bamboe op lelijke tuinmuur

24-04-2015 15:31 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag allemaal,





Heeft er iemand ervaring met het aanbrengen van bamboematten en/of zichtdoeken op tuinmuren?





Ik heb namelijk een erg lelijke tuinmuur. Het gaat om een betonnen muur die ik ooit geel heb geverfd. Die verf is nu erg lelijk geworden omdat de tuinmuur vochtig is/was (er lagen toen geen dekstenen op, nu sinds 3 jaar wel).



Ik heb niet zoveel zin om erg veel werk in die muur te steken, ik dacht hem eigenlijk gewoon te bedekken met bamboematten en daar dan wat leuke feestlampjes in te hangen. Het probleem is echter de hoogte van de muur (2,25m). Dat is dus erg hoog en ik vind nergens bamboematten die hoger zijn dan 2m.



Plan B is nu: de muur bedekken met zichtdoek (lichtbruin) en dan de bamboe (donkerbruin) daar gedeeltelijk overheen. Op die manier krijg je een bamboescherm met nog wat lichtbruin erboven. Ik zou de bamboe eventueel ook ongelijk kunnen knippen langs de bovenkant, dan wordt de (hoge en brede) muur wat minder saai.





Eigenlijk zijn er drie dingen die ik me afvraag:



- Kan je een zichtdoek netjes aanbrengen op een muur?



- Is een zichtdoek zo dicht geweven dat het geel min of meer wordt weggewerkt?



- Kan je zichtdoek op maat knippen of gaat het dan rafelen?





Iemand een idee? Bedankt om even mee te denken!





Groetjes



Esther
Alle reacties Link kopieren
Zijn matten van een ander soort takken niet hoger?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Wilgentakken, oid.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Wilgentakken?
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Verkeerde knop.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 24 april 2015 @ 15:35:

Wilgentakken, oid.Kon je niet even wachten?
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
quote:MarianneDavids schreef op 24 april 2015 @ 15:37:

[...]





Kon je niet even wachten? Als ik geweten had dat jij wilgentakken zou komen roepen had ik natuurlijk niets gezegd.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 24 april 2015 @ 15:38:

[...]





Als ik geweten had dat jij wilgentakken zou komen roepen had ik natuurlijk niets gezegd.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Nope, wilgentakken vind ik ook maar tot 2m
Alle reacties Link kopieren
En in de andere richting aanbrengen, in de hoogte ipv breedte? Of is dat geen porem? Roep ook maar wat
Alle reacties Link kopieren
quote:heelveelblabla schreef op 24 april 2015 @ 15:47:

En in de andere richting aanbrengen, in de hoogte ipv breedte? Of is dat geen porem? Roep ook maar wat Daar had ik idd ook al aan gedacht. Maar het schijnt niet zo verstandig te zijn omdat bamboe gaat rotten als er water in blijft zitten.
Alle reacties Link kopieren
quote:mamm-loic schreef op 24 april 2015 @ 15:48:

[...]





Daar had ik idd ook al aan gedacht. Maar het schijnt niet zo verstandig te zijn omdat bamboe gaat rotten als er water in blijft zitten.Ohhhh ja, klinkt logisch inderdaad! Oeffff, lastig... Heb je al eens bij een tuincentrum navraag gedaan?
Alle reacties Link kopieren
Hang de bamboomatten op de hoogte van de muur en vul de onderkant op met grote plantenbakken.
Alle reacties Link kopieren
Of hang het bamboe in het midden van de lengte, dan heb je boven en onder een stuk zichtbare muur van 12,5 cm. schilder je deze stroken wit, of een andere kleur.



Het idee van de tuinbakken vind ik ook leuk.
never a failure, always a lesson
Alle reacties Link kopieren
Levende bamboe? Of met een harde borstel de muur schoonmaken en opnieuw verven (betonverf kun je in allerlei kleuren laten mengen). Wij hebben een saaie muur fuchsiaroze geverfd en er "tropische" planten in potten bij (canna, bananenplant ed).

Of van dat lichte petrolblauw met een plant met grijzige bladeren.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
Alle reacties Link kopieren
Zichtdoek lijkt me heeeeeeel lelijk, sorry.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
Zichtdoek lijkt me ook niet mooi.



De eerdergenoemde plantenbakoptie klinkt mooi, maar neemt natuurlijk wel ruimte in, wellicht heb je die niet?



Bij ons plaatselijke tuincentrum kun je zo'n buitenschilderij exact op maat laten maken met een afbeelding naar keuze. Dan hoef je het doek alleen nog maar te bevestigen met van die nestels of op een frame. Is volgens mij geeneens zo gek duur.
Alle reacties Link kopieren
Wow, geweldig, zoveel reacties!



onze tuin is idd wat klein voor veel plantenbakken (7m x 3,50m).



Levende bamboe gaat volgens mij erg woekeren. Als ik het google, zie ik vooral pagina's waarop mensen vragen hoe ze van hun bamboe kunnen afkomen.



Schilderen is misschien een optie. Een aantal jaar geleden had ik dat gedaan, maar niet met goede verf. De Gamma had mij een speciale verf aangeraden en die bleek erg plasticachtig te zijn. En omdat de muur vochtig was (er lagen toen geen dekstenen op), ontstonden er vochtige bubbels onder de verf en dat werd erg lelijk. Geen idee hoe ik alles er weer van krijg. Bovendien is het een slechte muur vol putten en onregelmatigheden.



Ik zal er een fotootje bij voegen. Let even niet op de rommel in de tuin.



[img]https://www.dropbox.com/s/6f6dl6tgmxvbr ... B.jpg?dl=0[/img]
Een fargesia (bamboesoort) woekert niet. Je hebt wel zo'n 50-70 cm nodig om een beetje body te creëren om de muur te maskeren met een bamboehaag. Als je die niet hebt, dan zou ik idd voor verven of een leuk doek/paneel gaan.
Alle reacties Link kopieren
Misschien is dit wel een manier:

[img]http://img.goudengids.be/mysite/media/1 ... ce12bc.jpg[/img]

Een horizontale balk onder, boven en in het midden, misschien ook enkele verticale balken en daartussen dan bamboe- of stromatten. Dan valt het niet zo op dat de matten eigenlijk te kort waren. Zou dat mooi zijn?
Alle reacties Link kopieren
Je zou dan misschien dan beter onderaan een borderrol tegen de muur kunnen zetten, die zijn meestal 25-30 cm. hoog en daarboven de bamboe matten.

Overigens blijf je wel de muur zien met bamboe matten of je moet zo'n bamboe tonkinmat bedoelen? Die zijn een stuk dikker en kijken niet door. Die leunen dan ook min of meer op die borderrol en hoef je alleen nog maar met een paar smalle (geïmpregneerde latten) aan de muur te bevestigen. Die latten kun je ook nog in een vrolijke kleur beitsen dan.



Bamboe tonkinmat

Wegens grote belangstelling ben ik momenteel verminderd beschikbaar. Dit kan tijdelijk zijn.
Alle reacties Link kopieren
je bakken hoeven toch ook niet heel breed te zijn. 20 cm kan voldoende zijn, kun je mooi een klimplant laten bloeien.
never a failure, always a lesson
Alle reacties Link kopieren
Wilgentenen op rol van 3 meter hoog. Het komt dan wel horizontaal en in delen naast elkaar.



http://www.thewoodshop.nl ... enen-wilgenschutting.html
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Heb je toch zo in een ander kleurtje geverfd. Met wat bamboeplanten ervoor
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Nog eens bedankt voor al jullie reacties! Dat helpt me echt om ook andere mogelijkheden te bekijken.



De bloembakken hebben me op een idee gebracht. Onze tuin is nogal smal en ik wil zo weinig mogelijk ruimte verliezen, maar wat groen is idd toch ook wel mooi. Vandaar mijn nieuwe idee: de muur bekleden met kunstgras. Dan moet ik de tuin niet smaller maken en heb ik toch ineens wat groen in mijn betegelde plaatsje. En dan wrsch geen bamboe. En wat kleurige bloembakken ertegen. Zou dat mooi zijn?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven