg druk, een wat groter formaat wandtegels zorgt voor een rustige uitstraling. Er zijn ook tegels waar nog maar een heel kleine voeg tussen zit, oogt als 1 geheel en minder last van vuil in de voegen. Met de vloertegels en hoe je die legt kan je ook optisch ruimte creëren. De lange zijde van een rechthoekige tegel maakt dat de vloer breder oogt, een vierkante tegel kan je diagonaal leggen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven