berner sennen honden

04-02-2017 20:48 138 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vraagje,



We zitten over na te denken om dit ras te kopen. Nu wil ik graag alle voor en nadelen weten en ervaringen met het hond. Met kinderen, harig, vrijheid, karakter ect ect..



Bedankt
Bam!!!!
Alle reacties Link kopieren
Ze zijn zo leuk! Maar het grote nadeel van dit ras is dat ze een relatief lage levensverwachting hebben. De meeste Berners halen de 10 niet.
Alle reacties Link kopieren
Hoe oud zijn je kinderen en is het de bedoeling dat zij de hond ook uitlaten soms?

Het zijn namelijk wel écht grote en sterke honden.

Wel heel lieve en aanhankelijke honden verder hoor !
Alle reacties Link kopieren
Hoge dierenarts kosten, dat gaat per gewicht. Vieze natte hond in de woonkamer met slecht weer. De woonkamer is meteen vol haar en nattigheid. Vele kwijlen enorm.

Je moet er mee op hondentraining, anders is het wie laat wie nu uit.

Opruimplicht in de gemeente is ook geen pretje.
Zag onlangs dat het ras soms wordt uitgesloten bij ziektekostenverzekering voor honden.
Mijn ouders hebben zo'n 20 jaar dit ras in huis gehad, de eerste kwam er toen mijn broertje zes was. Geweldige honden. Heel lief van karakter, ook voor kinderen. Zijn ook heel goed voor je familie en vrienden als die langskomen. Kunnen evengoed waken als er vreemden langskomen, maar als ze zien aan de baas dat het goed is, is het voor hen ook goed.



Nadeel is inderdaad hun lage levensverwachting. Ze krijgen het aan de heupen. We hebben één hond gehad die voor die reden is ingeslapen, hij zakte tijdens het wandelen steeds in elkaar. Heel sneu. Maar ze geven heel veel liefde en kameraadschap in hun korte leven. Ik zeg, doen.
Alle reacties Link kopieren
Even opgezocht: de gemiddelde levensverwachting van dit ras is nu 6-8 jaar
quote:patchouli_ schreef op 04 februari 2017 @ 21:00:

Even opgezocht: de gemiddelde levensverwachting van dit ras is nu 6-8 jaar Oh, vroeger was dat 8-10. Zou het door het fokken komen of dat honden ook steeds zwaarder worden?
Wij hebben een Berner Sennen. Hij is lief voor onze kinderen, kan goed alleen zijn, is erg waaks en een echte knuffelbeer. Aan de andere kant is moet ik echt 2 a 3 x per dag stofzuigen, wandelen doen wij met een anti trek tuig want hij is heel sterk en hij is duur in 'onderhoud' zoals hondenschool, voer en dierenarts. Hij is echt een onderdeel van ons gezin.
Alle reacties Link kopieren
Je moet ook waarschijnlijk een andere auto aanschaffen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Fleet schreef op 04 februari 2017 @ 21:02:

[...]



Oh, vroeger was dat 8-10. Zou het door het fokken komen of dat honden ook steeds zwaarder worden?



Google geeft verschillende oorzaken, maar wel vrij consequent in de lage levensverwachting.

Zo zonde, want het zijn zulke leuke honden.
Alle reacties Link kopieren
Antwoord op je vragen:

Met kinderen zijn ze goed, harig valt in de categorie verschrikkelijk, vrijheid heb je nooit met een hond, karakter is super.
Alle reacties Link kopieren
Leuke beesten, maar lomp en door hun populariteit behoorlijk doorgefokt.

Hoorde iemand die om die reden een ander ras koos wat erop lijkt, maar minder bekend is.

Als het me te binnen schiet, laat ik het weten.
quote:patchouli_ schreef op 04 februari 2017 @ 20:50:

Ze zijn zo leuk! Maar het grote nadeel van dit ras is dat ze een relatief lage levensverwachting hebben. De meeste Berners halen de 10 niet.



Die van ons is al 11! Maar dat schijnt idd uitzonderlijk te zijn.

Lief met kinderen, verharen voornamelijk in plukken. Vacht moet je wel goed onderhouden. Ligt het liefst gewoon buiten in de tuin
Alle reacties Link kopieren
Mooie verhalen. Hun karakter is bij ons echt een plus plus punt. Mooie honden. Goed bij kinderen echt een familie lid lees ik. Nadeel harig, levensverwachting laag door vele ziektes. Waardoor de kosten erg hoog zijn. Dat vind ik wel een dingetje, lage levensverwachting.



Goed nadenken
Bam!!!!
Wij hebben ook een herder en die verhaart in losse haren. Ik vind die Berner Sennenplukken echt beter te doen hoor!

New Foundlander is ook leuk maar geen idee van de levensverwachting?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een Berners-sennen. Hij is bijna 5 jaar. Is heel lief en ook waaks voor het gezin.

Is een luie hond die echt maximaal 2 keer een grote wandeling wil maken. Luisterd heel goed en kun je makkelijk commando's leren. Weinig werk mee. Een hele trouwe vriend.



Nadeel is veel haar verlies elke dag stofzuigen.

Met nat weer krijg je hem slecht droog.

Overdreven enthousiast als er mensen op bezoek komen. En dan heel veel aandacht vragen.

Lichtelijk dominant tegenover andere honden.

Kinderen kunnen er niet alleen mee wandelen.

Mijn hond is overgevoelig voor heel veel soorten brokken.
Alle reacties Link kopieren
Mooie honden. Vriendin heeft net een paar weken een puppy. Ik wist niet dat de levensverwachting zo kort was..
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een grote zwitserse sennen. Is minder doorgefokt. Wel een erfhond. Loopt hier overdag op de boerderij en savonds lekker binnen. Lief voor kinderen.. Beetje afstandelijk tegen vreemden maar als wij de mensen goedkeuren is het ok. Hele fijne honden!
Alle reacties Link kopieren
Misschien kan je vertellen hoe jouw ideale leven met hond eruit zou zien? Misschien komen mensen dan nog met andere rassen die iets voor jullie kunnen zijn?

Berners zijn fantastisch maar wegens populariteit vaak overweegt met alle gevolgen van dien.
Doe maar gewoon normaal, dan doe je al gek genoeg!
quote:caracena schreef op 04 februari 2017 @ 21:03:

Wij hebben een Berner Sennen. Hij is lief voor onze kinderen, kan goed alleen zijn, is erg waaks en een echte knuffelbeer. Aan de andere kant is moet ik echt 2 a 3 x per dag stofzuigen, wandelen doen wij met een anti trek tuig want hij is heel sterk en hij is duur in 'onderhoud' zoals hondenschool, voer en dierenarts. Hij is echt een onderdeel van ons gezin.Serieus? Drie keer per dag stofzuigen?? Waar haal je de tijd vandaan?
Haha ja 3 x per dag is wel heel veel! Ik stofzuig wel elke dag en toen zoon nog kroop weleens een tweede keer (niet altijd). 3 x klinkt een beetje als smetvrees
Alle reacties Link kopieren
Vind het fantastische honden, maar niet aan beginnen. Te veel hebben te veel ziektes.

Oogproblemen, tumoren, locomotieproblemen, levershunts.. Het is echt een van de rassen die we in de kliniek bizar veel zien (ben zelf DA) (naast ook Boxers, Franse Bulls, Engelse Bulls, Deense Doggen en Duitse Herders.)

De levensverwachting is erg laag. Kies een gezonder ras.
Alle reacties Link kopieren
quote:Fleet schreef op 04 februari 2017 @ 20:57:

Mijn ouders hebben zo'n 20 jaar dit ras in huis gehad, de eerste kwam er toen mijn broertje zes was. Geweldige honden. Heel lief van karakter, ook voor kinderen. Zijn ook heel goed voor je familie en vrienden als die langskomen. Kunnen evengoed waken als er vreemden langskomen, maar als ze zien aan de baas dat het goed is, is het voor hen ook goed.



Nadeel is inderdaad hun lage levensverwachting. Ze krijgen het aan de heupen. We hebben één hond gehad die voor die reden is ingeslapen, hij zakte tijdens het wandelen steeds in elkaar. Heel sneu. Maar ze geven heel veel liefde en kameraadschap in hun korte leven. Ik zeg, doen.



Dit snap ik dus echt niet he. Hoe kun je zoiets nou zeggen! Je gunt een hond een lang en pijnloos leven, dat hij uiteindelijk inslaapt omdat hij stokoud is.

Niet dat zon beest eerst lijdt en vroegtijdig daarom ingeslapen moet worden.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het een geweldig ras, maar inderdaad veel haren en gezondheidsproblemen. Ze leven niet lang, maar wat zijn ze mooi en wat zijn ze lief. En sterk en vreselijk koppig soms, maar dat is ook leuk

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven