Ben je een stads- of een dorpsmens?

19-06-2014 09:18 119 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deze vraag kwam bij mij boven n.a.v. het topic 'wonen buiten de bebouwde kom'.



Ik zie mezelf meer als een stadsmens. Ik ben erg gehecht aan voorzieningen en het gemak van de stad. Ik ben zelf opgegroeid in een groot dorp en vond het verschrikkelijk dat iedereen elkaar op een of andere manier wel kende (Jij bent er toch een van...?) Vanaf mijn twaalfde riep ik al dat ik ergens ging wonen waar dat niet zo was. En dat heb ik gedaan. Eerst op kamers in Rotterdam en daarna in twee grotere provinciesteden. Ik wil niet meer weg uit de stad. Wel woon ik vlakbij twee grote parken (3 min loopafstand) en vind ik het fijn dat dit een groene omgeving is.



Wat ben jij? Dorps- of stadsmens?
I choose happy!
Ik profiteer wel van het dorpse van mijn stad: winkelpersoneel die je inmiddels kent en een gezellig praatje met je maakt. Een buurthuis waar heel veel wordt georganiseerd en die eigenlijk ook dorps/gemoedelijk aandoet.

Sowieso heeft mijn buurtje veel sfeer, er zijn nog heel wat authentieke oude schippershuisjes.



Verder vind ik het ook een hele grote plus dat mijn buurtje zo'n gemengde bevolking heeft: alleenstaanden van jong tot oud, samenwonenden, studenten, gezinnen, ouderen, er zijn sociale huurwoningen maar ook wel duurdere koophuizen. Het heeft iets gezelligs maar dan wel met de vrijheid dat je gewoon kunt leven op je eigen manier en dat je niets moet. Mensen die wat alternatiever leven of mensen die erg op zichzelf zijn en geen contact met de buren willen worden volledig in hun waarde gelaten. En dat heb ik in een dorp wel anders ervaren. Al zal het in ieder dorp wel weer anders zijn.



(Sprak een tijdje terug nog iemand die in nieuwbouwwijk van dorp woont. Volgens haar was daar niets dorps aan: iedereen leeft op zichzelf. En weinig/geen betrokkenheid)
En ook al wonen we in de stad: de bakker en de bekende wenskaarten-winkel kennen me en zijn altijd supervriendelijk.
Alle reacties Link kopieren
quote:netniet schreef op 19 juni 2014 @ 09:30:

Ik woon in een dorp met "stadsallures", het heeft zowaar een overdektwinkelcentrum en ook nog eens een heel groot industrieterrein. Ik vind een middagje stad leuk, maar daarna ben ik oh zo blij om weer uit de stad weg te gaan. Ik zou wegkwijnen als ik er moest wonen. Ik houd van rust en groen.

Hier ook.

Er zijn veel dorpen die men als stad betiteld maar geen stadsrechten hebben.Ik woon dus in een dorp waar lang niet iedereen weet wie wie is. We hebben geen straatbarbeque of wijkvereniging.Nieuwe buren stellen zich alleen aan de naaste buren voor (en ook niet altijd).Maar we zijn wel voorzien van vele winkels en overdekt winkelcentrum.Ik woon op loopafstand van bos en water.

Ik zou nooit in het stadscentrum willen wonen,altijd lawaai nooit eens echte rust.Voor een middagje winkelen prima maar wonen wil ik lekker rustig,drukte zoek ik zelf wel op.
Ik woon nu midden in het centrum van een kleine/middelgrote stad. Ik vind het heerlijk wil hier nooit meer weg.

Ik ben opgegroeid in een klein dorp en paste daar niet tussen. Dat ons kent ons en iedereen wist alles van elkaar. Kreeg het er benauwd van. Niks voor mij. Ook geen fatsoenlijke winkels.



Enschede is vlakbij maar dat vind ik dan al weer een te grote stad. Mij te druk ( hoewel het in sommige wijken vast mee valt).

De "stad" waar ik woon is dus een stuk kleiner.

Het is een stad maar mijn oude leraar woont hier ook, komt uit Amsterdam en vind onze stad een dorp.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben opgegroeid in een dorp, maar ik ben echt een stadsmens.



Woon nu dan ook in een grote stad, thank god :p! Ik vond het ook vreselijk dat iedereen elkaar maar kende, mensen wisten zogenaamd alles van je.

Ik vind het heerlijk nu dat ik mijn buren nauwelijks ken.
You only live once, if you do it right: once is enough..
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 19 juni 2014 @ 12:13:

Denk dat het voor mij als ochtendmens ook maar goed is dat ik geen stadsmens bent. In steden blijft het veel te lang rumoerig, vaak de hele nacht dat er nog luidruchtig volk over straat gaat, er sirenes van politie te horen zijn en er tot middernacht trams rijden.Er zijn in iedere stad rustige plekken. Ik ben 100% stads- èn ochtendmens. Ga vaak om 10 uur slapen zonder herrie van auto's en trams en wordt iedere ochtend wakker van fluitende vogeltjes buiten.
Alle reacties Link kopieren
quote:hiltje schreef op 19 juni 2014 @ 11:51:

[...]





Precies.

En Rotterdam verpauperd niet. Het wordt juist zo prachtig opgeknapt. Het nieuwe station, Katendrecht met het Deli-plein. Crooswijk met die nieuwe appartementen. De Zwaanhals wordt een heel leuk buurtje.Onze ex-buren zijn onlangs naar Katendrecht verhuisd en proberen ons over te halen er ook te komen wonen. Is inderdaad erg leuk geworden, maar we willen nog niet weg uit Charlois.
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in het dorp waar ik geboren ben en ben ook echt een dorpsmens.



Vind het heerlijk om af en toe een avondje door een stad te slenteren maar zou er niet willen wonen.



Dorp waar ik woon vind ik ook echt heerlijk.

Een kleine 15.000 inwoners dus ik ken echt niet idereen, maar toch een stukje sociale controle doordat je veel mensen kent.

Aan de rand van de Veluwe, dus uitgestrekte bossen, zandverstuivingen enz zijn met de fiets in 10 minuten te bereiken

Utrecht en Arnhem zijn met de auto in 20 minuten bereikt.



Ik hoef hier niet zo nodig weg :-)
Omdat het kan
Alle reacties Link kopieren
Ik heb op heel verschillende plekken gewoond: in een dorp wat kapsones had en zichzelf een stad vond maar waar iedereen elkaar toch kende (en dat vond ik heel benauwend) en in een heel grote stad waar veel te doen was, maar waar het wel gevaarlijk was. Momenteel een middelgrote stad met veel natuur in de buurt. Het bevalt me wel, ik ben dol op groen, maar als ik moet kiezen ga ik toch voor een grote stad en niet voor een dorp. Heerlijk, die vrijheid van een stad waar niet iedereen je kent en waar altijd wat te beleven valt.
Alle reacties Link kopieren
quote:matroesjka_ schreef op 19 juni 2014 @ 09:19:

Ik woon in een dorp aan de rand van een stad. Ideaal.dit vind ik dan weer net niks. Het is noch het één, noch het ander. In die tussenplekken voel ik me niet thuis.
Alle reacties Link kopieren
quote:meivogel schreef op 19 juni 2014 @ 09:35:

In een grote stad is het wel zo dat vooral de buitenwijken vaak een soort "dorpjes binnen de stad" zijn, met veel groen, een eigen centrum en voorzieningen. Mensen kennen elkaar daar ook beter dan wanneer je pal in het centrum woon. (Waar ik overigens ook een aantal jaren met veel plezier gewoon heb, maar toen was ik nog een stuk jonger).Ik woon dus pal in de stad en hier is het dus wel een 'dorp binnen de stad'. Er zijn een aantal andere binnenstadsbuurtjes in mijn stad waar het precies zo is. En nee, het zijn geen volksbuurtjes, waar je dat misschien wel verwacht.
Ik ben opgegroeid in een kleine stad (50.000 inw) die eigenlijk een uit de kluiten gegroeid dorp met stadsrechten was. Ik had daar alles wat ik als kind nodig had, en vond het daar prima. Op mijn 18e was ik mijn woonplaats echter ontgroeid en ik was dan ook blij dat ik ging studeren in een grotere stad in de Randstad.



Nu, ruim 20 jaar later, woon ik daar nog steeds. Ik hou van deze stad en hoef er ook niet meer zo nodig weg. Ik woon wel in een rustige buitenwijk met een wat dorps karakter: iedereen is vriendelijk voor elkaar en maakt praatjes met elkaar op straat, je komt altijd dezelfde mensen tegen op school en kdv, in de speeltuin, bij het winkelcentrum etc. Het is een leuke wijk waar die de laatste jaren erg verjongd is. Juist omdat mijn stad een echte 'importstad' is, staan mensen hier heel erg open om er met elkaar iets van te maken. Er worden constant nieuwe initiatieven ontplooid, en iedereen die zin heeft kan aanhaken.



Qua wijk zou ik hier wel altijd willen blijven wonen. Ik vind alleen dat wonen in de stad wel een groot nadeel heeft, en dat is de ruimte. Ons huis is vrij klein, en daar baal ik soms wel van. Maar hier in de stad zullen we geen veel beter alternatief kunnen krijgen, tenzij we nog eens de Staatsloterij gaan winnen (waarop de kans klein is, vooral omdat we nooit meedoen). Dus acht ik de kans wel aanwezig dat wij over een paar jaar eens zullen gaan kijken naar de dorpen hier in de omgeving. Met pijn in het hart, dat wel.
Zodra ik in Amsterdam ben, denk ik altijd weer, hier wil ik wonen.... Oud zuid welteverstaan. Maar onbetaalbaar dus blijf ik in mijn kleine stad.



Maar de sfeer, de gezelligheid en drukte daar hou ik van. Maar als ik in ons bos loop, dan ben ik blij dat ik tussen zoveel groen woon.



Een dorp lijkt me vreselijk, voor elk wissewasje naar een andere plaats rijden omdat ze het niet hebben in het dorp. Of dat je kinderen elke dag met openbaarvervoer moeten omdat er geen middelbare scholen zijn. Dat lijkt me echt een ramp.



Dus ik kies voor kleine stad, of een groot dorp.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het nogal een verschil of je in een ieniemienie dorp woont waar iedereen elkaar kent of in een wat groter, anoniemer dorp. En het idee dat je als je in een stad woont iedere nacht wordt wakker gehouden door gillende sirenes klopt ook niet hoor. Ik woon in de stad en toch woon ik enorm rustig en kijk ik uit over een groene dijk.. Tja, het is maar net wáár in de stad je woont. En anoniem? Ik ken al mijn buren, maar er is voldoende afstand, zodat ik hier lekker mijn eigen gang kan gaan, heel fijn, want ik houd persoonlijk helemaal niet van dat 'ons kent ons'.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind landelijke dorpen vaak prachtig gelegen en wandel er graag. Maar ik krijg het benauwd als ik eraan denk er te moeten wonen. Ik begrijp overigens wel wat andere mensen erin aantrekt.
I choose happy!
quote:cerulli schreef op 19 juni 2014 @ 14:55:

Ik heb op heel verschillende plekken gewoond: in een dorp wat kapsones had en zichzelf een stad vond maar waar iedereen elkaar toch kende Amsterdam?
Ik ben echt een stadsmens, maar opgegroeid in een dorp.. Ik voelde mij altijd echt opgesloten, in the middle of nowhere. Ons kent ons.. Durfde niet te zijn wie ik was. Het voelde niet als thuis.

Op mijn 20ste weg gegaan naar de grote stad. Meerdere steden heb ik gewoond, maar 1 stad heeft mijn hart gestolen. Helemaal thuis hier, huisje gekocht en mij krijgen ze niet weg.



Wel leuk dat ik vaak terug mag naar de mooie omgeving van het dorp waar ik gewoond heb. Ik hou toch ook echt wel van die rust, geur etc. Even tot rust komen daar, wandelen in het bos, familie bezoeken. Maar langer dan een paar dagen wil ik er niet zijn en dan kan ik mij zo gelukkig voelen als ik mijn stadje weer binnen kom rijden
Alle reacties Link kopieren
Ik ben van een middelgrote stad naar een middelgrote stad verhuist. Maar het verschil is dat ik nu aan de rand van het platteland woon.

Heerlijk!

Qua ''community'' zou ik het liefste in een dorpje wonen.
Alle reacties Link kopieren
Heb op veel verschillende plekken gewoond, met allemaal hun charmes ...Aruba, Zuid-Franrijk, Mexico, Texas....



Nu sinds een paar jaar weer in NL , en voel me waar ik nu woon heel fijn.....Kan alles lopend doen dat is al heerlijk ! In 10 min. op mijn werk, hier in de binnenstad. Woon pal aan het treinstation, dus hoor alleen het voorbij suizen van de treinen.

En om me heen een zeer rustige buurt, allemaal gezinnen met kleintjes of andere alleenstaanden. Rust!



Maar als ze me dadelijk bellen om weer naar een ver oord te vertrekken.... Ben ik morgenvroeg weg
Come fly with me on a jetplane
Alle reacties Link kopieren
Leuk topic!



Voordat ik kan antwoorden, rijst bij mij de vraag wat hier gezien wordt als een kleine en als een grote stad?
Be yourself; everyone else is already taken - Oscar Wilde
Alle reacties Link kopieren
Ik haatte grote steden, vond ze eng, wou absoluut mijn kids niet zien opgroeien in een stad.



Nu, 25 jaar verder, hebben we alles gehad. Klein dorp, achteraf op een boerderijtje, in middengrote steden en nu sinds 5 jaar in een maga stad met meer dan 1 miljoen inwoners. (Calgary).



En wat blijkt? Het is de beste plek. We wonen nog steeds lekker in het groen, maar hebben ook alle leuke en gekke dingen van een (multiculturele) stad.



Onze kids zijn allemaal volwassen (ofzoiets ) en genieten ook enorm vd grote stad, voelen zich op hun gemak, hebben hun banen, university, uitgaan, maar ook gelukkig enorm veel natuur.



Maar de discussie dorp/stad. Hij is er in ons leven altijd geweest. En nog kan ik dromen van een ranch Met varkentjes, geitjes, koeien, kippen en what more.
Optimist tot in de kist!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een echt stadsmens al waardeer ik natuur en rust steeds meer.



Ik zonecht doodgaan in een dorp
quote:Olifantjeinhetbos schreef op 19 juni 2014 @ 20:33:



Maar de discussie dorp/stad. Hij is er in ons leven altijd geweest. En nog kan ik dromen van een ranch Met varkentjes, geitjes, koeien, kippen en what more.Dán kom ik zeker nog 'n keer langs als je op 'n ranch gaat wonen!
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in een dorp



Maar we hebben hier alles qua winkels in het dorp: Supermarkt, bakker, groenteboer, Intratuin, cadeau winkeltje, bakker, fietsenmaker, doe het zelf winkel, tank station, voetbalvereninging, tennisvereniging, atletiek, scouting, huisartsenpraktijk, 2 fysiopraktijken, sportschool, tandarts, apotheek, frietboer, chinees, kdv, 2 basisscholen



Binnen een straal van 5 km is de rest, winkels van allerlei soorten, ah XXL, lidl, aldi jumbo, agrimarkt enz, bioscoop, zwembad, bibliotheek, 2 steden (beide rond de 40.00 inwoners) meubelboulevard, hogeschool, universiteit, VO, musea, ziekenhuis



Ik denk dat er maar weinig dorpen in nederland zijn waar je binnen redelijke afstand niets hebt, dan zit je echt in de uithoeken van het land



Ik vind een dagje Utrecht of Amsterdam heerlijk, maar daarna gewoon weer terug naar mijn dorp, zou gillend gek worden als ik dar zou wonen.

Bovendien vind ik de mentaliteit vaak hard in de stad, en in gedeeltes van een grote stad vaak aso
Alle reacties Link kopieren
Stadsmens all the way. In kleine dorpjes kan ik niet aarden. Ik wil bioscopen, restaurantjes, winkels en musea ed op loop en fietsafstand hebben. Een groene omgeving vind ik best leuk maar verveel me weer snel.



Kleine stadjes vind ik wel leuk maar woon nu in Amsterdam en ook drie jaar in Londen gewoond. Merk dat ik daar meer op mijn plek ben.



Qua dorpen haat ik het dat iedereen je kent, alles van je weet en zich overal mee bemoeit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven