Binnenkatten vechten opeens

25-09-2016 10:15 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb twee katten die van kleins af aan binnen zijn geweest. Het is een broer en zus en ze konden tot nu toe (2 jaar oud) altijd goed met elkaar opschieten, lagen altijd te knuffelen.



Sinds 2 dagen vechten ze 'S ochtends met elkaar. Het heeft al een gewond pootje opgeleverd van kat 1 en kat 2 heeft vanmorgen tijdens de ruzie onder zich uit geplast. Hele kamer lag vol.



Dit is nog nooit eerder gebeurd, ze stoeien hoogstens maar dan gaat het er altijd vriendelijk aan toe dus ik ben best geschrokken. Daarbij wil ik dit natuurlijk niet!



Ze reageren al een tijdje heftig op een kat die buiten loopt, ze flippen dan allebei en waarschijnlijk komen ze elkaar tegen in hun gekte en vallen dan elkaar aan. Dat is tenminste mijn theorie..



Hebben jullie enig idee hoe ik hier het beste mee om kan gaan?
Alle reacties Link kopieren
Naar de dierenarts gaan, zsm. Katten met pijn kunnen ineens onverdraagzaam worden, agressief ook.

Denk aan iets als blaasgruis.
Zijn ze geholpen? Is er iets veranderd thuis?
Alle reacties Link kopieren
Ze zijn beide geholpen.



Verder is er wel wat verandering in huis, we gaan over een paar weken verhuizen dus zijn langzamerhand wel wat aan het inpakken.
Alle reacties Link kopieren
Je kan trouwens ook op blaasgruis laten onderzoeken door een urinemonster mee te nemen naar de huisarts.

Meestal lastig te verkrijgen, vooral als je twee katten hebt.
quote:abarth schreef op 25 september 2016 @ 10:22:

Ze zijn beide geholpen.



Verder is er wel wat verandering in huis, we gaan over een paar weken verhuizen dus zijn langzamerhand wel wat aan het inpakken.Als ze reageren op die buitenkat is het iig goed nieuws dat jullie gaan verhuizen. Maar ik zou ook even checken of geen van de katten ziek is.
Naar buiten laten. Blijkbaar kunnen ze hun "ei" niet kwijt.
Alle reacties Link kopieren
quote:theamuts schreef op 25 september 2016 @ 10:31:

Naar buiten laten. Blijkbaar kunnen ze hun "ei" niet kwijt.



Zodat ze andere mensen overlast kunnen bezorgen? Nee, liever niet.

Het is een bewuste keuze om ze binnen te houden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Tzippa_ schreef op 25 september 2016 @ 10:26:

[...]





Als ze reageren op die buitenkat is het iig goed nieuws dat jullie gaan verhuizen. Maar ik zou ook even checken of geen van de katten ziek is.Ik ga morgenochtend even de dierenarts bellen.
Alle reacties Link kopieren
Buiten een ietwat angstig, op hun hoede zijnde gedrag, merk ik niks anders aan hun gedrag. Ze gaan beide gewoon op de kattenbak, plassen normaal altijd gewoon normaal in de kattenbak.

Die vechtpartijen kwamen beide 'uit het niets', maar beide keren was die buitenkat voor het raam.
Alle reacties Link kopieren
Naar buiten laten is nergens voor nodig.



Mijn twee jongens hebben dit ook gehad, toen bleek de ene inderdaad ziek te zijn. Het kan ook met die andere kat te maken hebben. Ga in ieder geval met de dierenarts praten, daar moet je toch heen met dat pootje.
Ik zou ook de DA raadplegen TO.

Het kan heel goed angst zijn, maar zou ook eea eerst uit willen sluiten.



Heb je een doos voor hen of iets waar ze in kunnen wegkruipen als ze zich onveilig voelen?
Alle reacties Link kopieren
quote:Duratys schreef op 25 september 2016 @ 10:43:

Naar buiten laten is nergens voor nodig.



Mijn twee jongens hebben dit ook gehad, toen bleek de ene inderdaad ziek te zijn. Het kan ook met die andere kat te maken hebben. Ga in ieder geval met de dierenarts praten, daar moet je toch heen met dat pootje.



Bedankt voor je reactie! Ik hoop echt dat het met die andere kat te maken heeft.. Was een van jouw katers toen heel ziek? Of reageren ze al snel heftig op elkaar?

Ik zou denken dat als d'r eentje echt ziek is dat ze dan vaker met elkaar zouden vechten, in plaats van die ene x op de dag dat die andere kat komt uitdagen.. (Ik hoop gewoon heel erg dat niet eentje ziek is :( )
quote:abarth schreef op 25 september 2016 @ 10:42:

Buiten een ietwat angstig, op hun hoede zijnde gedrag, merk ik niks anders aan hun gedrag. Ze gaan beide gewoon op de kattenbak, plassen normaal altijd gewoon normaal in de kattenbak.

Die vechtpartijen kwamen beide 'uit het niets', maar beide keren was die buitenkat voor het raam.Dat is het verraderlijke aan katten, je merkt vaak niks aan ze als ze ziek zijn of pijn hebben.
Alle reacties Link kopieren
quote:HarleyQ schreef op 25 september 2016 @ 10:47:

Ik zou ook de DA raadplegen TO.

Het kan heel goed angst zijn, maar zou ook eea eerst uit willen sluiten.



Heb je een doos voor hen of iets waar ze in kunnen wegkruipen als ze zich onveilig voelen?Ze hebben verschillende 'schuilplekjes'. Heb nu ook de reismandjes neergezet want daar liggen ze graag in..
quote:abarth schreef op 25 september 2016 @ 10:50:

[...]





Bedankt voor je reactie! Ik hoop echt dat het met die andere kat te maken heeft.. Was een van jouw katers toen heel ziek? Of reageren ze al snel heftig op elkaar?

Ik zou denken dat als d'r eentje echt ziek is dat ze dan vaker met elkaar zouden vechten, in plaats van die ene x op de dag dat die andere kat komt uitdagen..



Als het zo duidelijk is dat het alleen gebeurt als die kat er is, dan kan je daar wel een conclusie aan verbinden toch?

Ik zou zo snel geen oplossing weten, misschien het zicht op die buitenkat ontnemen?Het is maar voor een paar weken?
Alle reacties Link kopieren
Hoeveel kattenbakken heb je? Hier gaat het beter sinds ze twee bakken hebben.
Alle reacties Link kopieren
quote:Tzippa_ schreef op 25 september 2016 @ 10:53:

[...]





Als het zo duidelijk is dat het alleen gebeurt als die kat er is, dan kan je daar wel een conclusie aan verbinden toch?



Ik heb natuurlijk geen zicht erop als ik niet thuis ben.. Maar wat afgelopen 2 dagen gebeurd is zou ook opvallen als er ruzie zou zijn geweest als ik d'r niet ben.



Weet ook niet of ze zich nu anders gedragen juist ómdat we erbij zijn nu. Snap je? Sorry ik word er een beetje onzeker van. Het zijn echt mijn alles die twee
Alle reacties Link kopieren
quote:Rolu schreef op 25 september 2016 @ 10:54:

Hoeveel kattenbakken heb je? Hier gaat het beter sinds ze twee bakken hebben.Ze hebben er 2. Straks in nieuwe huis wellicht zelfs plaats voor 3.
Alle reacties Link kopieren
Zou sowieso even een Feliway stekker in het stopcontact doen. Katten voelen veranderingen feilloos aan, misschien hebben ze wel stress van de verhuizing die er aan zit te komen.
...
Alle reacties Link kopieren
Ik ga denk ik buiten iets katwerends strooien op de oprit ofzo.. Ik las iets over peper.. Wie weet werkt het
Alle reacties Link kopieren
Die Feliway is ook een goeie, dankje
quote:abarth schreef op 25 september 2016 @ 10:55:

[...]





Ik heb natuurlijk geen zicht erop als ik niet thuis ben.. Maar wat afgelopen 2 dagen gebeurd is zou ook opvallen als er ruzie zou zijn geweest als ik d'r niet ben.



Weet ook niet of ze zich nu anders gedragen juist ómdat we erbij zijn nu. Snap je? Sorry ik word er een beetje onzeker van. Het zijn echt mijn alles die twee



Ik snap je heel goed! Probeer eens wat kussentjes o.i.d. te besprenkelen met valeriaandruppels en biedt deze aan. Sommige katten reageren er heel goed op en ontspannen dan veel beter.

En ik had m'n vorige comment nog aangevuld; het zicht op d buitenkat beperken/ontnemen een idee voor die laatste weken?



Kunnen ze ook in de hoogte schuilen?
Ze gedragen zich gefrustreerd omdat er een andere kat in hun territorium zit. Ze willen die vreemde kat wegjagen, maar kunnen er niet bij.
Alle reacties Link kopieren
quote:abarth schreef op 25 september 2016 @ 10:58:

Die Feliway is ook een goeie, dankjeEr is nu ook een "friends" versie.

http://www.feliway.com/nl/nieuw-feliway-friends
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven