Bejaard konijn, wat te doen?

15-01-2017 00:23 184 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn konijn van 11 jaar oud heeft steeds terugkerende haakjes op zijn kiezen waardoor hij veel kwijlt en langzaam en minder eet.

Ik laat bij de dierenarts iedere vier weken de haakjes weg slijpen (met gasnarcose).

Deze behandeling is erg stressvol voor mijn bejaarde konijn en ook vraag ik me af hoe lang hij steeds narcose nog trekt?

Ik ben elke keer bang dat hij er niet meer uitkomt



Na de behandeling wil hij vaak een paar dagen niet eten, dan dwangvoer ik hem en geef hem natuurlijk pijnstilling.

Pas drie weken geleden zijn de haakjes weer geslepen, hij kwijlde daarna wat minder maar nu kwijlt hij helaas alweer heel erg.

De dierenarts heeft gezegd dat eventueel zijn hele gebit kan worden verwijderd, maar dat dit een erg zware operatie is en het zeer onzeker is of konijn dit zal overleven.



Ik sta erg in dubio..... wanneer is het genoeg? Hij is stokoud maar lijkt nog te genieten van het gezelschap van zijn voedster waar hij gek op is, van lekker rondrennen (al wordt dat ook steeds minder) en van zijn dagelijkse portie science selective, andijvie, lof en kruiden.

Maar steeds weer de narcose, de pijn die hij daarna heeft, de pijn die hij heeft als de haken weer terug groeien, het dwangvoeren... moet ik het oude beestje dit nog wel allemaal aandoen?



Konijnenkenners, wat zouden jullie doen/adviseren?
...
Genoeg is genoeg he. Het klinkt nu alsof je het konijn iedere maand veel stress en gedoe aan doet ter "genot"/"genoegdoening" van jezelf. Kijk eerlijk in je hart. Doe je je konijn hier een plezier mee of jezelf? Ik denk het laatste. Denk in het belang van het konijn en geef hem zijn rust. Dit is echt lijden voor het beest.
Zo te lezen heb jij alles gedaan wat jij kon doen en nog wat meer.

Het konijn heeft een prachtige leeftijd bereikt en zo te lezen een geweldig leven gehad bij en door jou.



Als het zo stressvol is om elke keer die narcose en het dwangvoederen te ondergaan dan zou ik toch besluiten om hem te laten inslapen, het moet wel een dierwaardig leven blijven.



Ik weet hoe ontzettend pijnlijk het is om een huisdier in te laten slapen, heb verleden jaar mijn hondje moeten laten inslapen en mis hem nog dagelijks maar ook hij was gewoon op en dan is het het beste om hem te laten gaan.
Alle reacties Link kopieren
Hele moeilijke keuze idd. Heb vorig jaar mijn ram in moeten laten slapen. Was ook ziek en wilde niet beter worden, ging steeds slechter. Was pas 7 jaar. Met veel pijn in mijn hart heb ik hem in laten slapen.



En wat je zegt hij is op leeftijd..heeft pijn en steeds meer lijkt het. Elke keer narcose, is ook niet gied coor beestje.



Aangezien je een leuk paartje hebt is het een optie om het inslapen door de dierenarts thuis te laten doen. Je kan dan zelf afscheid nemen en als hij overleden is bij de voedster leggen zodat zij ook weet wat er aan de hand is. Een konijn zomaar weghalen is zielig. Ik ben blij dat ik het zo gedaan heb. Ram is in mijn armen gestorven..
Alle reacties Link kopieren
Sterkte met jouw beslissing, je hebt alles gedaan wat je kon. Liefde is ook loslaten. Ik zou wel konijn in jouw ren willen zijn
Lastig... mijn konijn had een abces en hierdoor kiezen moeten trekken.. veel kiezen.. hij was toen 5 en 8,5 jaar. Eten gaat nu in kleine stukjes. Maar wel vrolijk brutaal en lekker konijn zijn.

Ik weet echt niet wat ik zou doen. Hoe ziet zijn vacht eruit? Is hij nog vrolijk?
Alle reacties Link kopieren
Jeejtje wat lastig zeg. Het is hoe rot ook soms makkelijker als ze iets krijgen waar echt niets meer aan te doen is en je eigenlijk geen keus hebt. Maar zoveel keus is er hier ook niet, ik denk dat je de keus tussen hem bewust laten gaan of wachten tot de narcose of de stress van het behandelen hem wel teveel worden. Dat laatste zal op den duur een keer gebeuren bij zo een oud diertje. Zo te horen is om de vier weken haakjes weghalen eigenlijk niet genoeg en heeft hij tussendoor toch last, nog vaker lijkt me helemaal niet wenselijk zeker als hij daarna ook nog moet herstellen en gedwangvoederd wat ook veel stress oplevert. 11 jaar is echt stokoud voor een konijn, jullie hebben vast heel goed voor hem gezorgd en nu nog zo te lezen. Daar mag je echt trots op zijn, veel konijnen halen dat bij lange na niet.



Sterkte met je beslissing
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
quote:Calamitycat schreef op 15 januari 2017 @ 01:35:

De achterste kiezen. Zonder narcose niet mogelijk, de haakjes zitten simpelweg te ver achter in de bek.

Ook kan een konijn zijn kaak ontwrichten als onder dwang (dus als het konijn niet slap is van narcose) de bek wordt open gehouden bijvoorbeeld om haken te verwijderen.

Het zonder narcose verwijderen van haakjes geeft sowieso heel erg veel stress en is ook erg pijnlijk voor een konijn. Het is dus echt kiezen uit twee kwaden wat dat betreft.



Het konijn heeft de narcose gelukkig wel altijd goed doorstaan, al ging het eten daarna wel moeizaam, maar de dierenarts zegt dat het wel steeds een groter risico wordt juist omdat mijn konijn zo oud is.waarom moet de dierenarts dan het hele gebit trekken? alleen de achterste kiezen verwijderen kan dan toch ook? Is dat niet nog een optie
Alle reacties Link kopieren
Ik dacht ook dat je alleen de kiezen kon laten trekken
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat ik de dierenarts dan verkeerd begrepen heb en bedoelde hij waarschijnlijk niet verwijderen van het hele gebit maar alleen van de achterste kiezen? Ga het morgen navragen!



Maar dan nog is het volgens mij een zware ingreep waarbij gasnarcose niet meer voldoet en konijn dan onder volledige narcose moet? Ook dat zal ik vragen. Ben wel bang dat dat teveel stress voor hem wordt en hij het niet overleefd en dan nog zit ik met het dilemma of ik dat hem nog wel aan kan/wil doen op zijn leeftijd.



Zijn vacht ziet er nog best heel goed uit maar hij ziet er wel uit als een oud konijn, Hij is kleiner geworden, zijn ogen staan wat doffer dan toen hij nog jong(er) was en hij slaapt best veel.



Natuurlijk wil ik niet dat hij lijdt, daarom is dit ook zo moeilijk. Kan hij nog een leuk rest(je) van zijn leven hebben na een ingreep? Als het maar een beetje aanmodderen wordt wil ik dat hem echt niet aandoen.

Ik zal mijn twijfels/vragen morgen bespreken met de dierenarts en mijn beslissing daarvan af laten hangen. Heb een fijne dierenarts die eerlijk zijn mening geeft in belang van het dier.



Als ik hem moet laten inslapen dan laat ik dat inderdaad thuis doen, bij zijn grote liefde. Een mooi leven verdient een mooi einde.
...
Alle reacties Link kopieren
quote:Zomerelfje schreef op 15 januari 2017 @ 09:33:

Lastig... mijn konijn had een abces en hierdoor kiezen moeten trekken.. veel kiezen.. hij was toen 5 en 8,5 jaar. Eten gaat nu in kleine stukjes. Maar wel vrolijk brutaal en lekker konijn zijn.

Ik weet echt niet wat ik zou doen. Hoe ziet zijn vacht eruit? Is hij nog vrolijk?

Wat fijn dat jouw konijn zoveel baat heeft gehad bij de ingreep en weer een vrolijk konijn is

Geeft weer een beetje hoop ook al is mijn konijn dan een stuk ouder.



Ik weet eigenlijk niet of hij nog vrolijk is Als ik hem zo tegen mijn voedster aangeplakt zie of zij bovenop hem ligt denk ik van wel maar ik zie hem nooit meer binkies maken
...
Alle reacties Link kopieren
quote:xgucci schreef op 15 januari 2017 @ 02:11:

Ik heb deze week helaas exact hetzelfde meegemaakt. Ik vond het een hele moeilijke beslissing om mijn dier voor altijd te laten gaan slapen, maar ben echt opgelucht dat het nu klaar is voor mijn dier. Die had ook last van haken en na de behandeling zag ik totaal geen verbetering, waarschijnlijk omdat de dierenarts het ook nog eens niet goed had uitgevoerd.



Een aantal keer terug geweest, maar de dierenarts zag er niks aan. Al met al honderden euro's lichter en mijn dierenarts wilde nog wel even doorgaan. Ik wilde in ieder geval niet langer riskeren dat ik een dier heb wat leefde met pijn en dit proberen ze ook lang te verbergen. Ik ben gelukkig dat ik de keuze kon maken om het dier te laten inslapen en dat het lijden nu afgelopen is, ook voor mezelf want ik ging er zelf ook aan onderdoor.



Jouw konijn is oud en op deze leeftijd heeft hij ook niet zo heel lang meer, dus het is sowieso al uitstel van de korte tijd dat hij nog heeft.

Dat laatste is inderdaad ook precies mijn dilemma... Als ik wist dat hij nog twee jaar had bijvoorbeeld (een leuk leven dan) zou ik het zo doen, maar nu?

Wat verdrietig dat je dierenarts het niet goed heeft aangepakt en om te lezen dat er nog steeds dierenartsen zijn die weinig weten van konijnen en hun (gebits)problemen.

Kan me voorstellen dat het je rust heeft gegeven dat je konijn niet meer hoefde te lijden
...
Maar als jij oud ben spring jij ook niet meer zoveel denk ik .



Ja mijn nijn heeft eerst 3 kiezen getrokken, daarna nog 1 en pas zijn voortanden.. afgebroken en abces.. ( waarschijnlijk een doorfok konijn geweest..)

Eten moet ik nu in stukjes doen. Selectiv 4+ krijgt hij maar hij is er eet , vrolijk enz. Kijk vooral wat jou nijn zegt!! Mijn 1 dierenarts zei die kunnen we niet helpen meer.. nr 2 zei gaat idd niet goed maar we gaan het zeker proberen. Dag later met mega wond huppelde hij weer veel meer, at zover het kon goed en had pit. Hihi.



Ik zeg niet hou hem in leven omdat je hem niet kwijt wil, maar luister naar je nijn.



Knuffel..
quote:Calamitycat schreef op 15 januari 2017 @ 11:22:

Ik denk dat ik de dierenarts dan verkeerd begrepen heb en bedoelde hij waarschijnlijk niet verwijderen van het hele gebit maar alleen van de achterste kiezen? Ga het morgen navragen!



Maar dan nog is het volgens mij een zware ingreep waarbij gasnarcose niet meer voldoet en konijn dan onder volledige narcose moet? Ook dat zal ik vragen. Ben wel bang dat dat teveel stress voor hem wordt en hij het niet overleefd en dan nog zit ik met het dilemma of ik dat hem nog wel aan kan/wil doen op zijn leeftijd.



Zijn vacht ziet er nog best heel goed uit maar hij ziet er wel uit als een oud konijn, Hij is kleiner geworden, zijn ogen staan wat doffer dan toen hij nog jong(er) was en hij slaapt best veel.



Natuurlijk wil ik niet dat hij lijdt, daarom is dit ook zo moeilijk. Kan hij nog een leuk rest(je) van zijn leven hebben na een ingreep? Als het maar een beetje aanmodderen wordt wil ik dat hem echt niet aandoen.

Ik zal mijn twijfels/vragen morgen bespreken met de dierenarts en mijn beslissing daarvan af laten hangen. Heb een fijne dierenarts die eerlijk zijn mening geeft in belang van het dier.



Als ik hem moet laten inslapen dan laat ik dat inderdaad thuis doen, bij zijn grote liefde. Een mooi leven verdient een mooi einde.volgens mij kan dat ook onder gasnarcose. de operatie zelf valt wel mee maar het is spannend hoe lang je konijn zijn eten weigert. Aan de andere kant is hij wel gewend om onder narcose te gaan en daarna weer te eten
zonder die achterste kiesjes kan een konijn prima eten
wat is het voor konijn? er zijn konijnen die wel 15 kunnen worden
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een dierenarts die het kan weghalen zonder narcose. Misschien een idee om dat op te zoeken? Het is echt veel minder stress.
Alle reacties Link kopieren
Het is een middenslag Meds, op zijn hoogtijdagen woog hij 2 kilo. Ik weet niet welk ras, het is gewoon een huis-tuin-en-keukenkonijn (hij komt uit de opvang).

Ik zal ook zeker naar de narcose navraag doen. Op zich vind ik dwangvoeren na de operatie geen probleem hoor, hij doet het best goed al vindt hij het dan niet leuk maar gelukkig vindt hij de critical care wel lekker.



Jullie geven me weer een beetje hoop!



Liez, zonder narcose kiezen verwijderen lijkt me geen optie. We laten zelf tenslotte ook geen kiezen trekken bij de tandarts zonder verdoving toch? Juist omdat het de kiezen achterin zijn krijgt hij bij het wegslijpen van de haakjes ook altijd gasnarcose, zonder kunnen ze er gewoonweg echt niet bij.



Zomerelfje, ik spring nu al niet meer

Hier krijgen beide knijnen ook Selective 4+, de voedster is ook al zes jaar. Ze doen het er ook echt goed op en vinden het lekker.
...
benieuwd wat je dierenarts er van zegt
Alle reacties Link kopieren
Anders ik wel. Ik hou jullie op de hoogte.
...
Alle reacties Link kopieren
Die dierenarts waar ik het laat doen zegt juist dat de narcose het vervelendst is. Ik ben er een paar keer bij geweest. Hij krijgt een soort beugel in en ze 'vijlt' het weg. Die van mij heeft precies hetzelfde, haakjes op zijn kiezen. Zielig he? Ik heb het ook een keer onder narcose laten doen want als die dierenarts er niet is, moet ik het bij een collega laten doen en die doen het ook niet zonder narcose omdat zij er niet bij kunnen. Waarom zij wel, weet ik ook niet. Ik gaf je gewoon dat mee, dacht misschien heb je er wat aan. Hij eet daarna wel meteen. Ik laat het altijd rond de 4 maanden checken, soms is het wel nodig en soms niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het hartstikke fijn dat je meedenkt hoor Liez, we willen tenslotte allemaal het beste voor onze beestjes.

Echt zielig ja die haakjes. Geef jij je konijn wel genoeg knaagmateriaal?



Het probleem bij mijn konijn is dat hij waarschijnlijk slechter kan knagen juist omdat hij zo oud is en daarom de haakjes steeds sneller terugkomen. Gelukkig merk ik dat wel meteen omdat hij dan dus heel erg gaat kwijlen.

De dierenarts kan er helaas echt niet bij zonder narcose en trekken gaat ook zeker niet zonder narcose dus ik hoop dat de dierenarts daar een goede oplossing voor heeft zodat hij het ook deze keer weer gaat overleven als het überhaupt mogelijk is nog zo'n ingreep te laten doen. Ik hoop er morgenavond meer over te weten.
...
Alle reacties Link kopieren
Volgens die dierenarts is het een erfelijk probleem omdat konijnen zo worden doorgefokt. Hij krijgt ook selective als voeding en veel knaagdingen verder. Hooi en groenten, elke dag. Ze zei mij ook dat als hij ouder wordt dat het nog erger wordt. Oh ik lees het nu goed, bij die van jou moet het ook getrokken worden en helemaal achter in. Vervelend!! Nee ik denk dat bij die van mij nog wat minder erg is dan. Want hij blijft ook gewoon zitten als zij hem die beugel in doet en als ze het weghaalt ook.



Ik hoop dat ze het er uit kunnen trekken die kiezen. Dat zou echt schelen dan. Komt goed. Wil je het ons laten weten? Ik las dat hij dwangvoer niet erg vindt, dat maakt het ook al iets makkelijker. (Die keer dat ik het moest doen was hij niet blij. Hij had toen iets anders en moest ook medicatie geven (6 x 2 verschillende en dus dwangvoer. Nou ik leek zelf wel een konijn). Ik begrijp dat je bang bent van die narcose, dat vond ik zelf ook eng daarom dacht ik: als je het kan voorkomen maar als het echt niet gaat, dan hoop ik dat ze het eruit kunnen halen!



Ik vind zo leuk te lezen dat hij al 11 is! Ik hoop dat je hem nog heel lang bij je kan houden.
Alle reacties Link kopieren
Hoop ik ook

Ik laat hier zeker nog weten wat er besloten wordt.



Echt fijn dat het bij jouw konijn zonder narcose lukt.
...
Alle reacties Link kopieren
Heb je al nieuws?
Alle reacties Link kopieren
Ben net terug van de dierenarts. Konijn was niet mee (ze kennen hem goed genoeg) dus alleen een lang en goed gesprek gehad.



Vanwege zijn leeftijd is de ingreep voor het trekken van zijn achterste kiezen een risico (vooral i.v.m. de narcose) maar de da vindt het het proberen waard. Ze geven hem dan gelukkig wel gasnarcose om het risico dat hij tijdens de ingreep overlijdt kleiner te maken.

Dierenarts zegt dat hij verder gezond is en dat de kans groot is dat hij nog zeker twee tot vier jaar te leven heeft als het probleem met zijn gebit is opgelost.



Ik vind het heel spannend maar wil wel voor de ingreep gaan. Dan heb ik er in ieder geval alles aan gedaan, in de hoop dat hij daarna weer een stokoud maar blij konijn is



We hebben afgesproken dat ik hem de komende week nog laat aansterken door hem in de ochtend en avond critical care te geven zodat hij hopelijk nog wat aankomt. Gisterenavond kauwde hij trouwens zomaar nog een stukje hard brood weg alsof het niets was



De ingreep staat gepland voor volgende week woensdag en ik heb donderdag en vrijdag vrij gevraagd op mijn werk zodat ik hem kan verzorgen (pijnmedicatie, dwangvoeren, buikje masseren etc.). Hij heeft zeer intensieve verzorging nodig zei de dierenarts.

Hoop dat ik de juiste beslissing genomen heb, ik doe dit echt voor hem zodat hij hopelijk nog een paar goede en fijne jaren heeft maar eigenlijk ook wel omdat ik hem nog niet kan en wil missen. Dat dubbele gevoel, dat vind ik lastig
...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven