Bejaard konijn, wat te doen?

15-01-2017 00:23 184 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn konijn van 11 jaar oud heeft steeds terugkerende haakjes op zijn kiezen waardoor hij veel kwijlt en langzaam en minder eet.

Ik laat bij de dierenarts iedere vier weken de haakjes weg slijpen (met gasnarcose).

Deze behandeling is erg stressvol voor mijn bejaarde konijn en ook vraag ik me af hoe lang hij steeds narcose nog trekt?

Ik ben elke keer bang dat hij er niet meer uitkomt



Na de behandeling wil hij vaak een paar dagen niet eten, dan dwangvoer ik hem en geef hem natuurlijk pijnstilling.

Pas drie weken geleden zijn de haakjes weer geslepen, hij kwijlde daarna wat minder maar nu kwijlt hij helaas alweer heel erg.

De dierenarts heeft gezegd dat eventueel zijn hele gebit kan worden verwijderd, maar dat dit een erg zware operatie is en het zeer onzeker is of konijn dit zal overleven.



Ik sta erg in dubio..... wanneer is het genoeg? Hij is stokoud maar lijkt nog te genieten van het gezelschap van zijn voedster waar hij gek op is, van lekker rondrennen (al wordt dat ook steeds minder) en van zijn dagelijkse portie science selective, andijvie, lof en kruiden.

Maar steeds weer de narcose, de pijn die hij daarna heeft, de pijn die hij heeft als de haken weer terug groeien, het dwangvoeren... moet ik het oude beestje dit nog wel allemaal aandoen?



Konijnenkenners, wat zouden jullie doen/adviseren?
...
ahh.. dat is moeilijk. Ik heb ooit ook zo'n lief konijn gehad. Op een gegeven moment was ze op. Ik kwam thuis en mijn ouders hadden besloten haar vrij te laten in het bos. Dat werd mij verteld, op die manier had ze nog even een leuk en vrij leven. Ik weet nu wel beter.



Die keuze is natuurlijk geheel aan jou, maar een leven in pijn? Iedere keer een beetje beter maar weer een terugval? Heel veel succes met je keuze. het konijn kan natuurlijk niet kiezen, maar wat denk je zelf?
Geef je ook hout? Twijgen van appel, peer, wilg, berk?
Alle reacties Link kopieren
Als je naar die 4 weken kijken kijkt, hoeveel tijd is het konijn ontspannen en hoeveel tijd is hij gespannen/heeft hij pijn? Als hij meer tijd stress en pijn heeft weet je genoeg.

Voor mij zou het eindpunt zijn bereikt. Konijnen laten pas heel laat pijn zien dus je weet heel moeilijk hoeveel tijd het konijn daadwerkelijk pijn heeft. Maar die keuze is natuurlijk persoonlijk.
haakjes komt bijna altijd door te weinig kauwen
kan hij ook graven? ook zand schuurt het gebit.
Alle reacties Link kopieren
Zoals je het beschrijft zou ik hem laten inslapen denk ik. Uit je post begrijp ik dat de periodes met pijn langer worden dan die zonder. Geen makkelijke beslissing, ik weet het. Vroeger snapte ik niet dat er "beter te vroeg dan te laat" gezegd werd, ik ging door tot het uiterste, met de beste bedoelingen om het dier in kwestie te helpen. Achteraf gezien hebben er zo dieren te lang afgezien, omdat ik niet inzag wanneer het genoeg was geweest. In een ander topic werd gezegd dat houden van ook dergelijke beslissingen nemen inhoudt, kunnen afscheid nemen omdat dat op dat moment het beste is voor je dier. Vraag mss nog de mening van de dierenarts, mss helpt dat? Ik wens je veel moed en sterkte toe ...
Ik ben het levende bewijs dat je niet moet drinken om onnozel te doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:S-Meds schreef op 15 januari 2017 @ 00:34:

Geef je ook hout? Twijgen van appel, peer, wilg, berk?

Jazeker. Ik geef ze altijd diverse soorten takken om op te kauwen en dat doen ze ook heel graag. Vooral wilg zijn ze gek op.

Maar ik merk wel dat het hem steeds moeilijker afgaat
...
ik weet niet hoe ze gehuisvest zijn, ik zou het radicaal veranderen zodat het konijn zoveel mogelijk natuurlijk gedrag kan vertonen.

gebit verwijderen zou ik niet doen, teveel kans op verkeerde afloop. intensieve nazorg en je weet als konijn niet eet gaat het al heel snel mis en dwangvoeren is ook een ramp
Alle reacties Link kopieren
Ik vind om de vier weken narcose wel heftig voor t beestje en voor je bank rekening.



Ik ben geen voorstander van lang leuren met dierenleven en ja ik ben een ontzettende dierenliefhebber. Als ik om mij heen kijk en ook naar mijzelf kijk denk ik dat we bijna altijd tever gaan om een dier in leven te willen houden. Als het op is is het op en terug kerende pijn zou voor mij een No go zijn.



Als het beestje een mooi en goed leven heeft gehad laat hem dan gaan. ( ook als hij t niet heeft gehad maar dan voelt t anders)
where ever you go, go with your heart
Alle reacties Link kopieren
Daarbij kijk ik voor mezelf ook altijd is het genezen of verlengen wat je doet. Verlengen van een leven kan als het dan echt goede kwaliteit blijft en dat doet t niet met telkens pijn. Dan is t toch afscheid nemen.



Is het genezen dan vind ik de pijn relatief. Ik heb mijn paard op zeven jarige leeftijd een zware operatie laten ondergaan met daarna drie maanden absolute stalrust. Erg zielig die maanden maar nu is hij

al twaalf en leeft al die jaren weer in zijn wei in goede gezondheid...
where ever you go, go with your heart
Alle reacties Link kopieren
Dat vind ik wel een goede, om te kijken hoe lang hij ontspannen is en hoe lang hij pijn en ongemak heeft.

Misschien moet ik daar inderdaad mijn beslissing op baseren.



Soms denk ik wel dat het beter zou zijn als ik hem zou laten inslapen maar ik vind de beslissing echt heel moeilijk.

Het is zo'n leuk en lief beestje en ik ga hem zo missen
...
quote:Calamitycat schreef op 15 januari 2017 @ 00:43:

Dat vind ik wel een goede, om te kijken hoe lang hij ontspannen is en hoe lang hij pijn en ongemak heeft.

Misschien moet ik daar inderdaad mijn beslissing op baseren.



Soms denk ik wel dat het beter zou zijn als ik hem zou laten inslapen maar ik vind de beslissing echt heel moeilijk.

Het is zo'n leuk en lief beestje en ik ga hem zo missen ja logisch
Alle reacties Link kopieren
quote:S-Meds schreef op 15 januari 2017 @ 00:38:

ik weet niet hoe ze gehuisvest zijn, ik zou het radicaal veranderen zodat het konijn zoveel mogelijk natuurlijk gedrag kan vertonen.

gebit verwijderen zou ik niet doen, teveel kans op verkeerde afloop. intensieve nazorg en je weet als konijn niet eet gaat het al heel snel mis en dwangvoeren is ook een ramp

Ze zijn prima gehuisvest Meds. Buiten in een grote overdekte ren met nachthokken en de mogelijkheid om te graven en te spelen.



Het dwangvoeren is nu al een ramp en geeft hem veel stress. Gebit verwijderen wil ik eigenlijk dus zeker niet meer aan op zijn hoogbejaarde leeftijd.
...
quote:Calamitycat schreef op 15 januari 2017 @ 00:45:

[...]



Ze zijn prima gehuisvest Meds. Buiten in een grote overdekte ren met nachthokken en de mogelijkheid om te graven en te spelen.



Het dwangvoeren is nu al een ramp en geeft hem veel stress. Gebit verwijderen wil ik eigenlijk dus zeker niet meer aan op zijn hoogbejaarde leeftijd.dan heb je alles gedaan wat je kon doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:aquake82 schreef op 15 januari 2017 @ 00:36:

Zoals je het beschrijft zou ik hem laten inslapen denk ik. Uit je post begrijp ik dat de periodes met pijn langer worden dan die zonder. Geen makkelijke beslissing, ik weet het. Vroeger snapte ik niet dat er "beter te vroeg dan te laat" gezegd werd, ik ging door tot het uiterste, met de beste bedoelingen om het dier in kwestie te helpen. Achteraf gezien hebben er zo dieren te lang afgezien, omdat ik niet inzag wanneer het genoeg was geweest. In een ander topic werd gezegd dat houden van ook dergelijke beslissingen nemen inhoudt, kunnen afscheid nemen omdat dat op dat moment het beste is voor je dier. Vraag mss nog de mening van de dierenarts, mss helpt dat? Ik wens je veel moed en sterkte toe ...Dankjewel. Ik ben zelf ook wel van mening dat houden van soms ook hele moeilijke beslissingen nemen inhoudt hoor en heb helaas zelf ook al vaker met dat bijltje gehakt maar die paar goede weken die hij heeft als de haakjes weer weg geslepen zijn en hij weer veel beter eet maken me dan weer aan het twijfelen.
...
Alle reacties Link kopieren
quote:Skawa schreef op 15 januari 2017 @ 00:39:

Ik vind om de vier weken narcose wel heftig voor t beestje en voor je bank rekening.



Ik ben geen voorstander van lang leuren met dierenleven en ja ik ben een ontzettende dierenliefhebber. Als ik om mij heen kijk en ook naar mijzelf kijk denk ik dat we bijna altijd tever gaan om een dier in leven te willen houden. Als het op is is het op en terug kerende pijn zou voor mij een No go zijn.



Als het beestje een mooi en goed leven heeft gehad laat hem dan gaan. ( ook als hij t niet heeft gehad maar dan voelt t anders)

Het is ook heftig voor het beestje en inderdaad ook voor mijn bankrekening maar dat heb ik er wel voor over.

Als hij nog jong was geweest had ik ook zeker overwogen zijn gebit te laten verwijderen, het schijnt dat konijnen daarna nog gewoon een konijnwaardig bestaan kunnen leiden.



Maar hij is al oud, heel erg oud en heeft een prachtig leven hier. Dus als ik hem laat gaan dan geven die twee dingen me ook wel rust denk ik. Het is alleen zo verdomde moeilijk nu het ineens zo dichtbij een echte knoop doorhakken gekomen is.

Dan zie ik het verliefde stel elkaar wassen en knuffelen en het doet pijn als ik eraan denk dat hij er straks niet meer is.
...
Moeilijk he. Ik vind aan de hand van wat je vertelt, dat je alles hebt gedaan wat mogelijk is. Nu moet je dus beslissen over leven en dood, ik haatte dat ook echt grondig. Maar ja, ik denk wel dat zijn tijd is gekomen, ja. Sterkte.
Alle reacties Link kopieren
quote:S-Meds schreef op 15 januari 2017 @ 00:46:

[...]



dan heb je alles gedaan wat je kon doen.

Ik denk het ook....

En het is natuurlijk ook dankzij de goede huisvesting, verzorging en voeding dat hij zo oud is geworden. De konijnen hebben een prachtleven hier.

Maar dan komt toch dat onvermijdelijke moment van afscheid.... bah
...
Pfff da's echt moeilijk he. Je hebt hem wel een mooi, lang leven geboden en een lieve vriendin, beter kan een konijn zich niet wensen, denk ik. Je kunt ze tegenwoordig apart laten cremeren he en in een mooie urn laten doen. Misschien naar om over na te denken maar het moment komt wel dichterbij. Ik zou wat vacht bewaren, plukje afknippen. En nog wat foto's maken en lekker eten enzo. Sterkte.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor het meedenken en de adviezen. Ik neem het allemaal mee en ga maandagavond ook met de dierenarts overleggen.

Had hem nog zo graag in de lente lekker op het gras zien rennen maar vrees dat dit er niet meer inzit.

Ik geef hem de komende dagen in ieder geval weer pijnstilling want ik vind het idee dat hij nu weer pijn heeft echt vreselijk.

Pfff, dit soort beslissingen zijn inderdaad heel naar
...
Alle reacties Link kopieren
quote:Ameliaaa schreef op 15 januari 2017 @ 01:07:

Pfff da's echt moeilijk he. Je hebt hem wel een mooi, lang leven geboden en een lieve vriendin, beter kan een konijn zich niet wensen, denk ik. Je kunt ze tegenwoordig apart laten cremeren he en in een mooie urn laten doen. Misschien naar om over na te denken maar het moment komt wel dichterbij. Ik zou wat vacht bewaren, plukje afknippen. En nog wat foto's maken en lekker eten enzo. Sterkte.

Ja, ga ik doen. Hij mocht eigenlijk heel zelden een klein stukje hard brood maar nu geef ik hem iedere dag een stukje. Hij is er zó gek op. Dat eet hij gelukkig ook nog goed.



Ik denk dat hij een mooi plekje in de tuin krijgt. Plukje vacht afknippen ga ik doen. Gelukkig heb ik heel veel foto's van hem.

Mijn overleden katten heb ik overigens wel individueel laten cremeren en (een deel van) hun as zit in een 'knuffel'steen. Ben nog steeds blij dat ik dat heb laten doen. Het is een mooie herinnering.



Bedankt voor je lieve berichtje
...
Alle reacties Link kopieren
Welke kiesjes zijn het? Er zijn ook dierenartsen die haakjes doen zonder verdoving. Ik heb er veel te weinig verstand van om te weten of dat heel sip is juist voor het konijn, maar zou dat minder belastend kunnen zijn voor je konijn en daarmee een optie? Of juist extra stress?
Alle reacties Link kopieren
De achterste kiezen. Zonder narcose niet mogelijk, de haakjes zitten simpelweg te ver achter in de bek.

Ook kan een konijn zijn kaak ontwrichten als onder dwang (dus als het konijn niet slap is van narcose) de bek wordt open gehouden bijvoorbeeld om haken te verwijderen.

Het zonder narcose verwijderen van haakjes geeft sowieso heel erg veel stress en is ook erg pijnlijk voor een konijn. Het is dus echt kiezen uit twee kwaden wat dat betreft.



Het konijn heeft de narcose gelukkig wel altijd goed doorstaan, al ging het eten daarna wel moeizaam, maar de dierenarts zegt dat het wel steeds een groter risico wordt juist omdat mijn konijn zo oud is.
...
Alle reacties Link kopieren
Ik heb deze week helaas exact hetzelfde meegemaakt. Ik vond het een hele moeilijke beslissing om mijn dier voor altijd te laten gaan slapen, maar ben echt opgelucht dat het nu klaar is voor mijn dier. Die had ook last van haken en na de behandeling zag ik totaal geen verbetering, waarschijnlijk omdat de dierenarts het ook nog eens niet goed had uitgevoerd.



Een aantal keer terug geweest, maar de dierenarts zag er niks aan. Al met al honderden euro's lichter en mijn dierenarts wilde nog wel even doorgaan. Ik wilde in ieder geval niet langer riskeren dat ik een dier heb wat leefde met pijn en dit proberen ze ook lang te verbergen. Ik ben gelukkig dat ik de keuze kon maken om het dier te laten inslapen en dat het lijden nu afgelopen is, ook voor mezelf want ik ging er zelf ook aan onderdoor.



Jouw konijn is oud en op deze leeftijd heeft hij ook niet zo heel lang meer, dus het is sowieso al uitstel van de korte tijd dat hij nog heeft.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven