Bijdrage student

15-08-2007 21:41 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



wij overwegen de komende maanden twee studenten een slaapplaats aan te bieden voor twee nachten per week. Ze komen dan op zondagavond, en blijven tot dinsdag. Ze nemen voor de maandag zelf brood mee, en willen maandagavond graag mee-eten. Daarnaast willen ze dan op dinsdag graag brood van ons meenemen voor de lunch en bij ons mee ontbijten. Nu moeten wij met een voorstel komen voor een bijdrage voor die twee nachten.... Best lastig vind ik dat! Heeft iemand van jullie tips??

Ik hoor het graag!



Groeten Ayla
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat dat brood nog wel het minst is om rekening mee te houden voor die bijdrage. Ik zou eerder kijken naar:

- Hebben ze voor de 2 nachten een aparte kamer? Per persoon of samen? Is deze ruimte af te sluiten?

- Maken ze overdag of 's avonds gebruik van de woonkamer? Een tuin/balkon? De badkamer?

- Hebben ze een bijdrage in het huishouden? Bijv. koken op die maandag?

- Zijn ze familie of onbekenden?

- In welke stad (en buurt) woon je?



Afhankelijk van bovenstaande dingen kun je meer of minder vragen. Ik zou zelf voor een tijdelijke situatie voor familieleden minder vragen dan voor onbekenden. Als ze eigen ruimten hebben zou ik meer vragen dan wanneer ze op een matras in de woonkamer liggen. Etc.

Als ze bijv. ook koken of bijv. maandagavond oppassen kun je het zo weer verrekenen, enz.

Ben benieuwd wat je uiteindelijk gaat vragen!
Alle reacties Link kopieren
Je kan ook op de bed & breakfast sites kijken..ik ga met me nichtje weg en ga dan in zo iets ook slapeen en betaal gemiddeld 20 euro voor 1 nacht en een 2 persoonskamer!!



Je zou dan 25 euro per nacht pp vragen??? kijk eens op www.fijnopreis.nl



Groetjes en suc6 mariska



ps ben het ook eens met Minoush!
Ik zou ook even het verbruik van bijv. water meerekenen. Het is voor die paar nachtjes vast niet veel, maar toch.
Alle reacties Link kopieren
MMR schreef op 15 augustus 2007 @ 22:26:

Je kan ook op de bed & breakfast sites kijken..ik ga met me nichtje weg en ga dan in zo iets ook slapeen en betaal gemiddeld 20 euro voor 1 nacht en een 2 persoonskamer!!



Je zou dan 25 euro per nacht pp vragen??? kijk eens op www.fijnopreis.nl



Groetjes en suc6 mariska



ps ben het ook eens met Minoush!
Dat zou ik dus weer niet doen. Als ze b&b prijzen moeten betalen kunnen ze net zo goed een kamer zoeken. Mijne kost bv. ongeveer 240 euro per maand. Daar zit geen eten bij, uiteraard. Ik denk dat je met een euro of 5 of desnoods 7,50 wel klaar bent om hen eten te geven (en 't kan nog wel goedkoper denk ik). Dan kan je daarvoor 30 euro pp per maand vragen. Voor de rest eens met de eerste poster, hebben ze een eigen kamer of liggen ze samen, zijn 't bekenden / familieleden, etc. Ik zou denken aan rond de 50 euro pp per maand voor alles. Tenzij er allerlei andere dingen bij zitten of je het een hele grote belasting vindt. Of ze meer verbruiken qua gas water en licht dan je overhoudt van die 100 euro.
Alle reacties Link kopieren
Hier moest dus staan: En, ben je er al uit?
Alle reacties Link kopieren
het nibud heeft toch ook overzichten van kosten wat je bv inwonende kinderen kunt berekenen, misschien kun je daar n idee opdoen
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
heej!



is inderdaad een moeilijke vraag! Hangt denk ik van nog een aantal factoren af. Bijvoorbeeld of ze een eigen ruimte (samen) krijgen om te slapen. Of ze jullie bed/den gebruiken en beddengoed enzo.

Eigenlijk moet je ff afwegen hoeveel privacy je inlevert, hoeveel werk het jou bezorgd en dan alle onkosten van eten enzo. Dat laatste zal niet veel zijn neem ik aan. 3 euro per maaltijd is wel een aardig streefbedrag voor avondeten. Daar heb ik dan ook de extra moeite in meegerekend voor jou.

Ontbijten en lunch meenemen vind ik lastig..maar ook dat 2-3 euro maakt.

Voor het blijven slapen is het moeilijkste deel

(beetje afhankelijk van de privacy voor hen en voor jullie, maar uitgaande van een gezamelijke slaapkamer voor hun) zou ik denk ik een euro of 50 per maand vragen.

Totaal kom je dan op ongeveer 75 euro. Lijkt me wel oke. 50 totaal lijkt mij wat laag, aangezien ze dan 20 euro pp betalen voor toch heel wat nachtjes per maand.



succes!
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal!

Bedankt voor jullie reacties! Idd goed om verder te kijken, wat gaan we ze bieden? Ze krijgen een kamertje, wat tot hun beschikking staat die twee dagen dat ze hier zijn. Er staat een boekenkast in, een tv'tje en ze nemen zelf luchtbed/slaapzak mee. In principe eten ze één warme maaltijd, een ontbijt en een lunch met ons mee. Of ze gebruik gaan maken van onze badkamer bijv. weten we nog niet. Volgende week zondag hebben we een afspraak met beide studenten en hun ouders. Dan zullen we ook zien wat ze allemaal nodig hebben.... Het zijn daarnaast voor ons twee vreemde jongens, dus geen familie o.i.d.

We vinden het nog best lastig om te bedenken wat we kunnen gaan vragen, maar dankzij jullie reacties zijn we wel weer wat wijzer geworden! Zijn in ieder geval flink aan het nadenken en rekenen geslagen!

We dachten zelf aan 10 á 12,50 euro per persoon per nacht..... (dan incl. eten, douche, gebruik kamer, eigen sleutel, fietsstalling en schoonmaak ;-) ) Maar misschien zitten we dan ook wel iets te hoog en komt 7,50 bijv. beter in de richting.....De opmerking over de privacy vind ik ook wel een goeie, ik vind dat we daar wel goede afspraken over moeten maken, ik bedoel, als ze bijv. beide avonden ook beneden komen tv kijken vind ik dat al weer meer inbraak op de privacy dan dat ze boven kijken....

We zullen het zien, in ieder geval heel erg bedankt voor het meedenken, en tips blijven welkom!!



Groeten Ayla
Persoonlijk vind ik 10 a 12,50 erg veel. Dat komt per maand op 20*4,5= 90 of 25*4.5=112,5 per persoon! En dan slapen ze nog niet eens in een normaal bed... Sorry, maar dat vind ik voor jullie wel erg makkelijk geld verdienen.



Maar mag ik vragen hoe dit zo gekomen is? Gewoon nieuwsgierigheid hoor, ik zou het zelf namelijk helemaal niet leuk vinden om twee nachten per week bij onbekenden op een kamertje te "kamperen".
Alle reacties Link kopieren
@celeone

deze twee jongens hebben er zelf voor gekozen om daar te 'camperen'.

Bovendien kan ik goed voorstellen dat je in sommige universiteitssteden maar wat blij bent met een plekkie om makkelijk naar je colleges te komen. Een kamer kost je dan al snel enorm veel.

Gezien de faciliteiten, de privacy die je opgeeft en alle bijkomende 'lasten' vind ik 75-100 euro helemaal niet teveel. Bovendien; het staat vrij te onderhandelen toch?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind 100 euro (p.p.p.m) wél veel als ze samen een kamer moeten delen. Een kamer kost ongeveer (kleine kamer en niet veel bijzonders erbij) 255 euro en zij betalen dus per maand samen voor een kamer 200 euro en ze gebruiken de kamer maar 2 nachten, terwijl een gewone kamer altijd gebruikt word. (Oke zonder eten, maar kosten nou boterhammen en een bord warm eten per week??)

Ik begrijp dat de kamernood erg hoog is, maar dit vind ik (voor de genoemde prijs) wel misbruik maken van de situatie.



Mij lijkt 50 euro per persoon per maand wel redelijk (hooguit 75).
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



fijn dat er nog wat reacties bijgekomen zijn, we blijven het lastig vinden om een bijdrage vast te stellen. We krijgen a.s. zondag de beide jongens mét ouders op visite,om kennis te maken, en om te kijken of het hen wat lijkt. We gaan eerst maar eens horen wat de jongens zélf verwachten, we hebben in ieder geval het kamertje waar ze gebruik van kunnen gaan maken opgeruimd, er staat een tv'tje, stereotorentje en verder is het aan hen. Ik weet ook nog niet wat we er verder van verwachten kunnen, hoe ze het zelf zien. Lief en ik hebben wel bedacht dat we 7,50 per nacht wel minimaal vinden, we leveren ook wel een stukje privacy in, en je hebt er hoe dan ook wel "werk" van. Verder ben ik wel benieuwd of ze bijv. ook helpen willen met koken, opruimen enz. En als ze soms op willen passen is dat ook nog weer iets om over na te denken...... (dan zou je ze bijv. een "gratis" nacht kunnen geven in ruil??) We zullen wel zien, ze hebben er zelf ook vast en zeker wel over nagedacht!

De moeder van de ene jongen die ik aan de telefoon heb gehad, was érg blij met onze reactie, ze waren al erg lang op zoek, terwijl wij niet eens in een mega studenten plaats wonen.....



ik hou jullie op de hoogte wat het uiteindelijk gaat worden!

(en voor hetzelfde geld komen ze helemaalniet, hebben ze wat anders of klikt het niet!)



Goetjes Ayla
Alle reacties Link kopieren
Ik vind 10 euro per nacht heel redelijk als jullie er dan wel twee 1 persoonsbedden inzetten. en als zij dus mogen douchen, mee-eten. Jij moet t toch schoonhouden enzo.
Alle reacties Link kopieren
sweety1980 schreef op 24 augustus 2007 @ 23:08:

Ik vind 10 euro per nacht heel redelijk als jullie er dan wel twee 1 persoonsbedden inzetten. en als zij dus mogen douchen, mee-eten. Jij moet t toch schoonhouden enzo.




Maar als ze die bedden zelf nog moet gaan kopen levert het haar netto niks op. Waarom wil je dit eigenlijk Ayla? Is het vanwege het financiele?

Ze kunnen ook zelf bedden tijdelijk meeverhuizen. Maar die hebben ze waarschijnlijk weer nodig voor die overige nachten...



Nog een tip: ik zou duidelijke afspraken maken over regels in huis. Ik weet niet of die jongens nu nog thuiswonen en gewend zijn mee te draaien in een gezin of dat ze verder op zichzelf wonen en los gaan.... en of jij daar dan zin in hebt als dat in je huis gebeurt.

Ook simpele dingen kunnen al irritatie geven. Vb: wc-bril omhoog laten staan, stereo iets te hard of te hard praten 's avonds laat, lang douchen....etc. Nog niet te spreken over als het gewoon van karater niet super leuke jongens zijn.. Al dit soort dngen ga je natuurlijk niet bij een kennismaking bespreken, maar realiseer je wel dat je hier tegen aan kan lopen.



Stellen jullie een soort mini-contractje op? Of regelen jullie het onderling? Durf je daarin onbekenden te vertrouwen?

Je moet deze inkomsten ook gewoon opgeven aan de belasting en er misschien belasting over betalen. Anders is het ook nog eens fraude. (en evt. ook bij een woningbouw corporatie).
Kijk, daarom was ik nou benieuwd naar hoe dit tot stand is gekomen, omdat het zo heel erg van de ouders lijkt uit te gaan... Over de hoofden van de jongens zeg maar. Ze zijn duidelijk nog thuiswonend. :)



Maar goed, ik wilde nog even reageren op de schoonmaakkosten. Het lijkt mij niet nodig om dat door te berekenen. Het lijkt me dat je die kamer normaal ook wel schoon zou maken en dat je nu niet ineens allemaal extra werk hebt, toch?
Celeone schreef op 26 augustus 2007 @ 11:10:

Kijk, daarom was ik nou benieuwd naar hoe dit tot stand is gekomen, omdat het zo heel erg van de ouders lijkt uit te gaan... Over de hoofden van de jongens zeg maar. Ze zijn duidelijk nog thuiswonend. :)
Even voor de duidelijkheid: ik zei dat niet om te zeuren, maar het is misschien wel iets om rekening mee te houden omdat het ook bepaald gedrag als gevolg kan hebben. ("Ik zit hier maar omdat mijn moeder het zo'n goed idee vond, terwijl ik het prima vind om wat meer te reizen" etc.)
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Bedankt voor jullie reacties! We hebben afgelopen zondag kennis gemaakt met beide jongens en hun ouders. Het klikte prima, ze hebben er zelf ook goede ideeën over. Het is zeer zeker niet vanuit hun ouders gegaan, ze wonen ongeveer anderhalf uur rijden hier vandaan, met de bus of trein nog verder. Om op maandag op tijd op de les te verschijnen is lastig, omdat ze te maken hebben met één bus per uur, en als deze vol zit, moeten ze een uur wachten.

We hebben goede afspraken met ze gemaakt (na het eten helpen opruimen, eigen bende opruimen, als ze iets gebruiken uit koelkast weer terugzetten, douche uitdrogen enz) Ze vonden het allemaal logisch, en we hebben ook echt met hén de afspraken gemaakt, ouders bemoeiden zich daar niet mee. Hebben het een en ander op papier gezet en telefoonnummers van iedereen uitgewisseld. Ik heb onze belastingman gelijk ook gevraagd hoe en wat. Hij zal het voor me uitzoeken.

We vinden het fijn dat we op deze manier een beetje bij kunnen verdienen, alle kleine beetjes zijn welkom op dit moment.

De jongens gaan 7,50 euro p.p.p.n. betalen. Met ouders afgesproken dat we na een maand kijken of het voor ons uit kan, zo niet, dan verhogen we het naar 10 euro p.p.p.n.

We hebben er een goed gevoel over!! Nu maar zien hoe het in de praktijk gaat!!



Groetjes Ayla

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven